Proturbo  Autodiagnoosi

V70 raidetankoremontti. TEHTY VIIMEIN, ohessa korjauskertomus!

  • 14 Vastauksia
  • 30004 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa EKO101

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Terve!

En yrityksistäni huolimatta löytänyt valmiita vastauksia raidetangon sisempien nivelten (aksiaalinivel?) vaihtoon, linkkejä "vanhalle foorumille" löysin, mutta eivät minulle avautuneet. Kysynkin seuraavaa:

1. Erottaako purkamatta onko kyseessä SMI vai TRW?
2. Niksejä sisempien nivelten irroitukseen ilman ylimääräisiä vaurioita?
3. Saako aurauskulmat kotikonstein entiselleen?
4. Onko nivelten ja raidetangon päiden valmistajilla isoa eroa kulutuskestävyydessä ja kannattaako hammastangon suojakumit hankkia sieltä siniseltä tiskiltä?
« Viimeksi muokattu: 20.05.2012, 21:47:28 kirjoittanut EKO101 »

Poissa v8

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • www.vrcf.fi
Terve!

En yrityksistäni huolimatta löytänyt valmiita vastauksia raidetangon sisempien nivelten (aksiaalinivel?) vaihtoon, linkkejä "vanhalle foorumille" löysin, mutta eivät minulle avautuneet. Kysynkin seuraavaa:

1. Erottaako purkamatta onko kyseessä SMI vai TRW?
2. Niksejä sisempien nivelten irroitukseen ilman ylimääräisiä vaurioita?
3. Saako aurauskulmat kotikonstein entiselleen?
4. Onko nivelten ja raidetangon päiden valmistajilla isoa eroa kulutuskestävyydessä ja kannattaako hammastangon suojakumit hankkia sieltä siniseltä tiskiltä?
1.ohjausvaihteen kulmavaihteessa pitäisi olla alapuolella merkintä jos smi vaihteella. usein aika paljon paskaa päällä. myös kierteen halkaisija nivelessä kertoo. 12mm tais olla trw ja 14mm smi jos oikein muistan.
2.itse otin mahdollisimman reunasta kiinni isoilla siirtoleukapihdeillä.tuli väkisin jälkiä mutta ovat niin reunassa ettei käytännön merkitystä.ensin kannattaa varovasti kokeilla ovatko edes tiukassa.
3.ei saa vaikka osaisi taikoa
4.ON! ulommat päät on muutaman euron kalliimmat sinisellä kuin varaosana niin sanottu saksalainen.sisemmät onkin sitten jo yli tuplasti kalliimmat. kyseessä minulla smi joille kysyin hinnat viime vk. kumit ovat vielä tarvikkeena ehjät.olleetkin vasta 8kk paikallaan :D nuo ulommat taisi olla sinisellä 38e ja sisemmät 70e luokkaa.

Poissa Volvo 24T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Mtonetistä kumpiki 18ekpl ja oli TRW mulla ainakin.
Muuten hyvät mutta ulompi tanko oli 1,5cm pitempi kuin entinen.
Kulmien säätäjä otti kummastakin  8mm pois nii alko saaha säätöihin.

Sisemmän raijetangon saa helposti irti kun otat putkipiheillä siitä "sylinteristä" kiinni ja 32 lenkillä väännät auki. Ite jouduin lenkkiä modaamaan kapeammaksi että saa sen muoviholkin väliin..
Kierteet laskemalla, saa aika lähelle edellistä kulmaa jos samallaisen osat ku ennen.

Ite en sitä suojamuovia vaihtanu kun sai ehjänä irti ja takas :)
Volvo V70 2.4T -03 ex. Volvo S40 1.8 -97
ex. Nissan Pick-Up Rokkimonsteri 2.5TD -88
ex. Mercedes-Benz C 200 -01
ex. Jeep Grand Cherokee 3.1TD -01

Poissa tepa3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 250
  • www.vrcf.fi
Minä sain aurauskulman kutakuinkin kohdalleen kun vaihdoin vain yhdenpuolen niin,että laskin tosiaan kierteet ja sitten ajamalla katsoin ratin asennon suoraa ajossa.Jos ratti on vähän vinossa niin säätää vähän kerrallaan kunnes ratti on suorassa.Vein kyllä aurauskulmien tarkistukseen myöhemmin.

Poissa Phav

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 472
  • www.vrcf.fi
Itellä olisi sama operaatio edessä. Aurauskulmien tarkastukseen taitaa joutua tekemään työkalun, sen verran kallista tuo 4pyörä suuntaus vaan on.

Poissa Volvo 24T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Itellä olisi sama operaatio edessä. Aurauskulmien tarkastukseen taitaa joutua tekemään työkalun, sen verran kallista tuo 4pyörä suuntaus vaan on.

Onko 60e paljon siitä että hyvä ajaa ja ei kulu kumit miten sattuun?
Volvo V70 2.4T -03 ex. Volvo S40 1.8 -97
ex. Nissan Pick-Up Rokkimonsteri 2.5TD -88
ex. Mercedes-Benz C 200 -01
ex. Jeep Grand Cherokee 3.1TD -01

Poissa v8

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • www.vrcf.fi
jos normaali tuntitaksalla tuokin homma menisi siitä saattaisi selvitä jopa 30eurolla ::) pari sanaa huollon eteen tuplaa hinnan. iisalmessa saa tosiaan etsiä jotta löytää jonkun tekemään 60e suuntauksen. tarkastuksen kyllä saa siihen hintaan mutta se 5min lista ja pihdit kädessä nostaa 20-30e hintaa 8)

Poissa Phav

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 472
  • www.vrcf.fi
No kyllä se on kallista, jos vertaa mitä maksaa metalliputki kaupassa.

Poissa Volvo 24T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Noo miten sen kukin ottaa.
 Paikallisella Shellillä saa jopa 50e...

Kyllä mää sitli ammattilasen  säätö kannatan yli tän vuosi tuhannen autoissa.

Kukin tyylillään, tai kantapään kautta  ;)
Volvo V70 2.4T -03 ex. Volvo S40 1.8 -97
ex. Nissan Pick-Up Rokkimonsteri 2.5TD -88
ex. Mercedes-Benz C 200 -01
ex. Jeep Grand Cherokee 3.1TD -01

Poissa Phav

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 472
  • www.vrcf.fi
Raidetangon pään vaihdon jälkeen, ei muutu kuin aurauskulma, sen saa ihan yhtätarkasti, 10€ maksavalla tangolla, kuin jos käyttäisi liikkeessä, ainakin jos ei ihan kädetön ole.  Sen verta monesti tuon tehny, niin kalliilla koneella kuin tommosella tangolla.

Poissa v8

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • www.vrcf.fi
kerrotko miten tämä tankotanssi toimii? tämmöiselle olisi käyttöä itselläkin

Poissa Phav

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 472
  • www.vrcf.fi
Idea tuossa http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQmcfociBfNJHeltFUFJ-kpEVrGWqc_zpgLjGDNUuG1CdeLZ7QwJy_XdCq7mg Eli joku tommonen laite jolla saat vanteen etureunasta ja takareunasta mitattua, tuossa kuvan laitteessa ei riitä matka vanteen takareunaan. Parempaa kuvaa en löytänny. Jos jollekkin ei tuossa työkalussa tarkkuus riitä, voi laittaa toiseen päähän heittokellon, niin saa sadasosamillin tarkkuudella mitattua. Tuo ei ole ihan semmonen mimmonen olisi hyvä, kun sen pitäisi olla iteksiään lattialla, mut idean tosta näät. Tuo tulee siis auton etupuolelle.  Ennen joka pajalla oli tommoset aurauskulmien säätölaitteet. Silloin ei tosin camperia ja casteria säädeltykään.

Poissa kiilaolavi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Tangolla mitatessa kannattaa mitata pyörän etupuolelta, tämän jälkeen siirtää autoa puoli renkaan kierrosta ja mitata jälleen etupuolelta, näin menetellen vanteen vääryys tai muu heitto eliminoituu...

Poissa EKO101

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Toteutin raidetankoremontin seuraavasti:

Ostin tai ainakin kuvittelin ostavani vähän parempilaatuisia osia, ettei hommaa tarvitsisi uusia kovin tiheästi. En tiedä osuinko oikeaan, mutta päädyin seuraaviin komponentteihin:

-   sisemmmät päät (Lappi-Osat):   Lemförder (Italia), 27 €/kpl
-   ulommat päät (Motonet):                   Federal Mogul, 25,90 €/kpl
-   suojakumi (Wetteri):              50 €/kpl

Kaikki yhteensä siis 205,80 €. Wetterillä koko paketin hinnaksi olisi jäänyt 360 €, nuukuus tuli. Suojakumitkin ostin ensin Lappi-Osasta (11 €/kpl, Koivunen Oy:n pakkaama), mutta näyttivät niin muovisilta, että vein ne takaisin. Iski epäilys, rasahtavat poikki ensimmäisenä kunnon pakkaspäivänä. Asiointini oli muuten ensimmäinen sinisellä varaosatiskillä 16-vuotisen volvokauteni  (245, 740 ja nyt V70) aikana…

Vaihdossa ei sinänsä ollut mitään ihmeellistä. Purku:
-   Klemmarit poikki.
-   Ulommat päät irti.
-   Sisempiin päihin tarvittiin 32-millinen kiintoavain.
-   Oikea puoli aukesi helpohkosti, vasemmalle puolelle tarvittiin lisävoimaa naapurista ja putkipihdeistä. Siellä kun vääntötila on aika ahdas isolle kiintoavaimelle.
-   Raidetangot työpöydälle, jossa mittasin tangon pituuden hyvin tarkasti sisemmän pään mutterista ulomman pallonivelen keskikohtaan, jotta auraus olisi mennyt suurin piirtein kohdalleen. Ei sinne päinkään…

Kokoaminen:
-   Kokosin työpöydällä raidetangot samaan pituuteen, kuin alkuperäiset. Pääsin mielestäni +/- 1 mm. tarkkuuteen.
-   Voitelin hammastangon hyvälaatuisella voitelusprayllä.
-   Sitten vain raidetangot paikoilleen.
-   Korvasin alkuperäispaketin sisemmät klemmarit tavallisella letkunkiristimellä.
-   Lemförderin päiden kiristykseen tarvittiinkin 34 millinen kiintoavain.

Koeajossa huomasin, että ohjaus oli levoton. Siispä aurauskulmien tarkastukseen (tarkastus + säätö 65 €). Oli kuulemma 2 cm:n heitto!!! En tajua, mikä oli pieleen mennyt: pari milliä olisin ymmärtänyt!

No, leimaa ei tullut papereihin ensi yrityksellä… taaskaan. Enpä ollut hoksannut, että vasemman alatukivarren etummainen pusla oli taas väljä ja pallonivel myös. Siis klassista V70:stä. Tämä tukivarsi oli kestänyt kaksi vuotta ja nykyisillä ajoillani 35000 km. Uuden valmistaja tai todennäiköisemmin pakkaaja oli Professional parts  (hinta 60 €) Paketissa ja varressa oli kovasti  tekstiä made in Sweden. Tiedä häntä…

Summa summarum. Kun lasketaan mukaan tammikuussa vaihtamani jarrusatulat (4 kpl), niin huoltoon on mennyt tänä keväänä 723 € rahaa ja muutama tunti omaa ja naapurin isännän aikaa. Tällaista täällä.

Ai niin, kiitoksia sille joka oli laittanut foorumille hyvän kuvan ohjausvaihteen valmistajan löytämiseksi. Sen avulla selvisi mitään purkamatta, että Volvoni ohjausvaide on SMI.
« Viimeksi muokattu: 20.05.2012, 22:09:47 kirjoittanut EKO101 »

Poissa renek

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • www.vrcf.fi
Kuinka paljon voimaa uskaltaa käyttää? Itse olen puolen päivää koittanut vääntää auki, pelottaa vain ettei hammastanko vaurioidu  :idiot2: 32 avaimen ja putkitonkien kanssa koittanut mutta ei oo vielä antautunut on siis TODELLA tiukassa onko mitään vinkkejä  ???
Volvo S80 Momentum Aut. 2.4D -09 & Volvo V70 Classic AWD Aut. D5 -07 & Volvo S60 D5 -02

 

Proturbo  Autodiagnoosi