Autodiagnoosi  Carcom Oy

740 ja virranjakajan kansi

  • 17 Vastauksia
  • 12850 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa StoLA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
740 ja virranjakajan kansi
« : 12.02.2012, 16:06:50 »
Morjens!

Ihan vaan vinkkiä kysyisin kun vaihtelin tossa joku aika sitten virranjakajan kannen ja menin siinä ohessa sitten vahingossa säätämään kipinän v**uiks niin onko jotain helppoa kotikonstia saada taas kipinä kohdalleen kun käy taas miten sattuu :D sen verran sitä kohdalleen sain että pysyy tyhjäkäynnillä ja sillä pystyy ajamaan mutta rötää ja paukkuu kylmänä ja lämpimänäkin kun laittaa kaasun nopeesti pohjaan niin hetken se kestää että reagoi ja pienen poksahduksen kera..

Moottori on b200k.
Vain kaksi asiaa ovat äärettömiä - universumi ja ihmisten typeryys, enkä ole ensimmäisestäkään aivan varma

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 740 ja virranjakajan kansi
« Vastaus #1 : 12.02.2012, 16:58:29 »
No perstuntumalla sen kyllä pystyy säätämään kohilleen, ellei ole sytytysjohdot väärässä järjestyksessä.

Poissa StoLA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: 740 ja virranjakajan kansi
« Vastaus #2 : 12.02.2012, 17:18:26 »
No perstuntumalla sen kyllä pystyy säätämään kohilleen, ellei ole sytytysjohdot väärässä järjestyksessä.

Eli pitää vaan jaksaa säätää enemmän tollee tuntumalla. Kai se siitä sitten asettuu  :buck2:
Vain kaksi asiaa ovat äärettömiä - universumi ja ihmisten typeryys, enkä ole ensimmäisestäkään aivan varma

Poissa Matson66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Amazonilla vuodesta -67 lähtien
Vs: 740 ja virranjakajan kansi
« Vastaus #3 : 12.02.2012, 17:22:00 »
Onko jakaja koneen kyljessä vai kannen peräpäässä ?
Nyt kotona: Amazon -66, 740GL -88, 740GLE -91, 745 Tdi -92, 745 GLE-91, .   44 Volvon historia

Poissa StoLA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: 740 ja virranjakajan kansi
« Vastaus #4 : 12.02.2012, 18:36:28 »
Onko jakaja koneen kyljessä vai kannen peräpäässä ?

eikös se tuolla kannenperässä mahda olla :o
Vain kaksi asiaa ovat äärettömiä - universumi ja ihmisten typeryys, enkä ole ensimmäisestäkään aivan varma

Poissa Matson66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Amazonilla vuodesta -67 lähtien
Vs: 740 ja virranjakajan kansi
« Vastaus #5 : 12.02.2012, 20:40:19 »
Jos se on siellä, niin sytyksen ajoitukseen ei juurikaan pysty vaikuttamaan kotikonstein, et siis saa sitä säädettyä pieleenkään. Oliko sulla tulpan johdot irti kuulostaa oireet vähän sille, että järjestys on muuttunut, tai sitten jakajan kannesta on keskeltä hiili karannut ?
Nyt kotona: Amazon -66, 740GL -88, 740GLE -91, 745 Tdi -92, 745 GLE-91, .   44 Volvon historia

Poissa StoLA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: 740 ja virranjakajan kansi
« Vastaus #6 : 12.02.2012, 21:49:16 »
Jos se on siellä, niin sytyksen ajoitukseen ei juurikaan pysty vaikuttamaan kotikonstein, et siis saa sitä säädettyä pieleenkään. Oliko sulla tulpan johdot irti kuulostaa oireet vähän sille, että järjestys on muuttunut, tai sitten jakajan kannesta on keskeltä hiili karannut ?

Kyllähän tuohon voi vaikuttaa kun sitä kääntelee niin tuo käynti muuttuu. En nyt osaa arvioida montako astetta tuota kantta pystyy vääntämään mutta pystyy kuitenkin. Vanhaa virranjakajan kantta kun irrotin niin avasin turhan paljon ruuveja ja kansi irtosi kaikkine siihen liittyvine osineen ja kun sen takaisin yritin laittaa samallatavalla kun se siellä oli niin kyllä se johonkin suuntaan oli siellä liikahtanut eikä pysynyt tyhjäkäynnillä käynnis ja kun kaikki osat oli paikoillaa kääntelin kantta sen verran että se kuulosti että jaksaisi käydä tyhjäkäyntiä ja jaksaakin mutta vähän tuo nyt tykkää pätkiä kun sillä kaasuttelee tai lähtee kylmänä ajelemaan. pirun vaikeeta selittää kun ei näistä mitään tiedä mutta toivottavasti nyt jotain saa selvää mitä yritän kertoa :D voin yrittää täsmentää jos ja kun tästä nyt jotain epäselväksi jää  :-\
Vain kaksi asiaa ovat äärettömiä - universumi ja ihmisten typeryys, enkä ole ensimmäisestäkään aivan varma

Poissa Matson66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Amazonilla vuodesta -67 lähtien
Vs: 740 ja virranjakajan kansi
« Vastaus #7 : 12.02.2012, 22:34:17 »
Siellä virranjakajan sisällä on asentotunnistin, joka seuraa nokka-akselin asentoa ja antaa sytytyksen ohjausyksikölle tietoa. Ohjausyksikkö säätää sytytyksen optimaaliseksi virranjakajan asennosta riippumatta. Jos käännät virranjakajaa niin seuraavalla käynnistyskerralla boksi säätää sen kuitenkin takaisin ohjelman mukaiseksi, eli kone käy hetken tekemilläsi säädöillä. Ohjausyksikönkin saa sekaisin, mutta se edellyttää jakajan kääntämistä enemmän kuin ne ruuvit antava myöten.
Nyt kotona: Amazon -66, 740GL -88, 740GLE -91, 745 Tdi -92, 745 GLE-91, .   44 Volvon historia

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 ja virranjakajan kansi
« Vastaus #8 : 12.02.2012, 22:36:48 »
B220K -moottorissa pitäisi kyllä olla itsesäätävä järjestelmä sytytysennakolle. Virranjakajassa on kai alunperin kaksi muovista "prikkaa" jotka takaavat sen että virranjakaja menee soikeisiin reikiin siihen oikeaan asentoon. Nämä tippuvat pois tai asiaa tuntematon korjaaja ottaa ne pois, että "voi säätää sytytystä".  Nyt virranajakajan voi kääntää sellaiseen asentoon, jossa sytytys saattaa mennä väärään tulppaan vaikka sytytysjärjestys on oikein. Ja paukkuu, etenkin jos on vanha kansi. Peilillä saattaa nähdä sieltä takapuolelta jäljet joissa kiinnityruuvit ovat joskus olleet ja kokeilla siirtää jakaja niiden kohdalle. Helpommin ne näkee jos ottaa koko jakajan irti ja käteen.

Tämän lisäksi jää kyllä lukematon joukko asioita, jotka antavat samat oireet, mutta eri syistä. Helppoa, vai mitä  ;)?

Poissa StoLA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: 740 ja virranjakajan kansi
« Vastaus #9 : 12.02.2012, 23:54:46 »
B220K -moottorissa pitäisi kyllä olla itsesäätävä järjestelmä sytytysennakolle. Virranjakajassa on kai alunperin kaksi muovista "prikkaa" jotka takaavat sen että virranjakaja menee soikeisiin reikiin siihen oikeaan asentoon. Nämä tippuvat pois tai asiaa tuntematon korjaaja ottaa ne pois, että "voi säätää sytytystä".  Nyt virranajakajan voi kääntää sellaiseen asentoon, jossa sytytys saattaa mennä väärään tulppaan vaikka sytytysjärjestys on oikein. Ja paukkuu, etenkin jos on vanha kansi. Peilillä saattaa nähdä sieltä takapuolelta jäljet joissa kiinnityruuvit ovat joskus olleet ja kokeilla siirtää jakaja niiden kohdalle. Helpommin ne näkee jos ottaa koko jakajan irti ja käteen.

Tämän lisäksi jää kyllä lukematon joukko asioita, jotka antavat samat oireet, mutta eri syistä. Helppoa, vai mitä  ;)?

Erittäin helppoa :D Eli siin nuo "prikat" ovat todennäköisesti joskus olleet siinä kohtaa jossa oli sen näköinen kohta johon tuo on joskus kiristetty ja siihen sen yritin takaisinkin laittaa josta voin päätellä että olin oikeilla jäljillä ajatukseni kanssa MUTTA ei se tainnut ihan niin mennä kuin elokuvissa. Eli käynti häiriö voi johtua jostain muustakin. johtojen pitäisi olla kyllä oikeassa järjestyksessä kun uudet laitoin ja sitä mukaa niitä siihen pistin kun poiskin otin eli vanha pois ja uusi tilalle juuri siksi ettei ne mene väärin vaikka sekin voi olla mahdollista kun tämmönen tee ensin ja mieti sitten ihminen pääsee asialle  :idiot2: Lisätään nyt sekin että se tuskin on normaalia että pakkasilla joutuu käyttämään autoa ryypyllä jonkun aikaa että voi lähteä ajamaan? Eli siis jos pistän auton käymään ja lykkään vaihteen silmään (auto siis automaatti) niin auto sammuu jos en anna sen hetkeä käydä ryypyllä. Tämä ongelma oli pahempi ennen kuin noita sytkä osia vaihtelin, silloin auto kävi kolmella ja tökki ja pätki ja ties mitä sitten vaihdoin ensin tulpat ongelma oli poissa. Nykyinen oire muistuttaa tätä mutta käy kyllä kaikilla eikä pidä sellasta traktoria muistuttavaa ääntä eikä myöskään tärise niinkuin enne tulppien vaihtoa. Voiko tätä enää vaikeemmin kirjottaa? :D Kysykää vaan kun jää jokin epäselväksi niin yritän kirjottaa vähän selkeämmin.
Vain kaksi asiaa ovat äärettömiä - universumi ja ihmisten typeryys, enkä ole ensimmäisestäkään aivan varma

Poissa patera

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 ja virranjakajan kansi
« Vastaus #10 : 13.02.2012, 00:15:45 »
Ennemmin mä ihmettelisin sitä, et toi karpuraattori jaksaisi pitää auton käynnissä pakkasella heti ilman ryyppyä...
440 1991 museoon menossa
240 Lankku-paku

Poissa StoLA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: 740 ja virranjakajan kansi
« Vastaus #11 : 13.02.2012, 00:29:35 »
Ennemmin mä ihmettelisin sitä, et toi karpuraattori jaksaisi pitää auton käynnissä pakkasella heti ilman ryyppyä...

Totta sekin :D
Vain kaksi asiaa ovat äärettömiä - universumi ja ihmisten typeryys, enkä ole ensimmäisestäkään aivan varma

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: 740 ja virranjakajan kansi
« Vastaus #12 : 13.02.2012, 11:18:18 »
Ei siellä jakajassa kyllä pitäisi olla mitään ennakoihin vaikuttavaa anturia. Katsopa tuleeko sinne jakajaan muita johtoja kuin sytkäjohdot (5kpl)

Ettei olisi jokin johto/letku jäänyt irti tai tulpan päässä olevat pienet mutterit löystyneet tms.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa StoLA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: 740 ja virranjakajan kansi
« Vastaus #13 : 13.02.2012, 11:30:12 »
Ei siellä jakajassa kyllä pitäisi olla mitään ennakoihin vaikuttavaa anturia. Katsopa tuleeko sinne jakajaan muita johtoja kuin sytkäjohdot (5kpl)

Ettei olisi jokin johto/letku jäänyt irti tai tulpan päässä olevat pienet mutterit löystyneet tms.

pitää tarkastaa nuo mutta mielestäni sinne ei muita tullut kuin nuo 5 johtoa.
Vain kaksi asiaa ovat äärettömiä - universumi ja ihmisten typeryys, enkä ole ensimmäisestäkään aivan varma

Poissa 745insports

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 310
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 ja virranjakajan kansi
« Vastaus #14 : 13.02.2012, 11:37:17 »
Näitä pääty jakajiahan on kaksi erilaista, toisessa on "integroituna" nokka-akselin asento tunnistin, ja toisessa tuota tunnistinta ei ole sisällä, on vain ktyhjä kotelo.

Oiskohan sillee että Lh-jetronic 2.2 ois tuo tunnistimella varustettu ja Lh-jetronic 2.4 ilman. Itsellä ainakin ollut tällänen tuo jakauma...

Kaikki tunnistimella varustetut jakajat ollut B230F koneissa mitä oon purkanu...

Korjailkaa jos oon väärässä. :hello:
Volvo V70, D5252T+Aut., vm. -99 Käyttöauto
Volvo 745, B230F+AW-70L, vm. -90 MYYTÄVÄNÄ
Volvo P210 VAN, B18+M40, vm. -65 Projekti

 

Kulkukoira  Proturbo