Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Matala öljyn määrä. Lisää öljyä...mutta, mutta

• 8 Vastauksia
  • 15829 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sunbeam

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Arvoisat kanssavolvoilijat.

Kyseinen laitos on -05 mallinen V70 2,4 bensavapari automaattisella askilla.

Maantiellä ajellessa ilmestyi ajelemistietokoneen näyttöön txti:
"Låg olje nivå. Fyll på olja".  Sehän on siis saksaa  ;) ja tarkoittaa härmän murrrrteella jotain siihen suuntaa, että öljyn määrä on alhainen ja pitäisi lisäillä.

Hitunen eppäilys alkoi kaivaa miestä ja mieltä kun muistelin tarkastaneeni öljyn määrän äskettäin.
No jäähryttelyn jälkeen tarkistamaan tilanne ja näinhän se oli:
Tikun mukaan salvaa on koneessa ylärajaan saakka.

Eli mikäs nyt ahistaa?
Tarkoittanee kuitenkin siis moottoröljyä eikä esim. askin öljyjä?

Mitenkäs sumaa puretaan tästä etteenpäin?  ???

Kiitos taasen jo etukäpälään
-Ten Feet Tall and Bulletprooof-

Poissa Kulmamies

• Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Matala öljyn määrä. Lisää öljyä...mutta, mutta
« Vastaus #1 : 23.02.2012, 20:09:08 »
Öljypohjassa sijaitseva öljynmäärän anturi taitaa tehdä tepposiaan. Jos viitsii jumpata ja lutrata öljyn kanssa, niin sen voi kokeilla puhdistaa, mutta melkein ostaisin uuden ja seuraavassa öljynvaihdossa vaihtaa samalla sen anturin uuteen, kun öljyt laskee kuitenkin pois. Anturi on kolmella ruuvilla kiinni moottorin pohjassa.
« Viimeksi muokattu: 23.02.2012, 20:17:33 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa sunbeam

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #2 : 23.02.2012, 20:15:43 »
Kiitos pikaisesta vastauksesta... :)

Itsekin jottain anturivikaa ounastelin, kun silmiinsä on tähän asti voinut luottaa ja kun tikku näyttää, että öljyvä on.
Näin ollen ei siis syytä hyllyttää Vollea ajosta poijes?

Tympiämpi homma on kun öljyt on vaihdettu just par sataa kilometriä sitten.

Mitähän se tuommottii anturi mahtaa kustantaa?
-Ten Feet Tall and Bulletprooof-

Poissa Kulmamies

• Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
« Vastaus #3 : 23.02.2012, 20:19:01 »
Tonnista saa vähän takas... ei vaan en mä tiedä, mutta tuli mieleen, että jos öljyä on liikaa, niin silloinkin se anturi saattaa sekoilla.

Poissa Nortti

• Grand Luxe Touring
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
« Vastaus #4 : 23.02.2012, 20:43:34 »
Mä päästäisin öljyt vatiin ja puhdistaisin sen anturin. Anturi on helppo irroittaa. Sen kärjessä on muovikansi, jonka saa irti. Sitten leskeltä löytyy metallitappi ja ulkokuori on muoviputki. Sisäosan ja ulko-osan välissä noin 2mm tilaa. Anturin juuressa on myös reikä josta öljyn kuuluisi päästä kulkemaan.

Ne anturit joita olen viitisinyt puhdistaa ovat olleet täynnä varsin paksua pikeä. Siis sen keskiputken ja ulkoputken väli. Puhdistus onnistuu esim liuotinpesulla ja paineilmalla puhaltelemalla. Oire on ilmestynyt yleensä juuri öljynvaihdon jälkeen. Oletan ettei pinnankorkeusnäyttämä sano yhtään mitään järkevää kun anturi on likainen. Anturin mittaustekniikkaan en ole perehtynyt. Olisikohan ultraääneen perustuva?

Poissa vanha

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #5 : 05.03.2012, 18:07:24 »
Täällä samanlaista vikaa. Auto -07 S60 2.4i

Nihkeesti löytyi tietoa ko.viasta mut tänne jotenkin eksyin, kiva etten ole ainoa kelle sattuu ja tapahtuu ::)

Njoo, ekan kerran alkoi oireet pari vkoa sitten kun kelit lauhtui nopeesti. Vikailmoitus tulee heti kun moottori on saavuttanut normaalin lämpötilan. Eipä tuo hirveästi stressannut kun tikusta tarkistaessa öljyn pinta on maksimissa, mutta tuo punainen kolmiovalo mittaristossa ei tietenkään ole kovin mukava juttu ikinä.

Auto kävi Volvolla laitettavana muusta syystä ja pyysin että tarkastavat mikä mättää, olivat lukeneet vain vikakoodit, joten valo syttyi uudelleen auton noudettuani kun moottori lämpesi taas tarpeeksi.

Hintaa tuolla anturilla kuulema 220€. Englannista tilattuna sais kotiovelle 190€. Eli ei kovin halpa osanen..varsinkin kun sen ainoa tehtävä on ilmeisesti huomauttaa tuosta öljyntasosta-jonka siis näkee myös tikusta :idiot2:

Ei tuota kannata mielestäni alkaa vaihtamaan ennenkuin seuraavan öljynvaihdon yhteydessä. (n.20tkm matkaa siihen..) Tiedä vaikka loppuu tuo temppuilu siihen mennessä! :D
Olivat merkkihuollossa samaa mieltä ja ei kuulema vaikuta muuten moottorin toimintaan, eli eikun kovaa ajoa vaan.

Poissa Sjuggen

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #6 : 17.10.2016, 15:16:09 »
Löytyisiköhän jostain osanumeroa tuolle anturille? Aika monta veppi-sivua olen kahlaillut läpi, mutta yksikään ei tarjoa -07 D5 C70:lle moista osaa.

Poissa venttiili

• De Luxe
  • *
« Vastaus #7 : 17.10.2016, 16:15:29 »
Löytyisiköhän jostain osanumeroa tuolle anturille? Aika monta veppi-sivua olen kahlaillut läpi, mutta yksikään ei tarjoa -07 D5 C70:lle moista osaa.

Olisiko tuo, osa numero 35 ja numero siis 30774625. Hinnoissaan näyttää tosiaan olevan

http://www.jimellisvolvoparts.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=1054359&ukey_make=1099&ukey_model=16022&modelYear=2007&ukey_category=24228&ukey_driveLine=9959&ukey_trimLevel=20458
Nykyinen: V70 D3 A -13
Edelliset: V70 2.4D A -07 | S60 2.4i A -02

Poissa Tome-

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
« Vastaus #8 : 06.11.2018, 09:04:32 »
V70 2005 2.5T on nyt ilmoittanut pariin otteeseen öljy vähissä, lisää öljyä.

Edellisellä vaihtovälillä en kiinnittänyt huomiota sen paremmin, laitoin hitusen lisää. Nyt katoin ihan maltilla tuon ja yllätykseksi mittatikku puolivälissä. Ei siis todellakaan vähissä. Vai voiko mulla olla väärä tikku? Todennäköisempänä pitäisin kuitenkin että anturi herjaa turhan aikaisin väärästä öljymäärästä.

Nyt olis 700km mennyt yli "oman" vaihtovälin - eli 15tkm kun normaali vaihtoväli on sen 30tkm. Pitää laittaa varmaan sisäpesut koneeseen samalla kun vaihdon tekee/teettää.

En ainakaan nyt heti lähde anturia vaihtamaan, kun hintaa ilmeisesti +200e ja tikusta näkee todellisen määrän. Yleensä itse pitänyt noin 2/3 täytön tikun asteikosta katsottuna.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Elekma  Autoracing