-240 vie isolohkolla vähemmän kuin pikkulohkolla
-740+B200k+käteenvetovaihteistolla on ajettua 7 alkavia aikoja...kulutuksia
-raskaaseen vauhtipyörään polttoainetta polttamalla varastoitu energia siirretään loppujen lopuksi jarrulevyn kautta harakoille
Mites se nyt menikään. Polttoianeen sisältämätä energiasta menee pääosin:
-ilmanvastuksen kumoamiseen
-vierintävastuksen kumoamiseen
-pakoputkesta lämpönä pihalle
+auton eteenpäin liikuttamiseen
Autoa eteenpäin vie vain murto-osa polttoaineen sisältämästä energiasta. Tästä julkaistiin hiljattain tutkimus. Kuka muistaa lukuja?
Taisin lukea saman tutkimuksen, mutta en itsekkään muista lukuja...

Kuiteskin on totta että isolohko vinkkeli vie vähemmän, muistaakseni kun vertailin vanhojen perheessä olleiden 240:sten kulutuksia (240 GL 2.0 kaasari manuaali (100hp) 9-15l ja 245 GLE 2.3 ruisku automaatti (131 hp, siis sama kone kuin GLT:ssä, oli oikeasti vaikka tuntuukin ihmeelliseltä!) 8-14l.
Sitten Itsellä 745 2.3 ruisku automaatilla olen saanut matka-ajossa pinnistettyä sen noin 8l/100 km 95E10:llä. Viitaten topiciin niin kyllähän tuo vakio pannukin on aika "ekologinen" kun nätisti ajaa (kaasujalka, joka itsellä raskas...)

Varmasti myös ilmanvastuksen ja vierintävastuksen minimointi toisi +/- 0,5l säästöä?