RallyBaron  Samppasport

740 (B230F AW7x) startin irroitus

  • 30 Vastauksia
  • 9008 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1232
  • www.vrcf.fi
740 (B230F AW7x) startin irroitus
« : 05.05.2012, 15:36:48 »
Tähän asti en ole pitäny itteeni mitenkään totaalisen heikkona, mutta nyt loppuu oikeesti voimat tuon startin pulttien irrotuksessa. Kysymys yksi:

- Mikä on startin pulttien kiristysmomentti vai onko se rannemomentti?

Onko jotain mitä kannattaa / voi helposti purkaa, että tuon saa auki? Pultitkin on mukavasti 18mm - hylsysarjani oli muuten täydellinen, mutta juuri tuossa kohdin oli tyhjä paikka. No saipahan liikuntaa, kun pyöräili semmosen + 18mm lenkkiavaimen hakemaan. Kuitenkin tiukkuus on semmonen, että vaikka seison siellä konetilassa koneen etupuolella, niin en jaksa sillä lenkillä vääntää yläpulttia auki. Isompi vääntiö sinne taas ei mahdu ja sama alakerrassa, eli ei oikeen sinnekään tahdo mahtua, kun auto ei oo nosturilla.

Kysymys kaksi:

- Miten nopeesti steroidit tehoaa ja millä liikkeillä saa lisää vääntövoimaa?
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

s73

  • Vieras
Vs: 740 (B230F AW7x) startin irroitus
« Vastaus #1 : 05.05.2012, 16:09:54 »
rannemomenttia olen käyttånyt startin asennukseen. Vasaralla naputtelet avaimen päähän tai jatko siihen avaimeen, toinen avain tai putki siihen. Tarkoitus lukita vauhtipyörä niin saa kampuran hihnapyörän irti?
« Viimeksi muokattu: 05.05.2012, 17:16:43 kirjoittanut s73 »

Poissa ToniA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 (B230F AW7x) startin irroitus
« Vastaus #2 : 05.05.2012, 17:13:02 »
Vai meinaatko saada kampuran jumiin niin että saat hihnapyörän pultin kiinni? Mulla oli taannoin '86 740GL automaatilla, siitäkin tuli hihna vaihdettua pari kertaa. Mä hoidin homman niin, että kytkinkopassa (tai pitäisikö sanoa turbiinikopassa) oli irroitettava pieni muovilätkä, jonka kautta sai jumitettua turbiinin isolla ruuvimeisselillä tms. Sillä sai riittävästi voimaa siihen että sai hihnapyörän pultin riittävän kireälle.

Tällä sivulla osa '4': http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=239940

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1232
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 (B230F AW7x) startin irroitus
« Vastaus #3 : 05.05.2012, 17:47:17 »
Juu tuo jälkimmäinen on kyseessä, että sais tuon pyörän sitten lukittua, kunhan muovikannet saapuu. Voiko ne startin pultit oikeesti olla kokoa 11/16", koska semmonen hylsy (jossa kanta on sitten se 3/8", johon mulla ei  löydy kuin pieni räikkä, ...kele) asettuu siihen parhaiten. Mä ihmettelinkin, että mikä se toi luukku tuolla alla on :) Osa 2 on siis momentin muunnin (ainakin omalla lontoontaidollani se taipuu semmoseksi), joten ilmeisesti siinä olevaan loveen saa sitten kiilattua meisselin ja hihnapyörän kohdalleen.

Tilaongelmista suurin tuolla alla on automaatin öljytikun putki, joka on siis myös kiinni noissa starttimoottorin pulteissa. Yläpuolella ei tosiaan sitten mahdu kuin tuommonen vain hiukan taivutettu lenkkiavain siihen operointiin. Mä koitin jo tuota naputteluakin ja ihan hitusen ne tuntu liikahtavan ja sitten jumittuivat täysin. Startin irrotus ja tarkistelu olis paikallaan, kun auto kertaalleen jätti kosteaan parkkihalliin ja sitten katsastuksen jälkitarkastukseen (kostea keli silloinkin) ja sillon katsastusmies tosin heilautti herätejohtoa, niin käynnistyi. Kai se on vaan putsailtava liittimet nyt vielä varmuudeksi ennen käyttöönottoa.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1232
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 (B230F AW7x) startin irroitus
« Vastaus #4 : 05.05.2012, 18:04:11 »
Ja tiettyhän jonkun on pitäny saada väännettyä ne pultit noin tiukkaan. Eivät ole ruosteessa kummaltakaan puolen, mutta voiskohan siellä olla turhan jämäkkää kierrelukitetta? Ja tepsiikö siihen mikään ns. kotikonsti? Ei oo kaasuvehkeitä, enkä kyllä uskaltais tonne kaasulla sohatakaan  ???
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

hevonen

  • Vieras
Vs: 740 (B230F AW7x) startin irroitus
« Vastaus #5 : 05.05.2012, 19:48:55 »
Alapuolelta sopii 18mm hylsy ja jatkovarret+tarvittaessa nivel. Momenttiavaimella vääntää niin aukeaa tai jotain hajoaa. :)
Kai sinne sitten pitäis alle päästä.

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1232
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 (B230F AW7x) startin irroitus
« Vastaus #6 : 05.05.2012, 23:49:33 »
Juu, kyllä sinne alle pääsee, kun etupyörät on rampeilla, vaikkakin matalilla. Ja nyt sain muuten juuri ahaa!-elämyksen, kun rupesin pohtimaan, että pitäs olla semmonen säädettävä varsi, joka mahtuu tonne alle. Onhan mulla rengasavain, joka on puolen tuuman vääntiöllä. Mut voipi olla, ettei huomenna viitti tehdä, onhan noita päiviä ja vähemmän se tossa vie bensaa :)
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1232
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 (B230F AW7x) startin irroitus
« Vastaus #7 : 06.05.2012, 19:51:00 »
Noni, aukes. Sen alemman pultin väänsin vetämällä sitä avainta repsikan puolelta. Niin oli tiukassa, että mies raahautu maata myöden hetken matkaa - alle 80kg elopaino ei ole kaikissa hommissa hyvä :) Yläpulttia varten piti ottaa yö happea, että tajusin sahata siitä lenkkiavaimesta sen kiintoleukapään irti, jotta se mahtu putkeen. Aina ei vaan ajatus kulje.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: 740 (B230F AW7x) startin irroitus
« Vastaus #8 : 06.05.2012, 20:10:55 »
Alapuolelta sopii 18mm hylsy ja jatkovarret+tarvittaessa nivel. Momenttiavaimella vääntää niin aukeaa tai jotain hajoaa. :)
Kai sinne sitten pitäis alle päästä.
Tällä tekniikalla itte aukassu. 5min homma startin vaihto kun menee jo rutiinilla.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

s73

  • Vieras
Vs: 740 (B230F AW7x) startin irroitus
« Vastaus #9 : 06.05.2012, 20:17:30 »
Noni, aukes. Sen alemman pultin väänsin vetämällä sitä avainta repsikan puolelta. Niin oli tiukassa, että mies raahautu maata myöden hetken matkaa - alle 80kg elopaino ei ole kaikissa hommissa hyvä :) Yläpulttia varten piti ottaa yö happea, että tajusin sahata siitä lenkkiavaimesta sen kiintoleukapään irti, jotta se mahtu putkeen. Aina ei vaan ajatus kulje.
  hyvä että aukesi. ajattelin tarjota tuota, ei vaan haluaisi hajottaa avaimia jos ei ole pakko.

hevonen

  • Vieras
Vs: 740 (B230F AW7x) startin irroitus
« Vastaus #10 : 06.05.2012, 21:11:36 »
Pitäis sitten olla vähän isompi putki tai lyödä sitä vähän lyttyyn...
Pääasia että lähti. :)

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1232
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 (B230F AW7x) startin irroitus
« Vastaus #11 : 06.05.2012, 22:03:06 »
Näytti muuten olevan ihan starttimoottoriavain nimellä niitä semmosia vähän C-kirjaimen muotoisia avaimia. Kokojakin olis ollu ihan kaikkia muita paitsi just tota 18mm. No se irtoavain on nyt uhrattu kiintopäättömäksi (täysin käyttökelpoinen yksilö jos tarvittee yhtään enempää vääntää - kiintopäitä en oikein koskaan käytä) ja eilen tarttui mukaan tuota lenkkiä ostaessa myös Vata-merkkinen lenkkiavainsarja (ei siis ollut satsista tuo avain). Ainoa, missä mulla tulee noita heräteostoksia on työkalut ;D Ostin nimittäin myös vastakierretapit, kun huomasin, ettei semmosia ole, vaikka luulin, että kierresarjassani olis ollu. No, tosin jos näitä rassaushommia tekee ja pultti katkeaa, niin se on aika veemäinen tilanne.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1232
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 (B230F AW7x) startin irroitus
« Vastaus #12 : 06.05.2012, 22:07:16 »
Siihen yläpulttiin ei meikäläisen räikät tahi momenttiavain mahdu. Tai ehkä pitäs kokeilla sitä 11/16" hylsyä ja sen kanssa 3/8" räikkää, josko se mahtuis ees jotenkin tonne väliin.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

s73

  • Vieras
Vs: 740 (B230F AW7x) startin irroitus
« Vastaus #13 : 06.05.2012, 22:57:04 »
ottaako räikkä kiinni laatikkoon vai mikä on vikana, käykö pitkä hylsy? Yläkautta voi olla helpompi, ainakin se ilmanputsarin letku pois.

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1232
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 (B230F AW7x) startin irroitus
« Vastaus #14 : 07.05.2012, 06:59:26 »
Pelti tulee vastaan ja oikeestaan semmonen lyhkäsempi hylsy ja matalaprofiilinen vääntiö vois toimia.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

 

Samppasport  Futurez