Toteutin raidetankoremontin seuraavasti:
Ostin tai ainakin kuvittelin ostavani vähän parempilaatuisia osia, ettei hommaa tarvitsisi uusia kovin tiheästi. En tiedä osuinko oikeaan, mutta päädyin seuraaviin komponentteihin:
- sisemmmät päät (Lappi-Osat): Lemförder (Italia), 27 €/kpl
- ulommat päät (Motonet): Federal Mogul, 25,90 €/kpl
- suojakumi (Wetteri): 50 €/kpl
Kaikki yhteensä siis 205,80 €. Wetterillä koko paketin hinnaksi olisi jäänyt 360 €, nuukuus tuli. Suojakumitkin ostin ensin Lappi-Osasta (11 €/kpl, Koivunen Oy:n pakkaama), mutta näyttivät niin muovisilta, että vein ne takaisin. Iski epäilys, rasahtavat poikki ensimmäisenä kunnon pakkaspäivänä. Asiointini oli muuten ensimmäinen sinisellä varaosatiskillä 16-vuotisen volvokauteni (245, 740 ja nyt V70) aikana…
Vaihdossa ei sinänsä ollut mitään ihmeellistä. Purku:
- Klemmarit poikki.
- Ulommat päät irti.
- Sisempiin päihin tarvittiin 32-millinen kiintoavain.
- Oikea puoli aukesi helpohkosti, vasemmalle puolelle tarvittiin lisävoimaa naapurista ja putkipihdeistä. Siellä kun vääntötila on aika ahdas isolle kiintoavaimelle.
- Raidetangot työpöydälle, jossa mittasin tangon pituuden hyvin tarkasti sisemmän pään mutterista ulomman pallonivelen keskikohtaan, jotta auraus olisi mennyt suurin piirtein kohdalleen. Ei sinne päinkään…
Kokoaminen:
- Kokosin työpöydällä raidetangot samaan pituuteen, kuin alkuperäiset. Pääsin mielestäni +/- 1 mm. tarkkuuteen.
- Voitelin hammastangon hyvälaatuisella voitelusprayllä.
- Sitten vain raidetangot paikoilleen.
- Korvasin alkuperäispaketin sisemmät klemmarit tavallisella letkunkiristimellä.
- Lemförderin päiden kiristykseen tarvittiinkin 34 millinen kiintoavain.
Koeajossa huomasin, että ohjaus oli levoton. Siispä aurauskulmien tarkastukseen (tarkastus + säätö 65 €). Oli kuulemma 2 cm:n heitto!!! En tajua, mikä oli pieleen mennyt: pari milliä olisin ymmärtänyt!
No, leimaa ei tullut papereihin ensi yrityksellä… taaskaan. Enpä ollut hoksannut, että vasemman alatukivarren etummainen pusla oli taas väljä ja pallonivel myös. Siis klassista V70:stä. Tämä tukivarsi oli kestänyt kaksi vuotta ja nykyisillä ajoillani 35000 km. Uuden valmistaja tai todennäiköisemmin pakkaaja oli Professional parts (hinta 60 €) Paketissa ja varressa oli kovasti tekstiä made in Sweden. Tiedä häntä…
Summa summarum. Kun lasketaan mukaan tammikuussa vaihtamani jarrusatulat (4 kpl), niin huoltoon on mennyt tänä keväänä 723 € rahaa ja muutama tunti omaa ja naapurin isännän aikaa. Tällaista täällä.
Ai niin, kiitoksia sille joka oli laittanut foorumille hyvän kuvan ohjausvaihteen valmistajan löytämiseksi. Sen avulla selvisi mitään purkamatta, että Volvoni ohjausvaide on SMI.