Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö + 744 GLE -90

  • 1268 Vastauksia
  • 342033 Lukukerrat

0 jäsentä ja 9 Vierasta katselee tätä aihetta.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1140 : 17.07.2014, 17:24:04 »
Otin tänään vuotavan vesiletkun irti, ja paljastui seuraavaa:



Tämä on kannen puoleinen pää, ja selvästi tuosta halkeamasta se on vuotanut.
On se kyllä hassusti on haljennut.

Toivottavasti uusi letku olisi huomenna Autosalvassa.
Pitäisi olla, kun varaosapuolen mies katsoi että Vantaan päävarastolla oli, kun tiistaina tilasin Porvooseen sen.


Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1141 : 18.07.2014, 16:39:31 »
Letku tuli tänään, ja faija oli Autosalvan lähellä, niin kävi hakemassa.
Hän toi letkun kotiin, niin pyörittelin hetken, että tämähän on väärä letku.

Olivat tilanneet Autosalpaan sen letkun mikä tulee vesiputken ja kennon välille,
vaikka tilatessa pyysin letkua kannen ja hanan välille...  :tickedoff:

En sitten jaksanut alkaa reklamoida, koska auto piti saada ajoon, niin asensin sen väärän letkun sinne.
Muuten se sopiikin, koska yhtä mutkaa vailla on samankaltainen letku, paitsi liippaa läheltä vaihteiston öljytikkua.

Ei vuoda enää, niin saa nyt olla tuolla letkulla.

Letku maksoi reilu 33e, niin en sillä konkurssiin mene.
Ajaa kuitenkin nyt asiansa, ja todennäköisesti sitä oikeanlaista letkua olisi saanut odotella viikon lisää.


Saksasta ei ole vielä pakettia tullut, mutta eiköhän se saavu tämän kuun aikana.



Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2291
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1142 : 18.07.2014, 18:05:29 »
Erilaisia valmiita kulmaletkuja esimerkiksi juuri lämppärin letkuiksihan on bilteman hyllyt täynnä, et sieltä käynyt katsomassa? Maksaakin aika paljon vähemmän kuin 33e.. ;)
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1143 : 18.07.2014, 19:06:43 »
Erilaisia valmiita kulmaletkuja esimerkiksi juuri lämppärin letkuiksihan on bilteman hyllyt täynnä, et sieltä käynyt katsomassa? Maksaakin aika paljon vähemmän kuin 33e.. ;)

En käynyt katsomassa, kun lähimpään Biltemaan on noin 60 km.

Meni kyllä lopullisesti luotto tuohon naapuripaikkakunnan Autosalpaan, koska sieltä olen hyvin harvoin saanut hyvää palvelua.
Stadissa kun olin koulussa, niin silloin asioin Biliassa juuri edellä kuvatun takia.

Sen alkuperäisen letkun kuitenkin säästin, niin saatan käydä shoppailemassa sopivampaa, jos on menoa Bilteman suuntaan.
Jos sieltä ei löytyisikään, niin IPD:ltä saisi orggisosaa.

Näin jälkiviisana voi sanoa, että olisi pitänyt ottaa se originaali osanumero sieltä IPD:n sivuilta ja tilata sillä se letku...  :buck2:

Katsotaan nyt.

Menee kyllä katsomiseen ja mietintään koko auto, jos tässä saan töitä.

Mätäähän tuossa on jonkun verran, etenkin v*ttumaisesti tuulilasin yläpuolella ja molemmat D-pilarit, sekä muuta.

Rahaa mennyt jo liikaa, ja tunneside on kova...


Käyttis-japsi meni jo osittain v*tuiksi, koska tarvitsee ohjainyksikön, ja on harvinaisempaa mallia, jota nyt ei sitten ehjiä löydä.


EDIT. Tämä Volvo kun on minulla melkein 3v. niin on ainoa auto perheessä, mikä on perushuollolla toiminut,
          niin on tullut usko Volvon vinokoneeseen.  S*

          Koppaa olen alussa hieman huoltanut, mutta moottoria sitten pietiitillä.
         
          Eli olen rakastunut rautaan jne, mutta en haluaisi paaliin autoa viedä, koska on vielä pelastettavissa (vaikka karvalakki).

« Viimeksi muokattu: 18.07.2014, 19:36:51 kirjoittanut Niko_S »

Poissa -PENA-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 387
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1144 : 18.07.2014, 23:36:37 »
Olen tätä sinun showroomia alusta asti seurannut ja aina ihmetellyt, että miksi ihmeessä laitat aina sitä original osaa tähän? Eikö tarvike osakin ajaisi asiansa tällaiseen muutaman sadan arvoisessa autossa??! Itse ainakin olen kelpuuttanut näissä omissa käyttiksissä nuo tarvikeosatkin ja hyvin rokkaa niilläkin. Mutta kukin tyylillään.  O0
- Volvo S80 2,4D Aut. -08
- Volvo S80 D5 Aut. -08

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1145 : 28.07.2014, 18:44:29 »
Olen tätä sinun showroomia alusta asti seurannut ja aina ihmetellyt, että miksi ihmeessä laitat aina sitä original osaa tähän? Eikö tarvike osakin ajaisi asiansa tällaiseen muutaman sadan arvoisessa autossa??! Itse ainakin olen kelpuuttanut näissä omissa käyttiksissä nuo tarvikeosatkin ja hyvin rokkaa niilläkin. Mutta kukin tyylillään.  O0

Jees. Aina saa kysyä, ja en siitä suutu.  :)

Enkä nyt ihan kaikkea orggiksena osta, mutta aika paljon noita konehuoneen puolen osia kuitenkin, vaikka sielläkin on tällä hetkellä jotain tarvikeosia (osa tiivisteistä ja hihnat).

Lähinnä on tullut mieliteko ostella originaali osia, koska aika paljon tykkään tehdä taustatutkimusta tarvike vs. orggis.
Käytännössähän niillä tarvikkeillakin porskuttaisi, mutta itselle on ainakin konehuoneen puolelle ostetut orggisosat ja orggis vesihana
tuoneet jonkinlaista mielenrauhaa (joka saattaa olla suurin syy niiden osteluun, ja osa tarvikeosista ei ole aina kestänyt ihan niin kuin on pitänyt).



Mutta kukin tyylillään, niin kuin sanoit.


Tuli oltua viime viikko muualla, niin veli ajeli Volvolla sen aikaa, ja sanoi ettei se nyt ollut vuotanut jäähdytinnestettä.
Oli paisarista kuitenkin noin 2 desiä hävinnyt, ja konehuoneen tutkin tarkasti, mutta ei näkyvää vuotokohtaa.
Ainoa asia mikä häiritsi oli, että alavesiletku ei ollut ihan pohjassa jäähdyttimenlähdössä, niin sen tyrkkäsin kunnolla paikalleen.

Tuskin sieltä kuitenkaan tihunnut, mutta tuli sekin tehtyä.
Jatkan kuitenkin edelleen tilanteen seurantaa.
Saisi tältä vuodelta loppua jäähdytinnesteen vuotaminen...  :buck2:

Hassuin homma oli, kun tänään käyttelin Volvoa, niin ei ole pitkään pitkään aikaan käynyt noin erinomaista tyhjäkäyntiä, mitä se kävi nyt.
Vaikka kuinka kuuntelin, niin ei kuulunut mitään sivuääniä.  :o

Mitään sille ei ole välissä tehty, niin ehkä taas henkimaailman juttuja.  :idiot2:


Skandixin paketti oli viime viikolla kiikutettu ovelle, ja siellä oli siis etuputkenkiinnike tarpeineen.
Sen asentelen tässä kuluvan viikon aikana.


Viime viikolla isä kävi Volvolla työmaalla pienessä kiireessä, ja oli motarilla ajanut, ja tiesi kertoa että kun kierrokset ovat 4000 rpm, niin kardaani jyristää.
Nopeutta tuossa on ollut aika tarkasti 150 km/h, ja itse en autolla niin kovaa ole päästellyt, niin ei ole tullut huomattua.

Eli aikas varmasti tukilaakeri tai tukikumi siellä ilmoitti itsestään.

Tänään tuli itse ajettua motarilla itse maksimissaan 130 km/h, niin ei mitään oireita.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1146 : 28.07.2014, 18:49:35 »
Jos nestettä häviää, mutta ei polta/vuoda selvästi mistään, niin esim. syyläri vuotaessaan "kuivaa" vuotokohdan jolloin sitä ei näy. Eli siis vähän tihmittää ripojen välistä, jolloin vuotoa ei näy kun läikkä "kuivuu" ennenkuin ilmestyykään.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1147 : 28.07.2014, 18:59:37 »
Jos nestettä häviää, mutta ei polta/vuoda selvästi mistään, niin esim. syyläri vuotaessaan "kuivaa" vuotokohdan jolloin sitä ei näy. Eli siis vähän tihmittää ripojen välistä, jolloin vuotoa ei näy kun läikkä "kuivuu" ennenkuin ilmestyykään.

Voi olla mahdollista tämäkin. Rivat ovat ehjät, mutta tietääkseni on alkuperäinen syyläri, niin voi vanhuuttaan olla alkanut vuotamaan.
Yleensähän nuo ovat päädyistä tai lähdöistä pettäneet, mutta paremmin en omasta syyläristä tiedä, niin jatkan tilanteen seuraamista.


Poissa Mr.eikka

  • Hinnastomies
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 611
  • Aina säheltämässä sitä sun tätä
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1148 : 28.07.2014, 20:13:27 »
Nähdäänkös tämä kesämiitissä?
Tässä piti olla linkki autoni projekti topickiin, mutta vuosina 2015-2018 tapahtuneet ilkivalta tapaukset autoani kohtaan aiheuttivat sen, että autostani ei tule enään saataville uusia rakentelu postauksia eikä mitään muutakaan. Rakentelu jatkuu silti, mutta tapahtuneista asioista tulee tietämään ainoastaan harvat ja valitut.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1149 : 28.07.2014, 20:35:02 »
Nähdäänkös tämä kesämiitissä?

Valitettavasti ei ainakaan tänä kesänä, vaikka itse olisin halunnut siellä käväistä.  :-\

Perheen ainoa toimiva auto tällä hetkellä, ja muutama muukin juttu tuli päälle kyseiseen ajankohtaan... 

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1150 : 28.07.2014, 22:04:07 »
Onneksi omaan showroom ja huoltopäiväkirjaan pystyy avautua ko. autosta.

Koppa on vähän huono, koska löytyy hitsattavaa, ja vaikka itsellä on autonkorikorjaajan perustutkinto nykyään,
niin näillä näkymin Suutarin lapsella ei ole kenkiä.
Hankintalistalla ovatkin kunnon hitsausvälineet.

Tullut hierottua ja laitettua tässä B230F Bendix toimivaksi, osaksi kantapään kautta,
mutta itseni yllättäen sain korjattua ihan toimivan perushuollolla ja kahdella "viriosalla" eli VX3-nokka-akseli ja Simons takapönttö.

Tämä on kuitenkin se ensimmäinen Volvo, ja "helpolla" vinokoneella, niin nostan edelleen kokeneemmille hattua, ja hyödyllisä neuvoja ollutkin.  :)     -H-
Enkä nyt Volvon omaa pommin varmaa vinokonetta vaihtaisikaan ihan heti muuhun, koska on lopulta niin helppo huoltaa, ja luotettava.


Vinokone on siis tällä hetkellä tässä romussa vähintään arvosanaltaan 9.
AW-71L tarvitsisi taas öljynvaihdon (toimii kuitenkin hyvin, kun kerran kuussa lisäilee öljyä), ja tiivisterempan (tiivisteet on jo Volvolaiset hyllyssä (Olisi vaan pakollisista menoista nipistää se 20 litraa Mobilin Dextron II, millä huuhtelisin vaihteiston ja vaihtaisin öljyt).

Niin ja olen kyllä omankin perheenkin mielestä vähintään hullu, kun laitan ja ajelen tälläistä 22 v. vanhaa "karvalakkia".  :D




Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1151 : 30.07.2014, 19:14:58 »
Laitoin tänään etuputken kiinnikkeen paikoilleen.



Ei saa enää kädellä heilutettua etuputkea, ja loppui tärinät tyhjäkäynnilläkin.

Uudet kierteet jouduin etuputken etummaiseen kierteeseen tekemään, ja taaenmpaan kierteeseen riitti putsaus kierretapilla.

Tuota rautaa mihin kannatin tulee edestä kiinni (kiinni kahden vaihteistokopan pultin alla), en uusinut, koska siinä ei ruostetta tai vaurioita näkynyt. On se osa varalla sitten.
Toisten lähteiden mukaan tuo rauta tuppaa ruostumaan ja murtumaan, mutta nyt ei ollut tuota ongelmaa.

Tuohon samaan rautaan tulee pidikkeellä kiinni myös vaihteiston öljyputket, ja huomasin, että sen pidikkeen kiinnittävä pultti on joskus katkennut. Vaihteiston öljyputket eivät kuitenkaan pääse suuremmin heilumaan, ja joku edellinen "asentaja" olikin yrittänyt "korjata" tilanteen kahdella nippusiteellä (sitomalla putket siihen kiinnikkeeseen), mutta ei tuosta patentista kyllä mitään apua ollut.

Yksi vika taas korjattu.  :)


Nyt hellekeleillä huomasin, että munoin jäähdytinnesteen kastelema lattimatto on alkanut haista hieman kostealle, niin vielä tässä kesäkauden aikana suunnittelin kuivattavani sitä mattoa.




Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1152 : 31.07.2014, 18:45:55 »
Tuli ajankuluksi mietittyä vähän huollon to do-listaa, niin tällä hetkellä ei muuta ole kuin välillä temmpuileva startti.

Aika varmasti siellä on hiilet menossa loppuun, koska ainakin suurin osa "tyhjistä" starteista (mitä itse ratissa olleena),
olen kuullut solenoidin naksumisen. Paitsi, että kun isä on välistä ajanut, ja samaa vikaa tullut, niin sanonut, ettei solenoidi ole naksahtanut.

Kun sitten saan aikaiseksi ostettua hiilet, ja startin otettua irti, niin voisi sinne samalla ikään kuin varmuudeksi vaihtaa myös solenoidin.
Eivätkä ne osat ole Motonetista ostettuina kovin kalliita.
Yhteensä 47e kustantaa startinkorjaussarja (hiilet + alennusvaihteen muoviratas) ja Hitachin solenoidi.

Joku voi olla sitä mieltä, että startteja ei paljoa kannata korjailla, mutta vallitsevassa taloudellisessa tilanteessa pitää nyt korjata.
Kuulemma ei myöskään halvimmat Biltema/Motonet starttimoottorit ole kovin toimivia pitkässä juoksussa.

Koetan siis ensin korjata nykyisen startin.


EDIT. Onhan siellä kuitenkin myös kummittelemassa vielä se pieni jäähdytinnesteen vuoto, mutta ei ole oikein enää muuta paikkaa,
          kuin jäähdytin, ja sitäkään ei viitsisi lähteä uusimaan ennen kuin on aivan varma.
« Viimeksi muokattu: 31.07.2014, 18:47:56 kirjoittanut Niko_S »

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4113
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1153 : 31.07.2014, 19:01:13 »
Pnp-kytkin pelaa varmasti ?, oletko kokeillut ohittaa sen vikatilanteessa?

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1154 : 31.07.2014, 19:24:56 »
Pnp-kytkin pelaa varmasti ?, oletko kokeillut ohittaa sen vikatilanteessa?

Kerran kokeilin ohittaa, ja silloin ei ollut vaikutusta (ei lähtenyt sillä ohituksella käyntiin).
Voisin kyllä kokeilla uudestaan kun vikaa tulee.

Mutta tosiaan myöskään vaihdekepin liikuttelu ei ole auttanut ongelmaan, kun vika on päällä,
niin siksi epäilen ennemmin starttia.

Itse kun olen ollut ratissa vian tullessa päälle, niin silloin on auttanut ainoastaan odotella virrat pois päältä, sellaiset 2 - 5 minuuttia.
Sitten lähtee käyntiin.

 

Autoracing  KL-varaosat