Proturbo  Autodiagnoosi

V70 ´99 bensa/autom - öljyt ulos kahdesti ja sisälämpö muuttuu kierrosten mukaan

  • 44 Vastauksia
  • 13773 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 850Z71S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 365
Ei kyllä järki riitä jos pumppukin kohtuullisen uusi.
Olisiko mahdollista jos vaikka olisi joku tukos jäjestelmässä...?
Mieleeni tulee ainoastaan järjestelmän tyhjennys ja huuhtelu kaikille "lohkoille/alueille"
erikseen esim. lämppärin kenno erikseen, syyläri erikseen, lohko jne. erikseen ja sillain yrittää
todeta mahdollinen tukos.
Taikka järjestelmän huuhtelu jonka eri toteutus tapoja löytyy haulla... googlestakin ainakin.
Järjetöntä vesipainettahan tähän mottiin ei kannata sit painaa sisään...

Nyt tarvis kyllä jonkun viisaan neuvoja tosissaan...

Huohottimen putsauksestahan tosiaan kirjoitit aiemmin... :facepalm:
YOURS CAN GO FAST... BUT MINE CAN GO ANYWHERE.

Poissa Koo Pee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Eli tuo jäähdytysjärjestelmän paine purkautuu kampikammion kautta ulos ,mutta nestettä ei häviä? Olisiko näin näreet?

Vai tuleeko männän ohi vuotoo kampikammioon niin reippaasti,jotta
siksi puhaltaa ja ilmaa kuitenkin jäähdytysjärjestelmässä tai peräti kannessa /kannentiivisteessä vuotoa?

 Voihan sen kärryn ajaa keula pystyyn johonkin jos siellä lorina kuuluu lämppärin kennosta kaasutettaessa ,niin siellä vois silloin ilmavaivaakin olla.>avautuuhan se säätöventtiili silloin ,kun lämmöt täysillä molemmilta puolilta? jos kylmä se toinen puoli?

 Jokatapauksessa paineistetussa järjestelmässä on oltava painetta lämpösenä, ellei  ole luulis olevan vikaa jossain ja
ennenpitkää ilmenevänkin jotain?, korkki ok ja tiivis?>luulishan sen vesipumpunkin jo tiputtavan alle jos painetta sen akselilta ulos pääsee? Tarvikepumpuissa ei välttämättä riitä tehot kierrättää joutokäynnillä nestettä vaikka olis kunnossakin ja ne muovisiivetkin... ei hyvä....jos minulta kysytään. Toisaalta ei liene merkkikorjaamon/huollon tuote tuo muoviversio?

Poissa 850Z71S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 365
Jos paine jäähdytysjärjestelmän purkautuisi kampikammion kautta ulos lentäisi siinä paineessa hieman muutakin mukana... pullauttaa stefoja tms.? Paine kuitenkin terveessä järjestelmässä kait n.1bar?
Kannen tiivisteessä vuoto ilmenisi kuplina paisarissa ja varsinkin kierroksia antaessa?
Luulisi kyllä ilmojen olevan jo pois, kun monta tuntia jo käynyt?

Ja olen samaa mieltä noista muovisiivistä...

Mitenköhän tuon vesipumpun toiminnan voisi helposti jotenkin todentaa?
Uskaltaisiko ottaa esim. letkun irti pumpun jälkeen ja pyöräyttää konetta
ja katsoo saako glykoli suihkun päällensä? ;)
« Viimeksi muokattu: 07.02.2012, 07:21:39 kirjoittanut 850Z71S80 »
YOURS CAN GO FAST... BUT MINE CAN GO ANYWHERE.

Poissa Jakem

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Tämähän menee jännäksi. Nyt kelien lauhtuessa kävin testaamassa autoa ja kaikki toimi niinku pitääkin: :idiot2: 
-auto keräsi paisuntasäiliöön painetta
-yhtään painetta ei poistunut moottoriöljyn mittatikun, eikä moottoriöljyn täyttökorkin kautta
-auto puhalsi ohjaamoon yhtä kuumaa ilmaa ja samalla paineella, riippumatta siitä oliko auto tyhjäkäynnillä vai oliko moottorissa enemmän kierroksia
-rintapellin kaksi metalliputkea, jotka lähtevät alaspäin vieressäistujan puolella, olivat molemmat tulikuumia myös alhaalta, toisin kuin pakkasilla
-nesteitä/öljyjä ei lisääntynyt/vähentynyt mistään/minnekään

Eli auto vaikuttas toimivan niinku pitääkin. Olisko jäähdytysjärjestelmässä ollut ilmaa?

Poissa Phav

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 472
  • www.vrcf.fi
Itelläni kanssa ongelmia että kierrrosten laskiessa pukkaa kabiiniin viileetä. Olen tullut siihen johtopäätökseen että vika on vesipumpussa. Todennäköisesti paikallaan on tarvike pumppu, joissa osassa kuuluu olevan liian pienet siivet. Lämpöä kyllä luulisi tulevan 11l. keskikulutuksella  ;)
Edit: Papereita tutkittuani ainakaan edellisen hihnanvaihdon yhteydessä ei ole vesipumppua vaihdettu, pelkästään hihna ja rullat. Eli lieneekö tuossa vielä alkuperäinen pumppu. Mitarilukema 265tkm. Edellinen omistaja oli sisälämpöjen takia käyttännyt autoa useamman kerran huollossa, termari vaihdettu viimeiseksi.
« Viimeksi muokattu: 11.02.2012, 21:08:38 kirjoittanut Phav »

Poissa Jakem

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Itelläni kanssa ongelmia että kierrrosten laskiessa pukkaa kabiiniin viileetä. Olen tullut siihen johtopäätökseen että vika on vesipumpussa. Todennäköisesti paikallaan on tarvike pumppu, joissa osassa kuuluu olevan liian pienet siivet. Lämpöä kyllä luulisi tulevan 11l. keskikulutuksella  ;)

Itselläni on 33tkm paikallaan ollut, Wetterillä jakopäärempan yhteydessä vaihdettu vesipumppu, eli alkuperäinen on ja siitä huolimatta tämä ongelma.

Taisin sanoa vähän liian aikaisin tuon, että nyt tulee hyttiinkin lämmintä tyhjäkäynnillä, mutta näin ei toisen ajoreissun perusteella ollut. Vieläkin siis ohjaamon puhalluslämpötila riippuu moottorin kierrosluvusta.  :(

Poissa Jakem

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Ja lisää päivitystä: Ennen ajoon lähtöä tarkastin moottoriöljyn määrän ja huomasin, että siellähän on lähes valkoista majoneesiä siinä mittatikussa, eli öljyt ja jäähdytysnesteet menee ilmeisesti sekaisin? Onko mitään muuta, kuin palanut kansipahvi, joka voi aiheuttaa tämän?

Paljonko maksaa sinisellä kansipahvin vaihto kaikkine osineen? Mitä muita osia (stefat, vesipumppu, jakopäähihna, kannen ruuvit jne.) kannattaa uusia, jos tuollaiseen remppaan ryhtyy?

Poissa 850Z71S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 365
Ja lisää päivitystä: Ennen ajoon lähtöä tarkastin moottoriöljyn määrän ja huomasin, että siellähän on lähes valkoista majoneesiä siinä mittatikussa, eli öljyt ja jäähdytysnesteet menee ilmeisesti sekaisin?

Näkyykö öljy korkissa majoneesia?
Jos mahdollista pudottaa pohja ropusta hieman öljyä ulos tai mielellään vaikka kaikki,
niin saa 100% varmuuden=mielenrauha.
Ja kansipahvihan selittäisi nuo lämpö ongelmatkin sitten.

Ja lisää päivitystä: Ennen ajoon lähtöä tarkastin moottoriöljyn määrän ja huomasin, että siellähän on lähes valkoista majoneesiä siinä mittatikussa, eli öljyt ja jäähdytysnesteet menee ilmeisesti sekaisin? Onko mitään muuta, kuin palanut kansipahvi, joka voi aiheuttaa tämän?

Paljonko maksaa sinisellä kansipahvin vaihto kaikkine osineen? Mitä muita osia (stefat, vesipumppu, jakopäähihna, kannen ruuvit jne.) kannattaa uusia, jos tuollaiseen remppaan ryhtyy?

Kannattaa kysellä muiltakin hyvä maineisilta pajoilta työnmäärää ja hintoja.
Hinnoista en osaa edes suuntaa antaa...
Harmittaa kyllä tuommoset  :-[
YOURS CAN GO FAST... BUT MINE CAN GO ANYWHERE.

Poissa Jakem

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
En katsonut korkkia. Öljyn määrä ei ollu kyllä lisääntyny ollenkaan. Tein tosin kylmästartin eli kylmissä öljyissä voi vissiin näkyä tuota ihan lyhyestä ajosta johtuvan kosteudenmuodostuksen takia, eikö?

Poissa 850Z71S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 365
kyllä siis ei öljyjen sekaan mene kylmässä vesiä, mutta tikussa näkyy, kun hikoilee siihen tikkuputkeen hieman kosteutta.
Öljy korkkiin katsominen lisää tietoa ja öljyt valuttamalla astiaan saa ihan täyden varmuuden asiaan
öljyjen/vesien sekoittumisen mahdollisuudesta.
Muista vaan laittaa sitten uudet öljyt ennen ajoon lähtöä/starttausta!!!
Onko vedet vielä puhtaat?
« Viimeksi muokattu: 12.02.2012, 20:34:34 kirjoittanut 850Z71S80 »
YOURS CAN GO FAST... BUT MINE CAN GO ANYWHERE.

Poissa Jakem

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
kyllä siis ei öljyjen sekaan mene kylmässä vesiä, mutta tikussa näkyy, kun hikoilee siihen tikkuputkeen hieman kosteutta.
Öljy korkkiin katsominen lisää tietoa ja öljyt valuttamalla astiaan saa ihan täyden varmuuden asiaan
öljyjen/vesien sekoittumisen mahdollisuudesta.
Muista vaan laittaa sitten uudet öljyt ennen ajoon lähtöä/starttausta!!!
Onko vedet vielä puhtaat?

Jäähdytysneste on puhdasta. Pitää tutkia ens viikolla lisää...

Poissa V70XC99

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
Ölppätikussa voi olla muutenkin vähän "Majoneesia", jos ajettu paljon vaan lyhyttä matkaa (muodostuu Kondenssivettä)
tai öljytikikun tiiviste huono, pääsee kosteutta.
BMW 530 Xd M-sport 2006
Porsche Cayenne 3.2 2005
Audi A3 Sportback 1.6 2007
Kiihtyvyys tehdään väännöllä, nopeus hevosvoimilla

Poissa Jakem

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Jeps, kävin ajelemassa taas ja öljy oli lämpimänä niin puhdasta ja kirkasta, että piti LED-lampulla katsoa tarkasti, että näki edes öljyn siinä mittatikussa. Katsoin myös täyttökorkin ja sekin oli täysin puhdas, mitä nyt hieman öljyä heijastui pinnasta. Öljymäärä oli pysynyt samana verrattuna edelliseen.

Kaksi huomiota:
-konetilan etuosan alle kääntyvä muovi on märkänä syylärin matkustajan puolelta ja se tiputtaa siitä koko syylärin alueelta tippoja maahan eli siellä on jossain vuoto
-matkustajanpuoleisen eturenkaan kohdalla, noin 10cm renkaasta moottoriin päin on kasautunut sellainen jäinen patti maahan. Oliskohan sielläkin vuoto?
« Viimeksi muokattu: 14.02.2012, 20:23:34 kirjoittanut Jakem »

Poissa Phav

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 472
  • www.vrcf.fi
Coolerissa on apparin puolella reikä mistä pääsee öljyt pois, juurikin siellä muovin takana.  Eli cooleriin on päässyt öljyä. Huohottimelta menee yksi letku just ennen turbolle, just siihen imupuolelle. Eli huohotin jäässä, öljyä turbolle ja sieltä cooleriin.
« Viimeksi muokattu: 15.02.2012, 07:30:38 kirjoittanut Phav »

Poissa Jakem

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Joo, rupean tarkastelemaan sitä jahka sää rauhoittuu. Autoon tulee muuten vieläkin välillä sisälle palaneen haju tai joku kitkerä haju, varsinki ku pysähtyy autolla paikalleen.

 

KL-varaosat  Race.fi