Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo S90 komposiittijousen vaihto?

  • 8 Vastauksia
  • 4261 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ElectroNoire

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Volvo S90 komposiittijousen vaihto?
« : 10.04.2012, 16:32:25 »
Heipähei kaikille.

Vanhan vollen kanssa tuli hieman ongelmia ja nyt olisi pienoinen tarve saada asiaan jonkinlaista selvyyttä. Elikkäs, autoon oli tarkoitus vaihtaa Volvon omat madallusosat taakse, lyhkäisemmät nivot ja jäykempi komposiittijousi siis.

Noh, auto oli Volvoihin erikoistuneella korjaamolla tänään ja soittivat sieltä, että eivät alkaneetkaan purkamaan takapäätä sen enempää kun uusi poikittaisjousi on kapeampi ja ihmettelivät, että miten se siellä kiinnikkeissä muka tulisi pysymään. Homma jäi sitten siihen ja nytten siellä on paikollaan madallusnivot vanhan jousen kanssa. Kiva.

Oman käsityksen mukaan tuo uusi kapeampi jousi vaan keskitetään mahdollisimman hyvin ja ne kiinnitypannat siellä jousen yläpuolella kyllä pitää sen paikoillaan ja kun koko hökötys lopuksi kiristetään paikalleen niin pitäisihän sen siellä pysyä eikös vain?

Vai onko tuossa todellakin vielä jotain erityistä mitä pitäisi tietää lisäksi?
« Viimeksi muokattu: 11.04.2012, 10:39:37 kirjoittanut ElectroNoire »

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8110
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo S90 komposiittijousen vaihto?
« Vastaus #1 : 11.04.2012, 20:42:50 »
Kumma on jos jousi siellä pääsee liikkumaan saati kellahtamaan kyljelleen. Pitäisin aikalailla mahdottomana. Pannat puristavat jousen paikoilleen ja tukivarret vielä pingottavat sitä tiukalle vaikka auto olisi ylhäällä. Vaihtohomma ei ole kovinkaan paha rasti, toki pulttipyssy, autonosturi ja vaihteistonosturi avittavat kovasti. Parin kerran jälkeen aikaa menee noin 1,5h.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa ElectroNoire

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S90 komposiittijousen vaihto?
« Vastaus #2 : 13.04.2012, 11:56:12 »
Aivan niin. Noinhan se kyllä loogisesti ajatellen menee. Ei kait siinä muuta kuin auton kimppuun vaan uudelleen  :). Tuollainen tosiaan on uuden ja vanhan jousen ero: http://www.forumbilder.se/images/3616201072245dec8.jpg

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S90 komposiittijousen vaihto?
« Vastaus #3 : 14.04.2012, 10:23:54 »
Mulla on 960 -95 ja siinä on perä aivan tajuttoman korkealla.
Sinne on vissiin vaihdettu uusi lehti, iskarit on semmoiset pirun paksut (nivomat?)
Mitenkä kannattaa edetä madallusprojektissa, uudet nivot ja uusi sopiva jousi vai kuinka?

Enkä nyt hae amis-madallusta, vaan normaali korkeudelle perä.

Löytyykö mistään manuaalia, josta näkis voimansiirron ja takatuennat?

Katsoin Motonet-luettoloa, siellä multilink jousi 33€ ??
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8110
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo S90 komposiittijousen vaihto?
« Vastaus #4 : 14.04.2012, 21:49:16 »
Paksut iskarit ovat Nivomatit. Jos on laitettu normaalien iskarien kanssa tarkoitettu jousi niin perä nousee ylemmäs kuin nivomat-jousella. Sitä vois epäillä jos perä on kovin korkeammalla kuin keula ja keulassa normaalit jouset.

Motonetin jousi on tarkoitettu vm. -94 ja vanhempiin joissa on normaalit kierrejouset.

Uusi jousi maksaa Volvolta 220-240e paikkeilla. Käytettyjäkin jousia Nivomatien kaveriksi näkyy pyörivän välillä kun vaihdetaan normaalit takaiskarit hajonneiden nivojen tilalle ja samalla tietysti jäykempi jousi.

Ja vielä sekin, että sedanissa ja farkussa on eri jousi.
« Viimeksi muokattu: 14.04.2012, 21:57:00 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S90 komposiittijousen vaihto?
« Vastaus #5 : 14.04.2012, 22:49:19 »
Jep ja thänks.
Haenpa siniseltä (löytyykö muualta halvemmalla?) uuden sedan-jousen. Tai jos jollain on tarjota..
Pystyykö nivoja testaamaan irrallaan mitenkään, jotta onko missään kunnossa?
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
Vs: Volvo S90 komposiittijousen vaihto?
« Vastaus #6 : 15.04.2012, 10:56:16 »
Eikös normi iskarien tilalle voi nivot laittaa? Toisikohan se lisää mukavuutta autoon? Ainakin kaveri sanoi, että V 70 nivoilla on pehmeämpi töyssyissä.

Tosin en nyt tiedä innostuuko sitä vaihtelemaan. Alkuperäiset toimivat hyvin :)
a car you can believe in

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4219
Vs: Volvo S90 komposiittijousen vaihto?
« Vastaus #7 : 15.04.2012, 11:20:26 »
Eikös normi iskarien tilalle voi nivot laittaa? Toisikohan se lisää mukavuutta autoon? Ainakin kaveri sanoi, että V 70 nivoilla on pehmeämpi töyssyissä.

Tosin en nyt tiedä innostuuko sitä vaihtelemaan. Alkuperäiset toimivat hyvin :)
Joo, mutta jos jousta ei vaihda niin tulee korkeampi ja "kovempi" jousitus.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8110
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo S90 komposiittijousen vaihto?
« Vastaus #8 : 15.04.2012, 22:37:52 »
Jep ja thänks.
Haenpa siniseltä (löytyykö muualta halvemmalla?) uuden sedan-jousen. Tai jos jollain on tarjota..
Pystyykö nivoja testaamaan irrallaan mitenkään, jotta onko missään kunnossa?
Ostoilmoa vaan tekemään.
Uusi iskari kestää irtaallaan painaen liki 100kg painoa. Vanhassa vois pitää rajana sitä, että jos perä ei enää ajossakaan nouse. Suhtkoht toimiva iskari tiputtaa perän alas kun auto seisoo pidempään ja nostaa normaaliin tasoon ajon myötä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron