Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Kysymyksiä s40 t5 kestävyydesta ja tyyppivioista

  • 15 Vastauksia
  • 26342 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Arto Soikkeli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
  • www.vrcf.fi
Eli tuli ostettua "uudempi" ja "taloudellisempi" auto kauppamatkoille :) Alkuperäisen suunnitelman mukaan käyttöautoksi piti tulla jotain tylsää ja järkevää, mutta päädyttiin kuitenkin koeajamaan 2005 S40 T5 etuveto. Tuskin tarvii selitellä enempää kun toinen vaihtoehto olisi ollut Seat ja meidän 5kk poikakin nauroi hulluna merkin nimen kuullessaan ;D

Itse kysymykseen ei löytynyt haulla suoraa vastausta, tai edes ylipäätänsä kovin paljon keskustelua näistä pikkusista volvoista, joten aloitellaan keskustelua s40t5 vetareista ja tyyppivioista :)

Auto on madallettu (en tiedä vielä mikä alusta / madallusjouset) s40 T5 (rek.2005/8)
Huoltokirjan mukaan vetarin suojakumit on vaihdettu hetki sitten (4tkm). Koeajolla auto ravisti kiihdytyksessä voimakkaasti ja ilmoitin tietysti asiasta myyjälle. Ei kauaa tarvinnut googlettaa, että selvisi tämän ravistuksen olevan kovinkin tyypillistä Foodeille ja volvoille, vaikka vetarit ei paukkunutkaan muuten pyöritellessä autoa niin tärinä viittasi vetarivikaan.
Ilmoitin myyjälle epäilyni, että autossa on tod. näk. vetari/t särki. Myyjäliikkeen huolto myös totesi asian olevan näin ja sovittiin, että ennen auton luovutusta kummatkin vetoakselit vaihdetaan kokonaisuudessaan.

Luin jostain netin syövereistä, että näissä s40 (vm 04 ja 05) olisi ollut ongelmia vetarien kanssa, jossa on ilmeisesti erilainen (lyhyempi) vetari kun vm.06-->?
Uskoisin uusien kestävän jatkossa, mutta silti asia mietityttää. Arvon tietäjät onko nyt niin, että voin hyvin mielin ajaa tuolla n.-40mm madalletulla autolla huolehtimatta siitä, että vetari/t paukkuisi taas?
Ilmeisesti myös vetarin suojakumit on irronnut paikoiltaan kun focuksessa konsanaan, onko tämä s40 / v50 malleissa tyypillistä?

Muuten mukavan oloinen ja kohtuu vähän ajettu yksilö, johon on kertaalleen vaihdettu uutena moottori. Autossa on  asennettuna ahtopainemittari, mutta ahdot silti 0.6barin luokkaa, eli vakio (tällä hetkellä)?
Huoltoja on tehty ajallaan ja jakohihnakin on vaihdettu äskettäin.

Nyt tietysti kovasti opiskelen autosta ja jonkun verran ulkomaisia foorumeita on tullutkin kahlattua läpi. Ilmeisesti Geartronic vaihteisto kestää huollettuna ja jakohihnaa kannattaa vaihtaa 4v/120tkm. Laakereita paukkuu etupyöristä, mutta nämähän onkin jo arkea volvoilijalle :)

Tiivisteet repsotti takaikkunoissa ja tämä huomioitiin hinnassa, mutta onko jotain kestävää liimauskeinoa tms. mitä suosittelisitte?

Mietteitä, neuvoja, ajatuksia jne. saa kertoa :) Hiukan jo polttelisi, mutta mikäs tässä on omalla ex nelikolla
 ajaessa :)
« Viimeksi muokattu: 09.03.2012, 20:24:37 kirjoittanut Arto Soikkeli »
Volvo V70 mk3 2.5T

Poissa mika70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • BMW 330Xd
Vs: Kysymyksiä s40 t5 kestävyydesta ja tyyppivioista
« Vastaus #1 : 09.03.2012, 20:52:03 »
 :hello:
No oletpas osannu valita hyvän auton!  8)
Tyyppivioista en juurikaan tiedä minäkään, mut itellä korkkas ostoa seuraavana päivänä bensapaine-anturi, joka kuulemma aika monesta leviää n 100tkm paikkeilla. Muita vikoja ei ole ollut. Ei vetareita eikä muutakaan, tosin mulla ihan stock- alusta, eli ei madalluksia..
Kaikkihan tietää että vetarit porsii todella äkkiä, jos kumet hajoaa, joten ei kummoinen asia sinänsä. Mulla käsitys, että enemmänkin 4WD ongelma noi vetarit..
Niin ja oma pirssi on 2oo4 kinetic T5, nyt mittarissa 110tkm...
Ja noi ahdot on ihan vakiot sulla. Sitä luokkaa ne on, jos ei ole tuning-ohjelmoitu..
Anyways, wellcome to the club!  :pomo:

Niin, ja mihin se ahtopainemittari on muuten asennettu? Itsekin miettiny tota, mut en vaan hoksaa mitään järkevää paikkaa mittarille..
« Viimeksi muokattu: 09.03.2012, 20:54:49 kirjoittanut mika70 »

Poissa Arto Soikkeli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysymyksiä s40 t5 kestävyydesta ja tyyppivioista
« Vastaus #2 : 09.03.2012, 21:05:15 »
Kiitos, kiitos, itse myös miellän hankinnan onnistuneeksi, vaikka ensi talvena todennäköisesti harmittaakin tuo nelivedon puuttuminen. Ajettavuus hakkaa aikaisemmat autoni, joista suurimpaan osaan olen sijoittanut paljonkin rahaa.

Vaikea selittää ahtopainemittarin paikkaa, mutta siinä keskikonsolissa alhaalla vasemmalla, juuri niin, että avaimissa oleva avaimenperä tulee ikävästi eteen :)
Kun saan auton kotiin niin yritän muistaa laittaa kuvan mittarin paikasta tänne. Laita vaikka privaa jos ei kuulu viikon sisällä mitään.

Omista vioista sen verran, että tuohon on vaihdettu kokonaan uusi moottori about. 50tkm kohdalla. Muuta ihmeempää en huoltokirjaa lukiessa saanut selville. Tokihan nuo vetarit hajoaa kun kumit hajoaa, mutta ilmeisesti yleisesti tiedossa ei ole mitään "vetarit hajoaa joka tiistai" vikaa :) ?

« Viimeksi muokattu: 09.03.2012, 21:07:32 kirjoittanut Arto Soikkeli »
Volvo V70 mk3 2.5T

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysymyksiä s40 t5 kestävyydesta ja tyyppivioista
« Vastaus #3 : 09.03.2012, 23:04:20 »
Vetarit on lähinnä madallettujen ongelma käsittääkseni. Etupyörän laakereiden lisäksi listalle voi laittaa myös takapyörien laakerit, eivät kestä yhtään kauemmin.

Yksi vähän ikävä tyyppivika on kampikammion huohotinsysteemin venttiilin hajoaminen jonka seurauksena "öljynsuodattimen jalka" pitää vaihtaa. Osa vähän yli 200€, + pari tuntia työtä. Toistuu 80k - 120k välein ja oireilee siin että moottori alkaa pitää astmaattista vinkunaa. Korjattava suht pian havaitsemisesta, muuten stefat pettää ja tulee isompi remppa.

Lisäksi etujarrulevyt ei tahdo pysyä suorina ainakaan kaikilla ja joskus ennen 150k kannattaa alkaa seurata moottorin oikeanpuoleista kannaketta. Alkaa vissiin minullakin olla kohta vaihtokunnossa kun kiihdytyksessä kuulostaa kuin oikea vetari kolisisi mutta oikeasti se on moottorin kiinnitys joka antaa liikaa periksi.

Joitain sähkömurheita esiintyy varsinkin 2004-2005 malleissa etuovien johtosarjoissa. Niin ja se jakohihna kestää kaikkialla muualla maailmassa paitsi Suomessa 10 vuotta...

Ja täydennetään vielä että tietenkin yksittäisiä vikoja esiintyy siellä täällä mutta ei mitenkään poikkeavasti. Kaikenkaikkiaan tämä on luotettava auto joka ei näytä ruostuvan lainkaan, ei kuluta hirveästi bensaa (manuaalivaihteisena) eikä tunnu laiskalta ainakaan BSR:n lastulla ;). Minun yksilössäni on ollut erikoispiirteenä rattilukon hajoaminen kahteen kertaan. Toivottavasti tämä n. vuosi sitten vaihdettu kappale on laadukkaampi kuin edelliset.
« Viimeksi muokattu: 09.03.2012, 23:09:54 kirjoittanut Risto H »
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa mika70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • BMW 330Xd
Vs: Kysymyksiä s40 t5 kestävyydesta ja tyyppivioista
« Vastaus #4 : 11.03.2012, 18:01:33 »
@ Risto H
Missä oot BSR:n ohjelmoinnin teettänyt ja onko ollut hyvä sijoitus? Ja vaikutiko miten poltoaineen kulutukseen? Ja millaset tehot ja ahdot?

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysymyksiä s40 t5 kestävyydesta ja tyyppivioista
« Vastaus #5 : 12.03.2012, 00:02:38 »
Tilasin ohjelmointilaitteen BSR:n paikalliselta edustajalta kun vielä asuin USA:ssa ja ohjelmoin itse. Näin se käsittääkseni toimii täälläkin, laite päivitetään netitse BSR:n palvelimelta jos siinä valmiina oleva ohjelma ei ole yhteensopiva moottorinohjaussoftan kanssa. Toimii kuin VR:n mukavuuslaitokset takavuosina.

Ahdot nousee 0,6;sta 0,89:ään ja vääntökäyrä alkaa selvästi alempaa. Tämän huomaa myös ahtopainemittarilla, nostaa paineet paljon nopeammin kun antaa vähän kaasua. Työmatka-ajossa bensankulutus kuitenkin tippui 1-2 dl / 100 km. BSR lupaa tehoja 258 hv ja vääntöä 400 Nm. Nämä luvut on erittäin helppo uskoa kun vertaa BSR:n ohjelmalla ja ilman. Tietenkin bensaa (ja eturenkaita) saa kulumaan ihan tolkuttomasti jos rupeaa leikkimään. Vaihdelaatikko jne. kestävät nämä tehot helposti mutta Swedespeed-foorumin juttujen perusteella kytkintä pitää vähän sääliä. Ts. ei kannata lähteä vakiokytkimellä mihinkään kiihdytyskisoihin.

Kyllä se minusta oli ihan hyvä sijoitus vaikka ajelenkin rauhallisesti. Auto tuntuu niin paljon pirteämmältä ja on kivempi ja jopa helpompi ajaa.

Tuli käytyä toissakesänä Saksassa ja teki mieli kokeilla pääseekö rajoittimeen asti (250 km/h) mutta huomasin siinä autobaanaa ajellessa että etulevyt on vissiin hiukan kierot (kesällä vaihtoon) kun lämpimänä ravistaa jarrutuksessa - tätä ei kumma kyllä huomannut Suomessa ajellessa.  ;D Jäi sitten huippunopeus kokeilematta mutta GPS:n mukaan pääsin sentään 208:aan ja siinä vaiheessa auto kiihtyi vielä erittäin pirteästi.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa mika70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • BMW 330Xd
Vs: Kysymyksiä s40 t5 kestävyydesta ja tyyppivioista
« Vastaus #6 : 12.03.2012, 17:47:26 »
Aika mielenkiintoiselta kuulostaa tuo BSR tsydeemi. Ei sulla olis enää tota ohjelmointilaitetta tallessa? Mietin vaan et mitä tuo tulis kustantamaan?
Mulla on Geartronic vaihteisto, jonka pitäis myös kestää hyvin nuo tehot..
Niin ja onko sulla ahtomittaria, vai millä oot ahdot testaillu?

Poissa Wortex

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysymyksiä s40 t5 kestävyydesta ja tyyppivioista
« Vastaus #7 : 12.03.2012, 18:01:21 »
Aika mielenkiintoiselta kuulostaa tuo BSR tsydeemi. Ei sulla olis enää tota ohjelmointilaitetta tallessa? Mietin vaan et mitä tuo tulis kustantamaan?
Mulla on Geartronic vaihteisto, jonka pitäis myös kestää hyvin nuo tehot..
Niin ja onko sulla ahtomittaria, vai millä oot ahdot testaillu?
Doc powerilta saa tilattua ja se on auto kohtainen. Eli et pysty ohjelmoimaan toisen yksiköllä omaa autoa. Hinta tai olla jossain 700€ paikkeilla, jos en kauheesti väärin muista.

Edit: muistin hinnan väärin: http://www.doc-power.com/index.php?page=products&group=64&sbrand=53&smodel=202&sengine=297
« Viimeksi muokattu: 12.03.2012, 18:03:10 kirjoittanut Wortex »
S60 T5

Poissa mika70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • BMW 330Xd
Vs: Kysymyksiä s40 t5 kestävyydesta ja tyyppivioista
« Vastaus #8 : 12.03.2012, 20:34:13 »
 :o
Aika törkee hinta. Oulussa saa ohjelmoinnin 570€. Lupaavat 250hp ja 380Nm.
Toi 910€ on kyl ryöstöhinta..

Poissa Wortex

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysymyksiä s40 t5 kestävyydesta ja tyyppivioista
« Vastaus #9 : 12.03.2012, 20:38:48 »
:o
Aika törkee hinta. Oulussa saa ohjelmoinnin 570€. Lupaavat 250hp ja 380Nm.
Toi 910€ on kyl ryöstöhinta..
Toi ohjelmointi laite siinä tuo sen lisä hinnan.
S60 T5

Paikalla VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6908
  • Kaikkee sitä...
Vs: Kysymyksiä s40 t5 kestävyydesta ja tyyppivioista
« Vastaus #10 : 12.03.2012, 20:58:22 »
:o
Aika törkee hinta. Oulussa saa ohjelmoinnin 570€. Lupaavat 250hp ja 380Nm.
Toi 910€ on kyl ryöstöhinta..

Ja 600 € saa jo penkityksenkin ennen ja jälkeen niin tietää varmaksi mitä sai... :)
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa Arto Soikkeli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysymyksiä s40 t5 kestävyydesta ja tyyppivioista
« Vastaus #11 : 01.02.2013, 22:34:40 »


Yksi vähän ikävä tyyppivika on kampikammion huohotinsysteemin venttiilin hajoaminen jonka seurauksena "öljynsuodattimen jalka" pitää vaihtaa. Osa vähän yli 200€, + pari tuntia työtä. Toistuu 80k - 120k välein ja oireilee siin että moottori alkaa pitää astmaattista vinkunaa. Korjattava suht pian havaitsemisesta, muuten stefat pettää ja tulee isompi remppa.



Kerkesin jo perustaa uuden topikin oudosta äänestä, jota nyt tätä topikkia lukiessa voisi kuvailla astmaattiseksi vinkunaksi. Pystyykö tätä kampikammion huohotinsysteemin venttiílin (Öljyloukku?) hajoamista mitenkään paikantamaan tarkemmin? Ei viittisi huvikseen vaihdella.

Paljos ajoaikaa on suunilleen siitä kun tämä venttiili korkkaa? Meinaan, että uskaltaako tolla nyt ajelle normisti esim. viikon ennen kun saan aikaiseksi vaihtaa ton venttiilin / vien auton huoltoon?

Meikäläisen kourilla ei saa tuosta paikasta vaihdettua edes öljynsuodatinta ilman, että kädet on verillä. Mitäs suosittelette purettavaksi, jos tota nyt ainakin yrittäisi aluksi itse vaihtaa? Imusarja?
Volvo V70 mk3 2.5T

Poissa Methanolic

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysymyksiä s40 t5 kestävyydesta ja tyyppivioista
« Vastaus #12 : 20.05.2013, 19:27:08 »
Kerkesin jo perustaa uuden topikin oudosta äänestä, jota nyt tätä topikkia lukiessa voisi kuvailla astmaattiseksi vinkunaksi. Pystyykö tätä kampikammion huohotinsysteemin venttiílin (Öljyloukku?) hajoamista mitenkään paikantamaan tarkemmin? Ei viittisi huvikseen vaihdella.

Paljos ajoaikaa on suunilleen siitä kun tämä venttiili korkkaa? Meinaan, että uskaltaako tolla nyt ajelle normisti esim. viikon ennen kun saan aikaiseksi vaihtaa ton venttiilin / vien auton huoltoon?

Meikäläisen kourilla ei saa tuosta paikasta vaihdettua edes öljynsuodatinta ilman, että kädet on verillä. Mitäs suosittelette purettavaksi, jos tota nyt ainakin yrittäisi aluksi itse vaihtaa? Imusarja?

Helpoin tie on löysätä ensin jäähdyttimen kiinnikkeet että jäähdytin tipahtaa  hieman alemmas..  sen jälkeen imuilmakotelo on helppo nypätä irti ja pääsee kohtuudella käsiksi suodatinjalkaan... Omassani oli kalvo rikki (siitä kotelon päällä olevasta korkista kampesin auki)..

Pesin koko kotelon, Otin uuden kalvon -09 A4 Diudin 2.0 TFSI: huohotinkotelosta (n. 30€) ja nappasin uuden kalvon paikalleen ja toiminut moitteetta jo vuoden päivät..


V50 T5 AWD M66.

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysymyksiä s40 t5 kestävyydesta ja tyyppivioista
« Vastaus #13 : 21.05.2013, 23:30:23 »
Hyvä vinkki - minustakin on toisten foorumeiden kuvia seuranneena mietityttänyt että sen kalvon voisi varmaan vaihtaa. Minulla on säästössä omasta autosta pari vuotta sitten vaihdettu suodatinjalka. Pitääkin tutkia ja koittaa laittaa kuntoon joutessa niin on sitten osa valmiina kun tämä nykyinen laukeaa...

Millainen se A4:n kalvo oikein on ja miten hankala istuttaa paikoilleen Volvon suodatinjalkaan?
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa Methanolic

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Re: Vs: Kysymyksiä s40 t5 kestävyydesta ja tyyppivioista
« Vastaus #14 : 22.05.2013, 14:21:36 »
Hyvä vinkki - minustakin on toisten foorumeiden kuvia seuranneena mietityttänyt että sen kalvon voisi varmaan vaihtaa. Minulla on säästössä omasta autosta pari vuotta sitten vaihdettu suodatinjalka. Pitääkin tutkia ja koittaa laittaa kuntoon joutessa niin on sitten osa valmiina kun tämä nykyinen laukeaa...

Millainen se A4:n kalvo oikein on ja miten hankala istuttaa paikoilleen Volvon suodatinjalkaan?

A4:n kalvo oli täysin samanlainen kuin Volvossa..

Kalvon alla on jousi jonka takia kalvo oli hankala saada takaisin kunnolla paikoilleen.. Mulla oli suodatinjalka paikoillaan autossa kun laittelin uutta kalvoa paikoilleen.. Auto käyntiin ja kalvo jousineen paikoilleen ja painaa kalvoa alaspäin niin kauan että moottorin alipaine imaisee kalvon alas ja kalvo jääpi paikoilleen.. sitten korkki kiinni ja menox...   
:-D

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2



V50 T5 AWD M66.

 

Carcom Oy  Elekma