Autodiagnoosi  Carcom Oy

s60 caster-kulman säätäminen

  • 13 Vastauksia
  • 10731 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Koljis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
s60 caster-kulman säätäminen
« : 17.02.2012, 19:43:21 »
Hei!
Ongelmana ollut, että auto vetää vasemmalle ajettaessa. Käytin auton nelipyöräsuuntauksessa ja nyt camber arvot on kohdallaan ja auto kulkee tasaisella suoraan. Kuitenkin edelleen tienpinnan ollessa vasemmalle kallistunut auto edelleen alkaa vetää hanakasti vasemmalle. Caster-kulmat erosivat toisistaan aika reilusti, en nyt muista tarkkoja arvoja kun ei paperia juuri ole mukana.
Onko tietoa/vinkkejä miten voisi säätää etupään caster-kulmaa -01 vm s60:ssä?
S60 T5 -01

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6349
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: s60 caster-kulman säätäminen
« Vastaus #1 : 17.02.2012, 19:48:00 »
Virallisesti siinä ei ole säätöä ollenkaan. Hieman on säätömahdollisuuksia apurungon oikeanpuoleisissa kumiheloissa, mutta aika rajallisesti. Lisäksi helat jäävät kanittamaan, mikä ei luonnollisestikaan ole hyvä asia.

Onko alatukivarsien helat varmasti kunnossa? Vialliset helat aiheuttavat juurikin casterin muuttumista.

Loppuun on pakko ihmetellä, että vetääkö auto tosissaan vasemmalle? 90% vastaan tulleista autoista vetää ojaan päin, eli oikealle :idiot2:

Poissa Koljis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
Vs: s60 caster-kulman säätäminen
« Vastaus #2 : 17.02.2012, 20:01:47 »
Virallisesti siinä ei ole säätöä ollenkaan. Hieman on säätömahdollisuuksia apurungon oikeanpuoleisissa kumiheloissa, mutta aika rajallisesti. Lisäksi helat jäävät kanittamaan, mikä ei luonnollisestikaan ole hyvä asia.

Onko alatukivarsien helat varmasti kunnossa? Vialliset helat aiheuttavat juurikin casterin muuttumista.

Loppuun on pakko ihmetellä, että vetääkö auto tosissaan vasemmalle? 90% vastaan tulleista autoista vetää ojaan päin, eli oikealle :idiot2:


Sitä vähän pelkäsinkin, ettei ole mahdollista säätää.  :(  Helojen kunnosta en osaa sanoa, pitääpä tarkistaa. Ja kyllä tämä auto tosiaan vetää vasemmalle.  :-\ Autossa oli ostettaessa vasemmassa etuvanteessa kohtuu rajut kanttarijäljet. Lieköhän osuutta asiaan..  Mitähän tuollainen mahdollinen kolaus on voinut aiheuttaa etupäähän? Luulisi kuitenkin, että olisi vannekin solmussa, jos jotain isompaa olisi hajonnut/vääntynyt?
S60 T5 -01

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: s60 caster-kulman säätäminen
« Vastaus #3 : 17.02.2012, 21:09:44 »
Kyllä se ilmeisen reilusti on johonkin kiveen täräytetty jos caster-kulma muuttuu. Itseasiassa akselivälin pitäisi vasemmalla puolella olla pienempi kuin oikealla puolella mikäli tuo kulma on väärin. Pyörään tullut tälli ruttaa usein peltisen apurungon takapuslaa sisällepäin.

Onhan pyöränkulman mittaus oikein tehty? On niitä väärinkin tehty. Kuitenkin jos tasaisella menee suoraan, ei siinä kovin isoa vikaa ole. Ne kulmat kun näkisi, voisi päätellä.

Camber kulmia saa mcPersonin alapäästä hiukan säädeltyä ja kun niitä sallitun rajoissa laittaa molemmat vasemmalle tai molemmat oikealle niin hiukan alkaa vääntää sivulle. Renkaatkin voivat tehdä kiusaa jos vaikka ovat liian leveät.

Poissa Koljis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
Vs: s60 caster-kulman säätäminen
« Vastaus #4 : 04.04.2012, 13:43:26 »
Kyllä se ilmeisen reilusti on johonkin kiveen täräytetty jos caster-kulma muuttuu. Itseasiassa akselivälin pitäisi vasemmalla puolella olla pienempi kuin oikealla puolella mikäli tuo kulma on väärin. Pyörään tullut tälli ruttaa usein peltisen apurungon takapuslaa sisällepäin.

Onhan pyöränkulman mittaus oikein tehty? On niitä väärinkin tehty. Kuitenkin jos tasaisella menee suoraan, ei siinä kovin isoa vikaa ole. Ne kulmat kun näkisi, voisi päätellä.

Camber kulmia saa mcPersonin alapäästä hiukan säädeltyä ja kun niitä sallitun rajoissa laittaa molemmat vasemmalle tai molemmat oikealle niin hiukan alkaa vääntää sivulle. Renkaatkin voivat tehdä kiusaa jos vaikka ovat liian leveät.

Nostetaan taas aihetta. Tuli vaihdettua kesärenkaat alle ja kokeiltua. Autossa edelleen samat oireet eli kulkee tasaisella suoraan ja tien ollessa vasemmalle kallellaan vetää sinne.

Nyt on etutukivarren helat vaihdettu ja käytetty auto uudelleen suuntauksessa.

Tässä eturenkaiden mittauksia:
Camber: vasen +0°13'
             oikea  -0°15'
             ero +0°28'

caster:  vasen +2°30'
            oikea + 4°12

Varmaan tuokin vähän vaikuttaa, että camber toisella puolella positiivinen ja toisella negatiivinen. sanoivat vaan että säätövara loppuu kesken. Onko jotain muuta keinoa säätää tuota camberia vielä enemmän? Mitä Nortti tarkoitit tuolla peltisen apurungon takapuslalla, ei ilmeisesti etutukivarren pusla vaan joku muu?
S60 T5 -01

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: s60 caster-kulman säätäminen
« Vastaus #5 : 04.04.2012, 15:26:08 »
Nostetaan taas aihetta. Tuli vaihdettua kesärenkaat alle ja kokeiltua. Autossa edelleen samat oireet eli kulkee tasaisella suoraan ja tien ollessa vasemmalle kallellaan vetää sinne.

Nyt on etutukivarren helat vaihdettu ja käytetty auto uudelleen suuntauksessa.

Tässä eturenkaiden mittauksia:
Camber: vasen +0°13'
             oikea  -0°15'
             ero +0°28'

caster:  vasen +2°30'
            oikea + 4°12

Varmaan tuokin vähän vaikuttaa, että camber toisella puolella positiivinen ja toisella negatiivinen. sanoivat vaan että säätövara loppuu kesken. Onko jotain muuta keinoa säätää tuota camberia vielä enemmän? Mitä Nortti tarkoitit tuolla peltisen apurungon takapuslalla, ei ilmeisesti etutukivarren pusla vaan joku muu?
No, Pyöränkulmat pitäs olla aikalailla tässä:
Auraus etupää 0,1+/-0,1 astetta
           takapää 0,2+/-0,2 astetta
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa Koljis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
Vs: s60 caster-kulman säätäminen
« Vastaus #6 : 04.04.2012, 15:35:41 »
No, Pyöränkulmat pitäs olla aikalailla tässä:
Auraus etupää 0,1+/-0,1 astetta
           takapää 0,2+/-0,2 astetta

Tuo auraus unohtuikin laittaa, mutta se onkin ihan kunnossa.

auraus edessä: vasen +0°02'
                      oikea  +0°01'

auraus takana: vasen +0°03'
                      oikea +0°01'

Tuntuu, että nyt kesärenkailla ja tuon viimeisen suuntauksen jälkeen ei enää nii pahasti tuonne vasemmalle vedä, mutta jos tuota camberia pystyisi vähän jollain konstilla säätää niin voisi vielä kokeilla.
S60 T5 -01

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: s60 caster-kulman säätäminen
« Vastaus #7 : 04.04.2012, 16:16:03 »
Mitä Nortti tarkoitit tuolla peltisen apurungon takapuslalla, ei ilmeisesti etutukivarren pusla vaan joku muu?

Olin kirjoittanut epäselvästi. Alatukivarren takimmaista puslaa tarkoitin ja se apurunkopalkki voi painua tuosta kohtaa kasaan kohtuullisella tällillä etupyörään. Koska varsinkin casterkulmat poikkeavat noinkin paljon toisistaan, on jossain osissa vikaa. En nyt pääse tarkistamaan kulmien ohjearvoja. 1.7 astetta casterkulmassa tekee (ilman laskinta) arvioiden parin sentin eron etu-taka suunnassa joko alatukivarren pallon kohdassa tai iskunvaimentimen yläpäässä auton rungossa.

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: s60 caster-kulman säätäminen
« Vastaus #8 : 04.04.2012, 20:10:20 »
Olin kirjoittanut epäselvästi. Alatukivarren takimmaista puslaa tarkoitin ja se apurunkopalkki voi painua tuosta kohtaa kasaan kohtuullisella tällillä etupyörään. Koska varsinkin casterkulmat poikkeavat noinkin paljon toisistaan, on jossain osissa vikaa. En nyt pääse tarkistamaan kulmien ohjearvoja. 1.7 astetta casterkulmassa tekee (ilman laskinta) arvioiden parin sentin eron etu-taka suunnassa joko alatukivarren pallon kohdassa tai iskunvaimentimen yläpäässä auton rungossa.
Juup, itte laskin että 1.62 astetta,ja on se tuo parinsentin heitto on jo paljon  :-[
Jonnekkin on kolahtanut ja reilusti.
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa Volvoisti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: s60 caster-kulman säätäminen
« Vastaus #9 : 04.04.2012, 21:10:09 »
Onko ristimitoissa heittoja? Ainakin kunnon 3D suuntauslaite näyttää ne.
Volvo V70 D5  Volvo 760 2.9 V6

Poissa Koljis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
Vs: s60 caster-kulman säätäminen
« Vastaus #10 : 04.04.2012, 21:46:28 »
Olin kirjoittanut epäselvästi. Alatukivarren takimmaista puslaa tarkoitin ja se apurunkopalkki voi painua tuosta kohtaa kasaan kohtuullisella tällillä etupyörään. Koska varsinkin casterkulmat poikkeavat noinkin paljon toisistaan, on jossain osissa vikaa. En nyt pääse tarkistamaan kulmien ohjearvoja. 1.7 astetta casterkulmassa tekee (ilman laskinta) arvioiden parin sentin eron etu-taka suunnassa joko alatukivarren pallon kohdassa tai iskunvaimentimen yläpäässä auton rungossa.

selvä. :( Mitähän tuolle autolle sitten voi tehdä/voiko mitään?
S60 T5 -01

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: s60 caster-kulman säätäminen
« Vastaus #11 : 05.04.2012, 09:10:23 »
Tässä eturenkaiden mittauksia:
Camber: vasen +0°13'  --> 0.22°
             oikea  -0°15'  --> -0.25°

caster:  vasen +2°30'  --> 2.5°
            oikea + 4°12     --> 4.2°


Löytyi jonkinlaisia mittoja. Mitat ovat asteita desimaaleineen.

Ohjearvot
CASTER, etupää, 3.0° -  5.0°
CAMBER, etupää, -1.2° -  +0.6°

Normaaliautossa tuo CASTER on aika lähellä 4.5°, eli tuo oikea puoli on siltäosin paikallaan :).
Samoin oikean puolen -0.25° on ihan priima :).

Sensijaan vasemmalla nuo kulmat ovat pahasti pielessä :(.

Juup, itte laskin että 1.62 astetta,ja on se tuo parinsentin heitto on jo paljon  :-[
Jonnekkin on kolahtanut ja reilusti.

Koska tuota yläpäätä ei törmäyksessa voi ainakaan eteenpäin kiskoa, on se vika alempana. Pellissä näkyisi pahat mutkatkin.

Vasen etupyörä siis on nimenomaan pari senttiä takana ja hiukan ulkona ainakin noiden kulmien mukaan. Paitsi jos allamainittu iskunvaimentimen varsi tms. on väärässä.  Arvioitu parin sentin heitto pitäisi näkyä kyllä ihan katsomalla ja se vika on nimenomaan vasemmassa etupyörässä.

Mittaapas alkajaisiksi akseliväli oikealta ja vasemmalta ihan metrimitalla. Jo pelkästään renkaan etäisyys lokasuojan reunasta paljastaa ehkä vian. Jos pyörä näyttää olevan ihan paikoillaan, niin ei oikein jää muuta vikapaikkaa kuin vääntynyt iskunvaimentimen varsi tai jousentuki tai pyörännapa.

Tuollasen heiton siis saa vääntyneellä iskunvaimentajan varrellakin. Sitä akselia voi yläpäästään kiertää. Renkaan kulman ei pitäisi muuttua minnekään sitä vartta kiertämällä.

Jos se alapää on siirtynyt pari senttiä, niin vikaa pitää hakea itse alatukivarresta tai joko etummaisesta tai takimmaisesta kiinnityksestä. Kuten aiemmin mainitsin, niin kolarissa tms, on apurunkopalkki voinut ruttaantua. Senkin saa mitattua alapuolelta metrimitalla.

Poissa Koljis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
Vs: s60 caster-kulman säätäminen
« Vastaus #12 : 05.04.2012, 14:30:55 »
Noniin, kävin tuossa vähän mittailemassa sen mitä itse parkkipaikalla pystyn. Näyttäisi siltä, että tuo vasen etupyörä tosiaan on 1-1.5cm taaempana kuin oikea.  :( 

Alatukivarsi heloineenhan tuohon on vaihdettu ja sen jälkeen uudelleen suunnattu eli vika lienee siis apurungossa? Voiko tuolle apurungolle tehdä jotain?  :'(
S60 T5 -01

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: s60 caster-kulman säätäminen
« Vastaus #13 : 05.04.2012, 19:29:14 »
Joku haukkui halvat tarvikealatukivarret joskus, mutta ei ne noin paljon mitoistaan poikkea ;). Apurungon pystyy kyllä metrimitallakin mittaamaan ristiin jos siinä olis joku painuma. Sitten edelleen voisi sen iskunvaimentimen suoruuden tarkistaa.

 

Carcom Oy  Ateho