KL-varaosat  Race.fi

Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö + 744 GLE -90

  • 1268 Vastauksia
  • 342051 Lukukerrat

0 jäsentä ja 7 Vierasta katselee tätä aihetta.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #525 : 05.04.2013, 18:07:29 »
rakotulkilla öljyntarkistus aukosta.

ABSilla se on 0.55 +-0.20 välyksellä.

Ok. En mä tosissaan edes muistanut koko hommaa (tämänkin opiskelin kyllä aikanaan korjausoppaasta)  :facepalm:
Kuitenkin joutuu ensin urheilemaan sen öljyntarkitus / täyttökorkin irti. Pitää hitsata siihen isompi pultti kiinni, se on viimeinen keino. Töissä nimittäin kokeilin lyödä pienemmän hylsyn, vääntää ottavilla pihdeillä yms. mutta ei onnistunut irroittaa...

Jos se välys on väärä, niin sen anturin joutuu vaihtamaan, koska niitä lukupäitä ei pysty tosissaan säätämään.

The moose

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #526 : 05.04.2013, 18:12:45 »
peränkoppa on alumiinia ja tarkistus proppu rautaa, do the math ja kopauta vasaralla siihen propun kantaan. tiukka hylsy päälle ja nopee veto auki. vaikka pulttimopolla varovasti.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #527 : 05.04.2013, 18:42:28 »
peränkoppa on alumiinia ja tarkistus proppu rautaa, do the math ja kopauta vasaralla siihen propun kantaan. tiukka hylsy päälle ja nopee veto auki. vaikka pulttimopolla varovasti.

Joo. Koputtelu ja tiukka hylsy ei auttanut syystä että edellinen "seppä" oli vetänyt kannan kieroksi. Kanta oli oikeasti kero, kun kannat oli lähteet taipumaan turbiinin muotoon. Enkä nyt kuseta yhtään, olisi pitänyt ottaa ihan kuva tilanteesta.

Pitää kuitenkin hakea uusi tulppa sinne ennen kuin alkaa uudestaan sitä irroittamaan. Nuo "kartiokierteiset" tulpat kirraa tunnetusti kovaa kiinni, niin jos se kanta on vähäänkään huono tarvitaan järeitä otteita. Pulttipyssyllä en edes kokeillut, kun ei ollut tarpeeksi pieniä konehylsyjä töissä.

Mutta autonlaitto on välillä tälläistä. Ilon hetket tulee siitä kun kaikki menee kuin Strömsössä.
Volvoilua enkä muutakaan autonrassaamista vaihda mihinkään. Onnistumiset jättää yleensä epäonnistumiset varjoonsa.
Niin paljon aikaa ja vaivaa olen upottanut tähän autoon, etten lopeta ennen kuin on kunnossa, ja en ole varma luovunko autosta edes sittenkään.

Näissä takapotku Volvoissa on vaan sitä jotakin, sen jälkeen kun rakastuu kyseiseen automerkkiin.  S*

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #528 : 10.04.2013, 15:49:02 »
Taas näitä svittumaisia vikoja!!  >:( Nimittäin pakkokolmonen lopetti toimintansa. Syyksi paljastui, että sieltä on johto nirhannut katki kahdesta kohtaa, toinen alempaa, ja toinen ihan siitä vaihdekepin juuresta. Vaihdekepin juuresta ei sinänsä ole nirhautunut, mutta katki se sieltäkin tuntuu olevan, mutta vähän paska päästä katsomaan / korjaamaan, koska siitä kepin juuresta pitäisi saada sellainen muoviholkki pois, minkä alta se johto menee.  :peetu:

Tietääkö kukaan miten sen kepin saa purettua silleen hajottamatta, että sen saa vielä kasaan, koska siinähän ei ole missään kohtaa mitään ruuveja, vaan se pitää vissiin saada auki jollain erikois-tempuilla?? Tarkoitan siis lähinnä sitä kepin juuressa olevaa muoviholkkia. Koko keppiä ei vissiin edes kauhean helposti laitakaan enää kasaan jos sen purkaa...  :buck2:

The moose

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #529 : 10.04.2013, 16:03:28 »
se painonappiskuukeli irtoo kepinjuuresta, eli pura kaikki muovit pois ja kato mikä liikku kun nappia painat siellä o putkisokka jonka vedät ulos ni se ponnaa ylöspäin ja voi nostaa pois. johtohan kulkee sit sen kuoren alla ja napin voi kiskoo ulos laittaa uuden johdon yms ja niputtaa ja kappas se toimii taas.

muuta ei kai tartte purkaa.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #530 : 10.04.2013, 16:06:12 »
se painonappiskuukeli irtoo kepinjuuresta, eli pura kaikki muovit pois ja kato mikä liikku kun nappia painat siellä o putkisokka jonka vedät ulos ni se ponnaa ylöspäin ja voi nostaa pois. johtohan kulkee sit sen kuoren alla ja napin voi kiskoo ulos laittaa uuden johdon yms ja niputtaa ja kappas se toimii taas.

muuta ei kai tartte purkaa.

Selävä. Pitää katsella ja ihmetellä toi juttu.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #531 : 16.04.2013, 17:29:19 »
Hojo hojo, taas jotain pientä vikaa ilmennyt. Nimittäin aamulla huomasin, että polttimo-vikavalo palaa, parkit ei toimi, ja ajovalotkaan eivät palaneet 0-asennossa. 

Kotiin päästyäni katsoin sitten ekana sulakkeet. Saldona kaksi palanutta varoketta: parkkien ja takasumuvalon.
Nuo vaihdoin, ja voela! ajovalot läksi palamaan 0-asennossa, myös kuskin puolen etu- ja takaparkki lähti toimimaan.
Apparin puolen parkit oli pimeänä.  >:( Tarkastin sitten polttimot, jotka olivat ehjät, joten vika ei ollut siellä.
Sitten ajattelin, kokeilla epätodennäköistä, ja koputella relettä, mutta se ei luonnollisesti vaikuttanut mihinkään.

Eli sellainen tilanne, että oikean puolen parkit ei toimi. Mietin kanssa sellaista, että jos jossain on tapahtunut joku oikosulku, kun kaksi sulaketta on palanut yhtäaikaa, ja sitten jotain olisi mennyt rikki? Vaikuttaa minun mielestä siltä, että jossakin on joku katkos. Onko kellään mitään ideoita??

Huomenna vaihdan töissä kesärenkaat, koska renkaat sijaitsee työpaikalla, niin samalla pääsisi sitten siellä lämpimässä hallissa tutkimaan paremmin tuota ongelmaa.
Varmaan joku karma-homma, kun ensin hajoaa "pakkokolmonen", ja sitten toisen puolen parkit...  :idiot2:

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #532 : 16.04.2013, 18:12:31 »
Rullaako siis matkamittari koko ajan vai satunnaisesti? Jos matkamittari pelaa koko ajan, on vika yhä itse mittarissa, end of story. Tässähän taitaa olla tuo uudenmallinen kojelauta, eli tarttisit 91-93 mallisen mittarin eikös?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #533 : 16.04.2013, 18:31:04 »
Rullaako siis matkamittari koko ajan vai satunnaisesti? Jos matkamittari pelaa koko ajan, on vika yhä itse mittarissa, end of story. Tässähän taitaa olla tuo uudenmallinen kojelauta, eli tarttisit 91-93 mallisen mittarin eikös?

Rullaa koko ajan (ainakin tällä hetkellä). On facelift sisusta, eli tarvii sen 91 - 92 mittarin. -93:ssa oli jo vissiin jotain pientä eroa jossain komponenteissa (tai näin muistaisin lukeneeni)? Tässä on Yakazakin mittaristo. 

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #534 : 17.04.2013, 17:20:50 »
Kesärenkaat vaihdoin, ja muuta pientä sipistelty kuten että maalasin pakoputken loppuröörin, ettei pääse enää ruostumaan (ainakaan heti).

Sitä valohäikkää selvittelin, niin polttaa vielä sulakkeita. Sain jopa kaikki valot pelittämään, kun vaihdoin yhden sulakkeen, joka oli palanut eilisen jälkeen, mutta sama sulake paloi uudestaan pian. En jaksa koko ajan sulakkeita vaihdella, ja kun ajovalot toimii, niin ei haittaa. Oikea takavalo on kuitenkin pimeänä, koska siinähän on samassa takavalo/parkki. Oikea jarruvalo kuitenkin toimii vaikka se on samassa polttimossa... poltti siis takaparkin sulakkeen (sulakepaikka 22).

Jännite kynällä kun mittaa, niin siihen palaneen sulakkeen toiseen puoleen tulee virta (vasen parkki),
ja toiseen ei (oikea parkki). Vissiin ihan normaalia, vaikka autosähköistä tai muustakaan sähköstä en paljoa ymmärrä?
Lopullinen syy siis tuohon vikaan on se, että vaihkepin "pakkokolmosen" johto on oikosulussa. Ajattelin viikonloppuna paneutua tuohon hommaan, ettei tule mitään stressiä ja kiirettä sisustan purkamisesta ja kasaamisesta.



Kesärenkaat alla. Muuttui paljon ulkonäkö jo vanteiden maalauksella.  8)
Pieni madallus olisi poikaa, mutta kaatuu budjettiin ainakin vielä. Rälläkällä en ainakaan ala alustageometriaa pilaamaan.




Loppuun pussihousu-kevennys, kun siivosin kontin, ja laitoin tunkinkin omalle paikalleen.
Vararenkaaseen laitoin kanssa paineet kohdilleen, kun siellä oli painetta 0,5 bar  :o.
Hauskana faktana, että vararenkaassa lukee max. nopeus 100 km/h, mutta USA ja Kanada 50 mph (80 km/h)  :D
Mä en kyllä itse ajaisi tuolla piiruakaan yli 80 km/h jos sitäkään, ihan sama mitä siinä renkaassa lukee, mutta on kuitenkin 22 vuotta vanha rengas...

Tännekkin voisi ilmotella, että meikäläinen aloittaa autonkorikorjaajan opinnot Helsingissä ensi maanantaina,
niin voipi hidastaa vieläkin enemmän tämän auton jo valmiiksi hidasta edistymistä.

Kuitti ja loppu.  :)

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2096
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #535 : 17.04.2013, 19:37:07 »
Rälläkällä en ainakaan ala alustageometriaa pilaamaan.
miten se siitä pilalle menis? etujousista otat kierroksen pois niin kaikki muutokset on vain positiiviseen suuntaan.  ::)
240 -86 @buildingbrick240

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3761
  • 195hv/406Nm
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #536 : 17.04.2013, 20:48:29 »
Ja muuttuuhan se alusta geometria madallus jousillakin   ::)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #537 : 18.04.2013, 16:38:59 »
Ja muuttuuhan se alusta geometria madallus jousillakin   ::)

Joo, mutta laikkaamalla olisi suurempi riski, että tulee eripituiset jouset yms. Sitä mä ajoin takaa.  ;)
Sitäpaitsi jos olisi sitä rahaa, niin ostaisin kunnon alustasarjan, niin tulisi hyvä kerralla.

miten se siitä pilalle menis? etujousista otat kierroksen pois niin kaikki muutokset on vain positiiviseen suuntaan.  ::)

 :D Edessähän sitä madallus tarvetta lähinnä enemmän olisikin, kun tääkin keulii lievästi (myös kontti tyhjänä, mutta yleensä siellä on kaikkea tavaraa, niin lussu takapää laskee  ::)). Taitaa melkein kaikki vanhemmat vakioalustaiset Volvot keulia pikkasen (ainakin kartanot)...

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3761
  • 195hv/406Nm
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #538 : 18.04.2013, 17:40:05 »
Kuorma jouset taakse niin ryhdistyy :P omaan pitäs vaihtaa

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #539 : 18.04.2013, 19:12:25 »
Kuorma jouset taakse niin ryhdistyy :P omaan pitäs vaihtaa

Joo, tämäkin ollut to-do - listalla jo vuoden päivät, mutta ei ole saanut aikaiseksi. Ehkä vihdoinkin tänä vuonna?  V:>
Kuormaa kun tuppaa välillä jäämäänkin sinne konttiin, koska laiska, ja se kuorma taas lisää kulutusta ja huonontaa ajo-ominaisuuksia...  :D

 

RallyBaron  Samppasport