Yksi ottomoottorin olemassa olevista ja "helposti" ratkaistavista ongelmista on kaasuläppä
Tai oikeammin se että kone joutuu lähes kokoajan toimimaan kaasuläpän kuristamana.
Imusarjan alipaineen imeminen kuluttaa energiaa. DSL koneessa tätä pumppaus häviötä ei juurikaan ole
Otetaampa esimerkki
VAROITUS: esimerkin lukemat, toteutus ja toimivuus eivät välttämättä vastaa todellisuuttaOtetaan B200f moottorista kaasuläppä pois.
Kone kiertää rajoitinta vasten, ilmaa virtaa sisään noin 100grammaa sekunnissa
Seossuhteella 1:14,7 polttoainetta kuluu noin 7grammaa sekunnissa
Rauhoitetaan kone tyhjäkäynnille korvaamalla vaikkapa 90% imuilmasta pakokaasulla!
Aika helppoa sillä pakoputkistossa on ylipaine ja imuputkistossa imua

Nyt kone käy huomattavasti rauhallisemmin, uutta ilmaa virtaa sisään vain 10g/s ja siihen sekoittuu polttoainetta alle 1g/s
Käytännössä kaasuläppä on siirretty imuilmaa rajoittamasta rajoittamaan pakokaasujen takaisin kierrätystä
-Imusarjassa ei ole missään tilanteessa mainittavaa alipainetta
-Moottorin voiman tuottoa säädellään pakokaasu takaisin kierrätyksellä
-Moottori ei käy laihalla sillä pakokaasu ei sisällä juurikaan happea
Fiksummin tälläinen järjestely voidaan toteuttaa muuttamalla imunokan ajoitusta:
Pienillä kierroksilla/kuormitusksella imuventtiili avataan niin aikaisin että pakokaasut virtaavat imukanavaan. Imutahdin aikana palaneet kaasut imetään takaisin + riittävästi tuoretta ilmaa.
Täydellä kuormituksella venttiilin ajoitus ei laske yhtään pakokaasua imukanavaan.
Tälläisiä moottoreita on jo kokekäytössä