KL-varaosat  Race.fi

850R jouset/madallus

  • 21 Vastauksia
  • 7006 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Juki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
850R jouset/madallus
« : 15.02.2012, 12:16:30 »
Tulipa hankittua tässä vastikään kyseinen kulkupeli (sedan, manuaali). Tuli käytyyn sitten montulla katsomassa pohjan ja alustan kuntoa. Havaitsin että jousien väliin oli jouduttu laittamaan kumityynyjä. Lienee alusta alkuperäinen (ajettu 200tkm) ja jouset ruvenneet painumaan. Alusta ei ajaessa tunnu mitenkään väljältä tai muuten huonolta. Nyt olisi tarkoituksena purkaa iskarit irti ja tarkistaa ovatko kunnossa, mikäli ovat niin uudet jouset vaan tilalle.

Kysymys kuuluukin:
Mitkä jouset tähän käy?
Ei tunnu oikein löytyvän nimenomaan tähän ÄRRÄÄN käypäsiä. Eli käykö esim. T5:sta? Ja paljonko tätä R:n alustaa on "madallettu" jo alkuperäisenä, eli mitkä esim. T5:sen madallusjouset pitäisi ottaa että olisi madallusta saman verran kun alkuperäisenä R:ssä tai hivenen matalempi?

Kiinnostaisi muutenkin tietää eri 850 alustojen eroja. :)
Nyk. 850 R & 240
Ex.   V40 tdi, 240 & 760 tic

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: 850R jouset/madallus
« Vastaus #1 : 15.02.2012, 12:41:58 »
Eikös ne T-5 jouset ole samat kuin ärrässäkin?
Mielestäni niitä ei montaa erilaista ole.
Vakiot, sport ja madallus jousi.

Mitä eroa todellsuudessa on sportilla ja madallusjousella en osaa sanoa.
Madallusjousi madaltaa muistaakseni 5-25mm.

Nämä siis Volvon omista jousista.

Tilaa suosiolla madallusjouset joltain firmalta. -40mm sarja varmaan riittää kun ei ole tietoa miltä autos nyt näyttää.

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: 850R jouset/madallus
« Vastaus #2 : 15.02.2012, 18:56:58 »
Eikös ÄRRÄ ole nelivetoinen  ::) silloin varmaankaan ei normi iskarit/jouset sovi, kun kiinnitys on erilainen,,,tiedä sitten  ::)
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: 850R jouset/madallus
« Vastaus #3 : 15.02.2012, 19:00:55 »
Havaitsin että jousien väliin oli jouduttu laittamaan kumityynyjä. Lienee alusta alkuperäinen (ajettu 200tkm) ja jouset ruvenneet painumaan.



Kiinnostaisi muutenkin tietää eri 850 alustojen eroja. :)
Sitte ei muuten mene katsastuksesta läpi, ( ainakaan täälläpäin ) jos on kumilerpakkeita jousissa, sama koskee niitä kiristys klemmareita, joilla madalletaan jousia kotikutoisesti.
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: 850R jouset/madallus
« Vastaus #4 : 15.02.2012, 19:11:10 »
Eikös ÄRRÄ ole nelivetoinen  ::) silloin varmaankaan ei normi iskarit/jouset sovi, kun kiinnitys on erilainen,,,tiedä sitten  ::)
Eiks AWD malli ollu ihan erikseen?

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5721
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: 850R jouset/madallus
« Vastaus #5 : 15.02.2012, 19:36:10 »
Eiks AWD malli ollu ihan erikseen?
oikeassa olet sillä kaikki 800-sarjan ärrät (T-5R & R) ovat etuvetoisia ja sitten se awd mallli sillä 2.5 litraisella turbokoneella on ihan erikseen  :)

Poissa Juki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
Vs: 850R jouset/madallus
« Vastaus #6 : 16.02.2012, 10:44:05 »
Sitte ei muuten mene katsastuksesta läpi, ( ainakaan täälläpäin ) jos on kumilerpakkeita jousissa, sama koskee niitä kiristys klemmareita, joilla madalletaan jousia kotikutoisesti.
Auto oli juuri leimattu ilman huomautuksia kun kävin sen hakemassa. Paikallisesta varaosaliikkeestä antoivat nyt Lesjöforsin 40mm madaltavan jousisatsin joka on T5:seen tehty. Tavarantoimittajalla ei mitään tietoa näitten jousien eroista. :-\

Pitää purkaa vakiojouset irti niin siitähän sen näkee suoraan käykö ne.
Se vaan mietityttää kun netistä vastikään löysin 60/40 pudottavia sarjoja, niin jääkö etupää nyt sitten "keulimaan" tuolla 40 satsilla. Vai onko tuollanen 60/40 satsi tarkotettu sitten jos haluaa "tiukan etukenon" jollaista en ite halua. ;D

Pieni erohan siinä voi olla mut tuo 20mm tuntuu aika hurjalta.
Nyk. 850 R & 240
Ex.   V40 tdi, 240 & 760 tic

Poissa Tonskulii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1430
Vs: 850R jouset/madallus
« Vastaus #7 : 16.02.2012, 14:02:24 »
Ainaki naftavehkees jättää pienen just passelin etukenon, mut kaiketi johtuen koneen painosta.

Ei se bensamyllyissäkään ainakaan keulimaan jää. Tokihan siitä olis kiva saada keulaa vielä alemmas, mutta kyllähän tuo -40mm satsi omaan silmään ihan hyvin istuu.
EX: 850 2.5 10V -95 10/09 - 7/10
EX: C70 2.5T -99 7/10 - 10/10
NYK: 855 2.0 T-5 10/10 -->

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: 850R jouset/madallus
« Vastaus #8 : 16.02.2012, 15:08:27 »
Ainaki naftavehkees jättää pienen just passelin etukenon, mut kaiketi johtuen koneen painosta.

Ei se bensamyllyissäkään ainakaan keulimaan jää. Tokihan siitä olis kiva saada keulaa vielä alemmas, mutta kyllähän tuo -40mm satsi omaan silmään ihan hyvin istuu.
No niinhän tuo jättää.   ^-^

Mitä noita on seurannu niin vapareissa ilmeisestikkin jää helposti "keulimaan". R:ssä on kuitenkin kohtuu painava keula vapariin verrattuna, olettaisin.

Mullahan tuossa 70:ssä etuakselipaino on 1120 joten siks varmaan putos noinkin paljon. Mutta joku 30kg kevyempi keula niin ei siinä isoo eroo ole.

Puusilmän 70:n kuvista näkee osviittaa miten keula asettuu.

Poissa Carcha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 208
  • B5254T2
Vs: 850R jouset/madallus
« Vastaus #9 : 17.02.2012, 19:24:05 »

Mitä noita on seurannu niin vapareissa ilmeisestikkin jää helposti "keulimaan". R:ssä on kuitenkin kohtuu painava keula vapariin verrattuna, olettaisin.
Tällalailla asettuu itsellä toi stanssi:



Vakioalusta. Mielestäni kesärenkailla yllättävän miellyttävä...

XC70 2.5T -05, V50 2.4 -07

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: 850R jouset/madallus
« Vastaus #10 : 17.02.2012, 20:27:17 »
Tällalailla asettuu itsellä toi stanssi:

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Vakioalusta. Mielestäni kesärenkailla yllättävän miellyttävä...
Nätti stanssi. Hieman korkeempi kuin mulla noilla lesjöillä.   ;)

Eli tarkoitin noilla jousilla mitkä mulla on, jäis vapari keuliin.

Poissa Carcha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 208
  • B5254T2
Vs: 850R jouset/madallus
« Vastaus #11 : 18.02.2012, 00:07:25 »
Eli tarkoitin noilla jousilla mitkä mulla on, jäis vapari keuliin.
Aivan, eli hieman mentiin aiheesta ohi  :-[

Noh, onpahan joku vertailukohta ihmisille :D

XC70 2.5T -05, V50 2.4 -07

hevonen

  • Vieras
Vs: 850R jouset/madallus
« Vastaus #12 : 18.02.2012, 17:08:20 »
Ne kumipalat jousissa menee leimalta läpi kunhan niitä on 3 kpl ja symmetrisesti kierteellä jousen päädystä katsottuna.

Poissa Juki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
Vs: 850R jouset/madallus
« Vastaus #13 : 23.02.2012, 21:44:26 »
Joo nyt on vaihdettu R:n alle -40 T5:seen tarkoitettu Lesjön jousisetti. Sinne kävivät, jousen päädyt oli samanlaiset, lanka muistaakseni millin paksumpaa.

Sanosin että se on aika bueno nyt :) Madaltui ehkä hivenen alkuperäisestä, ja tämä oli tavoitteenakin.
Etujouset oli 10cm alkuperäisiä lyhyemmät (!?) Mutta ilmeisesti niin paljon vakiota jäykemmät ne jouset että auto ei painu kuitenkaan tuon enempää tonttiin. Takana ero oli vain jotain pari senttiä.

Pitänee laittaa todistusaineistoa kohan kehtaa autoa käyttää pihalla, tallissa ei saa oikein otettuun kunnon yleisilme kuvaa kun on täynnä roinaa ;D
Nyk. 850 R & 240
Ex.   V40 tdi, 240 & 760 tic

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: 850R jouset/madallus
« Vastaus #14 : 23.02.2012, 21:59:05 »
Mistä ostit Lesjöt ja minkä väriset jouset oli? Ja paljonko joutu kärsiin?
Mun jouset oli tuollaset.

 

Autoracing  KL-varaosat