Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö + 744 GLE -90

  • 1268 Vastauksia
  • 342021 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #915 : 30.12.2013, 14:12:43 »
Tänään jälkikiristelin pakosarjan, ja imusarjan mutterit. Pakosarjasta olivat ainoastaan 1. sylinterin mutterit vähän löystyneet,
mutta imusarjan kaikilla muttereilla oli kiristystarve. Imusarjan 4. ylempi mutteri oli vain vähän kiinni...

Eilen illalla tuli käytettyä kaveria asioilla Helsingissä, ja reilu sadan kilometrin lenkki sisältäen ajoa Mellunmäessä, Itäkeskuksessa,
ja Ydinkeskustassa, sekä keskustan ympäristössä.
Volvo toimi koko reissun hyvin, mutta niin sen pitääkin, kun on huollettua kaikkea.  :)

EDIT. Kohta alkaisi olemaan sen verran rahaa kasassa, että voisi tilata vaikka tiivisteet "uuteen" koneeseen.
         Mietin, että voisi kuitenkin olla fiksumpaa tilata samaa merkkiä sekä ylä- , että alapäähään
         Elringiä tulee sitten kaikki moottorin tiivisteet olemaan.
« Viimeksi muokattu: 30.12.2013, 14:31:36 kirjoittanut Niko_S »

Poissa Mr.eikka

  • Hinnastomies
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 611
  • Aina säheltämässä sitä sun tätä
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #916 : 30.12.2013, 14:24:39 »
Kannattaa muuten vielä uudemman kerran vaikka parin sadan kilometrin jälkee tarkistaa ne muttereiden kireydet kun kerran olivat löystyneet noinkin paljon ;)
Tässä piti olla linkki autoni projekti topickiin, mutta vuosina 2015-2018 tapahtuneet ilkivalta tapaukset autoani kohtaan aiheuttivat sen, että autostani ei tule enään saataville uusia rakentelu postauksia eikä mitään muutakaan. Rakentelu jatkuu silti, mutta tapahtuneista asioista tulee tietämään ainoastaan harvat ja valitut.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #917 : 30.12.2013, 16:07:41 »
Kannattaa muuten vielä uudemman kerran vaikka parin sadan kilometrin jälkee tarkistaa ne muttereiden kireydet kun kerran olivat löystyneet noinkin paljon ;)

Kyllä. Tosiaan imusarjasta ei ollut kuin 4. sylinterin ylempi löystynyt hälyttävästi.
Voi olla, että nostokorvake kun on rautaa (imusarjan 4. sylinterin muttereiden alla oleva nostokorvake), niin se on elänyt eri tavalla kuin kansi, ja siksi löystynyt enemmän.

Kysymys: Saako Volvon 13 mm kiertokankia enää mistään uutena?
               Kyllähän niitä käytettynäkin hyväkuntoisia tosiaan saa, mutta siksi mietin,
               koska H-profiileja saa vaikka mistä (mutta ne taas maksavat enemmän, noin 350e sarja).

EDIT. Itselleni vastaten ei taida mistään saada, ellei sitten marmoritiskiltä hyvään hintaan...  ::)
« Viimeksi muokattu: 30.12.2013, 16:18:02 kirjoittanut Niko_S »

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3761
  • 195hv/406Nm
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #918 : 30.12.2013, 16:19:39 »
Eikös tossa sun autossakin saata jo olla 13mm veivit  ???

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #919 : 30.12.2013, 16:23:40 »
Eikös tossa sun autossakin saata jo olla 13mm veivit  ???

Kun ei tiedä. Jostakin täältä foorumilt kyllä muistelin lukeneeni, että jostakin reiästä ne sai tarkastettua, mutta nyt en löydä sitä tietoa...

Sitäkään muista, että missä vaiheessa vapareihen tuli vahvempi kiertokanki...  :-\
Autohan on valmistettu 1991 syksyllä. 

Poissa sevaan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #920 : 30.12.2013, 16:37:48 »
eikös siinä ole laippa imusarjan alapuolella kyljessä?
Volvo 740 D24T -87
Volvo 740 B200k -86
Nissan Datsun Patrol 3.3 -82

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #921 : 30.12.2013, 17:20:36 »
eikös siinä ole laippa imusarjan alapuolella kyljessä?

Nyt en ole täysin varma mitä tarkoitat.  ???

Kannesta sen verran, että se on valmistettu 19.09.1991,
mutta sen perusteella ei kyllä varmaankaan saa suoraa tietoa lohkon valmistusajankohdasta.
Lohkosta on vasemmalta stanssikilpi hävinnyt vuosien saatossa, joten tarkkaa ajankohtaa on mahdoton tietää...
Eiköhän se kuitenkin ole samoihin aikoihin valettu kuin kansi?

Jostakin muistan kuitenkin lukeneeni, että 1991 olisi vielä ollut 9 mm kiertokanget.

Poissa janekki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • -Team Karvavako Racing-
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #922 : 30.12.2013, 17:26:08 »
Kestää kai ne linnunluutki jos tehotavote 140hp :pomo:

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #923 : 30.12.2013, 17:35:09 »
Kestää kai ne linnunluutki jos tehotavote 140hp :pomo:

Kestää, mutta jos lähtee mopo käsistä ja, rakennankin rajumman vaparin.  :D
Olen myös miettinyt kannen laskua, ja pako- ja imukanavien muokkausta, niin sillä pomppaa jo yli 140 hp.  ::)

Joka tapauksessa rakentaisin uuden koneen kuitenkin pukissa, niin että nykyinen olisi autossa kiinni, ja sillä pääsisi liikkumaan.
Eli joka tapauksessa tarvitsee kiertokanget (eli 13 mm), männät, toinen kansi ja alakerta jne.
Kyllä se ainakin tällä hetkellä tuntuu itsestä siltä, ettei konetta kehtaa vakiokannella kasata, jos kaiken muun aikoo laittaa uusiksi.  :)

EDIT. Kirjoitusvirhe korjattu.
« Viimeksi muokattu: 30.12.2013, 17:37:37 kirjoittanut Niko_S »

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #924 : 30.12.2013, 18:21:36 »
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=257212

-89 B200F:ssä oli 13mm kanget, eli aivan tuurista kiinni kummat on

Ei siellä stanssikilpeä ole:


Ton B230 alapuolella on valussa hieman vastaava kuin tässä, tosin erilainen kun toi on niin vanha



Eli pävämäärä on valettu lohkoon
No kun halvalla sai.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #925 : 30.12.2013, 18:52:29 »
Ok. Kiitos tiedosta.  :)

Tuli kauppamatkalla mieleen yksi varma keino, jolla saisin 13 mm kanget. Ostan suoraan turbon alakerran (sitten myöhemmin, kun on varaa).
Vaparikäytössä vain tulppaa turbon öljynpaluun, ja myöhemmin voi käyttää samaa lohkoa ahdetussa koneessa jossain toisessa kopassa. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla.  ;)

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5880
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #926 : 30.12.2013, 18:59:35 »
Ja viritys on onnistunut, kun puolet tehoista hävinnyt :2funny:
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #927 : 30.12.2013, 19:14:49 »
Ja viritys on onnistunut, kun puolet tehoista hävinnyt :2funny:

Noh, noh. Eläpäs maalaile piruja seinille, ennen kuin homma on edes alkanut.  :hello:

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #928 : 30.12.2013, 20:06:06 »
Nyt en ole täysin varma mitä tarkoitat.  ???
Siinä imusarjan alapuolella on laippa, "samaista" reikää täyttää tappikoneissa mekaaninen bensapumppu . Laippa auki, kiintolenkki käteen ja mittaamaan mitkä veivit siellä on  ;)
miikelin kuvasta hieman vinkkiä:


Kylhän nyt jokaisen takavetomiehen pitäs tämmöset tietää kerran jos kerran etuvetomieskin tietää :D
« Viimeksi muokattu: 30.12.2013, 20:12:12 kirjoittanut JoonasH »

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2291
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #929 : 30.12.2013, 20:13:58 »
Siinä imusarjan alapuolella on laippa, "samaista" reikää täyttää tappikoneissa mekaaninen bensapumppu . Laippa auki, kiintolenkki käteen ja mittaamaan mitkä veivit siellä on  ;)
miikelin kuvasta hieman vinkkiä:
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Kylhän nyt jokaisen takavetomiehen pitäs tämmöset tietää kerran jos kerran etuvetomieskin tietää :D

Ei ole uudemmissa lohkoissa välttämättä puhkaistu tuota reikää. ;) Kuvan lohkossakaan ei taida olla, kierteethän noista löytyy vaikka ei olisikaan reikää puhkaistu. Ainakin omasta -95 lohkosta puuttuu, en tarkemmin tiedä missä kohtaa on jäänyt pois. Liekö satasarjalaisissa ollenkaan?
« Viimeksi muokattu: 30.12.2013, 20:15:53 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron