Omalla Volvolla (V70 D5 2002 AUT) ajettu nyt yhteensä 390 tkm. Auto on ollut välillä kakkosautona työsuhdeauton kanssa, mutta nyt taas "ykkösenä". Itse olen ajanut kuudessa vuodessa 300 tkm, auto tuli hankittua suomalaisesta liikeestä, mutta juuri saksasta tuotuna. Ei voi olla kuin tyytyväinen, vaikka onhan noilla kilometreillä joutunut jotain jo autoon korjaamaankin, korjausten ja huoltojen hinnat ovat kuitenkin ihan toista kuin edeltävässä bensa C5:ssä (toki hankintahinnassakin oli pieni ero...). C5:n huolto + hihnanvaihto maksoi saman verran kuin volvon 3-4 huoltoa yhteensä.
Moottoriin suoranaisesti ei ole joutunut koskemaan ja täytyy sanoa, että D5 on kyllä miellyttävä kone, taitaa olla seuraavakin samantyyppinen. Öljyä ei tarvitse lisätä vaihtovälillä (20 tkm), pysyy hienosti puolenvälin yläpuolella. Käyntiääni on muuttunut vanhemmiten pikkaisen traktorimaiseksi, mutta ei tiedossa olevia vikoja.
Alkuvaivojen jälkeen (kilometreillä 100-160 tkm), on päässyt kohtuullisilla korjauksilla, ainakin omasta mielestäni, alla joitain tehtyjä juttuja:
- Takanapa (n. 100 tkm); kuuluisa käsijarrukenkäilmiö
- Webasto remontti (n. 100 tkm); myyjän piikkiin
- Useita testereissä käyntejä hapettuneen liittimen takia... (140 - 160 tkm)
- Alatukivarsien etummaiset puslat (160 tkm)
- Iskarit (175 tkm); ei olisi ollut pakko, mutta ajattelin, että kerrankin ehtisi itse nauttia uusista iskareista
- Iskareiden yläpään kumit kahteen kertaan valmistusvian takia (175tkm)
- Jarruletkut (250 tkm)
- Suutin (250 tkm)
- Turbon imuputki (260 tkm)
- Välijäähdytin (270 tkm)
- Hehkut (270 tkm)
- Alatukivarret (350 tkm)
- Suutin (350 tkm)
- Startti (380 tkm)
+ kasa koiranluita (ei kannata ostaa tarvikkeita) + taakse jarrulevyt kahdesti ja eteen kerran + jarrupaloja + varmaan jotain kallista jonka on halunnut jo unohtaa...
+ renkaita iso kasa, kesärenkaat tuppaavat edessä kulumaan huomattavasti mukavan väännön takia
Nyt olisi varmaan siirtopumpun vuoro joutua vaihtoon, mutta katsotaan kuinka käy...