Race.fi  TamCar

Polttoaineiden puristuskestävyydet

  • 10 Vastauksia
  • 3840 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Polttoaineiden puristuskestävyydet
« : 22.01.2011, 17:32:40 »
-
« Viimeksi muokattu: 28.01.2012, 23:28:56 kirjoittanut InlineFour »
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa HTK

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 596
  • www.vrcf.fi
Vs: Polttoaineiden puristuskestävyydet
« Vastaus #1 : 23.01.2011, 01:28:35 »
Lähinnä tapauskohtaista. Tuohon vaikuttaa esim. palotilan muotoilu, ennakot yms.

Entisessä autossani ei nakuttanut 12:1 puristuksilla 95E, mutta joissain koneissa jo 10:1 on rajoilla. E10 on arvoitus, olettaisin ettei kestä niin hyvin puristuksia.

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: Polttoaineiden puristuskestävyydet
« Vastaus #2 : 23.01.2011, 10:50:36 »
Tähän voisi vastata myös seuraavasti: Jos moottorissa on nakutuksenestotunnistus, pitäisi käydä (esim VOLVO 740 GLT). Jos taas tuota ominaisuutta ei moottorissa ole, on ihan turha edes kokeilla, ei kestä nakuttamatta. Se 10% etanolilisäys ei vielä nosta riittävästi tuota oktaanilukua.

Nakutusta on niin monen sorttista että ilman erityisia diagnoosilaitteistoja niitä ei kuule pelkästään korvalla vaikka olisikin "sitä herkempää laatua" ;D.
« Viimeksi muokattu: 23.01.2011, 10:54:04 kirjoittanut pikatraktori »

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6256
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Polttoaineiden puristuskestävyydet
« Vastaus #3 : 23.01.2011, 12:56:46 »
Se 10% etanolilisäys ei vielä nosta riittävästi tuota oktaanilukua.

Semminkään kun lopputuote on 95-oktaanista.
745 B230F -89, 765 B280 -85, 765 B28E -85, XC90 T8 -17

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 992
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Polttoaineiden puristuskestävyydet
« Vastaus #4 : 23.01.2011, 20:53:26 »
Kyllä täällä korva kertoi viime kesänä, kun tutun 626 -98 mazdalla ajoin että nakutti, bensana 95E ja moottorina 1,8 16v Z8 90hv. Ihan selvää nakutusta oli kierroksilla ajettaessa.

Ja tuosta vinokone jutusta, kannattaa sitten mainita josko haetaan vain 8v (oletettavasti) vai kelpaako 16v koneet myös.

Mulla 2,5L 16v vinokone, 10:1 puristukset ja ahdin kyljessä.
95E kestää nakuttamatta 0,7bar
98E kestää nakuttamatta 0,8-0,9bar
E85 kestää nakuttamatta 1,5bar+

9,7 puristeisena ja väljillä renkailla kesti about 1,1bar nakuttamatta 95E, 98E kesti 1,4bar. E85 ei kokeiltu koskaan.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: Polttoaineiden puristuskestävyydet
« Vastaus #5 : 24.01.2011, 17:08:33 »
Se sattui vaan olemaan "kuuloalueella" - kaikki "nakutukset" eivät ole tuolla alueella, mutta saattavat silti olla "hyvin ei toivottuja"  8).

Ja kyllähän tuo 16V kone on vielä peruskonstruktioltaan selvä vinokone, vaikka osat eivät kaikki olekaan yhteensopivia.
« Viimeksi muokattu: 24.01.2011, 17:11:52 kirjoittanut pikatraktori »

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Vs: Polttoaineiden puristuskestävyydet
« Vastaus #6 : 24.01.2011, 17:45:16 »
Lähinnä tapauskohtaista. Tuohon vaikuttaa esim. palotilan muotoilu, ennakot yms.
...

Mitä tuolle palotilalle voisi tehdä, että nakutusherkkyys laskee?
- Paljeraoksi alle 1mm?
- Pitääkö ammeen reunoihin tehdä pyöristystä? Nythän tuo jää aika teräväksi, kun kantta hioskennellaan suoraksi.
- Mäntien montun reunat on kaiketi riittävän pyöreät?
- Karstat pois.

Mitä muuta voi tehdä?
- kaikki seosta sotkevat viat kuntoon?
- kylmemmät tulpat?
- mitä muuta?
« Viimeksi muokattu: 24.01.2011, 17:46:57 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa HTK

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 596
  • www.vrcf.fi
Vs: Polttoaineiden puristuskestävyydet
« Vastaus #7 : 24.01.2011, 19:13:45 »
Palotilan  muotoilu  siten  ettei  teräviä  kulmia,  sekä  kynnyksiä  tai "loukkuja"  jäisi.

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Vs: Polttoaineiden puristuskestävyydet
« Vastaus #8 : 25.01.2011, 09:15:15 »
Palotilan  muotoilu  siten  ettei  teräviä  kulmia,  sekä  kynnyksiä  tai "loukkuja"  jäisi.

Löytyykö esim. Turbobricksistä kuvia miten immeisset on tuon vinokoneen 8v -kannen kanssa toteuttaneet. Itse en löydä kuin eri moottoreita ja sitten viiruteltuja porailtuja kansia :).

No tässä kuitenkin joitain:
http://people.physics.anu.edu.au/~amh110/GpA_Grottis/grottis_heads.htm
http://savarturbo.se/?sida=content/artiklar.php&artikel=toppar_floden&sidnr=4

Niin ja tosiaan:
Tuon oman auton ilmoitettu polttoaine on RON 91 oktaaninen ja AKI 87 ameriikan bensa (740GL, B230F, LH2.4, 1989, built with pride in känädä). Puristuskestävyys on meidän bensoilla paljon parempi, mutta mitä tuo nyt sitten tarkoittaa?
« Viimeksi muokattu: 25.01.2011, 09:37:29 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: Polttoaineiden puristuskestävyydet
« Vastaus #9 : 26.01.2011, 02:14:53 »
Oktaaniluku voidaan selvittää moottorimenetelmällä (MON), tai "tutkimusmenetelmällä" (research method) (RON).
Voidaan käyttää myös niitten keskiarvoa, (MON+RON)/2.  On siis käytössä kolme eri asteikkoa. 

Puristuskestävyys on sama, vaikka eri asteikoilla on eri numerot.  Vastaava juttu kuin lämpötilan kanssa.  Veden kiehumispiste on aina sama, vaikka se olisi 100°C,  80°Réaumur,  212°F,  671,67°Rankine,  tai 373,15 K.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa ässä60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: Polttoaineiden puristuskestävyydet
« Vastaus #10 : 30.01.2011, 18:43:25 »
Veden kiehumispiste on aina sama, vaikka se olisi 100°C,  80°Réaumur,  212°F,  671,67°Rankine,  tai 373,15 K.
Veden kiehumispiste on riippuvainen (ilman)paineesta vrt. painekattila.

 

TamCar  KKD Motorsport