Race.fi  Puotilan autokorjaamo

S80 -08 ongelmia kaasunvasteen kanssa

  • 6 Vastauksia
  • 3898 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa brax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
S80 -08 ongelmia kaasunvasteen kanssa
« : 30.03.2012, 20:08:03 »
Ilmeni ongelmia S80 -08 aut. D5:ssa. Kilometrejä takana n. 384 tkm. Oireena se, että koneen vaste kaasuun toimii miten sattuu. Kylmänä auto kulkee tosi laiskasti ja kaasun painaminen pohjaankaan asti ei tunnu tekevän mitään. Lämmittyään tilanne vähän paranee, mutta edelleen tulee hetkiä, että kaasun ja koneen kierroksien välillä ei tunnu olevan yhteyttä. Nämä oireet alkoivat pikkuhiljaa tällä viikolla.

Ajelin diagnostiikkasoftaa (Torque) pikku lenkin yhteydessä. Tuosta diagnostiikasta pisti silmään se, että kaasu on auton mukaan tyhjäkäynnillä reilu 30% ja täyskaasulla sain sen suht' lämpimällä autolla 89% asti. Jäähdytysnesteen lämmöt n. 60C. Täyskaasun jälkeen, kun ei enää koskenut koko polkimeen, jäi kaasu näyttämään 46%. Mielestäni tuo sama softa on aiemmin näyttänyt tyhjäkäynnillä kaasun oikein 0%. Mekaanisesti kaasupoljin pelaa kuin ennenkin. Toinen omituinen lukema oli moottorin kuorma, joka näytti 100% pienilläkin kierroksilla. Muut lukemat olivat normaalin oloisia.

Onko kellään ollut tällaista vaivaa, tai onko hajua mikä voisi olla pielessä? Oletteko saanut kuntoon, ja miten? Auto on menossa viikon päästä huoltoon. Mielellään sinne jonkin vinkin antaisin, jos jollain löytyy lisätietoa tästä ongelmasta.

Kiitokset.

Edit: Tarkemmin ajatellen ongelma liittyy kaasunvasteeseen nimenomaan kuormituksessa. Parkissa kone ottaa kierroksia vasteena kaasupolkimen asentoon ihan normaalisti, vaikka nuo diagnostiikan kaasulukemat olivat silloinkin pielessä. Ongelmat esiintyvät selvimmin ylämäessä ja kylmällä koneella.
« Viimeksi muokattu: 31.03.2012, 08:56:25 kirjoittanut brax »

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: S80 -08 ongelmia kaasunvasteen kanssa
« Vastaus #1 : 01.04.2012, 20:20:42 »
Joku törmäsi samaan että sai nuo kaasun asennot ihan miten sattuu halvalla lukijalla. En niitä sen enempää miettisi.

Varsin yleinen vika tuollaisessa on pyörreläppien varren irtoaminen jolloin etummaiset imuaukot ovat tukossa. Siinä yksi vikamahdollisuus. Noilla kilometreilla imusarja voi olla ihan tukossa öljyistä karstaa. Sitten seuraavaksi voisi vikaa etsiä egr:sta ja kaasuläpästä.

Poissa brax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 -08 ongelmia kaasunvasteen kanssa
« Vastaus #2 : 02.04.2012, 18:45:03 »
Joku törmäsi samaan että sai nuo kaasun asennot ihan miten sattuu halvalla lukijalla. En niitä sen enempää miettisi.

Varsin yleinen vika tuollaisessa on pyörreläppien varren irtoaminen jolloin etummaiset imuaukot ovat tukossa. Siinä yksi vikamahdollisuus. Noilla kilometreilla imusarja voi olla ihan tukossa öljyistä karstaa. Sitten seuraavaksi voisi vikaa etsiä egr:sta ja kaasuläpästä.

Kiitos vinkistä. Voisi olla kyllä koneen ilmansaantiin liittyvä ongelma, ei tästä tietääkseni koskaan ole imusarjaa putsattu. Pyörreläpät sen sijaan on vaihdettu n. 30 tkm sitten. Kerron miten kävi huollon jälkeen.

Poissa brax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 -08 ongelmia kaasunvasteen kanssa
« Vastaus #3 : 05.04.2012, 20:11:24 »
Kuntoon tuli. Aika odottamaton syy; hiukkassuodattimen lämpötila-anturin johtosarjassa vika. Antanut vääriä lämpötilalukemia.

Poissa TKH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 -08 ongelmia kaasunvasteen kanssa
« Vastaus #4 : 11.05.2012, 12:51:54 »
Kuntoon tuli. Aika odottamaton syy; hiukkassuodattimen lämpötila-anturin johtosarjassa vika. Antanut vääriä lämpötilalukemia.

Vaihdettiinko tähän uusi johtosarja vai korjattiinko vanha? Paljonko mahtoi maksaa jos uusi vaihdettiin?

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1683
Vs: S80 -08 ongelmia kaasunvasteen kanssa
« Vastaus #5 : 11.05.2012, 17:07:18 »
... hiukkassuodattimen lämpötila-anturin johtosarjassa vika...

Mulla oli auto (V70 D5 man. -08) eilen korjauksessa, kun turbo ei pelittänyt, vika ahtopaineen säätöventtiilin johtosarjassa, hapettumaa liittimessä ja johtojen kuoret katkeilleet, päässyt siis kosteutta vääriin paikkoihin. Vikavalot ei palaneet missään vaiheessa vaikka kärry oli tosi lussu kulkemaan. Km lukema n. 76000.
Nyt heitetty Utin reissu, ahtopaineet nousee samaan max lukemaan (Scangauge;  255 hehtopascalia?), niin silti tuntuu kulkevan paremmin kuin ennen vian päälle jäämistä maanantaina, muutaman kerran viime kuukauden aikana jättänyt kiihtymättä kolmosella ja nelosella tien päällä.
Oliskohan jo parannettu johtosarjoja nykyisiin vuosimalleihin?
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa brax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 -08 ongelmia kaasunvasteen kanssa
« Vastaus #6 : 12.05.2012, 09:54:10 »
Vaihdettiinko tähän uusi johtosarja vai korjattiinko vanha? Paljonko mahtoi maksaa jos uusi vaihdettiin?

Johtosarja vain korjattiin, en osaa uuden osan hinnasta sanoa. Ongelmitta on pelannut nyt.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo