Oletko nyt aivan tosissasi, että Volvon inssit eivät ole osanneet määrittää vaihtoväliä oikein. Ja täten normaalissa ajossa kaikki yli 10tkm menevät vaihdot tuhoaisivat konetta?
Onko antaa jotain tieteellistä faktaa aiheesta? Mittaustuloksia tahi muuta?
Ne tiedot mitä pystyn antaa on seuraavat.
Kun on seurannu foorumeita ja katsonu koneenpurkukuvia niin puhtaammat koneet (siis kasaantunu öljyliete) on ollu ne jossa on ollu tiehät oljynvälit.
Likaisessa öljyssä ei ole yht hyvä voiteluomiaisuudet kun "tuoreessa" öljyssä.
Eli tiheä vaihtoväli = keskinmäärin puhtaampi öljy.
Sitten jos katotaa turboa. mitsun ahtimet pyörii tuossa 90 k rpm vakiona.
Ja nissä on liukulaakerit.
Sinne haluat hyvää puhdasta öljyä.
Kaverin keltaisessa t-5r:ssä oli orkkis 15G ahdin vielä 270tkm kohdalla ja hienosti se vielä toimi kun hän otti sen irti.
(ei mitsun ahtimet pitäisi noi pitkään kestää!)
Moottoriin oli uudesta asti vaihdettu öljyt tiehään, joten siinä mahdollinen syy "pitkään ikään".
Takaisin tuohon öljy"lieteen".
tuo öljymömmö mitä jää kasanttu tietysi öljynpohjaan mikä nyt vielä ei ole paha homma.
Pahempi homma on kun se kasantuu huohotuskanaviin ja öljysuuttimiin.
kun nitten toiminta heikkenee niin kampikammion paine kasvaa, ja esim turbon öljynpaluu heikkenee ja turbo alkaa työntämään öljya johonkin muualle. kuten seim imuputkeen.
kampikammion huohotus aiheuttaa myös pahimmillaan sen että nokkaakseleiden stefat työntyy pois paikoiltaan.
En pakota ketään vaihtamaan öljyt 7500km välein. mutta volvon insinöörit ovat kuten kaikki muut markkinoilla joutuneet puntaroimaan käyttökustannukset ja siten pidentäneet öljynvaihtosuositukset ehkä liiankin pitkälle vuosien varrella. Eihän kukaan ostaisi autoa jossa myyjä kehuu että noin usein pitää öljyjä vaihtaa.
Eli auto on kilpailukykinen kun se vastaa markkinoilla olevaa "kerran vuodessa".
Sitten kun toinen tai kolmas ostaa auton niin vaihdetaan turboja ja ihmetellän kampikammion suuria paineita....
Otetaan esimerkiksi (ääritapaus) saabin 2000-luvun koneet jossa oli longlife öjyt ja 70 000km huolto+vaihtoväli. Tämän tarkoitus oli saada käyttökustannukset alas. Mutta aika monta konetta vaihdettiinkin takuuseen. Ja sitten tuli uudet direktiivit tiheämmällä huoltovälillä...
Tässä hupaisa video

äärimmäisestä tapauksesta miten paljon öljyä voi koneeseen kerääntyä kun ei vaihda öljyjä. (äärimmäinen esimerkki... tiedän mutta kun vaihtaa usein niin... )
http://www.youtube.com/watch?v=KC-SxrsgEwo&feature=relatedhttp://www.youtube.com/watch?NR=1&feature=endscreen&v=oIkxlWpJ6bkEli jos löytää Ärrään/t-5 yms. jossa on tiheitä öljynvaihtoja niin mottorin kunto luultavasti paljon parempi kun saman verran ajettu ja ikäinen kone jossa pidemmät vaihtovälit.