Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö + 744 GLE -90

  • 1268 Vastauksia
  • 341977 Lukukerrat

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1110 : 04.06.2014, 19:05:20 »
On se nyt uusinut vikakoodin 2-3-2, eli seos liian laiha tai suuri tyhjäkäynnillä.

Lambda-anturi ei enää vikakoodin aiheuttaja ole, koska uusi osa, ja mittasin signaalijohdostakin toimivaksi.

Isot pojat ovat kertoneet, että saattaa olla vähän hakuammuntaa sen jälkeen.

Kuitenkin voi ennen lambda-anturia oleva pakovuoto myös kuulemma laukaista vikakoodin.
Pakosarjantiivisteet ei ainakaan vuoda, kun ne vaihdoin viime viikonloppuna, ja ainakin silloin kun pakovuotoa oli, niin kierrätettäessä moottoria paikallaan, niin tyhjäkäynnille kun laski, alkoi tökkimään. Nyt uusilla tiivisteillä laskee nätisti tyhjäkäynnille, eikä töki.
Eli aika klassinen pakovuodon oire oli, kun kaasun virtauksen hidastuessa alkoi falskaamaan, ja seokset meni persilleen.

Vanhanliiton kikalla suihkin crc-sumua pakopuolelle, ja "tsupsua" ei tullut, niin oli silläkin tarkastuksella tiivis.
Samalla tuli suihkittua imuapuolta, muttei ollut vuotoa sielläkään.

Tyhjäkäynnillä vähän röpöttää, niin pako- ja imupuolen ollessa nyt ainakin riittävän tiiviit, niin kyllähän se sitten siltä väärältä seokselta vaikuttaa.

Sellainenkin vaihtoehto tuossa on, että polttoainepumppu ei tee enää tarpeeksi painetta.
Siellä on se "legendaarinen" Motonetin kiinalainen tarvike. 2 vuotta se on siellä surissut, ja kuuleman mukaan suurin osa kyseisistä pumpuista on lauennut siinä 1 vuoden käytön jälkeen.

Boschin pumppu kustantaa noin 120 - 160e (riippuen paikasta), ja Motonetin kiinalainen 65e.
Kuitenkin se Boschin pumpun pitäisi kestää ainakin 10 vuotta, niin valinta on aika selvä mikä se seuraava pumppu tulee olemaan.
Sitä paitsi tuon tarvikepumpun kanssa joutuu kikkailemaan ja tekemään "patentin", että se pysyi pumpun telineeseen, koska tarvike on pituudeltaan lyhyempi. Eli ei ihan merkkikohtainen osa.

Professional Parts Of Sweden (eli made in China) oli sekin pumppu, ja ei herätä näissä piireissä luottamusta, mutta joku osa tullut sen nimellä rahanpuutteessa ostettua.

Mutta jos sen polttoainepumpun nyt kokeilee Boschiin vaihtaa, kun tässä seuraavan kerran saan tilille rahaa.

PS. Uusin Motonetin Professional Parts Of Sweden -kokemus on takaluukun pumput.
      Toimii yhtä huonosti kuin edelliset tehtaan asentamat, 22 vuotta vanhat kaasut, sillä erotuksella, että luukku ei tipu niskaan,
      ja nousee 3/4 osaa liikematkasta "omin voimin".
      Kunnossa olevien laatupumppujen olen nähnyt vetävän luukun ylös puolesta matkaa.
     
      Ei kyllä ollut ylläri, joutaa kaikki tarvikeosat tässä "taivaaseen" kun pääsee alkamaan projektia/entisöintiä.


Nyt jos arvon lukijat ihmettelevät esim. "tilitystä" siitä vikakoodista, ja sen mahdollisista syistä, niin meikäläisellä on ollut tapana alustaa asia niin, että vian oireet (mitä itse havainnut) tulevat esille, ja jälkeen päin jos tarvitsee omaa "huoltokirjaa" kaivella, niin saa selville mitä tuli tehtyä, milloin ja miksi.

Tällä kertaa ei muuta.  :)



 

Poissa seiskanelonen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 286
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1111 : 05.06.2014, 01:18:54 »
Se on vaan niin että mitä enemmän käytät ns.halpaosia niin ongelmat kasaantuu jossain vaiheessa. Harmillista kun olet noinkin aktiivisesti volvoasi ylläpitänyt. Minulle oli oli yllätys kun käytin omaani 940 Bilialla vian määrittämisessä, niin se ei maksanut mitään???(samalla kyllä huollettiin firman auto). Älä huoli kysymyksiä vaan eetteriin ja joku aina vastaa(viisaasti).
sisäänajettuja volvoja
144Gl-74, 244 Dl-79,  244 Dl-83,  244 Gle-84,
740 Gle-90, 940 Ft-94

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1112 : 05.06.2014, 21:42:37 »
-H-

EDIT.

Nyt muistin, isän maininneen hänellä teki Volvon automaatissa samanlaista vikaa, ja se korjaantui vaihtamalla pnp-kytkin.

Eli täytyy nyt ensin etsiä vaihdevalitsimen asentotunnistin, koska välillä tuntuu enemmän olevan apua siitä vaihdekepin kanssa kikkailusta.
Tai kaivaa kepin juuresta/tuhkiksen lähistöltä kepille menevän piuhasarjan liitin ja tehdä hypäri, jos ongelma poistuu niin...
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1113 : 05.06.2014, 22:51:02 »
Näinhän se on, että ei ne tarvikeosat eivät pärjää vertailussa laatuosaa vastaan.
Nyttemmin olen niitä tarvikeosia yrittänyt välttää, jos on ollut varaa siihen orggis-laatuun, ja viimeisen vuoden aikana onkin tullut ostettua aika paljon varaosia Biliasta, ja tarvittavat Boschin osat on löytänyt joko Motonetista tai Fixukselta.

Karu totuus vaan on, että Suomessa kaikki, ja etenkin autonosat ovat kalliita.
Siksi nyt meinasinkin, että kun saan tämän kunnostamisen potkaistua kunnolla käyntiin, niin Ameriikasta tilailisin Volvon orggis-osia volyymilla,
kun siellä ne maksavat suunnilleen puolet meidän hinnoista.


Mittailin koululla puristuspaineet, kun muilta töiltä ehdin.


1. sylinteri: 10 bar

2. sylinteri: 10,2 bar

3. sylinteri: 10,2 bar

4. sylinteri: 10,3 bar

Volvon ilmoittama sylinterin minimi puristuspaine on 8,8 bar ja "sallittu" maksimi paine-ero pyttyjen välillä 2 bar.
Eli ihan hyvässä tikissä moottori on vielä.


Tai kaivaa kepin juuresta/tuhkiksen lähistöltä kepille menevän piuhasarjan liitin ja tehdä hypäri, jos ongelma poistuu niin...

Joo. Olinkin jostain lukenut, että näinkin voi tehdä.
Pitäisi muutenkin niitä kepin johtoja fiksata, koska solenoidin piuhasta on kuori rikki (jonka takia ylivaihteen lukitus, eli "pakko kolmonen" ei toimi). Lisäksi jouduin aikanaan tekemään abiko-patentin vaihdekaavion taustavalolle, kun sieltä oli johdot poikki.

The moose

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1114 : 06.06.2014, 11:25:23 »
Ite saman pnp kytkin ongelman kanssa tein niin, että pnp ltä sininen ja pinkki johto yhteen riippuu johtosarjasta mikä väri.. Mut sit lähtee vaihde päällä käymään eikä leimasetä tykkää jos huomaa. Alkujaan se piti ohittaa omassa siks kun se syttyi palamaan kaikesta pölystä ja kojetaulun putsaus aineista, siellä oli sellasta mössöä joka ei tykänny kun se kulunut pnp kytkin kipunoi.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1115 : 07.06.2014, 00:00:32 »
Ite saman pnp kytkin ongelman kanssa tein niin, että pnp ltä sininen ja pinkki johto yhteen riippuu johtosarjasta mikä väri.. Mut sit lähtee vaihde päällä käymään eikä leimasetä tykkää jos huomaa. Alkujaan se piti ohittaa omassa siks kun se syttyi palamaan kaikesta pölystä ja kojetaulun putsaus aineista, siellä oli sellasta mössöä joka ei tykänny kun se kulunut pnp kytkin kipunoi.

Ok. Kiitoksia infosta.

Tällä hetkellä en nyt Volvon huoltoon kauheasti panosta (en niin kuin normaaliin tahtiin, että kaikki epäilyttävä uusitaan  :D, vaan nyt seuraaksi vain öljynvaihto), kun tavoite on saada japsi leimalla, ja kahteen autoon ei ole vara ostella osia.
Volvossa nyt ei ole sellaisia vikoja, jotka johtaisivat siihen, että auto nyt olisi sitten pois ajosta.
Käytännössä kaikki viat ovat tiedossani, vaikka en nyt joka mutteria ja nippeliä ole vielä tutkinut.

Jos ruosteet ja korin pari ruostereikää ottaa pois, niin ei tässä nyt oikeasti ole ollut juuri ollenkaan vikoja,
vaikka ottaa huomioon, että noin 10 vuotta ennen kuin auto tuli minulle, niin sillä oikeastaan vain ajettiin, ja suurin osa perushuollosta laiminlyötiin, joita sitten olen ottanut tässä kiinni.


Alkaa olemaan vähän jo henkimaailman juttuja tuo lambdan vikakoodi.
Nimittäin tänään tsekkasin vikakoodit, ja 2-3-2 (seos tyhjäkäynnillä liian rikas tai laiha / lambda) oli hävinnyt diagnostiikasta.

Edellisen vikakoodien luvun välissä (jolloin tuo koodi 2-3-2 oli) en tehnyt muuta, kuin otin puristuspaineet,
mutta se nyt ei mitenkään vaikuta vikakoodien tulemiseen ja häviämiseen.

Kyllä se nyt kuitenkin vaikuttaa siltä, ettei kone saisi tarpeeksi soppaa, koska jos vertaan siihen tilanteeseen, mitä oli silloin kun VX3-nokan vaihdoin, niin tuntui että veti kivemmin ylhäällä, mutta toisaalta siihen uuteen moottori toimintaan tottuu nopeasti.

Ehjä lambda-anturi kyllä palautti mosaan eloa, mutta kyllä se tuntuu että se polttoainepumppu olisi oikeasti tulemassa tiensä päähän,
kun normaaliajon käyttöalueella (1500 - 3000 rpm) puutuu välillä, jos pitää vauhtia lisätä, ja ylämäen kesken joutuu lisäillä kaasua, vaikka ennakoisi jo mäen alla. Silloin kun VX3-nokan vaihdoin, niin mäet meni kivasti siinä suunnilleen pintakaasulla.

Seuraavasta rahasta jos olisi varaa ostaa se oikea Boschin pumppu tankkiin, niin olisi aika jepa.



 

Poissa Mr.eikka

  • Hinnastomies
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 611
  • Aina säheltämässä sitä sun tätä
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1116 : 07.06.2014, 08:52:51 »
Kokeiles sitä että otat akun irti hetkeks. Ja laitat takasi jonka jälkeen ajelet pienet lenkit ja katot koodit ;)
Tässä piti olla linkki autoni projekti topickiin, mutta vuosina 2015-2018 tapahtuneet ilkivalta tapaukset autoani kohtaan aiheuttivat sen, että autostani ei tule enään saataville uusia rakentelu postauksia eikä mitään muutakaan. Rakentelu jatkuu silti, mutta tapahtuneista asioista tulee tietämään ainoastaan harvat ja valitut.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1117 : 08.06.2014, 18:39:55 »
Kokeiles sitä että otat akun irti hetkeks. Ja laitat takasi jonka jälkeen ajelet pienet lenkit ja katot koodit ;)

Tämä kokeiltu.  ;) Tällä kertaa ei sillä ollut vaikutusta tuohon 2-3-2 vikakoodin tulemiseen tai häviämiseen.

Nyt kuitenkin ennen kuin menen suin päin vaihtelemaan polttoainepumppua, ajattelin kokeilla vaihtaa ensin polttoainesuodattimen.
Tukkoinen polttoaine suodatin voi kuitenkin aiheuttaa myös tuollaista oiretta, että moottori tuntuu pienesti hyytyvän.

 



Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1118 : 11.06.2014, 20:26:54 »
Pientä pakoputkisto "viriä":



Tukkoinen takavaimennin pääsee taivaaseen, eli metalliromuun, ja paremmin virtaava Simons meni tilalle.




Pikaiseen väsäsin uuden pannan reikänauhasta, 3 pultista ja mutterista sekä prikoista.

Parempi ja tukevampi panta pitää tässä vielä tehdä, koska heiluu takapönttö nyt jonkin verran, ja saisi olla pikkaisen korkeammallakin,
jotta "istuu" takapuskurin putkenkoloon paremmin.

Pakoääneet muuttuivat matalemmiksi, ja huomenna saa todeta tekeekö tuo nyt sitä Simonsille tyypillistä "huminaa" maantienopeuksissa,
mitä porukka on valittanut.

Ostelin kanssa Boschin polttoainesuodattimen ja kuparitiivisteet siihen.
Laturin maajohdon pätevää ratkaisua varten hankin 25mm2 kuparijohtoa, ja siihen hyvät liittimet (nykyinen johto, joka autossa on/oli minulle tullessa on 5-napaista alumiini-kupari sekoitusta...  :facepalm:).

Riittänee tuo 25mm2 laturiin, koska ei ole vakiota kummempia poppilaitteita.

Poissa vilsse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 138
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1119 : 12.06.2014, 19:14:36 »
Pientä pakoputkisto "viriä":



Tukkoinen takavaimennin pääsee taivaaseen, eli metalliromuun, ja paremmin virtaava Simons meni tilalle.




Pikaiseen väsäsin uuden pannan reikänauhasta, 3 pultista ja mutterista sekä prikoista.

Parempi ja tukevampi panta pitää tässä vielä tehdä, koska heiluu takapönttö nyt jonkin verran, ja saisi olla pikkaisen korkeammallakin,
jotta "istuu" takapuskurin putkenkoloon paremmin.

Pakoääneet muuttuivat matalemmiksi, ja huomenna saa todeta tekeekö tuo nyt sitä Simonsille tyypillistä "huminaa" maantienopeuksissa,
mitä porukka on valittanut.

Ostelin kanssa Boschin polttoainesuodattimen ja kuparitiivisteet siihen.
Laturin maajohdon pätevää ratkaisua varten hankin 25mm2 kuparijohtoa, ja siihen hyvät liittimet (nykyinen johto, joka autossa on/oli minulle tullessa on 5-napaista alumiini-kupari sekoitusta...  :facepalm:).

Riittänee tuo 25mm2 laturiin, koska ei ole vakiota kummempia poppilaitteita.

Mul oli toi vakio pöntönpanta irrotettavissa  :pomo: mutta siintä voi kuulua naps ja sen jälkee kuski kiroaa :nuhtelu :tickedoff:

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1120 : 12.06.2014, 21:05:12 »
Jees. "Vakiopanta", mikä minulla oli, on aikoinaan Motonetin peruja, ja 2 vuodessa se oli mennyt pahempaan kuntoon (lähes poikki) kuin alkuperäinen vuosia vanhempi.

Ongelmahan tuossa oli, että vaikka Simonsin pönttö onkin identtinen pituudeltaan, niin ympärysmitaltaan se on laihempi, kuin stanukokoinen takapönttö. Eli se vanha panta ei olisi millään kirrannut kunnolla Simonsin ympärille.

Kävin tänään ostamassa tarpeita "evo2." pöntönpantaan. 1mm x 20 mm sinkattua asennusnauhaa (jäykempää kuin reikänauha).
Käyttäen mallia tuon reikänauhan pönttöön istuvaa muotoa saa helposti tehtyä sen paremman ja kestävämmän pöntönpannan.

Nyt onkin enää harkintani varassa teenkö siten, kuin tuon väliaikaisen kanssa, että on ylhäältä avoin, ja kirrattu yhteen pultilla ja nyloc-mutterilla, vaiko soveltaa hieman lisää, ja tekee orggis-tyylisen umpipanta ratkaisun.
Avoin yläpää resoinoi kirrattunakin jonkin verran, metalli-metellia vasten kontaktissa, mutta tätä voi helpottaa laittamalla kumia "kiristimen" pintojen väliin.
Resoinointiin nykyisellään kylläkin vaikuttaa myös se, että tuollainen ohkaisempi reikänauha joustaa tajuttomasti, kun pönttö heiluu, kuin hullun m*lkku, jos kädellä vähän liikuttaa...  :D


Jotain teki kulkupuolellekin pöntön vaihto, nimittäin siinä mielessä, että pakoputkisto on nyt tiivis takaa (laittelin sopivasti asennustahnaa).
Samalla sain paikallistettua vielä olemassa olevaa lievää pakovuotoa keskipöntölle.

Persdyno kertoo, että nyt saa VX3-nokalla saa kaiken ilon irti, koska se pakoputkisto on nyt lähes tiivis.
Kiertää taas puhtaasti, ja kaasuviive on normaali.  :)

Matalammat murinat on vaan plussaa.

Jatkojalostus suunnitelmiakin olisi putkistolle, sitten kun projektia saa eteenpäin (kun muut autot saisi kuntoon ensin),
niin keskipöntön korvaisi myös Simonsilla. Periaatteessa helpointa olisi ostaa valmis Simonsin puolisarja,
mutta itse rakentaminen on hauskempaa, ja säästyyhän siinä rahaakin hieman.

Katalysaattorikin joutaa sitten vaihtoon, kun sen kuoren saumat ovat jo sen verran ruosteessa, ettei tiedä minä hetkenä se alkaa vuotamaan...

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2468
  • Kantti on kaunista.
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1121 : 12.06.2014, 21:08:04 »
Se ääni ei kerro tehosta :2funny:

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1122 : 12.06.2014, 21:17:04 »
Se ääni ei kerro tehosta :2funny:

Ei ja siksi se onkin vain plussaa, kuten jo kirjoitin.  ;)
Olikin vain kysy siitä että nokasta saa sen kaiken hyödyn irti, koska pakoputkisto on tiiviimpi.

Woimahan karkaa väärästä paikasta silloin jos putkisto vuotelee liikoja.

Ps. Kyllä se nyt sitten käykin tasaisemmin, eli veikkaan, että seoskin asettui paremmaksi (kun ne suurimmat pakovuodot on nyt kurissa), koska ei röpöttele enää tyhjäkäynnillä.
     

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1123 : 13.06.2014, 21:14:28 »
Takapöntölle pantaa tein.



Vasemmalla evo2. ja oikealla evo3.
Evo2. ehti jo käydä autossa kiinni, mutta sitten totesin, niin helvatan vaikea purkaa ja kasata, jos tarvitsee tehdä "tien päällä".




Evo3. autossa kiinni. Suunnittelin alkuperäisen pannan mukaan, erotuksena, että parantelin, ja kumi kiristyksen välissä vähentää resonointia.
Muuten tuo 3. versio oli kuin pitikin eli hyvä, mutta kuskinpuolen kiinnike petti ajossa.

Muun materiaalin puutteessa tein kierretangosta, joka nyt ei kestä kauheasti taivutusta (pitäisi tietää, kun olen tehnyt metallihommia kuitenkin jonkun verran, ja kierretangostakin pultteja, kuten nyt niitä pultteja, joista toinen petti...  ::)).

Pysyy kyllä se pönttö ylhäällä yhdelläkin kannattimella, joskin vähän alempana.

Tälläistä tämä on, kun itse tekee osia.  :D

Eli pitää vielä parennella.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1124 : 13.06.2014, 21:23:55 »
Ite oon tehny takapöntölle patenttiratkasuina, kun kaikista vilposin, niinkin erikoisesta ja kalliista kuin vanha jakohihna. Siitä vaan M6 pultit läpi mutterien ja prikkojen kanssa orggis kannakekoukkuihin.

-Ei rämise, ei ruostu, kestää.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo