Eli tuli ostettua "uudempi" ja "taloudellisempi" auto kauppamatkoille

Alkuperäisen suunnitelman mukaan käyttöautoksi piti tulla jotain tylsää ja järkevää, mutta päädyttiin kuitenkin koeajamaan 2005 S40 T5 etuveto. Tuskin tarvii selitellä enempää kun toinen vaihtoehto olisi ollut Seat ja meidän 5kk poikakin nauroi hulluna merkin nimen kuullessaan

Itse kysymykseen ei löytynyt haulla suoraa vastausta, tai edes ylipäätänsä kovin paljon keskustelua näistä pikkusista volvoista, joten aloitellaan keskustelua s40t5 vetareista ja tyyppivioista

Auto on madallettu (en tiedä vielä mikä alusta / madallusjouset) s40 T5 (rek.2005/8)
Huoltokirjan mukaan vetarin suojakumit on vaihdettu hetki sitten (4tkm). Koeajolla auto ravisti kiihdytyksessä voimakkaasti ja ilmoitin tietysti asiasta myyjälle. Ei kauaa tarvinnut googlettaa, että selvisi tämän ravistuksen olevan kovinkin tyypillistä Foodeille ja volvoille, vaikka vetarit ei paukkunutkaan muuten pyöritellessä autoa niin tärinä viittasi vetarivikaan.
Ilmoitin myyjälle epäilyni, että autossa on tod. näk. vetari/t särki. Myyjäliikkeen huolto myös totesi asian olevan näin ja sovittiin, että ennen auton luovutusta kummatkin vetoakselit vaihdetaan kokonaisuudessaan.
Luin jostain netin syövereistä, että näissä s40 (vm 04 ja 05) olisi ollut ongelmia vetarien kanssa, jossa on ilmeisesti erilainen (lyhyempi) vetari kun vm.06-->?
Uskoisin uusien kestävän jatkossa, mutta silti asia mietityttää. Arvon tietäjät onko nyt niin, että voin hyvin mielin ajaa tuolla n.-40mm madalletulla autolla huolehtimatta siitä, että vetari/t paukkuisi taas?
Ilmeisesti myös vetarin suojakumit on irronnut paikoiltaan kun focuksessa konsanaan, onko tämä s40 / v50 malleissa tyypillistä?
Muuten mukavan oloinen ja kohtuu vähän ajettu yksilö, johon on kertaalleen vaihdettu uutena moottori. Autossa on asennettuna ahtopainemittari, mutta ahdot silti 0.6barin luokkaa, eli vakio (tällä hetkellä)?
Huoltoja on tehty ajallaan ja jakohihnakin on vaihdettu äskettäin.
Nyt tietysti kovasti opiskelen autosta ja jonkun verran ulkomaisia foorumeita on tullutkin kahlattua läpi. Ilmeisesti Geartronic vaihteisto kestää huollettuna ja jakohihnaa kannattaa vaihtaa 4v/120tkm. Laakereita paukkuu etupyöristä, mutta nämähän onkin jo arkea volvoilijalle

Tiivisteet repsotti takaikkunoissa ja tämä huomioitiin hinnassa, mutta onko jotain kestävää liimauskeinoa tms. mitä suosittelisitte?
Mietteitä, neuvoja, ajatuksia jne. saa kertoa

Hiukan jo polttelisi, mutta mikäs tässä on omalla ex nelikolla
ajaessa