Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö + 744 GLE -90

  • 1268 Vastauksia
  • 377921 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #765 : 03.10.2013, 18:06:02 »
Jos ne ovikytkimet on niitä tarvikemallisia niin toivottavasti ostit niitä tarpeeks ei meinaa kestä kauaa kun on aivan suojaamattomia.Rasvaa kunnolla vaseliinilla yltä-päältä ni ei hapetu heti.

Itse olen kunnostanut orggiksia kun ovat ihan purettavissa ja ajatuksen kans pystyy korjaamaan.

Ok, hyvä tietää. Kuvassa on ainakin alkuperäisosan näköinen (mutta sehän ei vielä kerro mitään, vaan voi olla vaikka "omamerkki"-osa). Volvolta ei saa enää uutena, kun minulle kerrottiin eilen Biliasta, että osa on poistunut päävaraston valikoimasta.

Tuossa se ovivalokytkin:
http://www.skruvat.fi/Ovikytkin-P10222.aspx

Yritin tosiaan aikoinaan korjatakin yhtä vanhaa rikkinäistä, mutta en saanut siihen eloa, vaikka huolellisesti putsasinkin liittimet.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4219
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #766 : 03.10.2013, 18:10:14 »
Se on purettava että voi kunnostaa, mutta eu silti aina välttis onnistu jos tarpeeks paskana.
Tuohon Skruvatin kytkimeen voi jopa saada sen orggis.suojan päälle.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #767 : 03.10.2013, 18:28:19 »
Se on purettava että voi kunnostaa, mutta eu silti aina välttis onnistu jos tarpeeks paskana.
Tuohon Skruvatin kytkimeen voi jopa saada sen orggis.suojan päälle.

Joo jäi kertomatta, että purin sen yhden liittimen ja sitten hioin kiiltäviksi ne liittimet koko matkalta.

Minullakin kävi mielessä, että se suoja voisi sopia siihen.
Kuskin ovivalokytkimestä on vaan se suoja repaleina...  :(. Mutta mutta, täytyy miettiä, jos sellaisen saisi jostakin tehtyä.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #768 : 04.10.2013, 20:52:07 »
Vasen helma, ja osa vasenta takapyöränkoteloa hiekkapuhallettu ja massattu kiveniskumassalla.
Myös muinoin hitsatut eturunkopalkit käsittelin varmuuden vuoksi samalla kiveniskumassalla, vaikka alustamassaa oli pohjalla,
mutta mieluummin vielä kiveniskumassa sinne, ihan vaan varmuuden vuoksi, koska sinne ne stemut hakkaa.

Eli koko homma siis alkoi siitä, että takahelmat vaati hiekkapuhallusta, koska olivat ruosteessa.

Aloitin sitten puhaltamaan vasenta takahelmaa puhtaaksi, mutta siitähän ilo repesi, ja ruostekuplaa löytyi muutamasta kohtaa helmaa, ja etulokasuojan vierestä löytyi kanssa suht paljon ruostetta, kun sen puhalsin (vanha massa oli kuorinut, niin ihan mielenkiinnosta halusin nähdä onko siellä ruostetta alla, ja eihän se sitten turhaa ollut  :pomo:).

Tinnerillä sitten "pesin" kaikki puhalletut kohdat + koko helman, ja eturunkopalkit.
Puhallettuhin kohtiin vedin ensin happomaalin -> 2 paksuhkoa kerrosta pohjamaalia -> ohut kerros kotelonsuojaa -> 3 kerrosta Tectyl kiveniskumassaa.

Jos tuolla käsittelyllä kestäisi jonkun aikaa...

Huomenna olisi muuten tehnyt apparin puolen, mutta lupasin jo pari viikkoa takaperin meneväni kaverin muuttokeikalle,
niin täytyy toivoa, että sunnuntaina on myös yhtä hyvä ilma, kuin on luvattu.

 

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #769 : 06.10.2013, 21:10:24 »
Nyt on myös oikeasta helmasta, ja takapyöränkotelosta puhallettu ruosteet pois.

Löytyhän sitä pintaruostetta siltäkin puolelta...
Oikealla puolella oli enemmän ruostetta takapyöränkotelossa, helmat oli aikalailla tasoissa ruosteen suhteen.

Se vaan jäi mietityttämään, että riittääkö 3 kerrosta kiveniskua suojaamaan kuinka hyvin,
kun spray-pullolla sitä suihkin. Luulisin kuitenkin että on noin ihan hyvä, koska ei se kerros ole ruiskullakaan vedettynä kauheasti paksumpi kuin mitä nyt vedin kilikalilla.

Keväällähän sen sitten näkee missä kunnossa helmat on, että tarvitseeko uusinta käsittelyä.

Kesärenkaat alkaa olemaan aika pelottavassa kunnossa näin loppusyksyn sateita ajatellen,
kun takana on pintaa noin 3 mm, ja edessä 2 mm. Olihan ne käytetyt kyllä, kun ne vanteelle vaihdoin, mutta on niillä ajettukin jo 10 000 km sen jälkeen, niin ei ihme, että kuluu.

Ei tässä kyllä auta muu kuin säästää kaiken minkä pystyy, ja sitten on EHKÄ varaa ostaa uudet renkaat ensi vuonna.
Käytettyjä tai kiinalaisia en kuitenkaan mielellään ostaisi...  :buck2:

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #770 : 06.10.2013, 22:42:06 »
Kivialttiisiin paikkoihin mieluiten kuraläpät suojaamaan. Jos jää paikkoja joihin silti kivet saattaa lennellä niin olen itse pistänyt usean kerroksen pensselimassaa jotta
kiville jää joustovaraa ennen peltiin osumista  :)  Ohut kerros ei paljoa auta kun kivi puhkasee sen heti.

Kiveniskuiltahan ei voi tietty välttyä, mutta noin on jo paljon parempi.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #771 : 07.10.2013, 17:26:54 »
Kuraläpät on tietenkin parhaat suojaamaan helmojen etuosaa, ja eturunkopalkkeja, ja ne on pitänytkin ostaa jo tovin Volvolta...
Jos vielä tänä vuonna.

Onhan se toki niin että mitä paksummalti massaa sen parempi. Ehtiihän niihin helmoihin vielä tänä vuonna pensselillä vetästä
massaa. Se spray-massan päälle onkin pätevämpi vetää pensselillä, koska se tunkeutuu paremmin huokoisiin, ja on tasaisempi kerros. Pistetään korvan taakse tämä.  ;)

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #772 : 10.10.2013, 16:57:46 »
Tuli jo eilen kirjoiteltua Kyllä v*tuttaa-topiciin, tuosta Skruvat.fi:n tilauksesta.
Tänään sitten vastailivat sieltä, että kyseistä tilausta ei ole koskaan tapahtunutkaan, ja se voi johtua siitä, että heidän sivuilleen pitää palata viimeistelemään tilaus.

No, silloin keskiviikkona 02.10, kun tilailin, ja sähköpostiin tulleesta viestistä "Ostoskorisi odottaa" klikkasin linkkiä,
niin ei siellä ostoskorissa silloin mitään ollut. Jos siis toimintatapa on ollut tämä, niin jossain on ollut häikkää...  >:(

Aika hämärä käytäntö, kun tuollainen on yleensä käytössä, kun varmistetaan rekistöröityminen jollekin sivustolle
(Tai pitäähän sinne Skruvatiinkin rekisteröityä, mutta että hoitaa tilaus loppuun pomppimalla säköpostin ja verkkokaupan välillä  :idiot2:).
Oli niin tai näin, mutta tuonne Skruvatiin kun maksoin, ja palasi heidän sivuilleen, niin sitten kiiteltiin ostoksesta,
niin tottakai siinä olettaa, että homma on ok.

Mutta vielä siitä tämän päiväisestä vastauksesta: kerrottiin, että antamalla maksun viitenumeron voi joko purkaa kaupan,
ja he palauttavat rahat, tai vaihtoehtoisesti suorittaa tilauksen loppuun.
Päätin suorittaa tilauksen loppuun, että saan kanssa nyt ne kytkimet sitten, koska en jaksa montaa kertaa veivata samaa hommaa.

Nyt vaan sitten odottelen.
Pistää vaan vihaksi, että pitää olla noin helvetin monimutkaista (ainakin meikäläisen mielestä)...
 
« Viimeksi muokattu: 10.10.2013, 17:00:05 kirjoittanut Niko_S »

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #773 : 16.10.2013, 20:40:53 »
Skruvatilta tuli tänään ovivalokytkimet. Ihan luvatussa 4 arkipäivässä, että pelasi se homma sittenkin pienen kämmin jälkeen.

Asensin sitten tuossa iltapäivällä - alkuillasta uudet kytkimet, ja nyt syttyy sisävalo joka ovesta.  :)

Olihan noin yksinkertaisessa toimenpiteessäkin omat pienet ongelmansa, vaikka pitikin olla: "Ota vanha pois, ja laita uusi tilalle".

Aloittelin homman apparin etuovesta, jossa vanhakin kytkin toimi suurimman osan ajasta,
mutta heti siinä törmäsin ongelmaan, kun toinen liitiin päätti mennä a-pilarin sisään kytkimen reiästä...  ::)
15 minuutin kiroilulla, miettimisellä, ja kaksilla pihdeillä sain sen sitten sen pois sieltä ehjänä.  :))

Sitten vaihdoin kytkimet takaoviin, ja ihmettelin hetken, että jumaleisson kun ei toimi.
Järki pelasi kuitenkin sen verran, että tajusin kytkimen kiinnitysruuvin maadoittavan kytkimen koriin, ja se maadoitus ei toimi, jos suojakumi on välissä. :facepalm: Ei ruuvi ensin kytkimeen, ja sitten vasta suojakumi. A vot, ja toimi.  :facepalm:

Kaikkiin kytkimiin laitoin liikkuviin osiin kanssa vaseliinia, että jos vähän niitä suojelisi, vaikka kumit onkin.

Eli uusiin kytkimiin laitoin alkuperäisten suojakumit, ja ne kävivätkin suoraan, sillä erotuksella, että noissa tarvikekytkimissä se kumi istuu inasen eri tavalla, koska tapin hahlo, johon kumi tulee, on tarvikkeessa inasen kapeampi, ja kumi laskostu oikein,
vaan jää "pönöttämään". Ainoa haitta tästä on että kytkimestä ei saa enää väännettyä sisävaloa sammuksiin (eli se ns. taksitoiminto), kun kumi pompauttaa kytkimen takaisin.

Kuskin etuoven kytkimeen uusin edellisen sepän laittamat liittimet, ja uusiin laitoin kutistesukat.
Kuskin vanhasta kytkimestä oli tosiaan, jo aiemmin juttua, että siitä oli suojakumi phaskana, niin se rikkonainen meni nyt tänään paikallee, kun en saanut sitä ehjättyä.
Kävin kuitenkin japsi raadosta ottamassa ovivalokytkimen suojakumin, ja ajattelin huomenna tutkia, jos siitä ja rikkinäisestä saa naitettua ehjän, tai jos sen japsikumin saisi modattua Volvon kytkimeen.

Kiitokset vielä nimimerkille janne81 vinkeistä noiden kytkimien kanssa.  :)

Mutuilen nyt, että eiköhän niiden pitäisi kestää siellä kumin alla rasvan kanssa, mutta koska ei koskaan tiedä,
niin säästin 3 vanha kytkintä, joilla nyt on vielä jotain toivoa, että ne saisi jopa korjattua (mutta ei saa manata, tai "shit happens"  :nohnoh).

PS. Orggis öljynsuodattimen hain Biliasta, ja Teboilin 10w-40 ölpät Hong Kongista.
      Ajattelin laittaa myös nyt talviöljynvaihdossa sinne Teboilin öljyä, kun samaa laitoin tiivesterempan jälkeen,
      eikä se ole vuotanut ulos yhtään, niin taitaa tiivisteet tykätä siitä.  ???

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #774 : 22.10.2013, 16:57:57 »
Nyt ilmojen kylmettyä huomannut, että kyllä se nykyinen ohjaustehostimen pumppu saattaa sittenkin olla vaihtokunnossa,
kun kone kylmänä vingahtelee ohjaustehostimen hihna, että todennäköisesti laakerissa välystä,
mutta kun kone on lämmin, niin toimii normaalisti.

Kesärenkailla oli myös kankeutta hiljaisessa vauhdissa, ja isäkin totesi, että ei sen nyt noin kankea kuulukaan olla,
vaikka hydraulipumput onkin vähän kankeampia kääntää paikallaan tai ns. ryömintä nopeuksissa.

Hihnaakin nyt joutunut kolmannen kerran kiristämään sen vaihtamisen jälkeen, ja vesipumppu kun on vasta heinäkuussa
vaihdettu orggisosa (eli siinä ei ole välystä), niin... vähän olen kanssa katsellut, että saattaa se ohjaustehostimen pumppu vähän vuotaakin jostain, kun pohjapanssarissa on sen alla on pientä kertymää nestettä.
Voi olla, että vuotaa joskus korjatusta putkesta.

Hyllystähän minulta löytyy ehjä, käytetty ohjaustehostimen pumppu, mutta näin loppusyksystä olisi kiva se jossakin sisätiloissa vaihtaa.

Jatketaan harjoituksia.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3831
  • 195hv/406Nm
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #775 : 22.10.2013, 19:01:56 »
oisko aika mennä salille jos tehostettu ohjaus on kankee paikallaan ja pienessä vauhdissa  :2funny:

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #776 : 22.10.2013, 19:17:56 »
oisko aika mennä salille jos tehostettu ohjaus on kankee paikallaan ja pienessä vauhdissa  :2funny:

Noh noh  :nohnoh.
Kyllähän se kääntyy kun kääntää, mutta pointtina olikin, ettei toimi niin kuin pitää,
mutta vitsi ymmärretty.  ;)

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3831
  • 195hv/406Nm
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #777 : 22.10.2013, 19:40:29 »
Noh noh  :nohnoh.
Kyllähän se kääntyy kun kääntää, mutta pointtina olikin, ettei toimi niin kuin pitää,
mutta vitsi ymmärretty.  ;)
se on hyvä ku ymmärretty  :D

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4219
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #778 : 22.10.2013, 21:46:37 »
Ei siitä vaihtamisesta kannata hirveetä numeroa tehdä, varmaan se 1/2h menee teki sitten sisällä tai pihalla. Kuristuspihdit imulinjaan niin ei pääse paljoa öljyä karkuun mikäli ei oo tarpeen sitäkin uusia.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #779 : 22.10.2013, 22:05:30 »
Ei siitä vaihtamisesta kannata hirveetä numeroa tehdä, varmaan se 1/2h menee teki sitten sisällä tai pihalla. Kuristuspihdit imulinjaan niin ei pääse paljoa öljyä karkuun mikäli ei oo tarpeen sitäkin uusia.

Enhän minä siitä mitään numeroa tehnytkään.  ;)
Öljyt nyt uusisi siinä samalla, kun ei ole kuitenkaan moneen vuoteen vaihdettu.

Loppuviikon ilmat on kyllä aika kurjia tehdä mitään pihalla,
mutta on tässä pari vaihtoehtoa sisätiloista, joissa saisi tehtyä kyseisen operaation (ja jotain muutakin).

Mutta eihän sillä ohjaustehostimenpumpun vaihdolla onneksi mikään pirunmoinen kiire ole, vaan pitää rauhassa tehdä kun saa enemmän aikaa varattua autonlaittoon. 

 

Kulkukoira  Proturbo