Elekma  Autoracing

Volvo V70 D5 -2002 jarrut puoltaa rajusti

  • 51 Vastauksia
  • 25297 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 952
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: Volvo V70 D5 -2002 jarrut puoltaa rajusti
« Vastaus #45 : 03.04.2014, 09:54:35 »
Olin juuri esittämässä, että siirrä tutkimukset taka-akselille, kun luin tuon viimeisen viestisi. Olit huomannut itsekin saman.

En nyt ihan pystynyt seuraamaan kummalle puolelle autosi puoltaa, mutta jos se puoltaa vasemmalle kovassa jarrutuksessa, se tarkoittaa sitä, että oikea takapyörä pääsee siirtymään jarrutettaessa taaksepäin.  Ja jos autosi puoltaa oikealle voimakkaassa jarrutuksessa, tarkoittaa se sitä, että vasen takapyörä pääsee siirtymään taaksepäin. 

Tarkista takapyörän tuenta puoltamisen mukaisesti.

Se, mikä tukee taka-akselivikaa on tuo, että kevyessä jarrutuksessa autosi ei puolla - eli silloin, kun etujarruilla jarrutetaan ainoastaan.  Mutta kun poljet paineet myös takajarruille voimallisesti, niin puoltaminen alkaa.

Samaan liittyy tieten heikentynyt suuntavakavuus, mikä saattaa jäädä huomaamatta.

Mites takapyörien reunat ovat kuluneet sisälaidaltaan?

Pitkällä matkalla takatuenta saattaa asettua paikoilleen ja auto kulkee suoraan, mutta voimakkaan jarrutuksen jälkeen, taka-akselilla osat eivät ole välttämättä kohdallaan ja "ohjaus vetää" jompaankumpaan suuntaan taka-akselilla olevan pyörän ollessa vinossa. Kokeile sellaisessa tapauksessa sitä, että pysäytät auton ja otat vahtia pakittaen ja painat voimakkaasti jarruja. Taka-akselin tuennat asettuvat oikeisiin paikkoihin kohdalleen ja ajamista vaikeuttava puolto lakkaa.

Hyvä paikka Espoossa on korjauttaa Olarinluoman kadulla J. Heinolla.
« Viimeksi muokattu: 03.04.2014, 09:57:22 kirjoittanut Chili »
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa raimsshi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 221
Vs: Volvo V70 D5 -2002 jarrut puoltaa rajusti
« Vastaus #46 : 03.04.2014, 10:52:53 »
Joo puoltamisen suunta on vaihtunut välillä mitenkin. Renkaat on kuluneet tasaisesti, talvirenkaat ei edes ole niin tarkkoja. En osaa sanoa missä vaiheessa pusla on irronnut vulkanoinnistaan. Hammastanko on vähän väljä, joten auto ei muutenkaa ole täysin priima ajaa tällä hetkellä.

Tuo Espoon korjaamovinkki ei varmaankaan ollut minulle tarkoitettu. On vähän kaukana ja tähän mennessä on ilmastoinnin huoltoa, renkaiden asennusta/tasapainotusta ja pyörien suuntausta lukuun ottamatta selvitty itsepalveluna auton korjauksista.
S80 2.5 D -99 -->myyty

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 952
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: Volvo V70 D5 -2002 jarrut puoltaa rajusti
« Vastaus #47 : 03.04.2014, 16:13:56 »
Juuh. Kyllä nuo nivelten prässäämiset sen verran vaatii, että joka miehellä ei ole laitteita, eikä niinkuin sinunkaan tapauksessa, hoksottimia vian paikallistamiseen niin hyvin kuin monella pajalla, joka tekee niitä työkseen.

Itse opin tuon kantapään kautta kun ajoin monta vuotta E-mallin "tuuliherkällä" Mersulla. Veholla korjailivat olevinaan, katsastajalta kysyin apuja tuloksetta. Osaava paja sitten lopulta vuosien jälkeen löysi viat taka-akselilta, jossa alumiinipuslat olivat suolan myötä kadonneet.
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa raimsshi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 221
Vs: Volvo V70 D5 -2002 jarrut puoltaa rajusti
« Vastaus #48 : 25.08.2014, 08:17:32 »
Nyt vaikuttaisi siltä, että jarrujen puoltaminen on taltutettu!

Ensinnäkin taka-akselin rikkinäisen puslan vaihto muutti jarrutusta jo vakaammaksi. Mutta edelleenkään se ei poistanut vesisateella tapahtuvaa puoltamista.

Ratkaisu siihen löytyi uusimalla jarrusatulan kannakeraudat, eli ne missä palatkin liukuu. Volvon merkkihuollon neuvo hioa kannakkeiden liukupintaa tasaiseksi ei auta. Kuva alla selvittää syyn. Kun liukupinta kuluu, sitä sitten hioo tai on hiomatta, alkaa pala joka tapauksessa ottaa kiinni väärästä kohdasta kannakerautaan. Ylempi kuva vanhasta kannakkeesta, alempana uudesta. Ilmeisesti nämä osat pitäisi vaihtaa puolen miljoonan huollossa, nyt auton mittarissa on 546 tkm. Hintaa kannakkeilla oli 126 €/pari.


S80 2.5 D -99 -->myyty

Poissa raimsshi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 221
Vs: Volvo V70 D5 -2002 jarrut puoltaa rajusti
« Vastaus #49 : 20.10.2014, 22:16:22 »
Ja tarina jatkuu..

Tulipa vaihdettua talvirenkaat, vanteina perus 15" pellit. Vettä ja/tai loskaa tiellä, niin tuttu jarrujen puoltaminen palasi. Poistin jo hiukan repaleiset siankorvatkin takatukivarsista ilman muutosta. Kesävanteilla/renkailla ei ollut edellisen viestin rempan jälkeen mitään puoltamisongelmaa satoi vettä miten paljon tahansa. Jokin kuitenkin aiheuttaa veden roiskumisen jarruille niin, että polkimen tunnossakin huomaa pidemmän ajon jälkeen tehottomuuden auton kammetessa samalla vasemmalle.

Toisaalta ei kyllä viitsisi tämän takia koeluontoisesti käydä ostamaan uusia talvirenkaitakaan isommille vanteille saati sitten upottaa autoa Saimaaseen, vaikka sekin on käynyt välillä mielessä kun saman ongelman kanssa on taistellut jo reilun vuoden.
S80 2.5 D -99 -->myyty

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Volvo V70 D5 -2002 jarrut puoltaa rajusti
« Vastaus #50 : 20.10.2014, 23:48:00 »
eipä haittais hiukan isompi kuva jossa näkyy koko pala. näkisi että millaiset palat 99 volvossa ja millälailla ne on tuettu.

tässä on aikaa vierähtänyt ja omakin volvo taas vaihteeksi katsastettu. eipä valitellut vajoavasta polkimesta. vaihdoin hiljattain palat eteen ja samalla herkistelin etujarrut ja vaihdoin nesteet niin tuntuu kuin vajoais hiukan entistä herkemmin. ottaa muuten pirun hyvin nyt nuo jarrut (palat siniseltä)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Hibu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D5 -2002 jarrut puoltaa rajusti
« Vastaus #51 : 19.02.2015, 20:54:50 »
Lueskelin näitä vanhoja viestejä ja ajattelin kertoa kuinka omasta D5:sta loppui etujarrujen puoltaminen.
Syyksi paljastuivat lopuksi M.....netin erittäin huonolaatuiset alatukivarsien kumipuslat.
Nämä puslat antuivat jo muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkeen. Niissä oleva kumi repesi irti ja halkesi.
Vika alkoi pikkuhiljaa enkä tietenkään tullut ajatelleeksi että uudet osat voisivat olla syynä mystisiin jarrujen puoltamiseen.
Asensin uudet laadukkaat puslat ja puoltaminen loppui kuin seinään.
Joten kannattaa tutkia pyörien tuennat huolellisesti jarrujen puoltamisen takia. 

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron