Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö + 744 GLE -90

  • 1268 Vastauksia
  • 377270 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #975 : 21.02.2014, 20:26:51 »
Tämä koko auto voi tosiaan olla niitä jälkimmäisiä, ja ollut huonollakin pidolla korin puolesta, niin kuin tullut pari kertaa mainittuakin.

Tosiaan tarkoitukseni onkin sitten kun tulee uudet tankin pannat (original tai itse tehty), niin vetäisen niihin alustamassat, ennen kiinni laittoa.


Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #976 : 22.02.2014, 19:16:47 »
Kävin tänään kaverin tallissa laittamassa nyt väliaikaispantentin tankin pannaksi.
Laitoin 19 mm leveää reikänauhaa kaksinkerroin. Pari ohkaista kumin palaa jouiduin laittamaan reikänauhan ja tankin väliin, että kirrasi kunnolla.

Pari pakollista (huonoa kännykkäkameran laatua) kuvaa vanhan pannan kunnosta:





Itse reikänauha-patentista en saanut auton olla otettua kunnollista kuvaa kännykällä,
mutta oletan, että ihmiset tietävät miltä reikänauha näyttää.  :hello:

Mittailin samalla pannan mitat (päädyissä oli säilynyt alkuperäinen paksuus ja leveys), ja tuli seuraavaa:

ainevahvuus: 3 mm
leveys: 33 mm
pituus: ~90 cm

Käytännössä siis lattarautaa.
Lähin lattaraudan leveys on 30 mm, mutta ei se kyllä vaikuta jos panta on 3 mm kapeampi.

Motonetista saisi 2 metriä 30x3 mm lattarautaa hintaan 7,90e.

Ruosteensuojamaali ja massat löytyy jo valmiina, niin olisivat uudet tankin pannat olisivat rahallisesti lähes ilmaiset.  :)

Oikeanpuoleisen pannan mukaan saa muodon taivuteltua. 


Poissa AnttiR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 569
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #977 : 23.02.2014, 01:49:11 »
Uudet tankin pannat on volvollakin lähes ilmaiset.
-Volvo 850 T-5R -95
-Volvo 242 -81

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #978 : 24.02.2014, 16:53:25 »
Kävin tänään hakemassa siniseltä uuden paisuntasäiliön korkin, ja sen lisäksi tiivisteen öljyn täyttöaukon korkkiin uuden tiivisteen,
koska se on joskus näyttänyt vuotavan.

Alkaa siis empiirinen koe, onko paisarin korkki osasyyllinen lievään "nesteenkarkailuun" vai ei.  :D


Jos kaikki menee putkeen, niin lähiaikoina tulee yksi osa.
Pidän tämän nyt vielä omana tietona.  ;)

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4653
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #979 : 24.02.2014, 16:55:08 »
nyt alko jännittämään!,kerro jo ;)
« Viimeksi muokattu: 24.02.2014, 20:00:42 kirjoittanut jen »
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #980 : 25.02.2014, 17:49:12 »
Enkä kerro.  ::)

Tänään tuli kuitenkin viesti, että kyseinen osa lähti postiin. Jos saisi sen jo tällä viikolla.  :)

Vielä tänään ei pystynyt sanomaan oliko paisuntasäiliön korkin uusimisesta suurempaa hyötyä,
koska se mysteerinen parin desin jäähdytysnesteen häviäminen, tapahtuu noin 1000 km aikana.  ???

Kummasti ei vaihteistoöljyäkään ole vuotanut, ja niikseen tarvinnut lisätä viimeisten 3 kk aikana,
joka onkin sinällään hyvä, koska ostan kerralla sitten 20 litraa ATF:ää, tiivisteiden ja öljyn vaihtoa varten.

Mietinkin jo nyt, että lootan öljyjen vaihto (huuhtelemalla tietenkin) olisi ehkä viisainta suorittaa ennen kuin ottaa ö-pohjan irti (menee nyt se noin 4 litraa öljyä "hukkaan" kylläkin (joka likaantuu), mutta siksi ostankin 20 litraa...), ihan helppouden takia, jotta turbiinissa olisi sitten
valmiina uudet öljyt, ja kun vaihteisto on taas rempan jäljiltä kasassa, niin ei muuta kun kaataa loput öljyt sisään.  8)



 


Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1317
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #981 : 25.02.2014, 18:14:27 »
taaaai sitten kaataa uutta öljyä rempan jälkeen ja aloittaa huuhdellen vaihdon siinä samalla

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #982 : 25.02.2014, 18:29:29 »
taaaai sitten kaataa uutta öljyä rempan jälkeen ja aloittaa huuhdellen vaihdon siinä samalla

Tai tämä. Näkee sitten miten päin huvittaa tehdä.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1317
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #983 : 25.02.2014, 19:07:19 »
Nimenomaan, ei kummoista merkitystä. Kunnon galvanoidulla reikänauhalla  kanssa korjasin "väliaikaisesti" oman ysin katkenneen tankin pannan, pamahti viikonloppuna rikki ja kaupoille 30 km. Päät tuplana taitettuna kiinnitysmutterin alle ja muuten koko komeus fillarin sisäkumin sisään. Pari vuotta ollut vasta tuo väliaikaisuus. Voi toki olla, ettei kestä alkuperäisen vastavaa 20 vuotta.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #984 : 26.02.2014, 14:50:19 »
Itse meinasin tässä kevään aikana tekaista uudet tankin pannat 30 x 3 mm lattaraudasta, niin kuin aiemmin jo kirjoittelinkin.
Niiden päälle sitten kunnon ruosteensuojamaali, ja pari kerrosta alustamassaa, niin luulisi kestävän vähintään sen saman kuin nykyiset.

Eihän se tankki tosiaan sieltä ollut liikkunut yhtään, vaikka toinen panta olikin poikki,
kun reikänauhaa asentaessa katselin, että siellä tankin sivussa on metallinpalat, jotka jotenkin näyttävät tukevan tankkia pohjaa vasten.
Ne olivat paksussa alustamassassa, ja massassa ei näkynyt merkkejä mistään liikkeestä.


Saapa nähdä saanko paketin tällä viikolla, kun Itella lupaa kotimaan rahdille toimitusajaksi 2 päivää.
Joutuu jännäämään.  :D
 

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #985 : 27.02.2014, 18:52:26 »
Kusti oli polkenut tänään paketin postiin, niin noudin sen.

Kuvia:





VX3 nokka-akseli  *taavih-> *taavih->
Sori tuosta tosi huonosta jakajan pään kuvasta... erottaa kuitenkin juuri ja juuri stanssin.

Nimimerkiltä hensson ostin tuon, ja toimenpide meni mukavasti.


Venttiilinvälykset kävin lämpimästä koneesta mittaamassa:

1. imu: 0,35mm  pako: 0,35mm
3. imu: 0,35mm  pako: 0,35mm
4. imu: 0,35mm  pako: 0,35mm
2. imu: 0,45mm  pako: 0,40mm

Eli ne oli ok, eikä vaadi säätöä. Kerrankin näin.  :)

Motonetissa kävin tiivisteet venakoppaan, ja nokkaan hakemassa, mutta nokan tiivistettä ei ollut, vaikka kone niin väittikin...
Huomenna siis Biliasta nokan tiiviste. Ostan kyllä samalla myös venakopan tiiviste, koska Motonetin vastaava oli jo niin ankea asentaa "tuoreena".
Sitä paitsi suosituksenahan on kuitenkin vaihtaa se venakopan tiiviste joka kerta, kun venakopan avaa, niin menee samaan konkurssiin.

Viikonloppuna jos saisi asennettua VX:n.
Jakohihnan uskallan käyttää "uudestaan", koska sillä ei ole ajettu kuin 16 tkm.

 
Nyt ei tiedä laittaako M-nokan vai VX-nokan pultin sinne, kun VX-nokan mukana tuli sen oma pultti.  :D

Poissa Mr.eikka

  • Hinnastomies
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 611
  • Aina säheltämässä sitä sun tätä
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #986 : 27.02.2014, 19:30:28 »
Vx:n pultti tietenkin muutenhan saattaa ilmetä tehon alenemista.  ;)
Tässä piti olla linkki autoni projekti topickiin, mutta vuosina 2015-2018 tapahtuneet ilkivalta tapaukset autoani kohtaan aiheuttivat sen, että autostani ei tule enään saataville uusia rakentelu postauksia eikä mitään muutakaan. Rakentelu jatkuu silti, mutta tapahtuneista asioista tulee tietämään ainoastaan harvat ja valitut.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #987 : 27.02.2014, 19:45:49 »
Vx:n pultti tietenkin muutenhan saattaa ilmetä tehon alenemista.  ;)

Tottakai.  ;)


Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #988 : 27.02.2014, 21:19:54 »
Itselleni ja lukijoille, niin viriviri homma keskittyy jatkossa taas rahan säästöön, jotta saa ostettua toisen kannen (jota sitten työstää).
Ensimmäinen etappi VX3-nokan muodossa kuitenkin saavutettu, koska pelkkä säästäminen puuduttaa.
Päivittelin pari juttua tuonne etusivun "ostoslistaan". Oranssilla tosiaan, mitä koneessa on, mutta jos ja kun olisi planeetat kohdillaan,
niin moottoriremppaa tekisi.

Lievästi unelmoin jo peltipakosarjan tekemisestä, mutta sen näyttää taas aika.
Rahallahan saisi Marteliukselta varmasti hyvän peltisarjan, mutta se raha puuttuu. Tuokaan ei kuitenkaan ole pois suljettu.

Kansi on kuitenkin ykkönen tuossa tehonlisäyksessä heti nokan jälkeen, ja imusarjan saisi kanssa suhteellisen pienellä siistittyä.


Vähän joutuu kuitenkin mätähommiakin tänä vuonna tekemään, kun D-pilarin alaosat vaatii hitsipilliä.
Tai oikealla on reikä, mutta vasenkaan tuskin kaukana on, koska yhtä hyvin ruosteessa, niin vetäisi tervettä sinne molemmille puolille.

Pohja vaatii vähän kanssa syyniä, koska etuosassa on alkavia ruosteita.


 

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #989 : 27.02.2014, 22:27:08 »
Rosterista vaan ne pannat teet niin ovat täällä vielä ihmisten jälkeenkin :hello:

 

KL-varaosat  Race.fi