Eli tällanen masiina kyseessä, keskityn nyt enemmän konepuolelle kun itse veneeseen.
Koneena siis "legendaarinen" AQ171, eli B230 8v lohko tehtaalta naitettuna "532" 16v kanteen ja 86mm iskuiseen 55mm runkolaakereilla olevaan "penta" kampiakseliin. Tehtaalta 2x Solex 44PAI kaasarit automaattiryypyllä ja renix kärjetön sytkä 44-2-2 pottavauhtipyörällä. Koneessa luonnollisesti makeavesijäähdytys lohkolle, pakosarja ja öljynjäähdytin merivesijäähdytteisiä.
2007 kone sai megasquirt moottoriohjauksen, toteutettuna samalla tavalla kun 340DL volvossa samalla koneella, eli:
B234F imusarja 4x 1575ccm suuttimilla, 1,8T puolat megan ohjaamana, honeywell HALL anturi imunokalla 20-1 pyörän takaratasta lukemassa ja innovaten laajakaistalambda porattuna pakosarjaan.
2009 rupesin ajamaan E85, kun sitä oli helposti saatavilla, kulutus 10% enemmän kun 95E10, ja silloisillakin hinnoilla 1,6e vs 1,1e/L oli kannattavaa, nyt vieläkin kannattavampaa kun saa 0,989€ vs 1,65€/L.
2010 tein yrityksen laittaa 340 volvon vanha kiina-ahdin kylkeen. Homma päätyi siihen että jako hyppäsi tuntemattomasta syystä hampaan, ja tehot veke (ei jaksanut yli 2000rpm) ja koska ahtimen akseli oli samalla tasolla kun vedenpinta, enkä sitä älynnyt asentaessani, enkä tehnyt "vesilukkoa", eli "Joutsenkaulaa" ahtimen jälkeen, ni vettä pääsi ahtimen öljykierron kautta öljyihin. 2011 tehtiin tämän takia laakeriremppa, ilmeisesti vesihelmi jäänyt jonnekkin, ja takimmaiset runko ja KK laakerit "kuopilla". 2011 kesä ajettiin loppuun, ja taas rupes kone "naputtamaan" n.3000rpm jälkeen, sekä tyhjänä kierrättäessä että rasituksessa.
Avasin nyt koneen, ja laakerit oli OK, öljypumpussa pientä sanomista, mutta 1pytyn männässä 0,5mm välys sivulla (0,50mm rakotulkki menee männän ja pytyn väliin) joka pytyssä johon mäntää kokeilin. Muut männät OK, ja sitten vielä 4.pytyn kangen helassa sanomista, muutaman satasen välys, eli kanki "heiluu". Näistä varmaan meteli johtuu. Mäntiä onneks löytyy, mutta kanget menee vaihtoon.
Kysymys on nyt, vaihtaisko samalla vaikka alu 4-5 tai 6 koneen tilalle?
Tässä kuvagalleriaa, mukana parin vuoden testaus ahtimen kanssa:
http://s122.photobucket.com/albums/o253/VolvoPentaMan/Vene/