Proturbo  Autodiagnoosi

940 b230ft -91 puristuspaineet ja pikkuvika

  • 28 Vastauksia
  • 12070 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
940 b230ft -91 puristuspaineet ja pikkuvika
« : 04.02.2012, 17:17:13 »
elikkä mittailin autosta puristuspaineet ja olivat tämmöset:

I=9.5bar
II=8.5bar
III=7.5bar
IV=8.0bar

paljonko niitten pitäis olla?

sitte semmosta että ko kiihyttää täyskaasulla niin pätkii ja nykii 3000-3300rpm kohalla jos vakio ahtopainemittari menee "valkosen alueen" yli jos on justiin "valkosen alueen" yläpäässä tai alle niin ei pätki, voisko johtua ko turbosta laakeri väljänä...

tänään vaihoin, jakajan kannen,pyörtimen, kaikki korkeejännitejohot ja tulpat. parani sen verran että ei pätki enää niin rajusti...
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

s73

  • Vieras
Vs: 940 b230ft -91 puristuspaineet ja pikkuvika
« Vastaus #1 : 04.02.2012, 18:49:50 »
ainakin muissa koneissa minimi 8,8bar maksimiero 2,0bar ja luultavasti käy tähänkin. Oikaskoon joku jos olen väärässä.

hevonen

  • Vieras
Vs: 940 b230ft -91 puristuspaineet ja pikkuvika
« Vastaus #2 : 04.02.2012, 21:12:37 »
Sullahan on sitten aika hyvin siellä ahtoja jos alkup. mittari menee yli valkoisen. Vois olla fuelcutti toi nykiminen, jos ei ole lastutettu?

Kattelin postejas, onhan siellä lastu mutta jos silti uupuu bensaa? Pumput huonossa hapessa, tai suodatin?
« Viimeksi muokattu: 04.02.2012, 21:19:07 kirjoittanut hevonen »

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
Vs: 940 b230ft -91 puristuspaineet ja pikkuvika
« Vastaus #3 : 05.02.2012, 18:08:51 »
joo on lastu. aiemmin ei oo tehny tuota nykimistä, mutta aina ko alkaa nykii nii tupruttaa melkosesti tummaa(öljyä??) putkesta.
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 385
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
Vs: 940 b230ft -91 puristuspaineet ja pikkuvika
« Vastaus #4 : 06.02.2012, 10:02:12 »
Nykii, koska tukehtuu bensaansa? Sopisi kuvaan, jos tupruttelee... Kurkkaappa ja haistele öljyjä, paljonko yli maksimin sitä on ja kuinka paljon se haisee bensalta.

Täyskaasulla kiihdyttäessä ainakin vakio-LH pistää antureilta silmät kiinni ja käy täysin kartalla. Jos käytössä on hirmuisesti vakiota isommat suuttimet, kuvaamasi vika käy helposti
« Viimeksi muokattu: 06.02.2012, 10:03:47 kirjoittanut Dartteri »
Harmonisaatio meni metsään! B230FT, B230FBT, B230FT, AQ250B ja B5254T2

http://terasjanne.com

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 b230ft -91 puristuspaineet ja pikkuvika
« Vastaus #5 : 06.02.2012, 14:35:35 »
joo on lastu. aiemmin ei oo tehny tuota nykimistä, mutta aina ko alkaa nykii nii tupruttaa melkosesti tummaa(öljyä??) putkesta.

Öljyn palaminen on enemmän sinistä savua.  Jos käy yyber-rikkaalla, pöllyttelee mustaa kuin dieseli.
Ja sen kyllä haistaa.

Kuten Dartteri sanoi, tutki öljyä (haiseeko bensalle).

Jos käy sika rikkaalla, syynä voisi olla myös jumittava bensapaineen säädin.

Täyskaasulla kiihdyttäessä ainakin vakio-LH pistää antureilta silmät kiinni ja käy täysin kartalla. Jos käytössä on hirmuisesti vakiota isommat suuttimet, kuvaamasi vika käy helposti
Ja kun EI!

LH2.4 ja FK/FT:ssä ei ole täyskaasukärkiä kytketty TPS:ssä, joten se ei mistään tiedä, milloin lappu on lattiassa.

LH 2.4 seuraa orjallisesti vaahteramäen eemelin antamia tietoja (IMM). Samaten EZK kuuntelee koko ajan nakuanturia ja niin edelleen...

Ja jollen väistä muurin, niin omassa FK:ssa puristuksia oli 11,7-12,2 bar, kun ne mittasin viimeksi.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 385
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
Vs: 940 b230ft -91 puristuspaineet ja pikkuvika
« Vastaus #6 : 06.02.2012, 16:24:12 »
Ja kun EI!

Huppista. Eipä tietenkään, kun tuskin se ahtopainekkaan niin vakio on.
Harmonisaatio meni metsään! B230FT, B230FBT, B230FT, AQ250B ja B5254T2

http://terasjanne.com

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 b230ft -91 puristuspaineet ja pikkuvika
« Vastaus #7 : 06.02.2012, 18:29:50 »
No kyllä se silti käy kartalla kun immun arvo menee jonkun tietyn ylite.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 b230ft -91 puristuspaineet ja pikkuvika
« Vastaus #8 : 06.02.2012, 18:44:42 »
No kyllä se silti käy kartalla kun immun arvo menee jonkun tietyn ylite.

Tai siis se käy koko ajan kartalla!  :2funny:

Immu kertoo, että ilmaa menee tämän verran ja prosessori hakee kartasta oikean polttoainemäärän sen mukaan ja sotkee siihen vielä lamdan antamat arvot... 
EZK arpoo kipunan paikkaa asentotunnistimen ja IMM antaman kuormitustiedon mukaan.  Joten kartoilla mennään!  ;D

Sitten jos IMM kertoo liian isoja lukuja kierroslukuun tms. nähden, tulee mukava FC.

Ja kun LH2.4 koneessa ei ole varsinaista TPS-anturia, se ei tiedä mistään muusta koneen kuormaa (kuinka auki kaasuläppä on) kuin IMM antamasta tiedosta.

"Nilkuta kotiin" moodia en ole LH:ssa kokenut (jos edes on?). Silloin on mahdollista, että mennään puhtaasti asetetuilla arvoilla, kunhan edes asentotunnistin toimii ja kone käy vähän miten sattuu...   Se on puhdasta kartoilla menemistä...   :2funny:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2453
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 b230ft -91 puristuspaineet ja pikkuvika
« Vastaus #9 : 06.02.2012, 19:30:20 »


Immu kertoo, että ilmaa menee tämän verran ja prosessori hakee kartasta oikean polttoainemäärän sen mukaan ja sotkee siihen vielä lamdan antamat arvot... 



Immun mittausalue (0-5 V) loppuu kesken turbovehkeissä siinä 4000 rpm:n paikkeilla awosandaalilla, kerto isot pojat kaupan rappusilla.  Laita volttimittari kiinni ja raportoi.

1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 b230ft -91 puristuspaineet ja pikkuvika
« Vastaus #10 : 06.02.2012, 21:33:35 »
Tai siis se käy koko ajan kartalla!  :2funny:
Tarinasta huolimatta se ihan oikeasti tulkitsee tietyn ilmavirran ylitettyään, että "täysiä", jonka jälkeen lyödään silmät kii ja tarpeeks sapuskaa koneeseen. Huomaa hyvin hiukan viritetyssä, kun seos yhtäkkiä pomppaa hervottoman rikkaalle kun ahdot alkaa nousemaan(kunhan pannussa on kierroksia).
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

hevonen

  • Vieras
Vs: 940 b230ft -91 puristuspaineet ja pikkuvika
« Vastaus #11 : 06.02.2012, 21:59:02 »
Eikös noissa limp home moodi ole, ainakin pelaa jotenkin mutta menee pirun rikkaalla jos esim. imm on sökö. ???
« Viimeksi muokattu: 06.02.2012, 22:10:29 kirjoittanut hevonen »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 b230ft -91 puristuspaineet ja pikkuvika
« Vastaus #12 : 07.02.2012, 00:32:54 »
Tarinasta huolimatta se ihan oikeasti tulkitsee tietyn ilmavirran ylitettyään, että "täysiä", jonka jälkeen lyödään silmät kii ja tarpeeks sapuskaa koneeseen. Huomaa hyvin hiukan viritetyssä, kun seos yhtäkkiä pomppaa hervottoman rikkaalle kun ahdot alkaa nousemaan(kunhan pannussa on kierroksia).
Kuumalankamittareiden ominaisuus on olla epälineaarisia.

Ainakin vakio LH2.4 bensakartoissa mennään rikkaalle kun rundeja on tarpeeksi ja kuorma on riittävän suuri.

Eipä ilmiö ole tuntematon muissakaan turbo koneissa (rikas seos korkeilla kierroksilla ja kuormilla). Sillä yritetään suojella turboa ja moottoria liioilta lämmöiltä (ns. fail-safe).

Jos ajatellaan pelkällä järjellä tuota tilannetta.

IMMu "pohjaa" vaikkapa 4000rpm ja turbo on nostanut paineet vasta 0,6 baariin. Turbo kykenee ahtamaan vaikkapa 0,8 baaria (FT turbo+). Mitenkäs paljon ilmamassan määrä on muuttunut kierrosluvulle 60000prm ja 0,8 baarin ahdoilla? Entäs kun lämpötila on -40°C tai +50°C ?

Mitä tapahtuu seokselle ns. pelkillä "kartoilla" mentäessä, jolloin pelkkä RPM tieto on käytettävissä?

IMM on nimenomaisesti IlmaMassaMittari, joka mittaa ilman massaa (kg/m3), joka taasen on riippuvainen paineesta ja lämpötilasta.

Tämä on vähän sama asia kuin jotkut kuvittelevat, että äänennopeus ilmassa on vakio (343m/s). Vaikka todellisuudessa se on lämpötilan funktio. Ja että paineenmuutosaallon nopeus on muuttuva. Todellisuudessa paineenmuutosaalto etenee vain äänennopeudella. Tai että valonnopeus on vakio. Todellisuudessa valonnopeus on riippuvainen väliaineesta (kuten äänennopeuskin) ja niin edes päin...

Jo 25°C asteen lämpötilan nosto 0°C lämpötilasta muuttaa ilmantiheyttä 109g/m3 (Ilma painaa 0°C 1,293 kg/m3).

Joten....    :juhau:

Joka tapauksessa IMM voi "pohjata", jos konetta viritetään tarpeeksi ja arvot muuttuvat alkuperäisistä parametreistä. Tästä syystä sitä IMM:n halkaisijaa muutellaan viri-vehkeissä. Kaikkilla IMM:llä on maksimi massavirtaus mitä se voi mitata, mutta tuleeko se turbo+ (0,8bar) ahdoilla vastaan onkin se kysymys? Jollakin ahdoilla sille vakio IMM-mittarille tulee raja vastaan. Mutta tuskin vakiopannulla ja valmistajan tarjoamilla ahtotasoilla (max. 0,8 bar), normaaleissa ympäristöolosuhteissa (-30°C - +40°C).

Immun mittausalue (0-5 V) loppuu kesken turbovehkeissä siinä 4000 rpm:n paikkeilla awosandaalilla, kerto isot pojat kaupan rappusilla.  Laita volttimittari kiinni ja raportoi.
Varmasti pohjaa, jos ahtoja on tarpeeksi. Entäs vakio mitsulla?
Eli mitkä ovat tuon "awosandaalin" tai avosandaalintm edellytykset?

Mutta täytyypä viritellä mittaussetti kiinni vaahteramäen eemeliin.
Mittaustyötä helpottaisi, jos joku kertoisi mikä pinni 016 IMM:ssä on mikäkin?
Kun näissä keleissä ei viitsi ihan hirveästi vaivautua väsäilemään....   :P

Ja juu, olen huomannut, että KL:n coolerilla ja yli -15°C asteen pakkasella on ikävä taipumus tehdä merikontista pitoon ja keliin nähden räyhäkkäämpi kuin on tarpeen...  ;)


Minulla on varaa olla tässä IMM:n pohjaamis-asiassa väärässäkin, mutta silloin tästä yleisestä Jemen-myytistä puuttuu monia asioita. Ja IMM "pohjaaminen" ei ole tällöin kierroslukuriippuvainen, vaan...     ???


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9574
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 940 b230ft -91 puristuspaineet ja pikkuvika
« Vastaus #13 : 07.02.2012, 02:37:25 »
IMM on nimenomaisesti IlmaMassaMittari, joka mittaa ilman massaa (kg/m3),

 :facepalm:

Viittisitkö joskus vähän miettiä noita yksiköitä ennenkuin painat Lähetä-nappia?
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 385
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
Vs: 940 b230ft -91 puristuspaineet ja pikkuvika
« Vastaus #14 : 07.02.2012, 09:36:58 »
Tai että valonnopeus on vakio. Todellisuudessa valonnopeus on riippuvainen väliaineesta (kuten äänennopeuskin) ja niin edes päin...

Young & Freedman on asiasta eri mieltä, valonnopeus lienee vakio. OT?
Harmonisaatio meni metsään! B230FT, B230FBT, B230FT, AQ250B ja B5254T2

http://terasjanne.com

 

Autoracing  KL-varaosat