Elekma  Autoracing

Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö + 744 GLE -90

  • 1268 Vastauksia
  • 342006 Lukukerrat

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #885 : 25.12.2013, 19:21:39 »
itsellä ainakin pari huomiota tuolta listasta:
a) H-profiilit. Niitä ei liene tarvitse vaparikokoonpanossa kun ei tunnu monet turbo-miehetkään niitä tarvitsevan
b) nuken bensakisko. ei varmaan tämäkään nyt ihan ensimmäinen rahareikä ole, vakio varmaan riittää hyvin ???

omia huomioita vain, ei tarvitse välittää  ;)  :D

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #886 : 25.12.2013, 19:38:07 »
Tottakai saa myös kertoa omia kokemuksia, ja vinkkejä liittyen tuohon suunnittelemaani "tehomoottoriin".
Kyllähän tuolla reseptillä pitäisi 140 hevosvoimaa irrota ilman muokkauksia kanteen.

Jokuhan nyt sanoo, ettei mitään järkeä, kun on niin kallista rakentaa vaparia.
Pikaisen laskelman tein, että kone maksaa 1500 - 2000 euroa, eli ei se halpaa ole, mutta niitä osia kerralla osteta.
Sitä paitsi itsellä on joku palo noihin vapaastihengittäviin.
Katukoneeksi tuon rakentaisin, niin kannen ja lohkon muokkaukset jäisivät minimiin, mahdollisia plaanauksia lukuunottamatta.

itsellä ainakin pari huomiota tuolta listasta:
a) H-profiilit. Niitä ei liene tarvitse vaparikokoonpanossa kun ei tunnu monet turbo-miehetkään niitä tarvitsevan
b) nuken bensakisko. ei varmaan tämäkään nyt ihan ensimmäinen rahareikä ole, vakio varmaan riittää hyvin ???

omia huomioita vain, ei tarvitse välittää  ;)  :D

Jees. Hyviä huomioita.  ;)

a) H-profiilit ei nyt pakolliset ole, vinkkelin 13 mm riittäisi myös suurempitehoisessa vaparissa, niin niistä ei ainakaan tulisi ongelmia.
B) Hipompi Nuken bensakisko ei myöskään välttämättä ole pakollinen vaparissa.

Sen verran pitkällä mietin, että jos ei-vähäpäästöisen hommaisin jossain vaiheessa lisäksi, niin rakentaisin kerralla kunnon palikoista,
että voisi saman koneen myöhemmin ahtaa (ja nostaa ei-vähäpäästöiseen). Silloin kyllä tarvitsisi porauttaa myös ahtimen öljynpaluu valmiiksi, ja tulpata...

Vähän vielä kaukaisemmat unelmat, mutta pitäähän niitä (unelmia) olla.  :)
Vähän 


 

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4113
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #887 : 25.12.2013, 20:50:51 »
Sit mä heräsin ja päästin kissan pihalle..

Ootko oikeesti lukenu ollenkaan esim. tätä: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=5.0?
Sieltä löytyy aika hyvää tietoa mitä tuommoselle vaparivinokoneelle kannattaa tehdä, on siellä seassa paskaakin kuten kankien reijitystä yms. mutta ne nyt kannattaa jättää omaan arvoonsa.
Topicissa viritysreseptit tms. löytyy muistaakseni kans ihan hyviä vaparivirin ohjeita penkkilappuineen.

Hyvä että intoa on  :)

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #888 : 25.12.2013, 21:09:27 »
Olen tosiaan noita mekaanisen virityspuolen juttuja lueskellut tässä ajatuksella,
ja etenkin tuota missä on "reseptit" ja dynolaput, eli "B19-B280 Viritys "reseptit" ja dynolaput.

Eniten tietenkin kiinnostaa tuo B230F kokoonpano mikä siellä on, ja saa vähän apuja, mitä tarvitsee tehdä, että saa woimaa.
Onhan tuossa kyseisessä kokoonpanossa kuitenkin, niin raju nokka (veikkaisin, että jokkis-kone), ettei se oikein kadulle sovikaan, vaan itse edelleen päädyn sitten VX3:n ostoon. Alkuperäisillä osilla vaan, niin on helpompaa.  ;)

Täytyy vielä pari kertaa lukea kaikki läpi.
Onhan isältäkin tuota moottoritietoa vuosien varrelta karttunut, kun hän on aikanaan kaksi- ja nelipyöräisiin kireitä vapareita rakennellut, niin myös häneltä saan apuja.  :)

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4113
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #889 : 25.12.2013, 21:44:40 »
Meinaatko tosiaan vaihtaa LH2.4:n tähän?

Mulla oli joskus tällä Bendix reginalla seiska ja olin kyllä vakuuttunut sen mukautumisesta pikkuvireihin, ajoin jopa ahdettuna sillä 0.5 paineilla pikku muutoksilla ilman ongelmia.
Melkeen kannattaa joku mega tms. laittaa jos ohjauksen vaihtoon alkaa.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #890 : 25.12.2013, 21:51:15 »
Meinaatko tosiaan vaihtaa LH2.4:n tähän?

Mulla oli joskus tällä Bendix reginalla seiska ja olin kyllä vakuuttunut sen mukautumisesta pikkuvireihin, ajoin jopa ahdettuna sillä 0.5 paineilla pikku muutoksilla ilman ongelmia.
Melkeen kannattaa joku mega tms. laittaa jos ohjauksen vaihtoon alkaa.

Kyllä lh 2.4 on paljon parempi kun mega alle 400hp...
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4113
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #891 : 25.12.2013, 21:54:48 »
Kyllä lh 2.4 on paljon parempi kun mega alle 400hp...
Joo, helvetin kätevä säätää  :2funny:
E: On se LH hyvä(mulla on kans viriturbossa), mutta jos joku pitää asentaa toisen tilalle niin kannattaa tosiaan miettiä varsinkin tässä jos ollaan niitä viimesiä heppoja hakemassa että oisko säädettävä paree..
« Viimeksi muokattu: 25.12.2013, 22:03:26 kirjoittanut janne81 »

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #892 : 25.12.2013, 22:03:43 »
Olihan se LH2.4 ajatus, mutta tosiaan kun vakiokoneessa on Regina toiminut melkein kuin uutena, niin miksi sitä pois ottamaan.  ???

Edelleenhän kuitenkin kaikki auki, kun uuteen koneeseen ei ole vielä yhtään osaa "hyllyssä".
Mutta tosiaan, kun Janne olet tähänkin asti hyvin auttanut, niin miksi en sinua tässäkin kuuntelisi.  ;)
Päivitin moottorinohjauksen vaihtoehdot aloitusviestiin.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #893 : 25.12.2013, 22:08:05 »
Joo, helvetin kätevä säätää  :2funny:
E: On se LH hyvä(mulla on kans viriturbossa), mutta jos joku pitää asentaa toisen tilalle niin kannattaa tosiaan miettiä varsinkin tässä jos ollaan niitä viimesiä heppoja hakemassa että oisko säädettävä paree..

Ostrichillä pystyy säätää lennosta... lh:ssa ja ezk:ssa aika hienoja ominaisuuksia. Esim megan nakutuksen käsittely ei ole edes samalta planeetalta.  ;)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2291
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #894 : 25.12.2013, 22:10:58 »
Jos LH kiinnostaa niin eikös siinä samalla vaihtuisi ihan oikea tekniikka tuon imumoottorin tilalle? Kuitenkin melko halpoja hevosia saisi vaihtamalla vaikka ft-moottorin ja kulutuskin varmaan putoaisi. Eipä se vakio ft:kään tosin tomaattina varsinkaan mikään raketti ole ainakaan omien kokemuksien perusteella. Mut joo, mä lopetan tän ahtopaineen hehkuttamisen tähän, jokainen tehköön kuten parhaaksi näkee! ;)
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #895 : 25.12.2013, 22:24:10 »
Ostrichillä pystyy säätää lennosta... lh:ssa ja ezk:ssa aika hienoja ominaisuuksia. Esim megan nakutuksen käsittely ei ole edes samalta planeetalta.  ;)

Kuulemma EZK on ihan pätevä boksi säätämään vinokonetta noissa tehoissa mitä itse tulen hakemaan,
ja niin kuin Janne kirjoittikin, niin Bendix Regina on hyvä. Molemmat ohjaukset jos nyt sitten pitäisi samoina,
kuin alun perin, niin moottorin sähköjen puolelta ei tarvitse säätää yhtikäs mitään.
Uusi kone olisi sitten kirjaimellisesti Bolt-on, kuten ehdin päässäni suunnitella. :)

Jos LH kiinnostaa niin eikös siinä samalla vaihtuisi ihan oikea tekniikka tuon imumoottorin tilalle? Kuitenkin melko halpoja hevosia saisi vaihtamalla vaikka ft-moottorin ja kulutuskin varmaan putoaisi. Eipä se vakio ft:kään tosin tomaattina varsinkaan mikään raketti ole ainakaan omien kokemuksien perusteella. Mut joo, mä lopetan tän ahtopaineen hehkuttamisen tähän, jokainen tehköön kuten parhaaksi näkee! ;)

Ei siinä mitään. Mielipiteitä pyysinkin, ja kiitos niistä.  :)
Vaparina menee tähän koppaan uusi kone. Jos tosiaan saan myöhemmin ei-vähäpäästöisen ostettua, niin siihen tulisi "FK".
Mutta "Möhköön" rakennan vaparina, ja tuolla suunnitellulla setupilla sen saa myös leimasta läpi vakio ABS-jarruilla (tai hyvin lähellä...).

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #896 : 25.12.2013, 22:34:17 »
khyl se orggis ft/fk-tekniikka menee vähäpäästöseen semmoisenaan jarruihin tai alustaan koskematta.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #897 : 25.12.2013, 22:43:51 »
khyl se orggis ft/fk-tekniikka menee vähäpäästöseen semmoisenaan jarruihin tai alustaan koskematta.

Kyllä, mutta VTT:n päästömittaus pitää edelleen olla, ja sen + turbotekniikan kanssa alkaa olla vaparin rakennus samoissa hinnoissa.
VTT päästömittaus on sellaiset 1400 euroa.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2291
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #898 : 25.12.2013, 22:47:29 »
Kyllä, mutta VTT:n päästömittaus pitää edelleen olla, ja sen + turbotekniikan kanssa alkaa olla vaparin rakennus samoissa hinnoissa.
VTT päästömittaus on sellaiset 1400 euroa.

Vähäpäästöinen kori, vähäpäästöinen mallisarjaan kuuluva moottori ilman mitään muutoksia. Ihan normaalilla muutoskatsastuksella menee, ei todellakaan vaadi mitään VTT mittauksia.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #899 : 25.12.2013, 22:48:42 »
Kyllä, mutta VTT:n päästömittaus pitää edelleen olla, ja sen + turbotekniikan kanssa alkaa olla vaparin rakennus samoissa hinnoissa.
VTT päästömittaus on sellaiset 1400 euroa.
njet, nuo koneet valmiiksi vähäpäästöisiä, ei muutakun luovariauton otteen kopion kanssa asemalle ja muutoskatsastus.


omavalmiste koneiden kanssa sitten asia eri

 

Proturbo  Autodiagnoosi