Tein tuossa oman koneen kanssa tutkimustyötä, ja päädyin helppoon ja selkeään vastaukseen nuiden keinujen kulumisen suhteen: voitelu on paska! (wau, tätähän ei kukaan tiennytkään

)
Ensin lyhyesti havaintoja tuosta voitelukierron rakenteesta: Ovat tehneet ensinnäkin epäsymmetrisen voitelumäärän eri kansille, ja keinuvipuakseli tosiaan toimittaa koko kannen kaiken voitelun (pl. ensimmäinen nokan laakeripukki). Nuo onkin siitä hassuja ketaleita, että keinuvipuakselit on keskenään samat, mutta eri kansissa ne on eri päin -> vasemmassa kannessa 3.3mm reikä, josta kaikki öljy tulee akselin sisään, oikeassa noin 4mm reikä. Kanteen öljy tulee kuitenkin dramaattisesti isompaa kanavaa, kulkee nokan laakeripukin läpi nokkaan koneisettua hyvin ohutta(ehkä 1.5mm syvä, 5mm leveä) uraa pitkin ja siitä noin 6mm reikää pitkin keinuakselin pukkia kohti. Tässä pukissa on samaa kokoluokkaa oleva poraus keinuvipuakseliin, mutta akselissa on jostakin syystä huikean ahdas poraus. Hauska havainto oli myös todeta, että keinussa oleva nokan pintaan roiskutta va voitelureikä on tasan 1mm halkaisijainen, ja se osuu suoraan keinuvipuakselin reikien kohdalle, eli siis nokkaan roiskutetaan öljyä keinuvipuakselissa olevalla paineella 1mm reiän läpi. Mun kone ei 5 min käyttelyllä 5cm reikä venakopassa kurkistusreikänä edes sotkenut ympäristöä tuosta reiän ympäriltä, eli keinuvipuakselissa vallitseva paine lienee todella matala. Mainittakoon, että vihreäkantisen mukaan kuumanakin tuossa koneessa tulee olla yli 2bar öljynpaine tyhjäkäynnillä. Johonkin siis hukkuu ehkä 2 bar...

Tuota tovi tuumittiin aivoriihessä ja päädyttiin että öljyä reilusti lisää, tuo kone on 265tkm ajettu ja siitä oli jo toinen kierros keinuja
aika kamalassa kunnossa, nokatkin
vähän kärsineet pahimpien keinujen kohdilta. Onneksi pahimmista ei uskaltanu ottaa kuvaa

. Noh, otettiin sorvissa tuota
nokan "ohivirtausuraa" milli syvemmäksi, ja dremelöin
kanteen uraa tuon nokan uran kohdalle pienen pätkän öljyn poistumisreiästä vastapäivään katsottuna, tällä tavoitellaan pienempää painehäviötä öljyn poistuessa nokan urasta (ns. keskipakopumppumainen rakenne tavoitteena, olis ehkä tarttenu hiulata enempikin ainetta vek). Lisäksi päräytettiin ihan kylmänviileesti keinuvipuakselin öljyntuloreiät 5mm kokoiseksi, jännä nähä miten käy öljynpaineille kun virtaus yläkertaan varmasti kasvaa reilusti. Keinujen voitelureikiä yritimme isontaa, mutta ne osottautu olemaan sevverta kovaa tuotetta että ei onnistu sovinnolla, siispä tyydyimme putsaamaan reiät huolella ja menkööt noilla. Keinut hiottiin sorviin tuetulla työkalulla suoraksi ja siistiksi (osa oli hiottu jo aiemminkin, alkaa olla jo aika ohkosia nuo "tallat" pikkuhiljaa

), nokkien pinta kevyesti
hiottiin ja kiillotettiin tuella hiljakseen sorvissa pyörittämällä. Tuli yllättävän hyvät lähtökohtaan nähden.
Muutoksien toimivuutta en takaa, mutta tuommosia pohdintoja ja koeratkaisuja on nyt tehty yhteen koneeseen, kulutustestiä en pysty tai tule tuolle tekemään ellei joku halua kustantaa kulutuksen erotusta deekuun (noin 10e/100km), mutta voin tarkistella tuota roiskuvan öljyn määrää venakopassa ja tehdä painemittauksia kun saan koneen kasaan tässä joskus. Yksi
venttiilin jousilautanen osottautu olemaan halki, ja yksi keinuvipuja päittäin tönivä jousi osoittautui olemaan joku metritavarasta leikattu, tarvii semmoset hankkia vielä jostakin ni pääsee niputtaan pannua.
Mainittakoon myös, että ostin volvo-yhtiön viimeiset putkien alapään ja lohkon väliset tiivisteet, hakiessani eivät tahtoneet löytää tilattuja tiivisteitä niin ajattelivat tilata uusiksi: ei onnistu, järjestelmä ei enää tunne koko osaa

. Löysivät sitten lopulta ne tilkkeet, jotenka saan uusilla alatilkkeillä putket takaisin, toivottavasti aiheeseen ei tartte enää palata

Tuo putken alatiiviste on 96.4/104mm, ja suuruusluokkaa vähän yli kympin paksu, mun koneessa oli 0.12mm tiivisteet ja semmoset sinne myös tuli, ainakaan tuota versiota ei volvolta enää saa, koko osanumero on kuollut(enkä edes tajunnut ottaa talteen).
Muok: kuvia lisätty,
hovikoneistajalle taasen kiitos koneistelutöistä.
Muok2: nyt kun kone on kasattu ja irtaallaan koepyörittelin öljypumppua, tuli tehtyä tieteellisellä tarkkuudella absoluuttisia mittauksia: jakoketjun kiristimistä tulee öljyä Todella Paljon jo vähäiselläkin pumpun pyörimisellä, vaikka yläkerran voitelureikiä avarsinkin. Nyt kyllä tulee öljyä nokillekin (ja jakopään kopan auki ollessa aika paljon myös lattialle, teippisistä öljynohjainratkaisusta huolimatta

). Odotan jännityksellä, mitä on öljynpaineet kuumalla koneella, nyt alkoi melkein epäilyttämään ja täytyy kyllä suorittaa mittaus kunhan saa korin leimakelposeen kuosiin että pääsee koeajolle, 2004 on leima loppunu niin voi tulla vähän pitkä selittely polliisille
