Autoracing  KL-varaosat

Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö + 744 GLE -90

  • 1268 Vastauksia
  • 341980 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #675 : 07.07.2013, 23:44:24 »
Pidin eilen lepopäivän Volvon laitosta, ja jatkoin sitten tänään.

Tämän päivän voi kyllä summata lauseella: "Yksi askel eteen, ja kaksi askelta taakse".

Kokosin sen stefakopan ja akselien tiivisteet. Öljypohjan ja stefakopan väliin laitoin hyvin tiivisteliimaa.
Kirin sitten kopan paikoilleen, ja viimeiseksi kiristin alimman oikean puoleisen mutterin, joka tulee pinnapulttiin.
Ihan normaalisti ja varovasti kirrasin, kun koppa on alumiinia, ja sitten kuului naks, ja pinnapultti katki.
Armoton v*tutus päälle, ja kokeilemaan pihdeillä ottaa pois. Lähti vahäsen, ja sitten ei enää saanut pitoa.

Viimeinen keino mitä nyt keksin olisi hitsata siihen päähän mutteri, muttei kauheasti houkuta edes sen tyhjän öljypohjan vieressä.
Pitäisi aika hyvin suojata jollain se rako siitä, jos hitsata meinaa.

Kaiken kukkuraksi huomasin, kun valolla katsoin öljypohjaa, että sinne on päässyt jotain ulkopuolista kikkaretta
(menee kyllä tämä omaan piikkiin, kun meinasin, ettei sitä niin hyvin tarvitse suojata, kun käyttää ö-pohjan irti, kun tiivisteen vaihtaa. Siis ennen kuin tiesin, että tarvitsee moottorinostinta). Öljypumpun sihti pitää onneksi ne öljypohjassa, kun oli yli millimetrin kokoista. Yritin sitten vielä öljyllä huuhdella öljypohjaa, mutta tuloksetta.

Tälläistä tänään.  :buck2:

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4113
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #676 : 08.07.2013, 06:33:11 »
Hei, ota nyt oikeesti se öljypohja pois ja tee tuo homma kunnolla!
Etkös itse kokoajan ole kirjoitellut kuinka v*tuttaa edellisen kyhäykset, niin mitäs tuo nyt on olevinaan jos ei sitä?

Hakusanoja: 740 oil pan removal, 940 oil pan removal, b230 oil pan removal, jne. kun vähän tutustuu niin ei tuu asiat yllätyksenä.  :)

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #677 : 08.07.2013, 20:06:55 »
Hei, ota nyt oikeesti se öljypohja pois ja tee tuo homma kunnolla!

Kyllä, nyt onkin tarkoitus tehdä kunnolla.
Selvittelin aikataulut kuntoon, ja Volvo hinataan kaverin talliin torstai iltana. Siellä on moottorinostin.  :)

Kattelin brittiläiseltä Volvo foorumilta niitä ohjeita. Sitten lukasin vielä korjaamokäsikirjasta ohjeet, ja kävin auton alla kattomassa, että miten sitten ihan käytännössä tehtäisiin ko. operaatio.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #678 : 10.07.2013, 22:11:51 »
Tänään laitoin koneen maajohdon kuntoon ja pakkasin kamat autoon.
Siirtyi auton vienti sitten perjantaiksi kaverin talliin. Ei silti pitäisi olla mikään ongelma, kun onhan siinä sitten viikonloppu aikaa vaihtaa öljypohjan tiiviste, ja kasata jakopää sun muut.



Eli tuollainen tuli tehtyä. Käytin hyväksi vanhaa johtoa.
Alunperin tuo oli asennettu silleen, että karvat oli kirrattu pultin ja prikan väliin.  ::)
Mahtaa nyt ottaa maattoa pikkasen paremmin...  :hello:

Niin, ja sitten laitoin pari uutta pakosarjan pinnapulttia. Nyt siellä on 5 uutta ja 3 vanhaa, jotka pitäisi sitten irroittaa.
4. ylempi pinnapultti, jota en saanyt irti "mutterikikalla", vielä nyt välttää, mutta kaksi muuta vanhaa ei sitten.
« Viimeksi muokattu: 10.07.2013, 22:15:22 kirjoittanut Niko_S »

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #679 : 16.07.2013, 22:21:27 »
Nyt on sitten remppa valmis.  :)

Mitä vaihtui uusiin:

- venttiilikopan tiiviste
- jakopää hihna ja kiristin
- nokka-akselin etutiiviste
- apuakselin etutiiviste
- kampiakselin etutiiviste
- apuakselin ja kampiakselin tiivistekopan tiiviste
- öljypohjan tiiviste
- ohjaustehostimen/vesipumpun hihna
- laturin hihna
- melkein kaikki pakosarjan pinnapultit (jotka varmaan vaihtuu parempiin jossain vaiheessa)

Kone pelaa hyvin, ja nyt mitä vähän ajanut, niin ei ainakaan vielä vuoda mistään öljyä (eikä saisikaan...).


Yhden "virityksen" joutui kuitenkin tekemään, kun otin laturin kiristintä löysemmälle, jotta saa sen uuden hihnan sinne päälle.
Nimittäin joku oli HITSANNUT sen kiristimen lukituspultin mutterin kiinni siihen pulttiin!!
En sitten huomannut sitä hitsausta ennen kuin sitä yritin avata, ja se hitsaus kuitenkin petti.
Ei muuta sitten kuin hitsaamaan uusi tarpeeksi pitkä kierre siihen vanhaan säätökantaan. Tiedä en kestääkö kuinka kauan.
Varmaan Volvolta saisi uuden, kun katsoin, että ainakin Skandixilta löytyy (Skandixilta ei voi kuiteskaan tilaa ilman luottokorttia  :buck2:).

Edit. Korjattu selvemmäksi

s73

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #680 : 16.07.2013, 23:10:02 »
Hanki siihen käytetty kiristysrauta ja käy pulttikaupasta pari pitkää pulttia varastoon, rautaa ei myydä enää volvolla. Omasta meni säätöpultti poikki ja meno olisi loppunut akun tyhjentymiseen, tupakansytyttimeen liitettävästä mittarista huomasin latauksen kadonneen ja ehdin korjata vian ennen virran loppumista.  :buck2:

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #681 : 16.07.2013, 23:26:36 »
Isännän oma on katkonut säätöpultteja muutamankin tässä 2v sisään. Liekö jonkinsortin tyyppivika vai vaan huonoa huoltoa? Nyt sillä on mustekala kiristämässä laturia... :D

Onneksi jotkut jaksaa pitää näistä huolta ja poistaa patentteja.

s73

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #682 : 16.07.2013, 23:39:50 »
Isännän oma on katkonut säätöpultteja muutamankin tässä 2v sisään. Liekö jonkinsortin tyyppivika vai vaan huonoa huoltoa? Nyt sillä on mustekala kiristämässä laturia... :D

Onneksi jotkut jaksaa pitää näistä huolta ja poistaa patentteja.
hihna kiristetään ensin oikeaan kireyteen ja sen jälkeen kiristetään laturin pultit. Ei niitä normaalisti mene, jotain pielessä.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #683 : 16.07.2013, 23:41:55 »
Se nyt on itsestäänselvyys. Ekalla kerralla kun katkesi meni siniselle. Sitten katkesi uudestaan ja ei ole "keretty" korjata.  :-[

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #684 : 16.07.2013, 23:43:49 »
Hanki siihen käytetty kiristysrauta ja käy pulttikaupasta pari pitkää pulttia varastoon, rautaa ei myydä enää volvolla. Omasta meni säätöpultti poikki ja meno olisi loppunut akun tyhjentymiseen, tupakansytyttimeen liitettävästä mittarista huomasin latauksen kadonneen ja ehdin korjata vian ennen virran loppumista.  :buck2:

940 (oisko jotain 93 vm ollut) sai vielä volvolta 3vkoa sitten.... Harvinaista et pääsee vanhempia volvoja laittelee töissä.  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #685 : 17.07.2013, 18:35:05 »
Joo. Siitä laturin säätöraudasta:

Herttoniemen Biliaan soitin, ja kysäsin. Ruotsissa ei ollut, mutta tilaamalla saa kyllä, ja maksaa reilu 20e (tai näin varaosapuolen ukko sanoi).

Skandix:lta saa etukäteen maksamalla, kun sivuja tutkin, mutta rahtien, ja hämärien UST prosenttien kanssa hinnaksi tulee 43e. Rahat käteen hinta olisi ollut noin 17e.

Eli tilaan huomenna uuden laturin hihnan kiristimen Volvolta.

Nyt kun on ajanut autolla enemmän, ja vielä tänään kotona tarkastin, niin ei ole vielä vuotanut yhtään öljyä,
eli oli onnistunut remontti, vaikkei meinannutkaan aluksi ihan putkeen.  :)
Huomasin kanssa sellaisen, että käy nyt kanssa paljon pehmeämmin tyhjäkäyntiä (kävi ennenkin nätisti, mutta kone täristi). Voi varmaan olla jotain tekemistä sillä, että moottorin kannakkeet kun otti irti, putsasi pulttien kierteet, ja kiristi kunnolla?

Viikonlopun suunnitelmissa olisi kunnostaa "ritiläpelti", ennen kuin ruostuu pahemmin, ja alkaa vuotamaan tuulilasin alatiivisteen ja pellin välistä.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #686 : 17.07.2013, 18:52:18 »
ei sieltä vedet sisälle tule,muutenhan kaikki vesi mikä menee ilmanottoaukkoon ois sisällä,ne tulee helmojen vesireijistä ulos mikäli ovat auki. ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #687 : 17.07.2013, 20:25:21 »
ei sieltä vedet sisälle tule,muutenhan kaikki vesi mikä menee ilmanottoaukkoon ois sisällä,ne tulee helmojen vesireijistä ulos mikäli ovat auki. ;)

Ok. Helmojen vesireiät on auki, eli huolta ei pitäisi sitten kummoisemmin olla.

Kyllä mä sen pellin silti fiksaan, niin onpahan sitten joku pinta paremman näköinen, kun loppuautossa onkin sitten melkein joka neliöllä peltiä ainakin ruostepistettä...  ::)  :-\

Jos saisi muista peltipinnoista tänä vuonna sitten hiekkapuhallettua ja maalattua tuulilasin ympärystän (ylälistan ja oikean sivulistan vierestä, kun sinne kuppa iskenyt, ja viimevuoden maalaukset toivottavasti edes hidastivat ruostetta...).

Tuulilasin vaihtokin olisi jossakin kohtaa paikallaan, kun nykyinen lasi on täynnä pientä iskemää, joka haittaa auringonpaisteella näkyväisyyttä.
Ennen lasin vaihtoa olisi siis hyvä fiksata ruosteet.

Onhan tässä kuitenkin tärkeämpiäkin rahareikiä, kuten uudet kesä- ja talvirenkaat.

Noh, mutta kai se tästä pikkuhiljaa tämän auton entrauksen kanssa, ellei sitten iske se kuuluisa lottovoitto,
ja sen jälkeen hommaisin eheämmän Kööteporin tuotteen. Aina pitää haaveilla, eikä tämäkään kosla ole menetetty peli kunhan vaan löytyy tasaisin väliajoin tarpeeksi rahaa laittaa kuntoon, vaikka sitten osa kerrallaan.  ;)

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #688 : 17.07.2013, 21:26:20 »
Laitetaas pikana tälläinen, kun aiemmin unohtui (klik, isommaksi)



Eli tuollainen teline rakennettiin isän kanssa, ja Deuzerin 15e vaijeritalja.
Systeemi toimi helvatan hyvin, ja yläpuu alkoi narisemaan inasen vasta sitten, kun laskin koneen painon alas.  8)
Hintalaatusuhteeltaan taljakin yllätti.

Ihan kotipihassa hoitui remppa, kun laskin, että kestää suorituksena pitempään, kun kaverin tallille olisi aina joutunut menemään, ja tulemaan pois viikolla. 3 päivää meni, kun vaihtoi kaikki tiivisteet ja hihnat. Ruosteisten pulttien availuun, ja miettimiseen kului sitten varmaan eniten aikaa...  :D

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #689 : 18.07.2013, 17:27:13 »
Tilasin Biliasta aamulla sen laturin hihnankiristimen, ja lisäksi 5 kpl tuulilasin listakiinnikkeitä ylälistaa varten.

15 kpl menisi kuulemma kaikkiaan tuulilasin listoihin, mutta kun niitä listoja keväällä tutkailin, niin sivulista lähti ainakin vetämällä A-pilarin suuntaan ulospäin kulmapalan irroittamisen jälkeen.  ??? Silloin en niitä kuitenkaan irti ottanut, vaan kurkistin kiinnityksiä, ja lähinnä ylälistan alle.

Ehkä uskaltaa ensi viikoksi sitten odottaa osia.

Niin, ja sitten varmistui, että pääsen Volvoa hitsailemaan koulussa ensiviikon alussa, tai sitten jopa huomenna, jos saa edellisen auton pois nosturilta. Ajattelin kuitenkin, että varaisin vaikka koko maanantai päivän siihen hitsailuun, kun se on mahdollista, ja ties mitä yllätyksiä saattaa runkopalkeista löytyä varmojen lahojen lisäksi.

Hitsaan sitten kanssa aikoinaan mainitsemani reiän oikean takavalon vierestä, jos se on mahdollista.
Lähinnä epäilyttää, että pääsenkö hiomaan, mutta sitten siinä vieressä on vielä puskuri (jonka kuoren voisi tottakai purkaa jo kotona, ja nakkaa takaluukkuun mukaan... vähän auki vielä suunnitelma)

 

KL-varaosat  Race.fi