Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)

  • 28 Vastauksia
  • 21444 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Koo Pee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
« Vastaus #15 : 28.03.2012, 16:22:40 »
Hmm....motonetistahan saa hyviä kalastustarvikkeita edullisesti, verkonpainoja jne.. ;)

Enyway, vois jo volvokin siirtyä nykyaikaan noissa käsijarruissa? Japsit ja ranskalaisetkin (honda,peugeot) menneet ohi tuossa asiassa>se levyjarru kässäri on kevyempi käytellä ja näppärämpi huoltaa uskoisin.

Jokos näissä uusissa 2012 malleissa käsijarrut levyllä?

Ei tulis mieleenkään hommata moisia, mutta jos lotossa voittas riittävästi oishan tuo hyvä tietää ;D.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
« Vastaus #16 : 28.03.2012, 18:36:40 »
Onkos tuossa V70:ssä samanlainen levittäjä kenkien välissä kuin takavetoisissa? Jos on niin se saattaa olla jumissa. Menee useamman vuoden kun purkaa sen irti, putsaa ruosteet pois ja voitelee kuparitahnalla. Eikä olisi ennekuulumatonta, että kengistä olisi kitkapinnat ruostuneet irti, pitäisi kyllä pitää rohinaa. Pahimmassa tapauksessa pinnat lähtee vauhdissa irti, menevät rummun ja kenkien väliin ja pyörän napa poikki.

Ei se käsijarru levyjarrusatulassa sen autuaampi systeemi ole. Satulassa oleva linkku tuppaa jumimaan ja joka leimalle saa herkistellä (joko käsijarru ei pidä tai sitten jää päälle). Kaikista toimivin systeemi Suomen oloissa on (vanhanaikaiset) rumpujarrut takana.

Miten ihmiset aina onnistuu saamaan Motonetistä niitä kuraosia? Itse olen ostanut kymmenisen vuotta lähes kaikki osat sieltä ja ainoat huonot kokemukset on Payen-stefoista. Samaa kamaa siellä kumminkin myydään kun muissakin tarvikeliikkeissä. Varaosia maahantuovia tukkureitaka kun ei ole kuin muutama ja lähes kaikki liikkeet/ketjut hankkivat osansa niiden kautta.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1680
Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
« Vastaus #17 : 28.03.2012, 18:45:17 »
Jokos näissä uusissa 2012 malleissa käsijarrut levyllä?
Näissähän on ollut jo iät ja ajat   ;)  levykässärit, pikku-Volvossa ensin ja V70/S80 viimeisissä malleissa (Fordin alusta).
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

heartagramm

  • Vieras
Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
« Vastaus #18 : 31.03.2012, 15:04:07 »
Noniin tuli ropellettua auki. Meni hetken aikaa ennenkuin tajusin mitä levyn reiästä kenkien säätö kauemmas tai lähemmäs jarrulevyä tarkoitti... Jösses on kyllä oikeasti tyhymä systeemi.

Niin, otin kuvat. Kannattaako vaihtaa kengät? Ropelsin tuossa vain vasemman puolen auki, vaihdan kyllä molemminpuolin ettei ehkä tarvii seuraavaan katsastukseen vaihtaa enää mitään. Jouduin löysäämään kabiinista käkkärikahvan säätöpulttia ja sitten irtipäin kenkiä jotta levy lähti irti. Kiersin levyn irroituksen jälkeen kabiinin säädön sormitiukkuuteen mitä meni ja kaverin pyysin nyhtämään käsijarrukahvaa kun itse seurasin liikkuuko kengät. Kengät ei liikkuneet ja vaijeri tuntui kiristyvän ainakin takaiskarin kohdille, olisiko se sitten pelkästään tuo jarrukenkäsysteemi minkä joutais vaihdella? Vaijeria en ruvennut rapsuttamaan ravasta irti.

E: niin perkeles ne kuvat... :D

http://img854.imageshack.us/img854/1787/img1220yx.jpg
http://img404.imageshack.us/img404/9987/img1221h.jpg
http://img641.imageshack.us/img641/8274/img1222g.jpg

Edit:
Kuvat olivat niin suuria, että haittasivat sivun latautumista, kuvat muutettu linkeiksi  T: (Miksu)
« Viimeksi muokattu: 31.03.2012, 16:07:18 kirjoittanut (Miksu) »

Poissa ESE

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 715
  • www.vrcf.fi
Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
« Vastaus #19 : 31.03.2012, 15:53:36 »
kitkapinnat näyttäisi mun mielestä hyviltä, mut vaihda jos tykkäät, itse en vaihtaisi. Säädä käsijarru ottamaan oikein, eli: laita levypaikoilleen, kierrä säätöpyörää siten että kengät ottavat rumpuun kiinni, siitä viisi naksausta takaisin päin. Naksaus tulee siitä kun ratas siirtyy jousta vasten seuraavaan pykälään. Tosi helppo homma ainakin kun pyörä on irti.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
« Vastaus #20 : 31.03.2012, 16:04:47 »
Hmm....motonetistahan saa hyviä kalastustarvikkeita edullisesti, verkonpainoja jne.. ;)

Enyway, vois jo volvokin siirtyä nykyaikaan noissa käsijarruissa? Japsit ja ranskalaisetkin (honda,peugeot) menneet ohi tuossa asiassa>se levyjarru kässäri on kevyempi käytellä ja näppärämpi huoltaa uskoisin.

Jokos näissä uusissa 2012 malleissa käsijarrut levyllä?

Ei tulis mieleenkään hommata moisia, mutta jos lotossa voittas riittävästi oishan tuo hyvä tietää ;D.

Njoo, ainakin viimeisen 20 vuotta on ollut volvoissa seisontajarrua levylle, mutta samaanaikaan on kokoajan ollut myös rummulla.
Niissä seisontajarru levylle, pakkaa vaan mennä noita jarrusatuloita uusiksi ajanmittaan, kun se mekanismi menee jumiin ja joskus vuotaa mekanismin läpi jarrunesteet ulos.
Rummulla oleva seisontajarru ei ainakaan ole jarrunesteen vuotopaikka :)

heartagramm

  • Vieras
Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
« Vastaus #21 : 31.03.2012, 17:08:05 »
Hyvää informaatiota saa kyllä. Jeps lähdin tuossa hakemaan osia ja onneksi kerkesit vastailla ESE, luin juuri Biltemaan mentyäni puhelimesta sähköpostin. Ostin sitten vaan varmuuden vuoksi käsijarruvaijerin jos ei ala tuolla säädöllä ja herkistelyllä pitämään käsijarru. Toi on hyvä liike verrattuna Motonettiin, saa rahat tassuun jos vie tavaraa takaisin. 22,90 € kustansi vaijeri, eli 7 euroa enemmän mitä Motonetissä, muttei sinänsä juuri mitään. Palailen asiaan illemmalla/huomenna vielä kun on saanut valmista aikaan.

heartagramm

  • Vieras
Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
« Vastaus #22 : 31.03.2012, 18:10:46 »
Tein siten että löysäsin käsijarrukahvalta ruuvin, kiristin kummankin puolen tappiin, ja löysäsin toista puolta kunnes pyöri vapaasti, sen jälkeen löysäsin toisen puolen. Sitten säädin käsijarrukahvan napsahtamaan 5-6 napsua, jonka jälkeen menin testaamaan pyöriikö levyt. No, oikea puoli piti mallikkaasti ja vasen ei yhtään. Eli vaijerin vaihtoon? Kuulostaa aika työläälle kun pitää takapenkki ja keskikonsoli purkaa... :D

s73

  • Vieras
Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
« Vastaus #23 : 31.03.2012, 19:50:47 »
pura käsijarru pois ja herkistele vaijerin päässä olevaa mekanismia irrotusöljyn kanssa. Käytin 740:ssa  vasaraa ja tuurnaa saadakseni linkun liikkeelle. En tiedä olisi helpompi vaihtaa vaijeri, en tunne mekanismia.

heartagramm

  • Vieras
Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
« Vastaus #24 : 31.03.2012, 20:33:24 »
Mulla on tommonen sähköisessä muodossa oleva opas nyt (suomenkielisenä) joten siitä nyt jotain viittaavaa infoa sai. Pääsin siis jyvälle ja sain purettua keskikonsolin, takapenkin ja maton alta löytyi läpivientikohta. Aamusta purkaa sitten vaijerin irti ja lykkää uuden tilalle, sitten kyllä ketuttaa jos ei vaijerissa vikaa olekaan. :) No, se on huomisen murhe se.

Edit: noniin nyt on vaijerikin vaihdettu. On aika kenkkumainen systeemi saada vanhoja kenkiä takaisin paikalleen jos ei ole kunnon kärkipihtejä (ei ollut nimittäin) ja Knipexit ei mahtuneet sinne väliin. En tiedä liekkö olis vaihdettu oikealle puolelle kengät uusiksi kun samanverran löysäsin kumpaakin puolta ja edelleen oikea puoli ottaa paremmin. Nyt kuitenkin vasen puoli ottaa jonkin verran. Säätelen ennen uusintaleimalle vientiä vielä niin kireäksi kun uskaltaa ilman laahausta, niin eiköhän se läpi mene. Vanhan vaijerin ulommaisin suojakuori oli poikki alustakiinnikkeen kohdilta ja sinne mössöä ja mönjää kertynyt ajan myötä joka jumi sitten vaijerin. Tiukan nyhtäisyn auttamana lähti kulkemaan muttei sitä tointanut enää alkaa teippailemaan tai parsimaan joten laitoin sen uuden vaijerin. Herkistelin öljyn kera jokaisen liikkuvan osan tuolta rummusta, lopuksi vielä huuhtaisin mahdolliset roiskeet pois kengistä rasvanpoistosprayllä...
« Viimeksi muokattu: 01.04.2012, 13:25:07 kirjoittanut heartagramm »

Poissa Koo Pee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
« Vastaus #25 : 01.04.2012, 23:09:58 »
Njoo, ainakin viimeisen 20 vuotta on ollut volvoissa seisontajarrua levylle, mutta samaanaikaan on kokoajan ollut myös rummulla.
Niissä seisontajarru levylle, pakkaa vaan mennä noita jarrusatuloita uusiksi ajanmittaan, kun se mekanismi menee jumiin ja joskus vuotaa mekanismin läpi jarrunesteet ulos.
Rummulla oleva seisontajarru ei ainakaan ole jarrunesteen vuotopaikka :)

Jep, selväksi tuli, eli ne volvonkin käsijarrut toimii....

Käyttäjä voi katsoa peiliin jos ei jaksa huoltaa...nesteet,vaijerit jne...>itse tykkään noista "tehokkaammista" käsijarruista ;).
Toivottavasti vaijerin vaihto ja kenkien säätö onnistui, jotta saa leimasetä ajoluvan myönnettyä :).

Minä sain ne palikat paikalleen ,kun laitoin jouset ensin paikalleen ja kikotin sitten kengät loveensa vai miten tuon nyt ilmaisisi>olisko menny peräti käsin tai jonkun ruuvarin avulla tuohon 740 ja 850 malliin? ainaskin sain kikotettua helpommin kuin kengät "paikoillaan" jousia  venytellen.
« Viimeksi muokattu: 01.04.2012, 23:20:32 kirjoittanut Koo Pee »

Poissa Jarham

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
« Vastaus #26 : 06.04.2012, 01:23:40 »
Se on kumminkin pakko sanoa että miksi ihmeessä volvo ei ole laittanut näihin leveämpiä kenkiä kun mahdollisuus olisi ollut laittaa ainakin sentin leveemmät kengät.. Melko surkea esitys on kyllä. Näitten alimittaisten hihnojen kanssa saa kyllä jumpata joka leimalle

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
« Vastaus #27 : 06.04.2012, 09:44:57 »
Se on kumminkin pakko sanoa että miksi ihmeessä volvo ei ole laittanut näihin leveämpiä kenkiä kun mahdollisuus olisi ollut laittaa ainakin sentin leveemmät kengät.. Melko surkea esitys on kyllä. Näitten alimittaisten hihnojen kanssa saa kyllä jumpata joka leimalle

En kyllä muistaisi, että olisi vastaan tullut seisontajarru, joka on muuten ok, eli ottaa tasaisesti, mutta jarruvoima jää alle minimin ja että syynä olisi ollut alimitoitettu jarru.
En siis keksi, miksi pitäisi saada kitkapintaa suurennettua entisestään, kun sen kitkapinnan suurentaminen ei
1. lisää seisontajarrun käyttöä, jolloin, mahdollisesti pinta ei ruostuisi irti
2. lisää seisontajarrun käyttöä, ettei paikat menisi jumiin käyttämättömyyttään
3. vaikuta mitenkään parantavasti jarrun toimintaan jos jarru on viallinen


Miksi jarru toimii suht hyvin ensimmäiset 10 vuotta auton eliniästä ja sen jälkeen kaipaa täyden remontin joka vuosi?

Eli mitä se leveämpi kenkä auttaisi?

s73

  • Vieras
Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
« Vastaus #28 : 06.04.2012, 12:22:48 »
ei niitä jarruja joka vuosi tarvitse remontoida jos niitä käytetään oikein. Väärällä ajotavalla saa takajarrut pilalle ja saa tehdä remonttia. pahinta olla käyttämättä :nohnoh

 

Autoracing  KL-varaosat