Proturbo  Autodiagnoosi

Kallistuksenvakaajan siirtäminen S60:ssä

  • 16 Vastauksia
  • 9339 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12712
Kallistuksenvakaajan siirtäminen S60:ssä
« : 27.04.2012, 18:04:10 »
Tulipahan sitten hylsy katsastuksessa aika eksoottisesta viasta. Kallistuksen vakaaja oli siirtynyt vasemmalle ja se otti oikealla kiinni apurunkoon (muistaakseni, metalliin kuitenkin). Onko tuolla tangolla minkälainen kiinnitys, pystyykö sitä yhtään siirtää? Sentti oikealle riittäisi niin olisi keskellä. Paikallisessa Bosch car servicessä väittivät ettei tuossa olis oikein muuta vaihtoehtoa kuin laittaa uusi vakaaja  :o.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kallistuksenvakaajan siirtäminen S60:ssä
« Vastaus #1 : 27.04.2012, 19:44:42 »
Kyllä se pitäisi ihan voimakkaasti vääntämällä liikkua, mutta tuskin pysyy kauaa paikallaan. Alunperin ne kannakekumit on vulkanoitu kiinni siihen vakaajatankoon, eli sillä on estetty vakaajan sivuttaisliike.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12712
Vs: Kallistuksenvakaajan siirtäminen S60:ssä
« Vastaus #2 : 27.04.2012, 20:00:28 »
Noin ne huollossakin kertoivat. Ihmettelen vain että mikä sitä voi siellä liikutella sivusuunnassa? ??? Jospa se pysyi sen aikaa että saa katsastettua uudestaan. Pelottaa vain ajatella että minkä verran maksaa uusi vakaaja ja paljonko menee aikaa vaihtoon.  :'(

Edit: näköjään tarvikemalleissa on toisenlainen systeemi ( parempi ) :). Tangossa on kiinni"prikat" ettei pääse sivusuunnassa liikkumaan. Jenkkilässä näyttäisi maksavan orkkis osa 100 taalaa, eli täällä se on varmaan 200€.
« Viimeksi muokattu: 27.04.2012, 20:13:31 kirjoittanut Ribbe »
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12712
Vs: Kallistuksenvakaajan siirtäminen S60:ssä
« Vastaus #3 : 28.04.2012, 11:17:45 »
Vakaaja tilattu. Ei paljoa heittänyt mun arvaus, 202€ taisi olla hinta. Vaihtotyö tulee tietty vielä päälle. Vaihdettaessa pitääkin sitten purkaa puoli autoa :(
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Kallistuksenvakaajan siirtäminen S60:ssä
« Vastaus #4 : 28.04.2012, 12:01:16 »
Vakaaja tilattu. Ei paljoa heittänyt mun arvaus, 202€ taisi olla hinta. Vaihtotyö tulee tietty vielä päälle. Vaihdettaessa pitääkin sitten purkaa puoli autoa :(
Muistaakseni saa ottaa apurungon irti tai ainakin laskea jonkin matkaa, koska vakaaja ei oikeen mahu mistään raosta...  :idiot2:
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: Kallistuksenvakaajan siirtäminen S60:ssä
« Vastaus #5 : 28.04.2012, 12:31:29 »
Itse olisin vääntänyt vakaajan paikoilleen ja pursottanut sikaflexin massaa kannatin kumin ja vakaajan väliin.
ehkä työnä viritys, ainakin uretaani pohjaiset massat on todella hyvin tarttuvia ja kestäviä Sikaflex 252.
kuivuttuaan muistuttaa sitkeydeltään kannatin kumia jne.
takavakaajan kumien välin on tullut täyttettyä kyseisellä massalla.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12712
Vs: Kallistuksenvakaajan siirtäminen S60:ssä
« Vastaus #6 : 28.04.2012, 13:06:03 »
Muistaakseni saa ottaa apurungon irti tai ainakin laskea jonkin matkaa, koska vakaaja ei oikeen mahu mistään raosta...  :idiot2:
Vidasta varaosatiskillä katsottiin että apurunko pitää pudottaa pois, eli halpaa lystiä. Ei taida tunti tai kaksi riittää.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Pikkuhukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 486
Vs: Kallistuksenvakaajan siirtäminen S60:ssä
« Vastaus #7 : 29.04.2012, 23:42:00 »
Enpä ole ikinä kuullut vastaavanlaisesta. Olisi kiva tietää mikä tuon on aiheuttanut. Kelkan tiputtaminen ei ole mikään paha rasti asianmukaisilla välineillä, mutta ei se tosiaan ihan tunnin juttu ole.
V60 T8 -19

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12712
Vs: Kallistuksenvakaajan siirtäminen S60:ssä
« Vastaus #8 : 30.04.2012, 07:42:35 »
Enpä ole ikinä kuullut vastaavanlaisesta. Olisi kiva tietää mikä tuon on aiheuttanut. Kelkan tiputtaminen ei ole mikään paha rasti asianmukaisilla välineillä, mutta ei se tosiaan ihan tunnin juttu ole.
Arvelisin että tuo on siirtyny 3 vuotta sitten kun juurikin oikean etukulman ajoin tiellä olleeseen kiveen. Se veti vanteen ja kumen p*skaksi ja kolautti myös alustaan. Sen jälkeen piti kulmat säätää uusiksi, niin voinu tuo lyödä myös siihen vakaajan päähän. Toisaalta mitä googletin niin yleistä on että se vulkanointi pettää ja kun noissa ei ole mitään stopparia estämässä sitä vakaajaa liikkumasta sivusuunnassa  :idiot2:. Vaihto ei ole varmasti mikään pikku homma. Ajattelin että antaa mennä samaan konkurssiin ja varaan Volvolle vaihtoajan.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Kallistuksenvakaajan siirtäminen S60:ssä
« Vastaus #9 : 30.04.2012, 09:57:28 »
Arvelisin että tuo on siirtyny 3 vuotta sitten kun juurikin oikean etukulman ajoin tiellä olleeseen kiveen. Se veti vanteen ja kumen p*skaksi ja kolautti myös alustaan. Sen jälkeen piti kulmat säätää uusiksi, niin voinu tuo lyödä myös siihen vakaajan päähän. Toisaalta mitä googletin niin yleistä on että se vulkanointi pettää ja kun noissa ei ole mitään stopparia estämässä sitä vakaajaa liikkumasta sivusuunnassa  :idiot2:. Vaihto ei ole varmasti mikään pikku homma. Ajattelin että antaa mennä samaan konkurssiin ja varaan Volvolle vaihtoajan.

Tuo on voinut olla sivussa se kolme vuotta, mutta nyt vasta se huomattiin. Mikään voima ei tuota tankoa vedä sivuun, joten pelkästään vetämällä se paikoilleen se varmaan pysyy siinä paikallaan koska luultavasti keskittää itsensä. Vakaajatangon toimivuuteen ei vaikuta millään tavalla onko se keskellä tai sivulla mutta ei saa ottaa kiinni mihinkään muuhun osaan. Vulkanointi irronneena saattaa löystyä muutamansadantuhannen ajokilometrin jälkeen ;).

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12712
Vs: Kallistuksenvakaajan siirtäminen S60:ssä
« Vastaus #10 : 30.04.2012, 13:53:41 »
Tuo on voinut olla sivussa se kolme vuotta, mutta nyt vasta se huomattiin. Mikään voima ei tuota tankoa vedä sivuun, joten pelkästään vetämällä se paikoilleen se varmaan pysyy siinä paikallaan koska luultavasti keskittää itsensä. Vakaajatangon toimivuuteen ei vaikuta millään tavalla onko se keskellä tai sivulla mutta ei saa ottaa kiinni mihinkään muuhun osaan. Vulkanointi irronneena saattaa löystyä muutamansadantuhannen ajokilometrin jälkeen ;).
Nyt ne sen katsastuksessa huomasivat, tiedä kauanko se on ollu sivussa :). Kauan tuo auto on narissu kun ajanu sopivasti hidastetöyssystä. Itsekkin ihmettelin että mikä voima siihen vaikuttaisi niin että siirtyisi sivusuunnassa, mutta onpahan nyt tilattu uusi osa. Pitää vielä tilata vaihtoaika sille.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Wolle_S60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: Kallistuksenvakaajan siirtäminen S60:ssä
« Vastaus #11 : 03.05.2012, 16:57:24 »
Itse olisin vääntänyt vakaajan paikoilleen ja pursottanut sikaflexin massaa kannatin kumin ja vakaajan väliin.
ehkä työnä viritys, ainakin uretaani pohjaiset massat on todella hyvin tarttuvia ja kestäviä Sikaflex 252.
kuivuttuaan muistuttaa sitkeydeltään kannatin kumia jne.
takavakaajan kumien välin on tullut täyttettyä kyseisellä massalla.

mihin väliin sitä ruutailit? Onko siellä selvästi tilaa, jos väljä?

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: Kallistuksenvakaajan siirtäminen S60:ssä
« Vastaus #12 : 03.05.2012, 18:03:54 »
kävin vilkaisemassa S60 vakaaja, näyttäisi että saa otettua pannan irti kumin ympäriltä johon voi lisätä massaa jotta mahdollinen väljyys poistuu.

On sen verran aikaa, ilmeisesti ainakin aikaisemmassa autossani tein kys. operaation, joka tapauksessa olen myös nykyisessä autossa tarkistanut vakaajan kumien väljyyden , mutta en muista laitoinko massaa? Joka tapauksessa pitäisi tarkistaa ne kun ehtii.

Kun pursottaa massaa niin tämän jälkeen sumuttaa Fairy vettä ja putsaa pursonneet pois, Fairyn pitäisi vähentää ettei massa tartu muualle ja helpottaa vääriin kohtiin levinneiden poistamista (kaikkien liimakittien jne. kanssa ei välttämättä toimi).
 
Tietenkin vaatii ettei operaation jälkeen autolla ajeta vähää aikaa.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12712
Vs: Kallistuksenvakaajan siirtäminen S60:ssä
« Vastaus #13 : 03.05.2012, 20:40:54 »
Itsellä ei ole oikein paikkaa missä tuommoisen operaation tekisi. Ei ole kuin tuo rivarin piha ja auton mukana tullut tunkki :-\. Talli ja kunnon tunkki niin olisin jo tuon "korjannu". Ens tiistaina Wetterin pojat pyöräyttää alle uuden vakaajan. Jospa se kestäisi seuraavat 180tkm. 2h on vaihtoaika tuolle, eli alle 400€ on koko lysti (halpaa tämä autoilu.)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa rommitommi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 171
  • www.vrcf.fi
Vs: Kallistuksenvakaajan siirtäminen S60:ssä
« Vastaus #14 : 04.05.2012, 13:17:38 »
Itsellä ei ole oikein paikkaa missä tuommoisen operaation tekisi. Ei ole kuin tuo rivarin piha ja auton mukana tullut tunkki :-\. Talli ja kunnon tunkki niin olisin jo tuon "korjannu". Ens tiistaina Wetterin pojat pyöräyttää alle uuden vakaajan. Jospa se kestäisi seuraavat 180tkm. 2h on vaihtoaika tuolle, eli alle 400€ on koko lysti (halpaa tämä autoilu.)

Odotas vaan kun tulee se 200tkm täyteen. Sen jälkeen alkaa menemään reilut 500e kuukaudessa, eikä loppua näy...Joten tossa vaiheessa kannattaa juhlia ja heitellä voltteja kun selviää noin halvalla :P

(On muuten kumma kuinka alko jäämään rahaa säästöön sen jälkeen kun vaihto 140tkm vähemmän ajettuun/melkeen 4v nuorempaan Saabiin. 3kk ei ole tarvinnut tehdä yhtään mitään, ja polttoaineissakin säästänyt melkoisesti.)
Ajossa: BMW 530d GT -12

 

RallyBaron  Samppasport