RallyBaron  Samppasport

Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö + 744 GLE -90

  • 1268 Vastauksia
  • 341962 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1065 : 08.04.2014, 20:01:00 »
Kerro tuosta lämpötila-anturin "herätevirrasta"  ???
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1066 : 08.04.2014, 21:11:00 »
Piti mun kirjoittaa alunperin ohjausvirta...   :facepalm:

Hyvin taas ajattelee loppuun ennen kuin kirjoittaa.  ::)

Eli kun sinne liittimeen ei tullut virtaa (tai välistä näytti 0,5 volttia), niin ajattelen tutkia ensin ohjausyksikön liittimen,
koska ei muiden kokemuksien perusteella ole ensimmäinen kerta, kun tulee vikavalo ehjästä anturista, ja ohjausyksikön päässä on hapettumaa.
Tosin johtovika ei ole vielä pois suljettu.


Poissa Mr.eikka

  • Hinnastomies
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 611
  • Aina säheltämässä sitä sun tätä
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1067 : 08.04.2014, 21:20:22 »
Mitäs jos sie mittaisit noista johdoista ohmit. Ihan vaan näin vinkkinä ;)
Tässä piti olla linkki autoni projekti topickiin, mutta vuosina 2015-2018 tapahtuneet ilkivalta tapaukset autoani kohtaan aiheuttivat sen, että autostani ei tule enään saataville uusia rakentelu postauksia eikä mitään muutakaan. Rakentelu jatkuu silti, mutta tapahtuneista asioista tulee tietämään ainoastaan harvat ja valitut.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1068 : 08.04.2014, 21:43:43 »
Mitäs jos sie mittaisit noista johdoista ohmit. Ihan vaan näin vinkkinä ;)

Jos tarkoitat että liittimen päästä, niin sieltä ei tullut ohmejakaan, niin siksi kokeilin myös varmuudeksi voltteja.  ;)
En tosin usko, että sinne tuli sitä puolta volttiakaan, vaikka se näytössä välähtikin.
En ole sähköinsinööri, niin en ala spekuloimaan, mistä mitätön 0,5 volttia kehittyi sekunniksi näyttöön. 

Mutta se taas tästä, ja liittimeen ei tullut oikeasti havaittavaa sähkövirtaa.








Poissa Mr.eikka

  • Hinnastomies
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 611
  • Aina säheltämässä sitä sun tätä
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1069 : 08.04.2014, 21:50:55 »
Jos tarkoitat että liittimen päästä, niin sieltä ei tullut ohmejakaan, niin siksi kokeilin myös varmuudeksi voltteja.  ;)
En tosin usko, että sinne tuli sitä puolta volttiakaan, vaikka se näytössä välähtikin.
En ole sähköinsinööri, niin en ala spekuloimaan, mistä mitätön 0,5 volttia kehittyi sekunniksi näyttöön. 

Mutta se taas tästä, ja liittimeen ei tullut oikeasti havaittavaa sähkövirtaa.
Siis mie tarkotin sitä että katot mittarilla onko johto ehjä ;) Eli mittari ohmi lukemille ja mittarin mittauspää johdon toiseen päähän ja toinen toiseen päähän vaikka sitten johdon pätkällä avittamalla
Tässä piti olla linkki autoni projekti topickiin, mutta vuosina 2015-2018 tapahtuneet ilkivalta tapaukset autoani kohtaan aiheuttivat sen, että autostani ei tule enään saataville uusia rakentelu postauksia eikä mitään muutakaan. Rakentelu jatkuu silti, mutta tapahtuneista asioista tulee tietämään ainoastaan harvat ja valitut.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1070 : 08.04.2014, 22:37:38 »
Onkos reginassa musta vai sininen lämpöanturi?  Musta mitataan nastan ja maan väliltä, sininen napojen väliltä.

s73

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1071 : 08.04.2014, 22:50:17 »
Onkos reginassa musta vai sininen lämpöanturi?  Musta mitataan nastan ja maan väliltä, sininen napojen väliltä.
musta.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1072 : 15.04.2014, 17:28:32 »
Musta on Reginassa joo. Maan ja navan väliltä tosiaan mittailin.

En ole noita johtoja mittailemaan, enkä muutakaan tekemään, kun flunssaa sun muuta,
mutta tässä alan taas rauhassa tutkimaan.



Tulipa sitten parin p*skan puhujan kanssa keskusteltua tuosta vinokoneen historiasta
uudestaan, niin syyksi virheelliseen tiedonantoon selvisi, etteivät tykkää Volvoista (koska kerran oli etuveto Volvo, jossa oli enemmän vikaa) niin ajattelivat juksuttaa.
Osahan nyt omaa hölmöyttä, kun lähes kokonaan uskoin, mutta näin.

Loppujen lopuksi olimme yhtämieltä siitä, että Volvon vinokone on kokonaan ruotsalainen keksintö.

En nyt sotke omaa topiccia enemmällä vuodatuksella,
Mutta homma on niin kuin selvä, ja itselläkin parempi fiilis.


Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1073 : 16.04.2014, 20:55:26 »
Tuli tarve ostaa tänään takaluukun kanteen uudet kaasujouset, koska aamulla tipahti luukku "niskaan", kun kontista työkaluja kaivelin.
Onneksi on köykämiiniä, niin ei kauheasti paina, ja vanhat pumput jaksoivat inasen jarruttaa, niin vammoilta vältyin.
Pitänyt jo 3 vuotta uudet sinne ostaa, mutta nyt kun se ei pysynyt enää aina ylhäällä, niin oli ihan käytettävyyden kannalta järkevää ne uusia.  :D

Motonetin pumput ostin, niin pysyy luukku taas ylhäällä.
Sopivasti oli taas orggis öljynsuodattimia tyrkyllä, niin sellaisen hankin myös. Säästin jopa euron, kun ostin sen suodattimen Motonetistä.

Nyt vaan näiden vuosien aikana huomannut, että öljy on aina mustaa ulos laskettaessa, vaikka öljynvaihtoväli on minulla 8 - 9 tkm.
Teboilin puolisynteettistä 10w 40 Silveriä olen käyttänyt, mutta muistaakseni siinäkin on jo aika paljon "pesuaineita".

Ei se mosa kyllä kovasti väljäkään ole. Öljynkulutuskin on ns. normaalia, kun viimeisen 4 tkm aikana meni noin 2 desiä öljyä (tänään katsoin ja lisäsin öljyä). Tulee kyllä muutenkin öljytasoa seurailtua pari kertaa viikossa, mutta nyt se oli vasta mittatikusta laskenut.

Tässä pääsiäisenä suunnittelin tutkivani ne lämpöanturin johdot, ja ecun pään liittimet.
Pieni pakokaasuvuoto siellä jossain vielä on, niin senkin haluan paikallistaa.




 

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1074 : 16.04.2014, 21:20:19 »
Vieläkö sää jaksat raapia päätäs tuon öljyn mustumisen kanssa  ::) Eikö se ole ihan normaalia että ne öljyt mustuu käytössä  ;)

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3761
  • 195hv/406Nm
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1075 : 16.04.2014, 21:32:53 »
Vieläkö sää jaksat raapia päätäs tuon öljyn mustumisen kanssa  ::) Eikö se ole ihan normaalia että ne öljyt mustuu käytössä  ;)
Mää huolestuisin sit ku öljyt pysyy puhtaina koko vaihtovälin  ::)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1076 : 17.04.2014, 10:19:26 »
Eihän se vakavaa ole. Sitten vasta alkaa tosiaan huolehtimaan, jos se öljy on kirkasta tai lilisääntyy.  :D

Joskus muistan yhden automiehen kehuneen minulle, kuinka öljy oli puhdasta 10 tkm jälkeen...  ::)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1077 : 17.04.2014, 12:05:01 »
Periaatteessa jos öljy mustuu nopeasti öljynvaihdon jälkeen, hoitaa öljy tehtävänsä. Öljyn yksi tehtävähän on kerätä epäpuhtauksia moottorista ja kuljettaa ne öljynsuodattimeen.

Kärjistäen sanoen voi siis todeta, että kirkaana pysyvä öljy ei pese vaan piki ja karsta pääsee kertymään vääriin paikkoihin.

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1078 : 17.04.2014, 16:34:47 »

Joskus muistan yhden automiehen kehuneen minulle, kuinka öljy oli puhdasta 10 tkm jälkeen...  ::)
Tekisi mieleni sanoa että lähdekritiikki on hyvästä  :D
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1079 : 17.04.2014, 17:27:42 »
Periaatteessa jos öljy mustuu nopeasti öljynvaihdon jälkeen, hoitaa öljy tehtävänsä. Öljyn yksi tehtävähän on kerätä epäpuhtauksia moottorista ja kuljettaa ne öljynsuodattimeen.

Kärjistäen sanoen voi siis todeta, että kirkaana pysyvä öljy ei pese vaan piki ja karsta pääsee kertymään vääriin paikkoihin.

Näinhän se on.

Alunperin vuosi tai kaksi sitten, kun Volvon koneen öljyn likaantumista ihmettelin, niin entisissä autoissa se ei yhtä nopeasti likaantunut,
mutta voikin olla, että niiden koneet tai öljynkierto ei sitten ollut yhtä iskussa, kuin the Möhkössä.

Käytännössähän tuosta nyt voi päätellä, että öljynkierto toimii niin kuin pitää.

Julistan nyt täten öljyn likaantumis -keskustelun päättyneeksi tässä topicissa.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tuossa pihaan tullessa tutkin pikaisesti pakopuolta, ja konehuoneen puolelta kuuluu välillä vaimea puhallusääni (sellainen kukkopillin tapainen), niin saattaa pakosarjan ja kannen välillä olla pieni vuoto. Saattaa tosin vaikuttaa, jos pakosarjan mutterit löystyisi nopeammin kuin pitäisi.

Nimittäin, kun Biliasta viime vuonna uudet pakosarjan kiinnityshilppeet ostin, niin ne mutterit eivät ole laippalukkomuttereita,
vaan tavan lämmönkestäviä laippamuttereita (eli lukitushammastus puuttuu).

Auton altakin kyllä kuuluu vuotoääntä edestä, niin täytyy vielä tarkastaa katalysaattorin laipat, koska pakosarjanlaipasta se ei vuoda.
Vähän kyllä pelottaa myös, että voisi vuotaa jopa katalysaattorin saumoista.
Siellä kun on melkein varmasti tehtaan asentama katalysaattori (se ulkoa pyöreä), niin saattaa olla 21 vuotta (valmistuksesta) tehnyt tehtävänsä.

Pakoputkea suunnittelin muutenkin tänä vuonna rakentavani, ja evo1. versio olisi takapöntöltä supiste, 2,5" ylitysputki, ja taakse Simonsin 2,5" vaimennin.

Tänään tässä iltasella perehdyn kytkentäkaavioon sen verran, että löydän sieltä ne lämpöanturin johdot.


Tekisi mieleni sanoa että lähdekritiikki on hyvästä  :D

 ;) Kyllä näin on.

Oma lähdekritiikki kyllä tiukkeni sen jälkeen, kun pari "mestaria" puhui paskaa vinokoneesta.  ::)







 



 

Proturbo  Autodiagnoosi