Proturbo  Autodiagnoosi

940 B230FT käyntihäiriö

  • 24 Vastauksia
  • 9015 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kempula

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
940 B230FT käyntihäiriö
« : 12.02.2012, 00:05:02 »
Tänään ilmautu 940:iin sellainen vika, että aluksi sammu ristaukseen. Ei meinannu käynnistyä ja kävin konepellin alle vilkasemassa ihan muodon vuoksi. Menin uudestaan starttailemaan ja lähti muutamalla pytyllä käymään ja kuului kalkatus ja kierrokset nousi itekseen johonki kolmen tonnin kieppeille ja sammui taas. Kerkesin kirota, että nyt särky koneesta jotakin oikeasti. Sain käyntiin ja ajelin huoltoaseman pihaan. Kävi taas normaalisti mitä nyt vähän pätki ja käynnistyminen vaikeaa. Tutkailin, että konepellin alla kaikki letkut ja piuhat paikollaan. Vikakooditkin luin ja antoi 1-1-1. Kaasua ei kestä antaa "reilusti", koska sammuu. Pintakaasulla kiertää hyvin. Kolinoitakaan ei ole kuulunut sen yhden kerran jälkeen. Sain myös pintakaasulla ajeltua auton kotiin.
Kostautukohan lyhyt e85 kokeilu ja vetäsi suodattimen tukkoon? ??? Immun testasin nyppäämällä piuhan irti ja käynti muuttui raskaammaksi. Vai olisko klassinen imusarjan tiiviste? Kaikki sytkäosat vaihdettu viime kesänä. Suutinrele muutamia viikkoja vanha ja pumpun rele uusittu kesällä. Ykk-anturi vaihdettu pari kk sitten. Tankissa on nyt siis 98 pensat. Tuo pa-suodatinkin on kesällä vaihdettu. Voishan se kyllä olla lambdakin. Pumput kuulosti surisevan. Voi esittää veikkauksia.
Audi A4 2.0TFSI quattro -06
Entiset:S60, 940 turbo, 740, 740

Poissa peehoi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • If sauna, liquor or tar don't help...
    • Rasinkia katsastaen
Vs: 940 B230FT käyntihäiriö
« Vastaus #1 : 14.02.2012, 19:01:08 »
Jos jossain sähköisessä osassa on vikaa, niin vikakoodin antaa.
Jos taas bensasuodatin tukos, niin seos laihalla ja antaa vikakoodin.

Että sellaasta....onnea vian etsintään.

Bensa lopus, vaikka mittari näyttääki, jotta olis.
Bensamittarista ei tuu vikakoodia......  ::)

Jos nokkaremmi hypänny, niin pitääs antaa vikakoodin.
Kaattämmit, Eteläpohojammaalta tullahan. B230FT 940 Classic -98

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 385
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
Vs: 940 B230FT käyntihäiriö
« Vastaus #2 : 15.02.2012, 09:07:43 »
Mikäli se vetää hyvin alipainealueella, mutta simahtaa heti, kun menee paineen puolelle, veikkaisin väsähtäneitä ahtoletkuja. Sinne kun tulee palkeenkieli, se pitää jotenkuten alipaineella, mutta luonnollisesti paine puhaltaa pois.
Harmonisaatio meni metsään! B230FT, B230FBT, B230FT, AQ250B ja B5254T2

http://terasjanne.com

Poissa kempula

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
Vs: 940 B230FT käyntihäiriö
« Vastaus #3 : 16.02.2012, 00:13:45 »
Tankkasin vähä ennen täyteen ennen kuin alko juonimaan. Ahtoletkutkin tuntuu olevan ihan ok kun puristelin ja kopeloin niitä kun auto oli käynnissä. Jaksasko tuota jo huomenna alkaa tutkimaan kunnolla, että mikähän kiikastaa :D
Audi A4 2.0TFSI quattro -06
Entiset:S60, 940 turbo, 740, 740

hevonen

  • Vieras
Vs: 940 B230FT käyntihäiriö
« Vastaus #4 : 16.02.2012, 10:29:14 »
Onko joku oikeesti ajellu e85 bensalla näillä turboilla... :P

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 385
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
Vs: 940 B230FT käyntihäiriö
« Vastaus #5 : 16.02.2012, 13:53:08 »
Onko joku oikeesti ajellu e85 bensalla näillä turboilla... :P

Vaparissa koitin keskinkertaisin tuloksin ja onhan tuolla ihan E85-topikkikin, nykyään jopa haku löytää sen.
« Viimeksi muokattu: 16.02.2012, 13:59:31 kirjoittanut Dartteri »
Harmonisaatio meni metsään! B230FT, B230FBT, B230FT, AQ250B ja B5254T2

http://terasjanne.com

hevonen

  • Vieras
Vs: 940 B230FT käyntihäiriö
« Vastaus #6 : 16.02.2012, 14:59:32 »
Vaparissa koitin keskinkertaisin tuloksin ja onhan tuolla ihan E85-topikkikin, nykyään jopa haku löytää sen.
:D No löytää, mähän sen topikin sulle joskus linkkasinkin.. Ihmettelin vaan että toimiiko ilman mitään lisähärpäkkeitä? Ei kai? Jos ahdot vaikka 1 bar, tai vaikka ois vakio.

Tähänhän vois kokeilleet laittaa juttua mutta veikkaan ettei mee noin vain. Kulutusta ei ainakaan litroina kannata mittailla. ;)

Poissa kempula

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
Vs: 940 B230FT käyntihäiriö
« Vastaus #7 : 17.02.2012, 00:13:20 »
Tuli tänään taas käyteltyä tuota autoa. Ihan normaalisti pelasi kun annoin käydä vartin ja kaasuttelin :P Lambdan piuhan irrotin enkä huomannut mitään vaikutusta. Pitäskö tuossa tyhjäkäynnillä tapahtua jotain kun piuhan irrottaa?
Audi A4 2.0TFSI quattro -06
Entiset:S60, 940 turbo, 740, 740

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 385
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
Vs: 940 B230FT käyntihäiriö
« Vastaus #8 : 17.02.2012, 08:43:13 »
Lambda mittaa hapen määrää pakokaasussa ja sen mukaan hienosäädetään seosta. Vakiosuuttimilla ja oikeilla antureilla seos on ilmankin lambdaa erittäin lähellä oikeaa, joten korjaustarve on erittäin vähäinen.

Vastauksena kysymykseesi, jos ajat tankinllisen lambdan piuha irti, saatat huomata muutaman desin eron kulutuksessa, kun seuraavan kerran tankkaat. Eli ei vaikuta kuultavasti käyntiin.
Harmonisaatio meni metsään! B230FT, B230FBT, B230FT, AQ250B ja B5254T2

http://terasjanne.com

Poissa kempula

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
Vs: 940 B230FT käyntihäiriö
« Vastaus #9 : 21.02.2012, 22:10:02 »
Vaihdoin imusarjan tiivisteen. Ei ollut vaikutusta. Kävin ajelemassa 15km ja toimi siihen asti kunnes olin tulossa kotipihaan. Sammu risteykseen ja ampu putkeen. Soppaa ainaki saa pakokaasun hajusta päätellen :D
Audi A4 2.0TFSI quattro -06
Entiset:S60, 940 turbo, 740, 740

EVO8

  • Vieras
Vs: 940 B230FT käyntihäiriö
« Vastaus #10 : 21.02.2012, 22:21:56 »
Lambdan johdon jos irrottaa niin vikavalo ei välttämättä syty heti mutta sitten kun syttyy niin ECU menee limp home modeen ja huomaat takuulla kulutuksessa eroa.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 B230FT käyntihäiriö
« Vastaus #11 : 21.02.2012, 22:59:00 »
Lambdan johdon jos irrottaa niin vikavalo ei välttämättä syty heti mutta sitten kun syttyy niin ECU menee limp home modeen ja huomaat takuulla kulutuksessa eroa.
Eipä se vakiopadassa tee kulutukseen mitään eroa, se viimenen päästösäätö jää poies mutta hyvin pelaa ja vetää ilmankin. Vikavalo syttyy muutaman kilometrin ajolla.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2446
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 B230FT käyntihäiriö
« Vastaus #12 : 22.02.2012, 00:02:42 »
Eipä se vakiopadassa tee kulutukseen mitään eroa, se viimenen päästösäätö jää poies mutta hyvin pelaa ja vetää ilmankin. Vikavalo syttyy muutaman kilometrin ajolla.
+1. Vaihdoin vanhan ja väsyneen (yli 10 v) (orggis?) lambdan joka vielä tiputti lämmitysjohtonsa pakoputken päälle uuteen Boschilaiseen. Rikkinäisellä lambdan lämmityksellä motti toimi ihan ok, mutta   sytytteli vikavaloa. Uudella anturilla tuntuu vetävän todella tasaisesti. Kai ne lambdat on oikeasti kulutustavaraa?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: 940 B230FT käyntihäiriö
« Vastaus #13 : 22.02.2012, 09:00:21 »
+1. Vaihdoin vanhan ja väsyneen (yli 10 v) (orggis?) lambdan joka vielä tiputti lämmitysjohtonsa pakoputken päälle uuteen Boschilaiseen. Rikkinäisellä lambdan lämmityksellä motti toimi ihan ok, mutta   sytytteli vikavaloa. Uudella anturilla tuntuu vetävän todella tasaisesti. Kai ne lambdat on oikeasti kulutustavaraa?
Boschin kataloogista, vaihtoväli 100tkm
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa ToniA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 B230FT käyntihäiriö
« Vastaus #14 : 22.02.2012, 15:39:51 »
Boschin kataloogista, vaihtoväli 100tkm

Paljonkohan mä menen yliajalla, kun '97 B230FK:ssa on 291000km mittarissa :) Alkuperäinen turbo, lambda ja katalysaattori, pakokaasuarvot ovat aina olleen hyvin kohdallaan.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy