Äläpäs nyt. Mittasin tänä aamuna piruuttani omasta 940:stä (B230FK) jännitteitä. Ulkolämpötila -1`C, auto seissyt ulkona yön yli. Napajännite akulla ennen avaimen kääntöä 12,5V (yllättävän hyvä vaikka akku on viitisen vuotta vanha). Heti käynnistyksen jälkeen kaikki sähkönkuluttajat päälle, ja kas, napajännite 13,95V !
Tarkoitan tällä sitä, että mikäli auton sähköiset varusteet ovat kunnossa eikä ylimääräisiä virityksiä ole, alkuperäistehoinen TOIMIVA laturi jaksaa pitää napajännitteen aika lähellä tuota 14V, vaikka tyhjäkäynnillä.
Sulla onkin öyhynmöyhynmalli, missä on 100A laturi. Omasta 740:stä 70A laturilla joskus testasin juuri täysremppaamani laturin, löin kuormaksi kaikki lämppärit mitä löyty, puhallin täysille ja meleko reilu patteri valoja päälle -> k-jettiläisen tyhjäkäyntikierrokset laski 950 -> 750, jännite oli 13.4V ja laturin hihnat kuulosti siltä että niitä vituttaa

. Vähän vähempi hilkettä ja 14.3 ja siinäpä se sitten olikin kaikissa muissa tilanteissa paitsi järjettömällä kuormalla alta 1000rpm, tuolla ekallakin kuormitusmetodilla noin 1000rpm nosti latauksen tasan 14V.