Kulkukoira  Proturbo

Jarrujen ilmaus/huoltoa

  • 2 Vastauksia
  • 15990 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa timo70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
Jarrujen ilmaus/huoltoa
« : 20.03.2012, 21:46:24 »
Tarviiko jarrupoljin pitää pohjassa aina kun jarrupiiriä avataan?
Näin neuvoo VADIS.



Eikös tuo nyt ole ihan sama jos polkimeen ei koskisi lainkaan?
Siis jos ilmauslaite (pieni paine säiliökorkkiin) on käytössä.

Onnistuuko ilmaus perinteisin keinoin,  eli kaveri painaa poljinta, ilmausruuvi auki ja kiinni ennen kun poljin tas ylös jne.

Aikanaan paljon jarruja korjannut onnistuneesti, mutta nämä uudemmat ABS vehkeet vielä outoja.
Siis onko vaarana että ilmakuplaa pääsee jonnekin tuonne ABS systeemin ja sitten ollaan pulassa?

Tietty jarrunestettä pidettävä säiliössä tarpeeksi..

Onko jotain ilmausjärjestystä näissä?

EDIT: 2,5T -04, jos tällä jotain väliä...
« Viimeksi muokattu: 20.03.2012, 21:49:10 kirjoittanut timo70 »

s73

  • Vieras
Vs: Jarrujen ilmaus/huoltoa
« Vastaus #1 : 20.03.2012, 21:57:32 »
muistelen järjestyksen olleen lähimmästä kauemmas. Jarrunestettä on kahdenlaista 5.0 ja 5.1 toisessa on silikonia ja toinen perinteistä. En menisi sotkemaan noita keskenään. Korjatknon viisaammat jos olen väärässä.

Poissa Fact0ry

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrujen ilmaus/huoltoa
« Vastaus #2 : 20.03.2012, 23:12:32 »
Vähän riippuu siitä, mitä olet vaihtanut. Ei tuo ilmaus mitään haastavaa kuitenkaan ole jos esim. vaihtaa vaan jarrusatulan tai letkun.
Itse vaihdoin uuden takajarrusatulan juuri muutama viikko sitten. Satulan vaihdon jälkeen pistin jarrunesteimurin kiinni ilmausnippaan ja imu päälle. Kun nestettä oli jo hetken aikaa tullut nipan kautta (kestää hetken ennen kuin alkaa tulemaan) niin muutama polkaisu polkimesta ja nippa kiinni.
Vastaavalla tavalla onnistuu mikä tahansa kulma autosta. Jarrunesteimuriakaan ei tarvitse, muutama polkaisu polkimesta ajaa saman asian, itse tein varmuuden ja huvin vuoksi molemmat.

Monissa tilanteissa pystyy myös hyödyntämään sitä auton jarrujärjestelmän taipumusta, että neste virtaa hiljalleen ulos jos esim. ottaa jarruletkun irti. Em. satulanvaihtotilanteessani ilmaus olisi onnistunut todennäköisesti jopa vain avaamalla ilmausnippa ja odottamalla niin kauan, että nestettä tulee ilmausnipasta (koskematta polkimeen tai käyttämättä mitään imuria). Tämä tietysti edellyttää että jarrupoljin on yläasennossa.

Ja jarrunesteesen... 5.0 ja 5.1 ei saa sekottaa tosiaan. Käytännössä autokäytössä kun ostaa DOT5.1 (mitä merkkiä tahansa) niin se kelpaa järjestelmään ongelmitta.

 

Samppasport  Futurez