KL-varaosat  Race.fi

Volvo V70 D5 -2002 jarrut puoltaa rajusti

  • 51 Vastauksia
  • 25303 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa raimsshi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 221
Vs: Volvo V70 D5 -2002 jarrut puoltaa rajusti
« Vastaus #15 : 13.02.2014, 12:35:50 »
Jatketaas tähän vanhaan ketjuun.

Oma S80 -99 kärsi jarrujen vasemmalle puoltamisesta erityisesti sadekelillä. Kuivallakin kelillä puoltamista oli havaittavissa, mutta sateella ilmiö oli suorastaan vaarallinen. Vika löytyi viimein: oikeassa etusatulassa oleva "rautalanka" ei kiristänyt satulaa riittävän tiukasti kiinnikkeeseen, joten satula pääsi liikkumaan levyn säteen suuntaisesti muutaman millin. Tämä aiheutti sen, että ulompi jarrupala ei pyyhinyt sadevettä/suolapaskaa levyn pinnalta. Pieni puolto myös kuivalla kelillä selittyy siellä, että jarrusatula ei ole optimaalisessa asennossa levyyn nähden.

Rautalangan taivuttelu korjasi vian miltei täysin, muttei vielä kokonaan. Voi olla, että jarrupala on kulunut jo hiukan vinoksi eikä siihen auta kuin uusia jarrupalat. Rautalangat pitänee myös uusia, luulisi uusien tiukkaavan satulan riittävän tiukasti paikoilleen.
« Viimeksi muokattu: 13.02.2014, 13:06:42 kirjoittanut raimsshi »
S80 2.5 D -99 -->myyty

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Volvo V70 D5 -2002 jarrut puoltaa rajusti
« Vastaus #16 : 13.02.2014, 13:36:09 »
Nämä tämmöset loskakelit saa heikkokuntoiset jarrut oireilemaan ja jumittamaan. Itselläkin toisen auton takajarrujen kanssa tilanne päällä. Uutta satulaa ja uudet liukuosat, josko tästä pääsis
« Viimeksi muokattu: 18.02.2014, 18:45:59 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Volvo V70 D5 -2002 jarrut puoltaa rajusti
« Vastaus #17 : 18.02.2014, 18:46:48 »
Mikä muuten on raadin mielestä parasta töhnää liukuihin ja palan pidikkeisiin? onko kuparitahna so yesterday...?
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4953
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: Volvo V70 D5 -2002 jarrut puoltaa rajusti
« Vastaus #18 : 18.02.2014, 19:04:23 »
Mikä muuten on raadin mielestä parasta töhnää liukuihin ja palan pidikkeisiin? onko kuparitahna so yesterday...?

Sitä ainaki saa halvalla ja ajaa asiansa. Mullaki on sitä siellä.

"Uutenahan" on nanotecnologinen kiinnileikkaamisen estotahna. En vaan tiedä saako sitä jostain..?
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 644
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D5 -2002 jarrut puoltaa rajusti
« Vastaus #19 : 18.02.2014, 19:20:39 »
Itse pumppasin sylinterejä hiukan ulos, avasin sylinterien suojakumeja männän varrelta, puhdistin kumin aluset ja voitelin juuri jarrujen kumiosien rasvausta varten myytävällä rasvalla. Sitä sai ihan perus autotarvikeliikkeestä.

Kumiholkillisten liukutappien herkistelyyn taitaa olla vallalla kahta mielipidettä: pelkkä puhdistus tai voitelu kumia vaurioittamattomalla rasvalla. Koska nuo liukutapit ovat ruostumattomat ja kumiholkkeihin taitaa aina vähän pöllyä päästä pelkkä puhdistus vaikuttaa loogiselta.

Jos jarrun hiluja haluaa ruostesuojata niin kromata tai sinkitähän ne pitäisi mutta paremman puutteessa tietty terva tai öljy. Kumiosat saattavat vaurioutua näistä, jos on huolimaton. Mm. CRC:n sininen multilube on aika pysyvän oloinen ja kuitenkin tunkeutuu hyvin jos ei mistään jo kiinnijuuttuneesta pultista ole kyse.
« Viimeksi muokattu: 18.02.2014, 19:23:26 kirjoittanut Vollemies »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Volvo V70 D5 -2002 jarrut puoltaa rajusti
« Vastaus #20 : 18.02.2014, 22:10:30 »
liukutappien matkassa tuli jotain silicone grease eli silikoonirasvaa. luulin ilmanmuuta että kumeja varten mutta aloin lukemaan tarkemmin ohjeita niin selvästi lukee että tappeihin sitä (guide pin and socket) kunnes liikkuu notkeasti. ja palojen pidikkeisiin lämpöä kestävää rasvaa. jaa.. uutta mulle tuo silikoonirasvahomma

edit: googlettelin tovin ja tosiaan, tappeihin vain jotain silikoonipohjaista tai kuten vollemies sanoi "ei mitään". jotkut valmistajatkin saattaa jopa joissain malleissa suositella että ei mitään. tärkeintä että tapit on niin puhtaat kuin mahdollista. automaatti pirsseissä jarrujen laahaamista ei niin helpolla huomaa eli kantsii välillä kattoo mitä siellä osastolla muhii. itse en voi sietää jarrujen pientäkään laahaamista vaikka ainahan levyjarrut hiukan luonnostaan laahaa
« Viimeksi muokattu: 18.02.2014, 22:37:11 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 772
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D5 -2002 jarrut puoltaa rajusti
« Vastaus #21 : 19.02.2014, 07:58:08 »
Minä taisin laittaa kaksi vuotta sitten jarruremontissa ohuelti tätä mm. puhdistettuihin liukutappehin. Taisin myös voidella ohuelti jarrupalojen taustat ja käsijarrun kaikki liikkuvat osat. Jos ei muuta niin ainakin korroosiota hidastamaan.
Vielä on ainakin 60 tkm jälkeen toiminut moitteetta (kopkop).

Poissa raimsshi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 221
Vs: Volvo V70 D5 -2002 jarrut puoltaa rajusti
« Vastaus #22 : 10.03.2014, 14:32:54 »
Jatketaas tähän vanhaan ketjuun.

Oma S80 -99 kärsi jarrujen vasemmalle puoltamisesta erityisesti sadekelillä. Kuivallakin kelillä puoltamista oli havaittavissa, mutta sateella ilmiö oli suorastaan vaarallinen. Vika löytyi viimein: oikeassa etusatulassa oleva "rautalanka" ei kiristänyt satulaa riittävän tiukasti kiinnikkeeseen, joten satula pääsi liikkumaan levyn säteen suuntaisesti muutaman millin. Tämä aiheutti sen, että ulompi jarrupala ei pyyhinyt sadevettä/suolapaskaa levyn pinnalta. Pieni puolto myös kuivalla kelillä selittyy siellä, että jarrusatula ei ole optimaalisessa asennossa levyyn nähden.

Rautalangan taivuttelu korjasi vian miltei täysin, muttei vielä kokonaan. Voi olla, että jarrupala on kulunut jo hiukan vinoksi eikä siihen auta kuin uusia jarrupalat. Rautalangat pitänee myös uusia, luulisi uusien tiukkaavan satulan riittävän tiukasti paikoilleen.
Perutaampas puheita, edelleen puoltaa. Vasen satulahan ei heilu juuri lainkaan, vaikka rautalangan ottaa pois. Nyt on vaihdettu taas uudet jarrupalat ja ilmattu systeemiä. Hetken aikaa taas luulin, että kuntoon tuli. Alkoi kulkea jarrutuksissa aivan luotisuoraa eilen illalla. Vaan eipä enää tänä aamuna. Suolatiellä ajoa, niin taas puoltaa. Eikä tullut edes jarruttelemalla kuntoon, kuten yleensä. Jarrupoljin vajoaa pikkuhiljaa pohjaa kohti paikallaan polkiessa, mutta ei mene kuitenkaan pohjaan saakka. Pääsylinterihän tähän on uusittu noin kuukausi sitten. Kaikki jarrusatulat on uusittu edellisen omistajan toimesta, hohtavat hopeisen värisinä edelleen. Taidampa silti käydä ostamassa uuden etusatulan. Jarruletkujakin varasin yhden eteen ja yhden taakse, jos niissä on jotain hämärää. Vielä toistaiseksi vaihtamatta

Niin muuten, työkaverilla saman vuotinen S80 täsmälleen samalla vialla varustettu. Puoltaa jopa samaan suuntaan. Jotain tyyppivikaahan tässä täytyy olla. Voiko ABS:n hydrauliikkayksikkö tehdä tätä?
S80 2.5 D -99 -->myyty

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Volvo V70 D5 -2002 jarrut puoltaa rajusti
« Vastaus #23 : 10.03.2014, 22:46:27 »
Pari purkkia jarrunestettä ja nesteiden vaihto luultavasti auttaa siihen että poljin painuu hitaasti pohjaan. Ehkä tuo puoltaminen loppuu myös. 

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 644
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D5 -2002 jarrut puoltaa rajusti
« Vastaus #24 : 10.03.2014, 23:38:48 »
Puoltamista voi aiheutua myös, jos levyssä on karkeaksi ruostuneita vyöhykkeitä, jotka syövät palan ja eivät siis siltä kohti jarruta tehokkaasti. Jos tämä vyöhyke on levyn ulkoreunalla, jarrusylinterin puristava voima kohdistuu lähemmäksi levyn keskiötä ja jarrutusteho jää heikommaksi kun jarrun momenttivarsi lyhenee. Uudet palat eivät aina istu myöskään heti kunnolla, varsinkaan vanhoihin kuluneisiin levyihin. Ruosterenkaat voivat olla missä vaan levyjen pinnalla ja näin suolakauden jälkeen ne ovat yleisimmillään. Tosin ei tämäkään nyt ole sitten joskus päällä ja joskus ei. Kehittyy hitaasti ja yleensä pahenee jatkuvasti.

Tuossa Volvon rakenteessa en pidä todennäköisenä tappien niin perusteellista jumimista, että jarru puoltaisi, kun se toinen puoli on kumia ja sylinterin liikevoima on sen verran suuri että tappi kumiholkissa ei sitä voi estää. Yleensäkin jarrun jumitus aiheuttaa myös jarrujen laahaamista mutta se pyörän jarrusylinteri tietty voi olla teoriassa niin umpijumissa ettei se liiku enää mihinkään niin silloin se ei laahaakaan.

Kuinka Nortti tuo nesteiden vaihto tuohon auttaa vai tarkoitatko vain ilmata systeemiä. Jos esim. toisessa etusylinterissä (tai piirissä) olisi ilmaa niin mielestäni se voisi aiheuttaa, että sen puolen jarrutus ikään kuin myöhästyy ja ohjauksessa tuntuisi hetken aikaa "puoltaminen".

Mutta entäs jos ne ABSit tai ajonvakaussysteemit hourivat. Nehän varmaan voisivat saada sekoillessaan mitä vaan aikaiseksi. Ainakin toimiessaan DSTC osaa pitää keulan menosuuntaan päin varsin pätevän oloisesti että varsin painava sananvalta sillä täytyy olla siis jarrujen toimintaan.

"Painuu hitaasti alas mutta ei pohjaan". Jos siellä on ilmaa niin periaatteessa joo mutta kyllä se nyt melko joutuin painuu sen minkä painuu ilmakuplien ansiosta. Ilmahan tekee jarrupolkimeen sellaisen kumipallomaisen vaikutuksen enkä itse kyllä kuvaisi sitä että "painuu hitaasti". Hidas painuminen viittaisi mielestäni vuotoon pääsylinterissä tai siihen että tehostajassa ei pysy täysi alipaine ja poljinta painettaessa tuo alipaine jotenkin alkaisi kasvaa => ja poljin painuisi alaspäin.

Jotenkin epäilisin digitaalisydeemien ongelmia. Ainakaan perus tehostetut jarrut eivät oikein voi vikaantua niin että aiheuttaisivat Raimsshin kuvaamia ongelmia. Tietty ilma systeemissä varmaan absien toimintaa sekoittaa sillä ilmaa sinne todellakaan ei kuulu olevaksi. Ilmaa vaan ei voi joutua sinne käytön aikana ellei mitään pureta tai neste vallan lopu säiliöstä.
« Viimeksi muokattu: 11.03.2014, 00:00:29 kirjoittanut Vollemies »

Poissa raimsshi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 221
Vs: Volvo V70 D5 -2002 jarrut puoltaa rajusti
« Vastaus #25 : 11.03.2014, 07:37:48 »
Tämä ongelma on vaivannut siitä lähtien, kun auto on minulla ollut eli vajaan vuoden. Listaa mitä on tehty:

- Jarrulevyt ja palat eteen
- Jarrupalat taakse. Mikään mäntä tai liukutappi ei jumita
- Oikean etusatulan männän tiiviste + suojakumi lähinnä varmuuden vuoksi, satula näytti aavistuksen vuotaneelta mutta ei varmuutta oliko
- Jarrunestettä kierrätetty vähintään tarpeeksi joka kulmasta
- Jarrupääsylinteri vaihdettu uuteen
- Etujarrupalat vaihdettu taas uudelleen
- Ilmattu ja nestettä laskettu joka kulmasta läpi

Jos siis vertailen etusatuloita, niin oikea satula jää yleensä heilumaan eli mäntä pakenee jostain syystä sisään päin.

Ajonvakautusta tässä ei ole ja polkimen saa sammuksissakin painumaan pikkuhiljaa "vähän matkaa". Sama homma vanhalla ja uudella pääsylinterillä. Tähän tuskin kiinnittäisi millään lailla huomiota jos jarrut toimisivat muuten normaalisti. Jossain voisi kuvitella olevan ilmaa, mutta missä. Ja miksi se ei ilmauksessa tule pois. Etusatulan käyn ostamassa, niin katsotaan sen jälkeen. Samalla voisi vaihtaa jarruletkunkin, kun sekin on jo hankittuna.
S80 2.5 D -99 -->myyty

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Volvo V70 D5 -2002 jarrut puoltaa rajusti
« Vastaus #26 : 11.03.2014, 07:55:39 »
Mä olen kerran vaihtanut pääsylinterin siitä syystä että poljin valuu pikkuhiljaa pohjaan. Kun mistään ei nestettä vuotanut niin olin lopulta varma että juuri pääsylinterin kumit vuotavat. Vikapa ei korjaanutnutkaan.  Kuten tässäkin jarrun osat tarkistettiin moneen kertaan. Lopulta kierrätin jarrunestettä läpi vähintäänkin tarpeeksi ja vika poistui :).

Arvelen että jarrunesteessä oli vettä joka paineessa sitoutui nesteeseen ja paineen helpottaessa tuli joku höyrykupla tai jotain muuta. Saattoi siellä vaan ilmaakin olla, mutta uusilla nesteillä vika poistui.

Eli lausetta "Jarrupoljin vajoaa pikkuhiljaa pohjaa kohti paikallaan polkiessa, mutta ei mene kuitenkaan pohjaan saakka." aloin ihmetellä.
« Viimeksi muokattu: 11.03.2014, 08:00:10 kirjoittanut Nortti »

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 644
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D5 -2002 jarrut puoltaa rajusti
« Vastaus #27 : 11.03.2014, 12:22:18 »
Arvelen että jarrunesteessä oli vettä joka paineessa sitoutui nesteeseen ja paineen helpottaessa tuli joku höyrykupla tai jotain muuta.

Tämä ei kyllä vaikuta todennäköiseltä, vaikka neste olisi kuinka vanhaa ja huonoa. Mutta voihan olla että sinne tiehyiden syövereihin jäi ilmakuplia, jotka vasta runsaampi huuhtelu ja nesteen kierrätys poisti.


Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Volvo V70 D5 -2002 jarrut puoltaa rajusti
« Vastaus #28 : 11.03.2014, 12:42:20 »
Tämä ei kyllä vaikuta todennäköiseltä, vaikka neste olisi kuinka vanhaa ja huonoa. Mutta voihan olla että sinne tiehyiden syövereihin jäi ilmakuplia, jotka vasta runsaampi huuhtelu ja nesteen kierrätys poisti.

Tarkennan senverran että tuo polkimen alasvaluminen oli vähitellen alkanut "itsekseen" ja mitään osia ei ollut vaihdettu.

Poissa villel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D5 -2002 jarrut puoltaa rajusti
« Vastaus #29 : 11.03.2014, 19:24:08 »
Itselle kävi näin,vaihdoin levyt ja jarrupalat,tämän jälkeen poljin pehmeä ja meni melkein pohjaan ekallla polkaisulla.Tarkistin asennuksen ,en löytänyt vikaa,purkasin toisen kerran ja huomasin jarrupalaa asentaessa ,että pala ei asentunut hyvin männän päähän vaan työntyi usean millin ulos päin,tämä taas aiheutti sen että pala työtyi aina jarrutuksen jälkeen ulos päin.Korjaus muokkasin vähän jarrupalan tausta jousia jolloin pala istui paremmin paikalle(jarruja myös ilmailtiin monta kertaa ,ei vaikutusta)

 

Carcom Oy  Elekma