Kulkukoira  Proturbo

Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö + 744 GLE -90

  • 1268 Vastauksia
  • 377665 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1200 : 15.09.2014, 15:51:02 »
Mittaa huviksesi akun jännite kun yrität käynnistää, jos startti ei kerran edes naksahda. Sulla tais olla suht uusi akku, mutta eihän niistä koskaan tiedä...

Sen tarkastin ekana, ja oli se oli 12.89 Volttia. Eli ei toivottavasti pitäisi johtua akusta.

Startinkaan ei olettaisi hajoavan kuin seinään ilman samanlaisia oireita, kuin edellisellä starttimoottorilla.
Muistaakseni tuo nykyinen startti on vanhempi mitä edellinen, mutta kyllä se ainakin korvakuulolla starttasi ne 5 kertaa terhakammin kuin vanha.

EDIT. Kysyin veljeltä vielä, että tekikö tänään samaa vikaa kuin ennen, että startti naksahti, ja lähti käyntiin,
         mutta avainta joutui pitämään startti-asennossa kauemmin.

         Eli voi olla sittenkin startissa vikaa.

         Nyt auto ei ole pihassa, niin ainoa mitä nyt voin tehdä on purkaa vanha startti,
         ja katsoa mitä se on syönyt.


« Viimeksi muokattu: 15.09.2014, 16:00:48 kirjoittanut Niko_S »

s73

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1201 : 15.09.2014, 15:57:36 »
Sehän on tomaatti, tapahtuuko mitään vaihdekeppiä heiluttamalla?
??? ???

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1202 : 15.09.2014, 16:02:27 »
Sehän on tomaatti, tapahtuuko mitään vaihdekeppiä heiluttamalla?
??? ???

Ei tapahdu. Pnp-kytkin on ehjä, jonka aiemmin tarkastin hyppylangalla, kun vika oli päällä.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4219
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1203 : 15.09.2014, 16:48:48 »
Ei ole vika ecussa tai ykk-anturissa jos kerran startti ei edes pyöritä.

Tuleekohan sinne startille 50-napaan jännite virtalukon 3 asennossa? Veikkaan että ei. Mittaapa. Syynä voisi olla pnp-kytkin, virtalukonpohja tai huono johdin siinä matkalla.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1204 : 15.09.2014, 20:28:59 »
Ei ole vika ecussa tai ykk-anturissa jos kerran startti ei edes pyöritä.

Tuleekohan sinne startille 50-napaan jännite virtalukon 3 asennossa? Veikkaan että ei. Mittaapa. Syynä voisi olla pnp-kytkin, virtalukonpohja tai huono johdin siinä matkalla.

Siis kun startin napoja mittailin, niin startin napaan tuli jännite (3-asennossa).
Solenoidin liittimeen tuli 3-asennossa ensin jännite 12,9 Volttia, joka sitten laski noin 9,5 Volttiin (sen vissiin pitäisikin laskea noin?).

Huomenna kun menen autolle, niin vielä mittaan uudestaan.

Itse nyt voisin myös veikata virtalukonpohjaa, koska ei voi olla edes minulla niin huono tuuri, että kaksi starttia olisi paskana edes käytettynä.


Vanhan startin purin tänään, ja siitä ei kyllä ihan selvää vikaa löytynyt.
Hiilet näyttivät vielä hyviltä, eikä solenoidissakaan ollut silminnähden kulumaa.

Eli ei välttämättä startti vika siis ollutkaan, kun yllätyin jopa alkuperäisen startin hyvästä kunnosta.


EDIT. Niin vielä tuosta pnp-kytkimestä, että ei kai se voi silleen hajota, että edes kepin liikuttelusta ei ole apua?
         Kuitenkin kun liikuttelin vaihdekeppiä noin 10 kertaa edestakaisisn välillä 1 - P, ja se ei tehnyt mitään eroa käynnistymiseen nytkään.

         Pari kk sitten tosiaan, kun kokeilin hyppyjohdolla pnp kytkintä ohittaa, niin ei silloin vaikuttanut ongelmaan
         (silloin kyllä oli vielä auton alkuperäinen startti, joka naksui).
         Kyllähän sekin voi hajota, kun sähköosa on, mutta toivon, ettei se ole rikki, koska uusi osa on sen verran kallis.

         Pitää huomenna kaupan parkkisella tutkia ne paikat vielä mitkä siinä ilman nostomahdollisuutta pystyy.

EDIT 2. Kaivelin foorumia, ja löytyi tieto, että virtalukon pohjassa pinkki johto on startin solenoidin heräte.
            Varmaan kannattaa siis sieltä aloittaa tutkiminen.
            Näköjään juuri se 50-napa mitä Janne81 tarkoitti?
         
« Viimeksi muokattu: 15.09.2014, 21:09:11 kirjoittanut Niko_S »

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1205 : 16.09.2014, 19:11:41 »
Kävin hakemassa Volvon tänään Porvoosta kotiin.

Yön yli kun se oli seissyt siellä, niin lähti ykkösellä käyntiin.
En kuitenkaan luottanut ilman uutta tutkimista, ja kotipihalla tutkin sitten uudestaan johdot konehuoneen puolelta.

Eilen olin en ollut juttua huomannut, mutta tänään kun tutkin uudestaan, niin startin solenoidin liitin pääsi heilumaan aika paljon.
Esti se liittimen suoja näkyvyyden, ja sekin heiluu, niin otin suojan pois ja heiluttelin liitintä solenoidissa kiinni.

Kiristin liittimen kynsiä, ja nyt se on jämpti. Molemmat liitinpäät putsasin vielä.
Nyt tuntui olevan jopa vaikutusta starttaamisen pituuteen (ehkä sekunti).

Toivon mukaan nyt olikin kyse vain solenoidin liittimestä, jossa oli vähän huono kontakti.  ::)


Katsoin vielä vanhan startin hiilet uudestaan, niin ovat ne sittenkin vaihtokunnossa (milli - 2 milliä jäljellä).
Laakeri ja Bendix-laite tuntuvat olevan kunnossa, kun kädellä pyörittelin, eikä akseli takerrellut, tai mikään tuntunut löysältä.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1206 : 17.09.2014, 19:35:35 »
Starttaamattomuus oire toistui tänään, mutta nyt vika on löydetty.
Diagnoosi: virtalukonpohja on ehtootapuolella (vasta kuin 23 vuotta vanha alkuperäinen, Made in W-Germany  ::)).

Virtalukonpohjan liitin oli kunnossa, ja siellä ei ollut hapettumaa, mutta itse pohja liikku kankeasti.
Rasvasin virtalukon pohjan pari kertaa, ja kääntelin eri asentoihin (irtosi aika paljon likaa). Alkoi liikkumaan paremmin.
Nyt toimii ainakin hetken aikaa virta-avaimesta startaten.

Tänään ennen operaatiota joutui käynnistämään hyppyjohdolla (akun plusnapa - solenoidin liitin).

Pnp-kytkin on suljettu nyt viimeistään pois vikalistalta, koska vaihdekepin liikuttelu ei vaikuttanut starttaamiseen,
ja vapaallakaan ei käynnistynyt, kun vika tuli uudestaan.

Seuraava osahankinta on siis uusi virtalukonpohja.
Bilian verkkokauppa kertoo: 9447805 Käynnistyskosketin 114,96e.

Vähän hintava osa, mutta ei se mitään, kun saa vuosiksi eteenpäin sillä sitten auton käynnistymään.


Kiitokset taas janne81:lle hyvistä vinkeistä.  :)  :hello:


PS. Käyvätkö virtalukonpohjat 9447805 114,96e (740 vm. 1992) ja 9447803 62,02e (940/960) ristiin?

EDIT. Volvo webpartstoren mukaan:

9447805
Column and starter lock ( 1984-); Column and starter lock switches central locking; Column and starter lock switches central locking ( 1990-); Column and starter lock switches central locking 940; Lock kits 940 1997- (sopisi kaikkiin 700/900-sarjaan)

9447803
Column and starter lock switches central locking; Column and starter lock switches central locking 960 940SE, 960 960, S90, V90 ( -1994)
(sopii 900-sarjaan vuosimalliin 1994 asti. Mahdollisesti sopii 740?).

EDIT 2. Pitää tiskiltä kysellä vielä ennen tilaamista, että käykö se hinnaltaan halvempi minun autoon.
            Tosin en keksi miksei se kävisi, kun minun tietääkseni virtalukko on samanmallinen 700/900-sarjassa tuohon 1994 asti.

            Mutta tosiaan pitää vielä varmistaa.
« Viimeksi muokattu: 17.09.2014, 19:55:45 kirjoittanut Niko_S »

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1207 : 18.09.2014, 19:26:42 »
Eipä kauaa kestänyt, kun virtalukonpohja lopetti taas toimintansa starttaamisen osalta (6 starttia).
On se niin loppu se virtalukonpohja...  :idiot2:

Hyppyjohdolla piti tänään mennä aamun jälkeen (jolloin starttasi avaimesta 2 kertaa).
Kaupan pihalla yksi vanhempi herra vähän katseli, kun kävin konepellin alla häärimässä, ja auto käyntiin...  :D

Näillä näkymin saa sen verran ylimääräistä tässä kuussa, että saapi uuden virtalukonpohjan.

Varmistin vielä sitten Skandixin ja IPD:n kautta, että se oikea virtalukonpohja on Suomessa osanumero 9447805  114,96e.
Molemmissa on tunnukset ja tallennettuna malli ja vuosimalli, niin näin sen on pakko olla.


Jotain tein autolle silti tänään.
Massasin pohjaa, kun kelit vielä sallivat.

Löytyi kahdesta kohtaa mätääkin. Vasemman eturunkopalkin takaosassa (toissa vuotisen korjaushitsauksen takapuolella).
Toinen kohta oli oikea pyöränkaari, jossa oli mädäntynyt muovisen sisälokasuojan etummainen kiinnityskierre, ja vähän sen ympäriltä.
Konehuoneen puolelta katsoen kohdassa on lohkolämmittimen pistokkeen johdon haara, joka oli sitten hangannut itsensä pellistä läpi.

EDIT. Voi tätä helvetillisen ilon päivää taas.
         Tässä illalla piti vielä yksi reissu autolla tehdä, niin alkoivat merkkivalot himmeänä palamaan.

         Mittasin pihassa latausjännitteen ja tuloksena 10,89V.
         Varmaan pettänyt jännitteensäädin (alle vuoden vanha Bosch), mutta varmaksi en voi sanoa ennen kuin otan laturin irti.
         Laturi itsessään kuitenkin pyörii nätisti ilman sivuääniä.

         Editoin oikeat termit ylempään tekstiin (pyöränkaari).

« Viimeksi muokattu: 18.09.2014, 20:36:36 kirjoittanut Niko_S »

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1208 : 19.09.2014, 14:08:22 »
Jännitteensäädin:



Latausvika on siis selvillä.
Etummainen hiili on kulunut loppuun, ja takimmainenkin aika nopeasti.
Harmi vain, kun takuu ei korvaa tälläistä "normaalia" kulumista. Tuo jännitteensäädin on noin puoli vuotta vanha.

Viimeksi en laturin kollektoria tarkastanut kuin pintapuolisesti, mitä jännitteensäätimen aukosta pystyi näkemään (silloin näytti suht puhtaalta).
Nyt kun laittaa uuden jännitteensäätimen, niin täytyy kollektori tarkastaa huolellisesti, eli toisin sanoen purkaa laturi.

Nyt kun tuo vika ilmeni, niin alkoi mietityttämään, että jos virtalukonpohjassa ei olekaan vikaa, vaan tuo jännitteensäädin olisi ollut syyllinen.
Kummallista tässä on vain se, että laturi "kertoi" vasta eilen, ettei se lataa. Selvästi ongelma on kuitenkin ollut sama jo pitempään,
koska eivät ne hiilet kulu noin parissa päivässä.

Palaset menisivät sen perusteellakin kohdalleen, että aamuisin auto käynnistyi avaimella startaten,
eli akku oli levännyt yön yli, ja päivän mittaan taas tyhjeni.

Nyt siis laturi kuntoon ensin, ja jos starttaus ongelma poistuu, niin hyvä.
Jos ei niin sitten ostamaan kallista virtalukonpohjaa.


s73

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1209 : 19.09.2014, 14:13:19 »
Näyttäisi kipinöineen, toista laturia tilalle. 
:-\

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1210 : 24.09.2014, 19:16:59 »
Näyttäisi kipinöineen, toista laturia tilalle. 
:-\

Käytetyn laturin hankin tänään. Kaveri kävi ystävällisesti noutamassa, kun itse olin estynyt sillä hetkellä.
Kiitokset laturista Volga777:lle.  -H-

Huomenna asentelen paikalleen, kun tänään en ehtinyt.

Purin vanhan laturin, niin aavistukseni osui oikeaan, eli kollektori paskana:





Kulutuspinnat loppu, ja toisesta puuttuu vielä puolet.
Kuvasta ei näe, mutta tuo kulutuspinta mistä puuttuu puolet, niin se oli myös sinertynyt, eli käynyt aika kuumana.
Todennäköisesti käynyt, niin että toinen hiili (mikä oli loppu) on katkennut, ja jäänyt tuonne väliin.

Myös vanhan jännitteen säätimen bakeliittirungossa näkyi sulamisen merkkejä, niin kuumana käynyt...


Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1211 : 25.09.2014, 14:14:11 »
Tänään asensin käytetyn, ehjän laturin laturin paikalleen.
Nyt on Boschin laturi. Entinen laturi oli joku    scheisse kiinakopio.

Boschiin sopi myös suoraan alkuperäinen hihnankiristin, mutta niin sen pitikin.  :)
Jännitteensäätimen uusin samalla, niin tässä laturissa olivat entisen säätimen hiilet kuluneet tasaisesti,
joten se on kunnnossa, eikä kollektorissakaan ollut normaalikulumaa ihmeellisempää.

Nyt lataa taas hyvin.  :)

Starttaus ongelma ei kuitenkaan poistunut.
Näytti lupaavalta, kun pihassa käynnistyi avaimesta, ja tankkaamassa kävin, niin toisen kerran.

Pihasta uudestaan lähtiessä ei sitten enää, vaan jouduin turvautumaan taas hyppyjohtoon.
Näköjään kylmänä virtalukonpohja kestää sen noin 2-3 starttia, ennen kuin lämpenee sen verran ettei starttiasennossa kuljekaan virta.

Uusi virtalukonpohja on hankittava siis.


Huomasin taas uuden korjauskohteen...
Vesipumpun ylätiiviste falskaa pikkaisen.
Kylmällä koneella tulee nestettä sen verran, että vähän kastuu vesipumpun pinta, ja koneen lämmetessä vuoto tyrehtyy.

Eli iso vuoto ei vielä ole, mutta pitää piakkoin sinne tiiviste vaihdella. Samalla kyllä menee vaihtoon kaikki vesipumpun tiivisteet.
Vesipumpussa itsessään tuskin vielä mitään vikaa on, koska se on vasta reilu vuoden vanha orggis.

EDIT. Näköjään tuo nyt vuotava tiiviste, vesipumpun ja kannen välissä, maksaa uutena orggiksena reilu 9e.
         Luulisin kuitenkin, että saisi koko tiivistesarjan. Pitää tiedustella.
« Viimeksi muokattu: 25.09.2014, 14:24:05 kirjoittanut Niko_S »

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2475
  • Kantti on kaunista.
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1212 : 25.09.2014, 14:37:22 »
On kyllä sulla melko asiapainotteinen topic tämä, jokanen sun viestis sisältää melko paljon asiaa, mitä vertaa vaikka omaani  :facepalm: Sulle iso O0

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1213 : 25.09.2014, 14:40:23 »
On kyllä sulla melko asiapainotteinen topic tämä, jokanen sun viestis sisältää melko paljon asiaa, mitä vertaa vaikka omaani  :facepalm: Sulle iso O0

Kiitoksia.  -H-
Olen yrittänyt pitää näin, koska jos oma muisti pätkii, niin saa sitten kaiveltua vaikka jonkun pikkuhuollon, jos en ole muistanut sitä huoltovihkoon kirjoittaa. Samaten luulisin, että myös muille on helpompi ja mukavampi lukea viestiä, kun yritän jäsentää sen hyvin.  :)

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1214 : 26.09.2014, 22:28:34 »
Ei mitään tähdellistä, mutta kirjoittelen kokemuksia.

Nyt olen harjoittanut lisää empiiristä tutkimusta viallisen virtalukonpohjan kanssa,
niin yön jälkeen aamulla normaalisti käyntiin, kun solenoidin johto startissa kiinni (siis ilman hyppyjohtoa).
Ajelin noin 16 kilometriä, ja sammutin. Silloin lähti myös ilman hyppäriä käyntiin.

Eli tuossa on joku suhde starttausten ja kilometrien suhteessa, jolloin se virtalukonpohja lämpenee tarpeeksi,
jolloin tulee "tappiin", eli ei toimi.

Ihan mielenkiinnosta olen tuota siis kokeillut, vaikka aika turhaa, kun vika on tiedossa.  :D
Huomattavissa on kuitenkin myös, että silloin, kun ajelee kauemmin, ja ei enää normaalisti käynnisty,
niin virtalukonpohja johtaa lämmön koko virtalukkoon, jolloin se on avaimenaukkoon asti suht lämmin.

Eli mysteerisesti se vetää jotenkin oikosulun tapaisen jossain vaiheessa, vaikka kylmänä johtaakin virtaa,
ja virtalukko toimii muuten täysin normaalisti. Johdoissa ja virtalukonpohjan liittimessä ei ole vikaa.

On nämä välillä jänniä, ja itsellä ollut kuitenkin sellainen periaate,
että ennen uuden/toimivan osan vaihtoa olen kuitenkin halunnut selvittää, että missä ja miksi se vika oli alunperin,
niin saattaa säästyä sitten yllätyksiltä, ja oppii samalla jotain.  :)


Ensi viikolla kokeilen Bilian verkkokauppaa ensimmäisen kerran.

Tein osalistan:


1336255: Vesipumpun tiiviste (pumpun ja kannen väliin) 4,57e
1378491: Vesipumpun tiiviste (pumpun ja lohkon väliin) 7,56e
418411: Vesiputken tiiviste (vesiputken ja vesipumpun väliin) 3,45e
9447805: 740 1984-1992 käynnistyskosketin (virtalukonpohja) 114,96e
981680: Laturin kiilahihna 14,69e (oli hampaiden välistä halkeillut, ja menee samalla, kun en muualta jaksa ostella yhtä hihnaa)

Postimaksun, ja Klarna laskun kanssa yhteensä 157,19e.

Laskin, että +/- 0, jos soittelisin tilaten Autosalpaan puhelimella, ja kävisin sitten x päivien päästä autolla hakemassa.

1378491 ja 9447805 eivät tosin olleet tällä hetkellä varastossa, mutta päivä tai kaksi siinä on yleensä mennyt osan saannissa pääkaupunkiseudun myymälään, jos Ruotsin varastosta on se suoraan löytynyt (toivottavasti käy tuuri ja löytyy sitten...).

Tosin lähimpään Autosalpaan (Porvoo) osien tullessa on ollut päivän tai kahden viive verttatuna siihen,
että osan olisi saanut samana Helsinki/Espoo/Vantaa akselilla, jos osa on löytynyt Vantaan varastosta.
Eikä tämäkään nyt yllättänyt. Silloin kun olin Helsingissä koulussa, niin shoppailin orggis osat Herttoniemen Biliasta tuon takia.

Mutta se tästä löpinästä.
Seuraavan kerran tulee todennäköisesti tekstiä sitten, kun Biliasta tulee osia.


 
 

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron