Proturbo  Autodiagnoosi

S60 D5 '02 - turboko viheltää

• 28 Vastauksia
  • 11283 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jorma

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
S60 D5 '02 - turboko viheltää
« : 15.04.2012, 07:12:41 »
Olen kuulevinani kylmällä koneella eräänlaista "turbon vihellystä" eli korkeataajuuksinen ääni, joka seuraa kierroksia. Mittarissa on 299tkm. Onko tähän jotain vinkkejä?

Poissa Kulmamies

• Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: S60 D5 '02 - turboko viheltää
« Vastaus #1 : 15.04.2012, 09:22:38 »
Muistanko ihan väärin, vai teitkö jotain kytkinrempaa tähän? Olisiko jäänyt ohjausakselin läpivientikumi huonosti paikalleen, niin ahtimen äänet kantautuu hyttiin normaalia enemmän? Ei olisi ihan ensimmäinen kerta... :)

Poissa tam40

• VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #2 : 15.04.2012, 20:31:13 »
Mun autostanikin (V70 D5) kuuluu tuo vihellys kylmänä selvemmin. Kotoa lähtiessä varsinkin sen huomaa kun joutuu ajeleen ekan kilometrin n.30km/h.(mutkia ja kapea väylä). Kotiinpäin ajaessa ääntä ei niinkään kuulu,osittain tuo vois selittyä sillä että auton moottori on lämmin ja lämppärin moottori pyörii (ja pitää ääntä)  Ja tää on ihan mutuilua. :)

Poissa Jorma

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #3 : 16.04.2012, 12:18:01 »
En oo tehnyt kytkinremppaa. Kuuntelin ääntä mm. lämppärinpuhallin ja radio sammutettuna. Ääni nimittäin on hyvin samankaltainen kuin joskus miekka ja kilpi ajamassani autossa, jossa laturi häiriköi stereoiden ääntä. Äänen korkeus muuttuu auton kierrosten mukaan. Kysehän on melko korkeasta taajuudesta, korvakuulolta > 10 kHz
Ääni tosiaan häviää koneen lämmettyä, silloin mm. turbokin on lämmennyt.

Poissa Nortti

• Grand Luxe Touring
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
« Vastaus #4 : 16.04.2012, 22:42:32 »
En oo tehnyt kytkinremppaa. Kuuntelin ääntä mm. lämppärinpuhallin ja radio sammutettuna. Ääni nimittäin on hyvin samankaltainen kuin joskus miekka ja kilpi ajamassani autossa, jossa laturi häiriköi stereoiden ääntä. Äänen korkeus muuttuu auton kierrosten mukaan. Kysehän on melko korkeasta taajuudesta, korvakuulolta > 10 kHz
Ääni tosiaan häviää koneen lämmettyä, silloin mm. turbokin on lämmennyt.

Turbon äänen taajuus ei ihan vastaa moottorin kierroksia, koska saa käyttövoimansa pakokaasusta kaasun painamisen jälkeen.

Jos suuttimista joku vuotaa palotilaan, voi moottori polttaa paljonkin dieseliä ja saa ahtimen vinkumaan pienillä kierroksilla.

Poissa Jorma

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #5 : 17.04.2012, 12:15:56 »
Turbon äänen taajuus ei ihan vastaa moottorin kierroksia, koska saa käyttövoimansa pakokaasusta kaasun painamisen jälkeen.

Jos suuttimista joku vuotaa palotilaan, voi moottori polttaa paljonkin dieseliä ja saa ahtimen vinkumaan pienillä kierroksilla.

Tähän lisätietona, ääni ei kuulu tyhjäkäynnillä. Vaikea sanoa tuohon vastaako ääni moottorin kierroksia mutta sen verran tiedän, että kun moottorin kierrokset nousevat, äänen taajuus nousee. 
Auton kulutus ei ole noussut, ei ainakaan siten että mitään huomaisi. Tein ohivuotomittauksen talvella ja vaihdoin yhden suuttimen. Sen jälkeen ohivuoromittaus näytti aika tasaista kaikille suuttimille. Kävi mielessä, että alkoiko ääni sen jälkeen kun ajoin muutaman viikon pakoputken kannatin rikki (putki makasi jotain poikittaistukea vasten). Voisko "roikkuva putki" rasittaa etupäässä jotain?

Poissa NITM

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #6 : 09.05.2014, 12:44:38 »
Mulla pitää samanlaista vislaamista kylmällä koneella mutta myös tunkee öljyt turbosta pihalle joten aika on varattuna proturbolle. Meinasivat että laakeri rikki turbosta ja siitä tuo vislaus.

Poissa HVD5

• De Luxe
  • *
  • V70 D5 -02 man.
« Vastaus #7 : 09.05.2014, 22:41:14 »
Pitää ääntä kylmänä täälläkin. Kuulostaa juuri siltä, kuin hälytysajoneuvo ajaisi jossain kauempana. Häviää lämmettyään ja on pysynyt samana nyt noin 20tkm. Kyllä sen sitten huomaa jos hajoaa...

Poissa landenasi

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #8 : 10.05.2014, 04:31:09 »
Omassa kulkupelissä ihan samankuuloisia ääniä ollut aina - niin kauan kuin auto omistuksessani on ollutkin. Matkaa on taitettu 4.5 vuodessa 175 => 293 tkm. Kylmänä vislaa, kuin ambulanssi tulisi jostain kaukaa.. Tätä kestää sen 0.5 km, sitten vaimenee.
Silloin joskus ajoin kahta muutakin  samanlaista koeajokandidaattia. Niistä toinen vihelsi samalla lailla vähän aikaa. Siinäkin oli kylmä kone, toinen hiljaisempi tapaus oli taas lämmin moottoriltaan.
V50 D2 -12

Poissa jukkaksa

• De Luxe
  • *
« Vastaus #9 : 10.05.2014, 10:09:09 »
Niin,mulla kans viheltää kylmänä kierroksilla n.1200-2000,pihasta kun lähtee ja ikkuna auki,silloin kuulee vihellyksen parhaiten,vihellys seuraa kierroksia.Samassa autossa kone nakutti kihdyttäessä kylmänä ja kuumana.Muuten auto toimi kuin pitää,käynnistyi aina vaivatta,ei nykimisiä yms...Varmuuden vuoksi kävin testauttaa suuttimet ...Tuomio tyly,kaikki suuttimet vaihtoon,jokaisessa ohivuotoa paluup.ja suoraan pyttyyn..,ihmettelin suuresti kuin käynnistyi hyvin ym,et kaikissa suuttimissa vikaa..,Nyt toimii kyllä hyvin,ei naputa ja käy tasaisemmin.Pirun suolainen oli hinta,olis voinu ehkä selvitä vähemmällä jos olis yritelly tehdä itse homman..,mut ei vehkeitä/kokemusta diesel vehkeistä.Vihellys jatkuu vieläkin,seurataan tilannetta.Auto v70 d5 -02 Aj.372000

Poissa Buster

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #10 : 11.05.2014, 22:28:40 »
Täältä löytyy yksi V70-02 D5 viheltäjä lisää. Talvella kylmällä koneella  vihellys selvästi voimakkaampaa kuin näillä kevään keleillä.  Turbo pyörinyt 340 tkm...alkaako tulemaan tiensä päähän.

Poissa dometic

• Grand Luxe
  • **
  • V70 D5 --- 240 B???
« Vastaus #11 : 11.05.2014, 22:56:17 »
Kyllä mullaki viheltää kylmänä pienen hetken. D5 04 ja 364tkm
Vikakoodien lukua Torquella Huittisissa.

Poissa NITM

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #12 : 12.05.2014, 12:40:31 »
Mulla menee tällä viikolla poriin Pro Turbolle auto ja laitetaan ahdin vaihtoon. Turbon hinta 740e ja laitettuna paikoilleen sisältäen öljynvaihdon 1190e. Samaa vislailua pitänyt kuin muillakin niinkuin sanoin aikasemmin mutta eilen auto teki ensimmäistä kertaa sen että kun kiihdytti niin ajotietokoneeseen tuli teksti "moottori vaatii huollon". Auto kävi piuhan päässä ja ahtopaineissa oli jotain häikkää ollut..

Poissa dometic

• Grand Luxe
  • **
  • V70 D5 --- 240 B???
« Vastaus #13 : 12.05.2014, 12:56:48 »
Taitaa samaa vikaa pukata mulla. Antaa koodiksi P0244 muistaakseni. Viittaa siihen ahtopaineen säätimeen joka on koneen etupuolella. Täytyis putsailla kapistus ja tarkistella AP-letkut.
Vikakoodien lukua Torquella Huittisissa.

Poissa NITM

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #14 : 12.05.2014, 13:32:18 »
Jees tuo se koodi oli juurikin. Mulla oli auto pajalla koko viimeviikon ja siellä tarkastettiin letkut ja ainaki turbon paluu puolen putkeen vaihdettiin tiiviste ja o-rengas mutta ei auttanut.. mulla tosiaan ahdin falskaa öljyä pihalle. Huohotin tsekattiin kanssa ja oli kunnossa.

Carcom Oy  Elekma