Viikonlopun turhauttava maalausprojekti muistutti ettei S80 valitettavasti ole huollettavuuden suhteen lähelläkään 240, 740 tai 940 tasolla. Maalauksen sössin itse yhden kerran ja toisen kerran spraypurkki oksensi pisaran melkein valmiiseen pintaan, joten amatöörimaalarin piikkiinhän nämä menevät. Toisaalta, tunnen myös autoja, joiden takaluukun avauspainikkeen voi vaihtaa ilman maalaamista ja kilpivalojen vaihtoa.
Meidän S80:ssa on vikoja ilmennyt harvakseltaan, mutta silloin kun niitä ilmenee, alkaa purkaminen harmittavan kaukana viottuneesta ostasta

Jumittuneen lampunpesurin moottorin voi korjata itsekin, mutta moottoria ei edes pääse näkemään poistamatta koko etupuskuria. Pyyhin on odottanut motivaatiota jo talven yli...
Parkkitutkan anturi ei ole kallis vaihtaa, mutta vaatii myöskin purkamista yli metrin päässä työkohteesta. Puskuri pois.
Kahden euron mikrokytkin takaluukun kahvassa ei ole vaihdettavissa, vaan varaosana myydään koko kahva hintaan 192 €. Ja se on vasta pohjamaalattu harmaa kahva, jonka kromilistan ja kilpivalojen teippauksen jälkeen pääsee maalaamaan auton väriseksi.
Muovin käyttö autossa on väistämätöntä ja sen kanssa olen tasapainossa, mutta jos niin helposti muovattava materiaali kuin muovi pitää leipoa isoina klimppeinä peittämään kaikki huoltokohteet, niin silloin muodolle on uhrattu toimivuus pitkällä ajalla.
Korostan edelleen, että ainakin meidän S80 on ollut hyvin toimiva ja luotettava auto. Mutta vahvakin rakenne vaatii lopulta korjaamista ja S80:ssa ainakin meidän osallemme sattuneista korjauskohteista turhan moni on vaatinut "turhaa" työtä tarpeettoman hankalien suunnitteluvalintojen vuoksi.