Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö + 744 GLE -90

  • 1268 Vastauksia
  • 341971 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - kylän valkoinen kartano
« Vastaus #270 : 10.12.2012, 17:12:55 »
Kävin ostamassa tänään lisää maaluu tarviketta, kun kaveri patisti maalaan ensi viikonloppuna myös ruosteet tuulilasin ympäriltä. Alunperinhän minun piti kyseinen homma tehdä jo kesällä, mutta kun kelit oli mitä oli... No pääasia ottaa se ruoste nyt kiinni, ettei ala tuulilasi vuotamaan. Pitäähän se tuulilasi muutenkin vaihdattaa, jos keväämmällä olisi siihenkin varaa.

Samalla maalinhakureissulla tarttui mukaan myös uudet H4-polttimot, mutta kotona huomasin että oli 24V, v*tutti pikkasen...
Olivat Robinhoodissa laittaneet kaikki H4-malliset halogeenit samaan hyllyyn, eikä niitä ollut eritelty mitenkään suuremmin. Siitä epähuomiosta nappasin sitten väärät mukaan. No, huomenna käyn vaihtamassa.

Kylän raitilla meinasin ajaa pään kokoiseen jääpaakkuun, rengas taisi mennä senttien päästä, kun vähän ehdin väistää. Onneksi seiskassa on off-road alusta, niin vältyttiin öljypohja yms. vaurioilta. Vauhtia oli nimittäin 50 km/h, niin kyllähän tuossa vauhdissa kivasti olisi jotain mennyt rikki, jos olisi paakku osunut...  ???   

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - kylän valkoinen kartano
« Vastaus #271 : 11.12.2012, 22:01:29 »
Tänään hain sitten oikeat polttimot. Vaihdoin halvempiin erimerkkiseen, kun samanmerkkisiä ei löytynyt kun 100/80W, jotka sulattavat heijastimen (isällä suli muinoin 240:stä heijastimet juuri 100W polttimoiden takia, kun kuumenivat pirusti, kun auto seisoi esim. valoissa...  :D

Suht haastava ajokeli oli kotia tullessa. Uudet valot tulivatkin tarpeeseen, kun lunta pyrytti ja pimeää oli. Meinasi lipsahtaa Volvokin penkkaan, kun jyrkkään yli 90 asteiseen risteykseen käännyin liian nopeasti, vielä veto päällä, niin merikontti kampeaa melkein poikittain. Nopealla vastaheitolla sain kuitenkin auton hallintaan, ja pitoa kun ei oikeen löytynyt, senkään jälkeen mentiin hetki vielä komeasti miedommassa kylkimyyryssä. Sitten tuli kohta missä oli vähän kuivaa asfalttia näkyvissä, niin sai sen verran pitoa, että perä oikeni menoa suuntaa. Onni oli ettei ketään tullut vastaan, ja että takanatulija ei ollut puskurissa kiinni. Taisi takana kuitenkin kattoa, että mitä mä leikin siinä... ::)

Onneksi noi takapotku Volvot on luisussakin aika helppoja ohjastaa. Onhan tämä jo kuitenkin kolmas talvi kun takapotkulla painelen, niin pienemmät luistot pysyy jo kurissa. Automaatilla tullut vaan tämä alku talviharjoiteltua luisua hiljaisemmilla paikoilla, että tietää miten korjaa, kun oikeasti lähtee lapasesta.

Sitten kysymys: Miksi AW-71:ssä EI saa D:ltä vapaalle työntämällä, AW-70:stä en tiedä, mutta ainakin BW-automaateissa on
                        tämä turvaominaisuus?

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Volvo 745 SE -92 - kylän valkoinen kartano
« Vastaus #272 : 11.12.2012, 22:48:43 »
Nikon rallipäiväkirja.  :D
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 745 SE -92 - kylän valkoinen kartano
« Vastaus #273 : 11.12.2012, 22:54:03 »
Tänään hain sitten oikeat polttimot. Vaihdoin halvempiin erimerkkiseen, kun samanmerkkisiä ei löytynyt kun 100/80W, jotka sulattavat heijastimen (isällä suli muinoin 240:stä heijastimet juuri 100W polttimoiden takia, kun kuumenivat pirusti, kun auto seisoi esim. valoissa...  :D

Suht haastava ajokeli oli kotia tullessa. Uudet valot tulivatkin tarpeeseen, kun lunta pyrytti ja pimeää oli. Meinasi lipsahtaa Volvokin penkkaan, kun jyrkkään yli 90 asteiseen risteykseen käännyin liian nopeasti, vielä veto päällä, niin merikontti kampeaa melkein poikittain. Nopealla vastaheitolla sain kuitenkin auton hallintaan, ja pitoa kun ei oikeen löytynyt, senkään jälkeen mentiin hetki vielä komeasti miedommassa kylkimyyryssä. Sitten tuli kohta missä oli vähän kuivaa asfalttia näkyvissä, niin sai sen verran pitoa, että perä oikeni menoa suuntaa. Onni oli ettei ketään tullut vastaan, ja että takanatulija ei ollut puskurissa kiinni. Taisi takana kuitenkin kattoa, että mitä mä leikin siinä... ::)

Onneksi noi takapotku Volvot on luisussakin aika helppoja ohjastaa. Onhan tämä jo kuitenkin kolmas talvi kun takapotkulla painelen, niin pienemmät luistot pysyy jo kurissa. Automaatilla tullut vaan tämä alku talviharjoiteltua luisua hiljaisemmilla paikoilla, että tietää miten korjaa, kun oikeasti lähtee lapasesta.

Sitten kysymys: Miksi AW-71:ssä EI saa D:ltä vapaalle työntämällä, AW-70:stä en tiedä, mutta ainakin BW-automaateissa on
                        tämä turvaominaisuus?
eipähän lipsaha pakkokakkoselta vaihde vapaalle vahingossa...

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - kylän valkoinen kartano
« Vastaus #274 : 11.12.2012, 23:37:06 »
Nikon rallipäiväkirja.  :D
Pitäähän näitä johonkin kirjotella että muistaa kuinka silloin joskus oli hauskaa...  ::)

eipähän lipsaha pakkokakkoselta vaihde vapaalle vahingossa...
Joo ei lipsahda, kai tuotakin joku Kööteporin ingenjööri on miettinyt. Silleen ei onkelma kuitenkaan (kun ajaa fiksusti), mutta mietin että mitenkä jos nyt hätäpäissään äkkitilanteessa lyö sen napin kanssa vaihteen vapaalle, jotta saa vedon pois, ja meneekin vahingossa pakki päälle, niin voi rattaat huutaa hoosiannaa...  ???

Tämä "Vahingossa pakki päälle" nimittäin tapahtui omalle äidilleni, kun isä oli kultaisella 90-luvulla ostanut juuri 245 GLE:n automaattilaatikolla, niin äiti oli sitten 1. kertaa lähtenyt sillä ajamaan (eka kerta automaatin ratissa), niin äiti oli sitten ylämäessä "vaihtanut pienemmälle ettei hyydy" ja iskenyt pakin päälle. Isä oli tullut toisella 240:lla perässä ja kertoi, että 245:n renkaat vaan villisti sutasi kun pakki läksi päälle 60 km/h vauhdista...

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: Volvo 745 SE -92 - kylän valkoinen kartano
« Vastaus #275 : 12.12.2012, 10:19:26 »
Ota se keppiteline irti ja kattele sitä saat vaikka pleksistä
tehtyä siihen ihan oman lukkopykäläsysteemin jos huvittaa.
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa vee40td

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1297
  • V40
Vs: Volvo 745 SE -92 - kylän valkoinen kartano
« Vastaus #276 : 12.12.2012, 12:59:14 »
Kävin ostamassa tänään lisää maaluu tarviketta, kun kaveri patisti maalaan ensi viikonloppuna myös ruosteet tuulilasin ympäriltä. Alunperinhän minun piti kyseinen homma tehdä jo kesällä, mutta kun kelit oli mitä oli... No pääasia ottaa se ruoste nyt kiinni, ettei ala tuulilasi vuotamaan. Pitäähän se tuulilasi muutenkin vaihdattaa, jos keväämmällä olisi siihenkin varaa.
Kaikkein paras olis jos raapisit nuo ruosteet vasta sitten kun vaihdat lasin.
Paitsi jos nyt käytät lasin irti? 99%varmasti siellä liiman/tiivisteenkin alla on ruostetta jos siinä ympärilläkin on.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - kylän valkoinen kartano
« Vastaus #277 : 12.12.2012, 21:23:00 »
Kaikkein paras olis jos raapisit nuo ruosteet vasta sitten kun vaihdat lasin.
Paitsi jos nyt käytät lasin irti? 99%varmasti siellä liiman/tiivisteenkin alla on ruostetta jos siinä ympärilläkin on.

Joo sen tiedän että siellä tiivisteen alla on ruostetta, koska päässyt muhimaan suht pitkään. Tottakai haluaisin sen lasin käyttää irti samalla, mutta itsellä ei oikein rahkeet hommaan riitä, kun olisi ensimmäinen kerta, kun tuulilasia irroittelisin.
Pointti tuossa koko maaluu hommassa olisikin se, että ei lähde ruostumaan pidemmältä katosta. Nyt se ruoste on levinnyt n. 10 cm listasta ylöspäin, ja lisää maalia hilseilee koko ajan. Pahin kuppa on apparin a-pilarissa.

Laittelin tuonne aloitusviestiin "hyvän ja edustavan kuvan". Siinä muuten näkyy se korjattu etulokari.


Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2096
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Volvo 745 SE -92 - kylän valkoinen kartano
« Vastaus #278 : 12.12.2012, 21:29:30 »
Siis mä en vieläkään tajua miten ruosteen maalaaminen estää sen etenemistä?  ::)
240 -86 @buildingbrick240

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: Volvo 745 SE -92 - kylän valkoinen kartano
« Vastaus #279 : 12.12.2012, 21:30:38 »
Siis mä en vieläkään tajua miten ruosteen maalaaminen estää sen etenemistä?  ::)

ookko kokeillu ajaa transitin takana? Kyllä se vaa lentämällä levii  :o
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - kylän valkoinen kartano
« Vastaus #280 : 12.12.2012, 21:54:14 »
Siis mä en vieläkään tajua miten ruosteen maalaaminen estää sen etenemistä?  ::)

Tai sitten vetää sentin valaanrasvaa siihen ruosteen päälle, eiköhän sillä pysähdy...  :D

ookko kokeillu ajaa transitin takana? Kyllä se vaa lentämällä levii  :o

Välillä saa olla "patinoitujen" autojen kanssa parkkipaikoillakin varovainen, ettei vaan parkkeeraa viereen, koska se ruostekirppu saattaa hypätä Volvoon.  :juhau:

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - kylän valkoinen kartano
« Vastaus #281 : 16.12.2012, 20:17:55 »
Tänään otin ruosteet tuulilasin ympäriltä työn alle. Homma vähän jäi kesken, kun piti lähteä hakemaan laina-autoa. Lisäksi veli ajoi kolarin yhdellä meidän autoista, niin siksikin piti lainata kaverin autoa (onneksi ollaan isän kanssa molemmat Porvoossa töissä, niin onnistuu kimppakyyti) Volvo ei huomenna palvele työmatkakuljettimena jarruputki/letku rempan vaikeuksien (ej putkea, kun läksi irti vasta lauantaina iltasella motivaation keräydyttyä uudestaan) takia. Pahalta näytti ne tuulilasin ruosteet, mutta reikiä ei ollut.

Kuvia ei nyt ole, kun allekirjoittaneen kännykkä hävisi pikkujoulujen tuoksinnassa... (toivomus pyhä on, että löytyisi ilmoitusten avulla, niin saisi sieltä muistikortilta todistusaineistoa + kalenterissa oli tärkeitä menoja merkattuna. Sanonthan menee, etti pidä laittaa kaikkia munia yhteen koriin, mutta...  :buck2:). Huomenna vaan pitää käydä hakimassa pre-paid liittymä, ja uusi sim-kortti vanhalle numerolle, kun vähän tuntuu, ettei taida kännykkä löytyä.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - kylän valkoinen kartano
« Vastaus #282 : 17.12.2012, 22:08:26 »
Oli ohjelmaa tänään... töissä oli vähän kiirettä, ja töiden jälkeen säntäilyä. Anyway, töiden jälkeen hain ensitöiksi jarruputken Volvoon (molemmat päät, ABS-boksi ja satula on M10, niin hassua miksei luettelot nuita ABS-malleja tunne). Jarruputken haun jälkeen kävin hakemassa uuden sim-kortin. Kävipä vielä tuuri, että löytyi 95% numeroista vanhasta puhelimesta, jonka valjastin käyttöön...  :D

Sitten meninkin kaverin tallille heilumaan, isä lupautui kaveriksi laittamaan jarruputken- ja letkun, kun meikä ei olisi millään ehtinyt tehdä kaikkea yhdessä illassa, kun piti vetää vielä pintamaalit kohtiin, joita aloittelin eilen. Tällä kertaa ilmaantui oikea etujarrukin kunnolla. Vetokoukun töpselin kytki oikein sähkömies, kun kaveri (joka on sähkömies) kävi katsomassa, että mitä puuhataan, niin sanoi että voipi samalla sen kytkeä, kun meikäläinen puuhasi auton etupuolta.  :)

Muuten meni hommat kuin Strömsössä (kerrankin), mutta ei tullut maalailuista hyvät, kun listan vierestä on v*tun vaikea hioa pakkelia, ilman että tiiviste menisi, joten sinne en liiemmin sörkkinyt. Pinnat pyyhin ennen maalailuja, mutta jostakin sitä roskaa vaan tuli maaliin (epäilen tallin olematonta ilman vaihtoa). No, pääasia, ettei ruostu pidemmälle kattoon.

EDIT. Kaverin tallissa pisti silmään 850:n alkuperäinen mankka, joka on peruja hänen kesällä myymästään -92 850:stä, niin
         ajattelin, että mitäköhän kaveri haluaisi siitä, niin saisin seiskaan varoiksi samanlaisen rammarin, kuin sen alkuperäinen.
         Omasta on se "irroitusnappi" paskana, ja se on muutenkin rupunen, ja siitä on vasemmat äänet pimeänä. Kaverin
         mankka on kuin pakasta revitty. Sitten muistin, että tarvii sen radiocoden (joita saa jälkikäteen
         siniseltä), mutta sekään ihan ilmasta ole, kun se mankka pitää ohjelmoida uudelleen tai jotain.  :facepalm:.
« Viimeksi muokattu: 17.12.2012, 23:09:20 kirjoittanut Niko_S »

The moose

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - kylän valkoinen kartano
« Vastaus #283 : 18.12.2012, 06:23:19 »
tuulilasin listat lähtee vetämällä pois ni ei tarvi jättää mätää sen alle muhimaan.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - kylän valkoinen kartano
« Vastaus #284 : 18.12.2012, 16:20:45 »
tuulilasin listat lähtee vetämällä pois ni ei tarvi jättää mätää sen alle muhimaan.

Kiitos tiedosta. Itse ajattelin, että ne on niin tiukassa, niin siksi en niihin viitsinyt koskea.
Mulla on huonoa kokemuksia muutenkin autojen listojen irroitteluista, kun ne on tupannut hajoamaan...  :D

Täytyy vissiin kävästä vielä kaverin tallissa vielä ne tekemässä. Niitä listan kiinnikkeitä voisi kuitenkin varoiksi hakea, jos jotakin sittenkin hajoaa. Samalla voisi ne listatkin maalata.

 

Samppasport  Futurez