Anteeksi kun nostan mutta itse kävin tämän läpi myös ja haluan tuoda lisää sisältöä ja selvennän (tai pahennan) asiaa jos joku erehtyy myös virittelemään kiinni.
"Kuten kuvakin kertoo, värit ovat oikein.Ongelma olikin siinä, että lukittaessa ovi avaimella kel/harmaa johto maadottuu pysyvästi kunnes lukko käännetään auki asentoon.Tällöin taas sin/pinkki maadottuu kunnes avainta käännetään.Ja kun jompikumpi ohjausjohdoista on maadottunut, niin ei-maissa olevan johdon maadoitus testijohdolla ei saanut minkäänlaista elonmerkkiä auton oman keskuslukon releeseen."
Ei ihan niin nopeasti...
Keskuslukituksen ohjaus oikeastaan toimii
vain yksittäisellä johdolla, joka on kytketty ohjauksen hoitavan "master"-lukon ja keskuslukon ohjauksen välille (paluu johto, joka menee useampaan, ei tarvitse välittää). Eikä täten alkuperäisen toiminnon säilyttämiseen tarvita
vaikeita rele viritelmiä, koska esim. universaali kauko-ohjaus yksikön sisällä on vaihtoreleet (ja odotan että arvokkaimmissa yksiköissä on myös) joista voi rakentaa suoraan "viritelmän" kytkemällä johdot oikein hyvin yksinkertaisesti kun saat pointin tajuttua

Koska
ohjaus toimii pelkästään yksittäisen johdon pulssittamisella maihin. -->===============
Ohjausyksikkö ja väärin piirretyt relemerkinnät (tarpeeks lähelle kun huomannu et mokoma olikin vaihtokärkinen.. ennen kuin aukaisin)

Aloittajan viestissä lainatun henkilön mukainen myös Normi keskuslukituksella oleva 5-ovinen.
(Kytkentäkaavio löytyy joko TP3917201 tai TP3911202 dokumenteista mutta molemmissa on pieni virhe, jos pilkkua viilataan.. mutta ei koske meitä nyt)
GN-BN (Vihreä-Ruskea), johto kuskin jalkatilassa on yksi kolmesta vaihtoehdosta*.
*Vaihtoehdot mitä jalkatilasta löytyy:
GN-BN (pulssi takaluukulta)
GR-R (pulssi etuovi - kuski? - VASEN)
BL-P (pulssi etuovi - apukuski? - OIKEA)
Valitsemasi johdon jos vedät katki niin ohjaus vetää lukkoon
(koska minulla niin teki kun olivat auki (oven salpa kiinni).
Huomasit jo miten laittaa lukkoon!-->
Säilyttääksesi valitsemasi lukon toiminnan niin tarvitset NC (vakiona kärjet kiinni) releen kärjen avataksesi "maa" lenkin kyseisestä johdosta, jotta ovet menee lukkoon mutta ei häiritse alkuperäisen lukon toimintaa (NC releellä tehdään tämä lukituskäsky eli avataan lenkki).
Alkuperäinen sähköpiiri säilyy silloin kun (NC on aina vakiona kiinni eli ehjä sähköpiiri) kiinan rimpula ei tee mitään .-->
Avaaminen tapahtuu kun tuodaan maadoitus hetkellisesti kyseiseen johtoon silloin ovet on lukossa. Tämä luodaan NO (vakiona kärjet auki) releellä / releen kärjellä.
Huom. universaali kauko-ohjain setin moduulissa on kaksi kappaletta vaihtoreleitä lukon ohjaukseen eli NC ja NO kärjet löytyy siitä suoraan. Huomaa köyhästi piirtämäni releitten koskettimet manuaaliin kuvasta.
Esimerkki kuvaus eli johdon katkaisu ja yksikön liittäminen väliin. Saapuva vasemmalta on tulossa lukon suunnalta.
Sitä käyttämällä maihin ei tapahdu mitään enään jos ei yhteyttä keskulukituksen ohjaus moduuliin.
###### GND
###### |
###### W/BL
###### | *NO Kärki (komennolla sulkeutuu)
###### /
###### Y/BL
###### |
GN-BN ---> O __/|__ W -----+------> GN-BN (jatkuu)
## *NC kärki (komennolla avautuu)
Kuvailtuna:
Pulssi johto katkaistaan (GN-BN) ja liitetään lukolta tuleva pää ->
"Kiinni" releen (NC) koskettimen Oranssiin johtoon (O - W johdot), joka lukitsee lukot (painat nappia niin lenkki katkeaa) ->
"Kiinni" releen (NC) koskettimen W johtoon liitetään aikaisemman katkaistun johdon toiseen päähän (GN-BN) eli ohjausmoduulille menevään päähän..
W johtoon tuodaan rinnalle ... ->
"Auki" releen (NO) koskettimen kautta (W/BL - Y/BL johdot) GND eli maadoitus, joka painamalla Aukaisu nappia lukot aukeaa kun saa pulssin.
..Valmis!
Suomennoksia:
GND = Maa/miinus napa/Runko
GN-BN = Vihreä-Ruskea
O = Oranssi
W = Valkea
W/BL = Valkea/Musta
Y/BL = Keltainen/Musta
NC = Avautuva kosketin (kun saa virrat, signaalin - avautuu)
NO = Sulkeutuva kosketin (kun saa virrat, signaalin - sulkeutuu)
Vaihtorele = Vaihtokosketin rele eli CO ("joka sisältää molemmat edellisenä mainitut").
..
Alla oleva on "esitelmä" missä tilanteissa seuraava tilanne on tosi.
____________________
GN-BN | GR-Y | Lukko
x | x | Auki
| x | Auki
x | | Kiinni
En osaa suomea
P.S. Jos lukitset ovesta lukkoon. Ainakaan tämä minun 30e universaali ei sisällä mitään sisään menevää signaalia mistä se tajuaisi että ovet menivät lukkoon, joten siksi ei sen aukaisu nappi toimi ilman että painat ekana lukitse nappia. Kuulet kun se naksuttaa releitä 3 kertaa -- eikä edes yritä avata vaan näyttää sinulle valoja että olen täällä hölmö ovet on auki kun niin jätit
-- kyseessä toiminto joka manuaalin mukaan pitäisi löytyä vain lukitus napista mut whatever.P.S.2 Jos haluat vetää takaluukun aukaisuun tarvittavan solenoidille johdon niin harkitse jos haluat yksinkertaisesti vain laittaa CO releen GN-BN johdolle ja kytket sen solenoidille sieltä luukun lukolta.. eli ei yhtään johdon vetämistä aijai kun olen laiska
Päivitys: Yritetty tehdä paremmin ymmärrettäväksi ja pilkkuja lisäilty
Tässä lisää pilkkuja niitä tarvitseville jos vielä puuttuu --> [,,,,,,,,,,,,,,,,,] 