Pistäpä kuvaa ja tarinaa. Onko 12 vai 24 venttiilinen. Itseäni hieman himottais sellainen 24-ventiilinen PRV, mutta ovat vissiin aika ison kiven alla.
tässä muutama kuva.
http://s7.photobucket.com/user/villeh740/library/Volvo%20740/PRV%20V6%20B300%20-%202014Tämä on 12v-malli, kun löytyi sopivasti hyvä moottori aihio. Purettu n.3000km ajetusta XM citroenista, esittelyautona toiminut aikanaan. Tähän ei myöskään tarvi uusia laakereita, nokka-ketjuja, laahaimia ym... Kone sisältä kuin uusi.

Mulla on myös B280 josta otan lohkon alaosan, öljypohjan, öljympumpun imuputken ja sihdin. (takavetoisissa nämä ovat erilaiset) itse perus lohko on täysin sama ja myös numero lohkon kyljessä. Käsittääkseni peruslohkossa on vaan erit sylinteriputket. vrt. 3.0 ja 2.8. 3.0 litraisen putket pitäisi näin ollen käydä myös suoraan B280 lohkoon. Mutta käytän projektissa tätä huomattavasti vähemmän ajettua XM:n konetta.

HUOM. ei sovi sekoittaa B27/B28-malleihin niissä on erilainen lohko sekä kampiakseli ja kiertokanget. (odd-fire)
B280:stä otan myös kovat venttiilin nostimet/keinuvivut, 3.0 litraisessa on huomattavasti paremmat kannet, isommat venttiilit sekä parempi imukanava; Volvo käytti "swirl" imukanavaa B280F koneessa joka laskee tehot 170->146hv. Poikkeuksena B280E jossa parempi imukanavan muotoilu ja nokka-akselit sekä hieman korkeampi puristussuhde. 3.0litraisen kannen venttiilit ovat isommat kuin B280E/F, Nokat joutuu hiottamaan, jotta saa enemmän nostoa.
ps. jos 24v hommaat, kannattaa valita aihioksi vm. -92 -> -97, 24 venttiilisissä alkupään vm-91 koneissa oli ongelmana paininkupit/tapit jotka hajoaa kaikista alle 11/91 valmistetuista koneista, uudemmissa käytetään keraamisia shimmejä tapeissa jotka kuulemma jo kestävät. Jotain muutosta on tehty myös iskutilavuuteen vm.94 jossa se muuttuu 2975cc -> 2963cc, iskunpituus on 0,7mm lyhempi, tätä en ole saanut mistään selville, onko kampiakseli eri vai onko iskunpituus vain muutettu hiomalla kampiakseli erimitoilla...( syynä oli jokin päästö tai verotus asetus)