Kulkukoira  Proturbo

B20E nykii tietyillä kierroksilla

  • 17 Vastauksia
  • 7912 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Explorer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
B20E nykii tietyillä kierroksilla
« : 01.04.2012, 18:50:02 »
Ongelmana siis 144 GL:ssä nykiminen, joka tuntuu ilmenevän tietyllä kierrosalueella. Moottorina B20E D-jetillä. Kierroslukumittaria autossa ei ole, eli niitä lukemia en osaa antaa, mutta nykiminen ilmeni muistaakseni nelosvaihteella ~85 km/h vauhdissa ja ylivaihteella sellaisessa reippaassa satasessa. Aivan kuin ei saisi bensaa hetkittäin. Sitten taas kun "ongelmavauhdin" ylitse kiihdytti niin ei mitään ongelmaa ollut.

Kysymys kuuluukin, missä vika? Bensapumppu vetelee viimeisiään? Ruiskussa jotain ongelmaa? Vai onko vika kuitenkin sytytyspuolella? Tulpat, pyörijä ja VJ:n kansi vaihdettu äskettäin. Kevät tulee ja auto pitäisi kaivaa talviteloilta pois ja pitäähän se hyvään ajokuntoon laittaa pikimmiten eli olisi kiva saada tämä ongelma hoidettua.

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: B20E nykii tietyillä kierroksilla
« Vastaus #1 : 01.04.2012, 20:03:20 »
Onko nykiminen minkälaatuista? Luulisin bensapumpun pois pelistä putoaminen aiheuttaa yleensä selvän hyytymisen. Oma GL ei ainakaan hirveesti tasakaasusta tykkää, mutta voi olla myös mun jalassa vika. ;) Mikäli auto on vähällä ajolla niin voi aiheutua myös ihan käyttämättömyydestä pieniä käyntihäiriöitä. Mulla meni 5tkm ajella puolet nuoremmasta käyttöautosta nypytyksiä ja ravistuksia pois...

 Tulpan johdot on yksi mikä tulee mieleen, voivat aiheuttaa todella voimakasta nykimistä jos huonot. Myös suodattimet kannattaa varmaan tarkistaa, ilmansuodatin ja molemmat bensasuodattimet (tankissa tyhjennyspropun yläpuolella on verkkosuodatin, joka voi tukkeutua mikäli tankissa pyörii paljon sakkaa).
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

s73

  • Vieras
Vs: B20E nykii tietyillä kierroksilla
« Vastaus #2 : 01.04.2012, 20:18:20 »
vanha bensa voi aiheuttaa käyntihäiriöitä, vaihda bensat tai reilusti uutta lisää ja suodatin vaihtoon.

Poissa Explorer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: B20E nykii tietyillä kierroksilla
« Vastaus #3 : 01.04.2012, 21:12:41 »
Ok, pitääpä nuo tulpan johdot ja suodattimet käydä läpi, jahka sen saan tallista haettua. Kärjet voisi vaihtaa myös kun ei ole mitään tietoa, milloin on viimeksi laitettu. Nykiminen on nopeaa ja äkkinäistä, ei kuitenkaan meinaa hyytyä sen enempiä. Bensat on kyllä suht tuoreet kun tuli tankki ajettua heti auton ostettua melko tyhjäksi ja pistettyä täyteen, mutta melko vähällä ajollahan tuo auto on ollut kun mittarissakin vasta 220 tkm. Kiitokset nopeista vastauksista, näillä mennään! Ilmoittelen sitten muutaman viikon päästä, kuinka kävi.

Poissa astonmartin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 326
  • www.vrcf.fi
Vs: B20E nykii tietyillä kierroksilla
« Vastaus #4 : 06.04.2012, 10:42:54 »
Pistäkää sinne jakajaan elektroninen sytytys. Kärjet ja kondensaattori jorpakkoon ja sellainen elektroninen palikka tilalle. On parasta mitä omaan Volvooni olen vähään aikaan hommannut. Kyllästyin niiden kärkien kanssa ropaamiseen. Enää ei tarvitse niitä katsoa. Itsellä on "Ignitor" merkkinen sytkä.

Poissa kilikali

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 266
  • www.vrcf.fi
Vs: B20E nykii tietyillä kierroksilla
« Vastaus #5 : 06.04.2012, 13:39:05 »
Komppaan! Yks parhaista ja helpoimmista parannuksista/virityksistä veteraaniin.

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: B20E nykii tietyillä kierroksilla
« Vastaus #6 : 06.04.2012, 19:05:45 »
Juu, itse aikoinaan laitoin 164E:hen kärjettömän sytkyn, muuttu käynti ja voima ihan eri luokkaan.
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa Explorer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: B20E nykii tietyillä kierroksilla
« Vastaus #7 : 07.04.2012, 14:39:32 »
Amazoniin onkin aikomus kärjetön sytkä laittaa, mutta tuosta 144:stä olisi tarkoitus tehdä mahdollisimman alkuperäinen museovehjes. Tai eipä siinä käytännössä tekemistä pitäisi juurikaan olla, penkit kuntoon ja museorekisteriin. Tosin alkuperäiseen virranjakajaan menevä Ignitor saattaisi mennä museotarkastuksesta läpi, vai onko tästä kokemuksia? Tarviikos tuo myös uuden puolan?

Ja perhanan takatalvi, taas siirtyi kesäautojen käyttöönotto parilla viikolla...

Poissa Jani O.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
Vs: B20E nykii tietyillä kierroksilla
« Vastaus #8 : 07.04.2012, 22:13:38 »
Ignitor toimii vakiopuolallakin kunhan resistanssi on yli 3 ohmia. Ainut mistä erottaa alkuperäisen jakajan ja ignitorilla varustetun on kondensaattorin puute jakajan kyljestä ja jakajalta lähtee sitten kaksi johtoa yhden sijaan.
Nykyiset: '64 PV B18, '66 Amazon B20 chopattu, levitetty, jatkettu, sheivattu yms. pakolliset taikinoinnit, '84 245 Begravningsbil B23A, '86 245 B200K, '19 V60 D3, '59 Dodge Sierra Wagon 361cid, '07 Charger R/T Hemi
Entiset Volvot: '80 244 B19A TOV-XXX, '86 245 B200E AUG-XXX, '87 244 B200E BCX-XXX, '91 965 B6304F RIV-XXX, '67 Amazon B20 ZEO-XX, '00 V70 Mk2 2,5TDI SIZ-XXX , '90 740 GLE GAF-XXX, '04 V70 D5 ZEG-XXX, '14 V70 D3 LMB-XXX

Poissa masi_71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: B20E nykii tietyillä kierroksilla
« Vastaus #9 : 08.04.2012, 09:03:48 »

D-jetin tapauksessa ei pidä myöskään unohtaa niitä ruiskun omia kärkiä jakajassa, niissä menee ihan hituvirta, eivät varmaan kipinöi eivätkä kulu, mutta osaavat varmasti hapettua.

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2323
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: B20E nykii tietyillä kierroksilla
« Vastaus #10 : 08.04.2012, 11:41:59 »
Amazoniin onkin aikomus kärjetön sytkä laittaa, mutta tuosta 144:stä olisi tarkoitus tehdä mahdollisimman alkuperäinen museovehjes. Tai eipä siinä käytännössä tekemistä pitäisi juurikaan olla, penkit kuntoon ja museorekisteriin. Tosin alkuperäiseen virranjakajaan menevä Ignitor saattaisi mennä museotarkastuksesta läpi, vai onko tästä kokemuksia? Tarviikos tuo myös uuden puolan?

Ja perhanan takatalvi, taas siirtyi kesäautojen käyttöönotto parilla viikolla...

Kuulemma b20 ruiskukoneissa on ollut kärjetöntä sytkää? Oliskohan sitten b20f:ssä ollut.. Semmosen jos löytäisit jostain niin tuskin tulisi mitään sanomista..
Amazon 122Sport 4d '67 2009->
740GL '91 2018->
PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Ilari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 494
  • www.vrcf.fi
Vs: B20E nykii tietyillä kierroksilla
« Vastaus #11 : 10.04.2012, 09:36:59 »
Mulla on kaksi sellasta alkuperäistä sytkää. Ehjä ja projekti. Projektin voisin myydäkin.

Poissa Matson66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Amazonilla vuodesta -67 lähtien
Vs: B20E nykii tietyillä kierroksilla
« Vastaus #12 : 19.04.2012, 17:38:20 »
Tarkasta myös, että ne keskipakosäätimen painot liikkuvat oikein, jos ne ovat hiukan jumissa, niin toimii tiettyyn kierroslukuun asti oikein, sitten tulee häiriöitä ja kun kierroksia on tarpeeksi, että säätö lähtee liikkeelle, niin taas toimii oikein. Öljyhoito yleensä riittää.

Ja se kaupunkilegenda B20:n alkuperäisestä kärjettömästä sytystä on totta, mullakin on sellainen.
Nyt kotona: Amazon -66, 740GL -88, 740GLE -91, 745 Tdi -92, 745 GLE-91, .   44 Volvon historia

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1540
  • www.vrcf.fi
Vs: B20E nykii tietyillä kierroksilla
« Vastaus #13 : 25.04.2012, 06:31:23 »
toi kaasuläpän potikka paskanen /kulunnu niin aiheuttaa nykimistä tietyillä alueilla

Poissa lucky74

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • www.vrcf.fi
Vs: B20E nykii tietyillä kierroksilla
« Vastaus #14 : 25.04.2012, 08:14:36 »
Ääni myös kaasuläpän potikalle. Vaihdettiin kaverin pyhimykseen nykimisen takia kyseinen mötikkä ja pystyy taas ajaamaan maantie ajoa ilman nykimistä. En nyt varma ole mut eikös sitä pystynyt "säätämään" jotenkin?

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo