Olin juuri esittämässä, että siirrä tutkimukset taka-akselille, kun luin tuon viimeisen viestisi. Olit huomannut itsekin saman.
En nyt ihan pystynyt seuraamaan kummalle puolelle autosi puoltaa, mutta jos se puoltaa vasemmalle kovassa jarrutuksessa, se tarkoittaa sitä, että oikea takapyörä pääsee siirtymään jarrutettaessa taaksepäin. Ja jos autosi puoltaa oikealle voimakkaassa jarrutuksessa, tarkoittaa se sitä, että vasen takapyörä pääsee siirtymään taaksepäin.
Tarkista takapyörän tuenta puoltamisen mukaisesti.
Se, mikä tukee taka-akselivikaa on tuo, että kevyessä jarrutuksessa autosi ei puolla - eli silloin, kun etujarruilla jarrutetaan ainoastaan. Mutta kun poljet paineet myös takajarruille voimallisesti, niin puoltaminen alkaa.
Samaan liittyy tieten heikentynyt suuntavakavuus, mikä saattaa jäädä huomaamatta.
Mites takapyörien reunat ovat kuluneet sisälaidaltaan?
Pitkällä matkalla takatuenta saattaa asettua paikoilleen ja auto kulkee suoraan, mutta voimakkaan jarrutuksen jälkeen, taka-akselilla osat eivät ole välttämättä kohdallaan ja "ohjaus vetää" jompaankumpaan suuntaan taka-akselilla olevan pyörän ollessa vinossa. Kokeile sellaisessa tapauksessa sitä, että pysäytät auton ja otat vahtia pakittaen ja painat voimakkaasti jarruja. Taka-akselin tuennat asettuvat oikeisiin paikkoihin kohdalleen ja ajamista vaikeuttava puolto lakkaa.
Hyvä paikka Espoossa on korjauttaa Olarinluoman kadulla J. Heinolla.