Proturbo  Autodiagnoosi

2,0 147hv 4 syl 2005 moottori raklattaa

  • 10 Vastauksia
  • 4997 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 988
  • Talven aika on takavedon taikaa!
2,0 147hv 4 syl 2005 moottori raklattaa
« : 15.01.2011, 19:46:07 »
Eli tehtiin kaverin kiesiin koneremppa, oli ajanut 45tkm huolloitta ja nostamatta öljytikkua, öljyt muistuttivat lähinnä grafittirasvaa ja 3L oli kadonnut ilmeisesti vuotavan öljyfiltterin tiivisteen kautta. Tuloksena 2.pytyn kiertokanki poikki, alempi laakeripuoli sulanut muoviseen öljyn imuputkeen kiinni ja mäntä "katennut" sylinteriin, venat hitusen mutkalla.

Moottori sama kun volvoissa 2005-> oleva 4.pyttynen 2,0L FoMoCo 147hv tekele, eli toisensanoen täyttä skeidaa jo uutena.

Uuden alakerran ostin, tai 50tkm ajetun käytetyn (vaihdettu takuuseen, oli syönyt öljyä, tyyppivika), rengastin sen, uudet venat, uus kytkin, kun vanha oli kulunut senverta kaverin luistattelun takia. Kannesta 2.pytyn venat vaihtoon, muihin en koskenut, muuta kun tarkistin tiiveyden kaatamalla tärpättiä kanaviin, oli aika hyvä 80tkm ajetuksi (vähän vuotaa, mutta ei ole uusi kone). Kansi paikalleen, venavälykset toleransseissaan kun tsekkasin (0,25 imu, 0,3 pako), kone kasaan ja käyntiin.

Pitää tyhjäkäynnillä pientä ääntä venttiilikoneistosta, kuullostaa about kylmältä vinokoneelta tai B20:sen venttiilikoneistolta.

3500rpm nurkilla alkaa pitämään rallattavaa ääntä, tulee aika selvästi pakopuolelta, 3-4 pytyn kohdalta.

Puristuspaineet tsekkasin mekkalan jälkeen, epäilyksenä että venat ottaa mäntiin kierroksilla, puristukset 14-15bar nurkilla joka pytyssä, eli hyvät, eli ei vika tuossa.

Jakoketjun kiristimen vaihdoin juuri, ei vaikutusta. Jakopäästä kuullosti ekana tulevan ääni.

Mietin voisko olla ventiilijousiet 2.pytyssä menny väärinpäin, eli imu ja pakojouset sekoittunu (onkohan eri jouset imu/pako näissä?), ihan kuullostaa ääni siltä kun olis liian löysät venajouset ja venat ottais mäntiin/pääsis kierroksilla tulemaan välystä ja "naputtaa" nostajat nokkaa kohden.

Edit: muokkasin otsikkoa Volvoisempaan suuntaan.
« Viimeksi muokattu: 15.01.2011, 21:52:53 kirjoittanut JuHaU »
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 988
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: 2,0 147hv 4 syl 2005 moottori raklattaa
« Vastaus #1 : 23.01.2011, 19:43:17 »
Asiaa tutkittu lisää, edelleen ääni vaivaa, auto on täysin ajokelpoinen, mutta tuo rallattava ääni ilmenee siis 2500-4000rpm välissä ja VAIN päästäessä kaasun, esim. moottorijarrutuksessa ei äännä. Ääntä ei myöskään tule 4000-6500rpm eikä alle 2500rpm alueilla.

Tyhjäkäynti myös seilaa lämpimänä hitusen kun päästää tyhjäkäynnille.

VVT rullassa noissa on ollut paljon vikoja, tosin en ymmärrä miten se aiheuttaisi tuollaisen äänen, vielä kun VVT on vain imupuolella ja tuo ääni kuullostaisi tulevan pakopuolen venttiilikoneistosta...
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: 2,0 147hv 4 syl 2005 moottori raklattaa
« Vastaus #2 : 23.01.2011, 22:23:36 »
Epäilisin kyllä tuota VVT-imusarjaa. Niissä on ollut paljon ongelmia. Meillä on "se viimeinen hyvä Mondeo" vuodelta 2000 2.0 farmarina. Ajokilometrit lähestyvät 300 000 ja kone on edelleen uudenveroinen, jakopää sai "ikälisää" tuonne 150000 noissa loppupään malleissa, eikä ole "turhia liikkuvia osia". Saattaisiko ääni kulkea "virtauksen mukana" sinne pakopuolelle?

Venttiilikoneistothan vaihtuivat tuosta 2000 mallita alkaen kai "kiinteäsäätöisiin" - eli liekkö säätöjä ollenkaan? Venttiilit saattavat olla huonosta huollosta johtuen "hieman kuluneitakin"?
Volvohan oli siitä hyvä auto, että rakenteeseen oli pakko tutustua ja syvällisesti ;D
« Viimeksi muokattu: 23.01.2011, 22:32:12 kirjoittanut pikatraktori »

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 988
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: 2,0 147hv 4 syl 2005 moottori raklattaa
« Vastaus #3 : 23.01.2011, 23:46:56 »
Imusarjasta ääni ei tule, imusarja on 100% muovia, ja ääni on 100% metalli joka kilisee/rallattaa.

Venttiilikopan alta ääni tulee selvästi, pakopuolelta enemmänkin.

En ole kuullut että imusarjassa/läpissä olisi tässä fomoco koneessa ongelmia, ennemminkin noita VVT jakopään osia vaihdeltu takuuseen.

Venttiilisäätöhän tässä tapahtuu nokka akselin paininkuppeja vaihtamalla... kyl ne hydrauliset vaan on hiljaisemmat ja paremmat uskallan väittää... mulla 3:ssa koneessa hydrauliset, eikä ole ongelmia, ei rallata/naputa kylmänäkään, ja koneilla ikää 12-24 vuotta. :)

Tämä vikamoottori tosin ei ole onneksi volvossa volvon mainetta pilaamassa, vaan mazdassa... jostain syystä en ole kuullut porukan puhuvan volvoissa pahaa tästä MZR/FoMoCo L-moottoriperheestä (1,8-2,0-2,3-2,5... kahta viimeistä ei ole volvossa)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 633
Vs: 2,0 147hv 4 syl 2005 moottori raklattaa
« Vastaus #4 : 24.01.2011, 08:46:27 »
Veikkaan VVT-pyörää. Jos nimenomaan kaasu päästettäessä kolina kuuluu parhaiten.
Olettaen että kaikki muut paikat on kiinni ja kasattu oikein.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 988
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: 2,0 147hv 4 syl 2005 moottori raklattaa
« Vastaus #5 : 24.01.2011, 11:06:32 »
Juu, nimenomaan rallattaa VAIN päästäessä kaasun vapaana kierrättäessä, ja VAIN 2500-4000rpm välillä kierrosten LASKIESSA. "Kiihdyttäessä" moottoria kuormalla tai ilman ei äännä.

VVT pyörää itsekin veikkaan, kun eikös sen "toiminta-alue" ole juurikin tuossa välissä?

Uskaltaiskohan tuon avata ja putsata, jos vaikka olis menny täyteen mönjää, vai onko avaruustekniikkaa sisällä? :D
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 633
Vs: 2,0 147hv 4 syl 2005 moottori raklattaa
« Vastaus #6 : 24.01.2011, 14:11:16 »
Volvoissa on suosiolla laitettu uusi kinni. Ilmeisesti yleinen syy on jonkin sortin kuluma, ei karsta tai muu lika.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 988
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: 2,0 147hv 4 syl 2005 moottori raklattaa
« Vastaus #7 : 24.01.2011, 15:59:47 »
Volvoissa on suosiolla laitettu uusi kinni. Ilmeisesti yleinen syy on jonkin sortin kuluma, ei karsta tai muu lika.
Hyvää tietoa, tuota epäilinkin, tarkoitatko volvossa myös samaa FoMoCo 2,0 konetta, vai yleisesti volvon OMIA moottoreita?

Just muuten sytty ennen pihaan ajoa autossa moottorivikavalo, "bank 1A camshaft timing retard" tyyliin oli vikakoodi, eli VVT:henhän tuo kovasti viittaa...

Ainakin vanhoissa x40 sarjalaisissa ovat noita vaihdelleet...

Soitin just, ja varaosahinta muikeat 740e, VVT solenoidi 600e. :D
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: 2,0 147hv 4 syl 2005 moottori raklattaa
« Vastaus #8 : 24.01.2011, 17:01:07 »
Tuota samaa ne ovat tuolla Ford Club Finlandin sivujen käyttäjät manailleet :'(...

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 988
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: 2,0 147hv 4 syl 2005 moottori raklattaa
« Vastaus #9 : 24.01.2011, 22:17:49 »
Tässä mazda varaosanumero:
lf94-12-4x0b

Täältä löytyi 318$ hintaan, katsoo jos tuolta tilaisi
http://www.mazda-parts.com/partscat.html
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 988
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: 2,0 147hv 4 syl 2005 moottori raklattaa
« Vastaus #10 : 20.03.2011, 14:28:07 »
VVT vaihdettin, ei auttanut, vika löytyi sitten siitä että olimme saaneet EI-VVT lohkon, ja siitä puuttui öljykanava kannelle VVT systeemiin, samaten imunokan eka laakeripukki oli täten ilman voitelua.

Puuttuva öljykanava ratkaistiin poramalla 5mm reikä VVT:n kannen öljykanavasta kannen nokkapukkien öljykanavaan.

Tämän jälkeen ei enää raklata. :D
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

 

Futurez  Proturbo