Proturbo  Autodiagnoosi

V70 -98 alusta "rauhaton"

  • 17 Vastauksia
  • 7386 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JSKoto

  • Vieras
V70 -98 alusta "rauhaton"
« : 23.03.2012, 10:44:00 »
Terve

Autona on siis -98 mallinen V70 2,5T.

Asiaan, auto käyttäytyy rauhattomasti montuissa ja muissa epätasaisuuksissa. Nyt kun tiet on huonot, niin tuo vähän häiritsee.
Eli kun ajaa vaikka tommosen routavauriokuopan yli niin tuntuu että renkaat irtoaa pomppien tienpinnasta. Ainakin huoltokirjassa lukee että etuiskarit olisi vaihdettu pari vuotta sitten.

Toisaalta moottoritiellä tuo menee kuin juna.

Eli noitten monttujen ylitys on siis aika äänekästä ja epämukavaa.

Mites muilla?
Itellä ei ole ennen Volvoa ollut ja enkä oikein osaa vertailla mihinkään. Minkäläinen sen pitäisi olla. Se keneltä auton ostin tuossa pari kk sitten, väitti että autossa olisi tehtaan jäljiltä jämäkämpi alusta...? Ei kyllä tunnu siltä. Se on lähinnä epämukava ilman jämäkkyyttä.

Jos alkaa vaihtamaan iskareilta, niin minkälaiset kannattaisi laittaa. Takaiskareissa lukee ainakin Monroe nykysin.
Joskus kun auto parkissa jossain epätasaisella niin keula näyttäs vähän olevan ylhäällä... Tasasella se kyllä näyttää ihan normaalilta...

Niin, renkaina tällä hetkellä 15" kitkat ja kesäksi tulee 17/225/45.

Ideoita?
« Viimeksi muokattu: 23.03.2012, 10:45:32 kirjoittanut JSKoto »

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
Vs: V70 -98 alusta "rauhaton"
« Vastaus #1 : 23.03.2012, 10:45:37 »
Etutukivarsia puslineen (samassa nipussa) saa vaihtaa yhtenään kuin myös koiranluita.
Olisko siellä väljää?

edit: yhtenään on isoilta pojilta kuultua. omata vaparista vaihdettu tukivarret 2009 kesällä ja vielä samat motonetin raudat alla 50tkm jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 23.03.2012, 10:56:29 kirjoittanut adrock »

JSKoto

  • Vieras
Vs: V70 -98 alusta "rauhaton"
« Vastaus #2 : 23.03.2012, 10:47:52 »
Etutukivarsia puslineen (samassa nipussa) saa vaihtaa yhtenään kuin myös koiranluita.
Olisko siellä väljää?

Nekin on huoltokirjan mukaan vaihettu molemmat (eri aikaan) viimeisen parinkymmenen tuhannen sisään. Ei ole kyllä varmuutta pitääkö tuo huoltokirja sitten paikkansa.

Poissa Phav

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 472
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -98 alusta "rauhaton"
« Vastaus #3 : 23.03.2012, 11:03:15 »
katoppas semmonen topikki kuin " s70 taka-akselin puslat" . tuossa lähistöllä on tällä hetkellä. Eli samaa vikaa oli mullakin, ja korjaantui vaihtamalla nuo taka-akselin uloimmat helat.

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
Vs: V70 -98 alusta "rauhaton"
« Vastaus #4 : 23.03.2012, 11:05:06 »
katoppas semmonen topikki kuin " s70 taka-akselin puslat" . tuossa lähistöllä on tällä hetkellä. Eli samaa vikaa oli mullakin, ja korjaantui vaihtamalla nuo taka-akselin uloimmat helat.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=10113.0

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: V70 -98 alusta "rauhaton"
« Vastaus #5 : 23.03.2012, 14:15:16 »
Se on aivan sama millasella alustalla se auto on tehtaalta tullu jos sinne on vaihdettu iskarit mallia hinnat alkaen. Siä voi olla ihan mitä vaan skeidaa.
Jouset voi olla löystyny. Paljonkos sillä on jo ajettu?
Takakallistuksenvakaaja voi olla poikki, itellä on.

Mulla oli kesällä vielä edessä T5 jouset ja takana tavalliset vakio jouset. Kohtuu hyvin meni 200 km/h, mutta perä oli sit jo levoton. Sanotaan että alta 150 nopeuksissa ei mitään ongelmaa ja iskareina kohtuu tavalliset Monroet. Mulla on dieseli mutta ei sillä merkitystä ole.

Yksinkertaisesti. Jos se auto pomppii, vaihda iskarit ja jopa mahdollisesti jousetkin.

JSKoto

  • Vieras
Vs: V70 -98 alusta "rauhaton"
« Vastaus #6 : 23.03.2012, 14:45:48 »
Se on aivan sama millasella alustalla se auto on tehtaalta tullu jos sinne on vaihdettu iskarit mallia hinnat alkaen. Siä voi olla ihan mitä vaan skeidaa.
Jouset voi olla löystyny. Paljonkos sillä on jo ajettu?
Takakallistuksenvakaaja voi olla poikki, itellä on.

Mulla oli kesällä vielä edessä T5 jouset ja takana tavalliset vakio jouset. Kohtuu hyvin meni 200 km/h, mutta perä oli sit jo levoton. Sanotaan että alta 150 nopeuksissa ei mitään ongelmaa ja iskareina kohtuu tavalliset Monroet. Mulla on dieseli mutta ei sillä merkitystä ole.

Yksinkertaisesti. Jos se auto pomppii, vaihda iskarit ja jopa mahdollisesti jousetkin.

Minkälaiset iskarit ja jouset sinne sit kannattais laittaa? Mitkä on hyviä merkkejä kokemusten mukaan? Miten olisi esim. tälläinen edullinen alustasarja http://www.slamit.net/product/8097/fk-hightec-alustasarja-850-wagon--v70--35mm-1996-81999 ?? Vai mielummin joku ihan tavallinen laadukas setti ilman madallusta? Kilpa-autoa ei ole tarkoitus rakentaa, mutta jämäkkyys ja rauhallinen käytös olisi ihan kiva saada.

Ajettu on 217tkm, ainakin mittarin mukaan ja vaikuttais siltä että saattaa pitää paikkaansakin jopa.


Tarkennetaan tuota auton käytöstä nyt sen verran ettei se nyt mikään iskarivikainen pomppulinna ole, ihan hyvä sillä on päästellä menemään, mutta vähän tuo täristelee turhan paljon noissa terävissä pompuissa.
Täytyykin sitten yrittää saada auto pukeille tai johonkin että pääsisi ihmettelemään noi tukivarret sun muut puslat. Ei vaan ole oikein tallia tuommoseen hommaan...

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
Vs: V70 -98 alusta "rauhaton"
« Vastaus #7 : 23.03.2012, 14:55:46 »
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2030.0
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2759

Noissa on asiaa puitu jonkin verran.
Motonetista saa ainakin jouset edullisesti -40mm ja normi-iskareillakin on käytetty niitä.
Jotenkin tuo fk ei itseäni vakuuta, kun hintaa sama kuin Eibachin jousilla, mutta en toki tiedä asiasta mitään eikä ole kokemusta muuta kun tosta omasta vakiolullasta vaan...

JSKoto

  • Vieras
Vs: V70 -98 alusta "rauhaton"
« Vastaus #8 : 23.03.2012, 14:56:15 »
Niin, katsastettukin on parituhatta kilsaa sitten, että mihinkään kovin dramaattisiin alustavikoihin ei luulisi törmäävän. Tosin mistäpä noista katsastuksistakaan nykyään tietää mitä siellä katsotaan...

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: V70 -98 alusta "rauhaton"
« Vastaus #9 : 23.03.2012, 15:03:14 »
Minkälaiset iskarit ja jouset sinne sit kannattais laittaa? Mitkä on hyviä merkkejä kokemusten mukaan? Miten olisi esim. tälläinen edullinen alustasarja http://www.slamit.net/product/8097/fk-hightec-alustasarja-850-wagon--v70--35mm-1996-81999 ?? Vai mielummin joku ihan tavallinen laadukas setti ilman madallusta? Kilpa-autoa ei ole tarkoitus rakentaa, mutta jämäkkyys ja rauhallinen käytös olisi ihan kiva saada.

Ajettu on 217tkm, ainakin mittarin mukaan ja vaikuttais siltä että saattaa pitää paikkaansakin jopa.


Tarkennetaan tuota auton käytöstä nyt sen verran ettei se nyt mikään iskarivikainen pomppulinna ole, ihan hyvä sillä on päästellä menemään, mutta vähän tuo täristelee turhan paljon noissa terävissä pompuissa.
Täytyykin sitten yrittää saada auto pukeille tai johonkin että pääsisi ihmettelemään noi tukivarret sun muut puslat. Ei vaan ole oikein tallia tuommoseen hommaan...
Ei taida olla 70:ssä laillinen tuo sarja. Pitää löytyä TUV paperi noista myös että saa laillisen.

Iskareissa en osaa sanoa oikeen mitään mutta Vovon sport- tai madallusjouset on passelit. Madallusjouset ei madalla paljoa, mallista riippuen 5-25mm.
Jouset vois olla kuoleentunu.

Ootkos kokeillu painamalla keulasta ja/tai perästä että painuuko kuinka paljon, ja helposti? Jos sen käsin saa painettua syvälle niin jouset on melkeinpä loppu.
Jousi ja iskarihan toimii yhdessä, jos se ei nyt jää pomppimaan niin jousiin kiinnittäisin huomion.

Motonetista saa ainakin jouset edullisesti -40mm ja normi-iskareillakin on käytetty niitä.
Jotenkin tuo fk ei itseäni vakuuta, kun hintaa sama kuin Eibachin jousilla, mutta en toki tiedä asiasta mitään eikä ole kokemusta muuta kun tosta omasta vakiolullasta vaan...

Äläs hehkuta niitä kauheesti. Ei löydy enää välttämättä helposti.
Turussa 1 srj ja Joensuussa 1 srj.  ;)  S70 saldo 0.
Eivät ilmeisesti pidä enää varastotavarana. Nyt sais turusta tilaamalla/hakemalla sarjan tai Joensuusta hakemalla.   :idiot2:

Niin, katsastettukin on parituhatta kilsaa sitten, että mihinkään kovin dramaattisiin alustavikoihin ei luulisi törmäävän. Tosin mistäpä noista katsastuksistakaan nykyään tietää mitä siellä katsotaan...
Katsstuksessa ei välttämättä saa oikeaa kuvaa alustan kunnosta. Iskaritestikin on vain suuntaa antava. Hyvä arvo testerissä ei takaa kunnollista toimintaa.

Poissa Phav

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 472
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -98 alusta "rauhaton"
« Vastaus #10 : 23.03.2012, 15:19:57 »
Jos jousia rupee vaihtamaan , melkein kannattaa samalla nuo helat vaihdella. Mulla tosiaankin hävis auton hutkeltaminen, kun nuo taakse helat vaihtelin. Eli justikin montuissa tuntui että perä lähtee alta, samoin  mutkissa jossa oli monttuja.
Iskarit oli 70%:t katsastuksessa, ja näkyy monroet siellä olevan, eli eivät varmaankaan enää alkuperäiset ole.

JSKoto

  • Vieras
Vs: V70 -98 alusta "rauhaton"
« Vastaus #11 : 24.03.2012, 08:40:41 »
Kiitoksia kaikille vinkeistä tässä vaiheessa.

Kun etupäätä painelee, mun mielestä se painuu ihan normaalin paljon ja ei jää pomppimaan. Miltään kovin jäykältä se ei tosin tunnu ja koko auto kyllä huojuu kun sitä etunurkasta tällänen vajaa satakiloinen äijä nytkyttää. Takapäätä testailin kiipeämällä vetokoukun päälle ja huojuttamalla siitä. Kyllä se melko paljon joustaa alemmas kun tuossa koukun päällä seisoo, varmaan 20 senttiä ainakin, eikä tosiaan kovin jäykältä tunnu. Mutta ei jää pomppimaan. Jouset kuoleentuneet? Mites noista jousista sais selville onko ne vaihtokunnossa?

Eli jospa tarkastais nuo helat, puslat sun muut tukivarret. Sen jälkeen mietin että kattelis jostain sopivat madallusjouset tai tavalliset uudet jouset eteen ja taakse + taakse uudet iskarit. Etuiskarithan piti olla vaihdettu pari vuotta sitten, luuulis niiden vielä pelittävän hyvin.

Kertoisko joku, vaikka onkin varmaan selitetty muualla, tuon TUV-hyväksyntähomman lyhyesti näissä madallushommissa? Pitääkö muutoskatsastaa? Entä jos ostaa Volvolta alkuperäiset sport-jouset jotka olisi matalammat, pitääkö sitten muutoskatsastaa?

Vielä semmonen, että koitin tuossa ajaessa oikein korva höröllä tarkkailla, onko tuo enemmän etu -vai takapään ongelma: Vähän vaikea sanoa, mutta kyllä se ehkä takapäähän enemmän kallistuu tämä minun arvio.

Onkos tässä autossa kuinka vaikea homma muuten tääs iskari/jousioperaatio? Jos alkais ite vaihtamaan kunhan kelit paranee...

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: V70 -98 alusta "rauhaton"
« Vastaus #12 : 24.03.2012, 10:05:31 »
Mites noista jousista sais selville onko ne vaihtokunnossa?
Totesit jo.   ;)

Kertoisko joku, vaikka onkin varmaan selitetty muualla, tuon TUV-hyväksyntähomman lyhyesti näissä madallushommissa? Pitääkö muutoskatsastaa? Entä jos ostaa Volvolta alkuperäiset sport-jouset jotka olisi matalammat, pitääkö sitten muutoskatsastaa?
70 srj on tyyppihyväksytty, jota taas 850 ei ole. Eli kun jouset vaihdetaan, niin siitä TUV paperista pittää löytyä sama tyyppikoodi kuin on autossakin. Eli yksinkertaisestii tarkoittaa sitä että jouset ovat testatut kyseiseen autoon sopiviksi.
Virallisesti  pitää muutoskatsastaa.
Noi Volvolaiset jouset ei madalla niin paljoo että tarttis katsastella. Jos katsuri kysyy esim. madallusjousien kohdalla, sanoo vaan laittaneensa samanlaiset tilalle. Sportjouset ei oikeestaan madalla mitään, ovat vaan jäykemmät.

Onkos tässä autossa kuinka vaikea homma muuten tääs iskari/jousioperaatio? Jos alkais ite vaihtamaan kunhan kelit paranee...
Takana aikas helppo. Tavaratilan puolelta pohjalevyt pois niin saa iskarin yläpäät näkyviin.
Auton alla pitää irrottaa jousen ja iskarin alapäät.
Edessä normaali macphersonin irrotus. Ja vaaditaan jousipuristimet. Takana en mä ainakaan tarvinnu.

JSKoto

  • Vieras
Vs: V70 -98 alusta "rauhaton"
« Vastaus #13 : 24.03.2012, 12:31:02 »
Heh, nyt kun tässä miettii niin tuli mieleen yksi asia joka puoltaa tuota takajousten kuoleentumista aika paljon. Kun ostin auton, oli vetokoukussa semmonen tukeva paksusta raudasta tehty suojus puskurin ja koukun välissä. Ja tää suojus myöskin oli aikalailla kolhittu, eli paljon käytetty. Joten lienee aika selvää että vaunuahan tuolla on vedetty, ja siinä jousetkin sitten kuoleentuneet. Tää autohan on tuotu muuten ranskasta viitisen vuotta sitten. Eli kesällä tulee ainakin taakse uudet iskarit ja jouset, eteen sitten ehkä vaan jouset jos madallushommia meinaa.

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: V70 -98 alusta "rauhaton"
« Vastaus #14 : 24.03.2012, 12:49:52 »
Jos vaihtaa esim. vaan taakse iskarit ja jouset, niin sekin pelkästään saattaa muuttaa jo käytöstä huomattavasti.

 

Elekma  Autoracing