KL-varaosat  Race.fi

Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö + 744 GLE -90

  • 1268 Vastauksia
  • 341958 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

The moose

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #825 : 25.11.2013, 16:09:46 »

Pientä talvihuoltoa tein tänään.
Öljyt ja suodatin vaihtuivat, mutta tällä kertaa vaihtoväli pääsi venähtämään
10 tuhanteen kilometriin. Yleensä minulla ollut tapana vaihtaa noin se suositeltu 7500 km välein.

Muut nesteet tarkastin myös, ja tulipa myös katsottua kaasuläppäkotelo.
Läppäkotelo oli melkein puhdas, mutta putsasin sen silti, ja pintalikaa lähti irti.
Siitä en tiedä mitä huolto-ohjelma sanoo läppäkotelon putsaamisesta,
mutta kai se kerran vuodessa olisi hyvä katsoa.

Vielä kun saa etujarruletkun vaihdettua, ja päästöt otettua koululla,
niin sitten pääsee jänskäämään leimalle ensikuun aikana.  :)


Onko toi vaihtoväli muka oikeesti noin lyhyt  ???
huoltokirjan mukaan b230f kone ruotsi.. epäedulliset olosuhteet 7500 km tai joka 6. kuukausi

tai sit normaalit olosuhteet 15000 km tai joka 12. kuukausi

ite ajellu 10 - 15 tuhatta yksillä öljyillä.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #826 : 25.11.2013, 20:43:20 »
Käytännössähän niitä öljyjä saa vaihdella miten katsoo hyväksi, ja itse olen ottanut tavaksi "tiuhemman".
Suurimpana syynä, että kone on jopa hyvässä tikissä ikäisekseen, niin yritän myös pitää sellaisena.  ;)

Kyllä noilla Teboilin öljyillä ainakin huomaa, että tyhjäkäynti on vähän parempaa uusilla öljyillä,
kuin 10 tkm, tai "vain" 8 tkm ajetuilla.
Ehkä jotain tekemistä pesevyydellä, tai sitten ei.

Mutta makunsa kullakin.  :)

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #827 : 27.11.2013, 19:45:54 »
Otin tänään aamulla päästöt koululla, ja tuli seuraavaa:

Tyhjäkäynti:

CO  0,15
HC  75
CO2  13,6
O2  1,55


< 2000 rpm:

CO  0,28
HC  29
CO2  14,2
O2  0,51

Ainoa "epäilyttävä" tuossa on hiilidioksiidi-arvo tyhjäkäynnillä, mutta kun jää niin vähän alle 14:sta, joka on se minimi,
niin ei pitäisi tulla sanomista leimalla. Tai sitten saa olla aika nihilisti suikkamies?
Käytännössähän se on parempaan suuntaan vinksallaan, kun saastuttaa vähemmän...  ::)

Inasen oli päästöt korkeammat kuin viime vuonna CO, HC ja O2 osalta.
Varmaan vaikuttaa, että pakosarja vähän falskaa 3. kohtaa, ja ilmansuodatin on jo 2 vuotta vanha Motonet tuote.
Kaverin talliin ennen leimaa, kun kuitenkin olen menossa jarruletkun vaihtamaan, niin jos muistaisi ja ehtisi samalla
uusimaan myös ne pakosarjan pinnapultit uusiin.

Muutenhan ne onkin sitten hyvät, ja ainoa missä oli vähän ongelmaa oli häkä-arvossa kierroksilla, ennen kuin katalysaattori lämpesi
kunnolla. Muistan kuitenkin, että edellisellä leimallakin inssi otti päästöjä muutaman minuutin, varmasti samasta syystä,
että katti tulee "peliin mukaan".

Tilasin tänään sitten uuden ilmansuodattimen, nyt kun siitäkin tuli juttua.
Vanha tosiaan Motonetin reuhka, ja se on suodattanut imuilmaa reilu 20 tkm, niin mene ja tiedä. Ei se kyllä ollut kalliskaan.
Nyt tulee sitten ihan Boschin suodatin, jonka nyt olettaisi olevan parempi, kun maksaa reilu 2 kertaa enemmän.
Sitä paitsi, kyllähän kaikki tietävät, että Boschin suodatin kotelossa pitää olla Boschin suodatin.  :D

Jatketaan sitä legendaarista kovaa ajoa, ja huolletaankin välillä.  :hello:

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #828 : 27.11.2013, 20:06:16 »
ei se ihan tikissään ole jos nostaa co arvoa kierroksilla jo liki raja-arvoa,yleensä toisinpäin, palamattomat myös suhteellisen korkealla,vertailen vaan omaani missä co 002 ja hc 8 ja lambda tasan1.00 ja kierroksilla co 000 ja hc 1 ja lambda 0.99 ja autolla ajettu 360tkm nämä arvot ollut samanlaiset jo 14 vuotta.
« Viimeksi muokattu: 27.11.2013, 20:08:31 kirjoittanut jen »
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

The moose

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #829 : 27.11.2013, 20:16:30 »
Otin tänään aamulla päästöt koululla, ja tuli seuraavaa:

Tyhjäkäynti:

CO  0,15
HC  75
CO2  13,6
O2  1,55


< 2000 rpm:

CO  0,28
HC  29
CO2  14,2
O2  0,51

vertailun helpottamiseksi
tässä alla mun volvon viime leimalle saatu päästömittaus.

tyhjäkäynnillä 790 rpm
% CO 0.00
% CO cor 0.00
% CO2 8.50
ppm HC 0
% O2 0.2
LAMBDA 1.000

kierrokset 2207 rpm
% CO 0.04
% CO cor 0.05
% CO2 7.00
vol HC 0
% vol O2 0.3
lambda 1.004

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #830 : 27.11.2013, 20:20:26 »
vertailun helpottamiseksi
tässä alla mun volvon viime leimalle saatu päästömittaus.

tyhjäkäynnillä 790 rpm
% CO 0.00
% CO cor 0.00
% CO2 8.50
ppm HC 0
% O2 0.2
LAMBDA 1.000

kierrokset 2207 rpm
% CO 0.04
% CO cor 0.05
% CO2 7.00
vol HC 0
% vol O2 0.3
lambda 1.004

On ne hyvät, jopa paremmat kuin suurimmassa osassa uusista autoista.  :)
Eihän meidän mittailuissa kyllä sitten olekaan muuta samaa kuin tyhjäkäynnin kierrosnopeus.  :D

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #831 : 27.11.2013, 21:46:31 »
Ainoa "epäilyttävä" tuossa on hiilidioksiidi-arvo tyhjäkäynnillä, mutta kun jää niin vähän alle 14:sta, joka on se minimi,
niin ei pitäisi tulla sanomista leimalla. Tai sitten saa olla aika nihilisti suikkamies?
Käytännössähän se on parempaan suuntaan vinksallaan, kun saastuttaa vähemmän...  ::)
Niin siis CO2 on täydellistä palamista jonka kuuluisi siis olla ylhäällä, kun taas epätäydelliset HC ja CO matalalla....

Jäikö katti kylmäksi vai jossain hämärää?
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #832 : 27.11.2013, 23:13:45 »
Niin siis CO2 on täydellistä palamista jonka kuuluisi siis olla ylhäällä, kun taas epätäydelliset HC ja CO matalalla....

Jäikö katti kylmäksi vai jossain hämärää?

Ok. Tuota palamis hommaa en tiennytkään.

Tuskin jäi katti kylmäksi, kun 10 minuuttia oli testauksen aikana käynnissä,
ja katalysaattoria lämmittelin 2 - 3 minuuttia.

Voihan se olla että tulee yhteysvaikutusta pakosarjan vuodosta (joka on pieni, kun 3. sylinterin yläpultti on. katki., sytytystulpat ovat jo 1,5v vanhat ja noin 25 tkm ajetut, mutta eivät olleet huononnäköisiä kun syyskuussa tarkistin. Lisäksi voi tietenkin se ilmansuodatin vaikuttaa myös, koska ei sen tarvitse olla edes pahasti tukossa.

Itse koneessa ei ole mitään vikaa, kun pidetty hyvänä 8).

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #833 : 29.11.2013, 19:01:34 »
Päätti sitten kehittää Volvo vikaa.
Ajelin koulusta kotiin, niin syttyi lambda-valo.

Kotona sitten lueskelin vikakoodit:

LH: 2-2-3 tyhjäkäyntiventtiilin signaali puuttuu tai epäkelpo

EZK: 1-4-3 nakutusanturin signaali puuttuu tai epäkelpo

Nakuanturi sytytti siis vikavalon, koska tyhjäkäyntiventtiilistä sitä ei tule.
Kone nakuttaa nyt tyhjäkäynnillä, eli jotain vikaa on.
Ajattelin, että lähden huomenna siitä, että tutkin johdot.

Sen sijaan tyhjäkäyntiventtiilin vikakoodi onkin sitten mystisempi, koska nakutusta lukuunottamatta käy hyvin.

Eikö tyhjäkäynnin pitäisi olla epätasaista, jos venttiilissä on vikaa?

EDIT.
Tänään noudin Fixukselta, ja vaihdoin sen Boschin ilmansuodattimen. Mitään välitöntä eroa en Mätänetin ja Boschin vertailussa huomannut lyhyellä kauppareissulla huomannut, mutta eiköhän se Bosch kestä kauemmin.
Motonetin suodattimen suikaleet oli jo aika vääntyneet, ja likaakin oli jonkun verran.
Ainoa ulkonäöllinen ero noissa kahdessa on, että Mätänetin suotimessa oli joku ekstra suodatinvanu liimattuna itse paperiin (joka oli eniten likainen).

Paljastettakoon, että Bosch oli kallein suodatin, mitä Fixus tarjosi.  :D
Nykyhinnoissa: Motonet 9,90e, Bosch 21,80e.
Toivottavasti on saksalainen hintansa väärti, koska aika kallis paperisuodattimeksi.
Nyt kun ajattelee, niin olisi voimut Biliasta hakea alkuperäisen, joka olisi kustantanut pari euroa enemmän.  :D   
« Viimeksi muokattu: 29.11.2013, 21:19:25 kirjoittanut Niko_S »

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3761
  • 195hv/406Nm
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #834 : 30.11.2013, 12:15:29 »
jos se motonet suodatin oli kerran likainen nii ei se huono voi olla ;) enemmän iymetyttäs et se on puhdas :D lika ois jossain muualla sillon..

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #835 : 30.11.2013, 15:24:54 »
jos se motonet suodatin oli kerran likainen nii ei se huono voi olla ;) enemmän iymetyttäs et se on puhdas :D lika ois jossain muualla sillon..

Näinhän se menee.  :)

Poissa vee40td

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1297
  • V40
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #836 : 30.11.2013, 15:53:15 »
Millon Motonet on alkanu valmistamaan ilmansuodattimia?

s73

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #837 : 30.11.2013, 16:15:09 »
Omakin auto herjasi nakutusanturin vikaa, nollasin koodin ja on pysynyt poissa. Liittimen puhdistusta voisit kokeilla kumpaankin vikaan.  ???
Mikä ohjaus siellä on bosch vai bendix?

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #838 : 30.11.2013, 16:41:46 »
Bendix näyttäs olevan?

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #839 : 30.11.2013, 18:23:17 »
Millon Motonet on alkanu valmistamaan ilmansuodattimia?

Joo siis ei mikään "Motonet-merkkinen", vaan oli merkitön sieltä ostettu (tiedä sitten kenen valmistama).
Helpotti asian muotoilua tuo, mutta ei takerruta tähän.  ;)

Omakin auto herjasi nakutusanturin vikaa, nollasin koodin ja on pysynyt poissa. Liittimen puhdistusta voisit kokeilla kumpaankin vikaan.  ???
Mikä ohjaus siellä on bosch vai bendix?

Sain korjattua vian  *taavih->. Otin nakuanturin irti, putsailin liittimet, ja p800 karkealla paperilla raapasin anturin pinnat puhtaiksi.
Oli lievä kikkailu anturin momenttiin kiristyksessä, kun suurin este on ruiskun ja suutinten johdot, jotka menevät juuri nakuanturin
pultin vierestä. Sitten kun saa ne vedettyä sivuun sen verran, että saa ujutettua hylsyn ja jatkon, niin imusarjantuki ottaa vastaan.
Jos olisi ollut 1/4" momenttiavain, niin olisi päässyt lohkon ja imusarjan välistä kirimään lyhyemmällä jatkolla.
Oli kuitenkin käytössä 1/2" momenttiavain, niin ei onnistunut.

Kokeilin kyllä löysätä vasemman moottorinkannakkeen pultin, jossa imusarjan kiinnikeen alakiinnitys on,
mutta eihän se liikkunut yhtään sieltä lohkon ja kannakkeen välistä.
Laitoin sitten nakuanturin rannemomentilla kiinni. On se kuitenkin pakko olla melko lähellä alkuperäistä momenttia,
koska lenkillä kiristin, ja ei se ainakaan enempää kiristynyt, että oli silleen jämpti samalla tavalla kuin aikaistaessa.

Vaikea kuvailla, kun ainoastaan itse sen fyysisesti tuntee...  :D
Jos se momentti olisi mennyt ihan vituralleen, niin kyllä se olisi ilmoitellut vikavalolla,
ja kuuli ihan korvalla, ettei nakuta enää kovaa.
Ihan pieni nakutushan tuosta normaalistikin kuuluu, niin pitäisikin saada aikaiseksi mitattua välykset.

Kaikki vikakoodit olivat poissa tuon jälkeen.
Nyt kuitenkin mietityttää, että mistä se tyhjäkäyntiventtiilin vikakoodi tuli, koska senhän ei pitäisi olla suoraan yhteydessä
nakutusanturiin?

EDIT. Suihkutuksen ohjaus on Bendix.
         Korjaamokäsirjassa on vain hassusti, että sytytyksen- ja ruiskutuksenohjaus pitäisi olla vierekkäin, mutta ruiskuboksi on
         jalkatilassa polkimien vieressä, ja sytkäboksi sitten konetilassa tulipellissä.  ::)
         Mene ja tiedä, tärkeintähän kuitenkin on, että tietää itse missä ne on.  :D
         
 
« Viimeksi muokattu: 30.11.2013, 18:50:24 kirjoittanut Niko_S »

 

Autoracing  KL-varaosat