Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Tee itse (helposti): kännykällä toimiva Eberin kaukokäynnistin

  • 0 Vastauksia
  • 7288 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Daffy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Tein Eberiin kännykällä toimivan käynnistimen. Projekti onnistui varsin helposti, hintaa jäi reilusti alle 200€.   *taavih->
Aikaa projektiin meni pari iltaa.  Se on ollut käytössä nyt parisen viikkoa, eikä moitteen sijaa ole löytynyt.  :pomo:

Tilasin tuollaisen GSM-releen:
http://www.conrad.de/ce/de/product/199000/?GSM-FERNSCHALT-ALARMMODUL-GX107

lisäksi tilasin anturin moottorin lämpötilan mittaamiseksi:
http://www.conrad.de/ce/de/product/198896/?TEMPERATUR-SENSOR-FUeR-GX105

Maksu onnistui PayPal:lla ja paketti tuli muutamassa päivässä. Vaikuttaa yllättävän laadukkaalle, .mm koteloinnin ja
läpivientien osalta.

Lisäksi tarvitaan toimivan liittymän SIM-kortti.

Mitään kännykkä-handsfree viritystä ei siis tarvita.
GSM-rele ei vaikuta esim. minikellon toimintaan, vaan ne toimivat rinnakkain.

Tuo GSM-rele sisältää myös sisäisen antennin.
Se ohjelmoidaan tekstiviestein.  Ohjelmointi on varsin helppoa (mukana tulevat englannin kieliset ohjeet ovat varsin mainiot).

GSM-releeseen ohjelmoidaan: (vain käyttöön otettaessa tai jos haluaa muuttaa asetuksia)
- kännykkänumerot joista se hyväksyy ohjaukset (muut jätetään huomioitta)
- siihen ohjelmoidaan lämmityksen kesto (Eberin minikellosta riippumaton)
Kytkin myös Eberin pa-pumpun GSM-releen input:iin, jotta saan lämmittimen tilatiedon halutessani.

Kytkentäkuvat löytyy tuolta:
 "http://kuvablogi.com/blog/37431/1/

Lämmitys käynnistetään soittamalla GSM-releessä olevan SIM-kortin numeroon, laite hylkää puhelun ja rele käynnistää lämmittimen. Eli lämmittimen käynnistäminen ei maksa mitään. Vain liittymän kk-maksun.
Käynnistyksen jälkeen lämmitin on käynnissä ohjelmoidun ajan. Halutessani saan sen pois nopeamminkin tekstiviestillä.

Tarvittaessa voi kysyä laitteen tilatietoa tekstiviestillä.
Vastauksena saan: akun jännitteen, GSM:n kentän voimakkuuden, moottorin lämpötilan, tiedon onko lämmittimen pa-pumppu käynnissä

Laitteeseen voi ohjelmoida myös erilaisia hälytysrajoja, joista se lähettää tekstiviestin haluttuun numeroon.
Lisäksi GSM-releeseen on saatavissa GPS-antenni, jonka avulla saadaan laitteen koordinaatit tekstiviestillä.
Toiminnon laillisuudesta en ota kantaa...  :idiot2:

Kytkennät Eberin johtosarjaan tein 'ryöstöliittimillä', kun oli vähän kiirus. Tyyli on vapaa, tilaa oli vain niukalti...

Eberin pa-pumpun 'käynninvalvonasta':
Tätä ei tarvita kaukokäynnistykseen, mutta kovilla pakkasilla (yli 30 astetta) lämmitin ei ole aina käynnistynyt ekalla yrityksellä.
Tämän avulla voi tarkastaa, että pumppu (ja samalla lämmitin) on käynnissä.
Mulla Eberin pa-pumpun johto (vihreä) tulee vain Eberiltä siihen johtosarjan liittimelle, koska kyseessä diesel. Bensa-versiossa se jatkuu ilmeisesti pumpulle. Pa-pumppu on solenoidityyppinen, eli siinä on pulssijännite. Joten sen siihen kannattaa tehdä tuo diodi-konkka hässäkkä. Komponenttien arvot eivät ole tarkkoja, mutta noi sattui ekana sormiin... :)  Suojasin ne kutistesukalla ja sulloin ne sinne kotelon sisään.

Että semmosta....
Kannattaa kokeilla jos kiinnostaa  -H- omalla vastuulla kukin  :-X
« Viimeksi muokattu: 23.02.2012, 21:38:38 kirjoittanut Daffy »

 

Elekma  Autoracing