Samppasport  Futurez

D5 Ruiskusuuttimen vuoto tiivisteestään.

  • 34 Vastauksia
  • 31295 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juse D5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • V70N D5 -03
D5 Ruiskusuuttimen vuoto tiivisteestään.
« : 23.01.2011, 17:36:15 »
Ilmeni tämmönen homma kun vaimo ja myös itse välillä ihmettelin kärynhajun pölähdyksiä jotta kun nostin moottorinpäältä pois peitemuovin niin siinä ohjaamon keskikohdalla oleva suutin oli laskenut ajan kanssa kerättyä mönjää.Ensin luulin että venttiilikoppa fuskaa mutta eilen rapsuttelin ruuvimeisselin kärjellä pois paksumman mäskin ja tänään velipojan kanssa katottiin niin sieltähän se suuttimen ja kannen välistä pöllyytteli sinne kouruun ja vierelleen.Kysyisin että onko tämän laitolla miten hoppu vai kestääkö jos ajattelee niin tuohon maalis-huhtikuun kieppeille jättää laitto eli onko muuta vaaraa kuin että saattaa jättää käynnistymättä,ainakin tällä hetkellä käynnistyy ihan hyvin.
« Viimeksi muokattu: 24.02.2011, 14:42:31 kirjoittanut (Miksu) »

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Ruiskusuuttimen vuoto tiivisteestään.
« Vastaus #1 : 23.01.2011, 17:54:19 »
Mitä kauemmin pääsee palokaasuja sieltä välistä, sitä pahemmin se suutin jää jumiin.
Suutin voi jäädä niin pahasti jumiin sinne tilaansa, että se ei irtoa sieltä yhtenä osana... aika äärimmäistä, mutta vastaan on tullut, ei kuitenkaan volvossa.
Mersuissa noita bosch:n suuttimia on monesti vuotanut, volvoissa tosi harvoin, mutta ei liene kuitenkaan bosch:n vika, vaan suuttimen kiinnitys lienee mersuissa huonompi  (en osaa nimetä mersulta konemalleja missä tuota tapahtuu)

Mutta että, kyllä se kannattanee korjauttaa piankin, mahdottoman iso työhän tuo ei kuitenkaan ole, isoin homma on puhdistaa tiivistepinta sieltä kannen puolelta, mutta kun on sopivat vehkeet, niin ei sekään montaa minuuttia via.

Poissa juse D5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • V70N D5 -03
Vs: Ruiskusuuttimen vuoto tiivisteestään.
« Vastaus #2 : 23.01.2011, 18:09:48 »
Kiitos vastauksesta velipojalla on -89 dieseli Volvo ja ei ole näihin uudempiin perehtynyt ja vielä kun ei ole lämmintä paikkaa niin itse hankala alkaa työskentelemään.Täytyy kysyä että tarviiko siihen vielä jotain putkia uusia kun joutuu sen suuttimen irroittamaan ja tekkeekö miten kippeetä jos sen joutuu osina irti ottamaan.Ajattelin käydä tuossa Tammer-dieselissä huomenna kysymässä asiaa ja kattoa sitten kun on tuossa liki työpaikan vieressä.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Ruiskusuuttimen vuoto tiivisteestään.
« Vastaus #3 : 23.01.2011, 20:33:09 »
Kyllä se vika kannattaa korjata ennenkuin suutin jumiutuu oikein pahasti. Volvoliikkeestä kannattaa hakea uusi kiinnikesarja ennen vaihtoa. Vanha kiinnike voi olla poikki tai veltostunut. Vanhaa kiinnikettä ei muutenkaan saisi käyttää toista kertaa. Maksaa 20e ja sisältää tiivisteenkin. Vaihto onnistuu kyllä ihan pihalla ulkonakin jos edes moottori on lämmin.

Niin ja suutinputken periaatteessa kuuluisi vaihtaa, mutta kyllä se vanhakin tiivistyy, kun sen kiinnittää samaan kohtaan ennen suuttimen kiristämistä.
« Viimeksi muokattu: 23.01.2011, 20:37:21 kirjoittanut Nortti »

Poissa juse D5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • V70N D5 -03
Vs: Ruiskusuuttimen vuoto tiivisteestään.
« Vastaus #4 : 23.01.2011, 20:51:16 »
Paljon kiitoksia vastauksista ja neuvoista täytyy tässä katsoa milloin sen tekee kun ei tuota ajoakaan nykyään varsinkaan pitkää matkaa juurikaan ole.

Poissa thabandit^

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • En osaa kävellä käsilläni.
Vs: Ruiskusuuttimen vuoto tiivisteestään.
« Vastaus #5 : 23.01.2011, 22:14:57 »
Kuten edellä mainittiin, mitä nopeammin, sen parempi.  ;) Muodostuu äkkiä isoksi ongelmaksi, jos antaa vuotaa vaan. Pääsee kannen irroitushommiin, jos oikein jumii.
Rule number one:
-Respect a mans car, a man respects you.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Ruiskusuuttimen vuoto tiivisteestään.
« Vastaus #6 : 24.01.2011, 13:12:07 »
Mutta että, kyllä se kannattanee korjauttaa piankin, mahdottoman iso työhän tuo ei kuitenkaan ole, isoin homma on puhdistaa tiivistepinta sieltä kannen puolelta, mutta kun on sopivat vehkeet, niin ei sekään montaa minuuttia via.

Tästä DIY-vaihtajalle senverran, että rei'ästä pitää näkyä alumiininvärinen pinta. Niitäkin olen nähnyt, että on kaksi tiivistettä päällekkäin. Tavallisen työntömitan varsi on aikalailla sopivankokoinen rei'än puhdistamiseksi, eikä sillä saa mitään rikottuakaan :).

Poissa juse D5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • V70N D5 -03
Vs: Ruiskusuuttimen vuoto tiivisteestään.
« Vastaus #7 : 24.01.2011, 15:30:38 »
Auto menee eli vien ensi viikon tiistaina Tammer-Dieseliin eipä se todellakaan kannata riskeerata tulloopi vaan kalliimmaksi.

Poissa kaksi70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 808
  • Volvo V70 2010 2,0D Momentum
Vs: Ruiskusuuttimen vuoto tiivisteestään.
« Vastaus #8 : 24.01.2011, 17:24:26 »
Kannattaa vaihdatuttaa samalla ao. suuttimen korkeapaineputki samalla. Omasta V70 -07 2,4D:sta piti viitossuuttimen pohjatiiviste uusia viime syksynä. Homman teki Diesel-Oteko Vantaalla.
Eivät ensin uusineet korkeapaineputkea , vanha ei enää uudestaan suostunut pitämään, vaan alkoi vuotamaan. Korjauksen jälkeisenä päivänä vaihtoivat uuden korkeapaineputken (tai paremminkin 4. ja 5. suuttimen putkisarjan) ja nyt alkoi pitää.Korkeapaineputket myydään Volvolla kahtena sarjana (1,2 ja 3 suuttimen sarja ja 4. ja 5. suuttimen sarja), tuo 4. ja 5. suuttimen sarja maksoi noin reilut 100 euroa. Diesel-Oteko hoiti hommansa hyvin, asentaja (Timo) sanoi, että 5. suutin oli todella tiukassa. Oletuksena noita korkeapaineputkia ei uusita varmaankin niiden hinnan
takia. Suuttimen tiivistepinnan puhdistus vaatii erikoistyökalun, joten siinäkään mielessä ei pohjatiivisteen vaihtoa kannata yrittää kotitallissa. Tiivistepinnan puhdistus on tärkeää, jotta uusi tiiviste pitää kunnolla. Suuttimen pohjatiivisteen hinta Volvolla on jotain 6 eur/kpl.
Nyt : V70 -10 2,0D Momentum, Ex:740 -89 B200F aut, V70 -07 Classic 2,4D Geartronic, V70 -01 2,4 , S70 -99 2,5 20 V, V70 -09 D5 Summum Geartronic, V70 -01 2,4T aut

Poissa thabandit^

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • En osaa kävellä käsilläni.
Vs: Ruiskusuuttimen vuoto tiivisteestään.
« Vastaus #9 : 24.01.2011, 18:56:31 »
Tietääkseni Mersuissa ovat suht hyvin tuloksin käyttäneet tätä kalvainta suuttimen tiivistepintojen puhdistamiseen.
Rule number one:
-Respect a mans car, a man respects you.

Poissa juse D5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • V70N D5 -03
Vs: Ruiskusuuttimen vuoto tiivisteestään.
« Vastaus #10 : 24.01.2011, 19:41:07 »
Eiköhän ne osaa tuolla tehdä homman ja pitää aamulla soittaa että laittaavat uuden korkepaineputken jos eivät vaikka tietäisikin mutta huomenna kuulee senkin.

Poissa juse D5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • V70N D5 -03
Vs: Ruiskusuuttimen vuoto tiivisteestään.
« Vastaus #11 : 01.02.2011, 15:59:11 »
No niin homma tehty eli putsasivat sen suuttimen kiinityskuopan tai mikä nyt onkaan kun olivat tehneet aikaisemman kerran kokemuksen pohjalta siihen työkalun.Sanoivat että niitä korkepaineputkia ei tarvitse uusia no katotaan miten menee ja kertoivat että tosi ärhäkästi oli sitä mönjää ja saivat sen kuntoon,uusi tiiviste ja ja hintaa tuli 180.90 euroa vaikka hirvitti että jos joutuuvat vielä ottamaan kannen irti ja työmatkat on tehtävä omalla autolla mutta loppu hyvin onneksi.

Poissa Major

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
Vs: Ruiskusuuttimen vuoto tiivisteestään.
« Vastaus #12 : 02.02.2011, 09:43:39 »
Sanoivat että niitä korkepaineputkia ei tarvitse uusia

Volvon ohjeen mukaan pitää aina uusia kun käytetään irti.
Käytännössä kestää kerran, parin irroituksen ennenkuin alkavat vuotamaan liitoksista.
-- Tuontiautoja avaimet käteen -- ViaCar.fi -- Ohjekirjoja & Xenon ballasteja & Volvon soittimia kaupan --

Poissa juse D5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • V70N D5 -03
Vs: Ruiskusuuttimen vuoto tiivisteestään.
« Vastaus #13 : 02.02.2011, 15:30:22 »
Se jäi hupaisana mieleen kun työnvastaanottaja tuumasi että ei tehdä lisäkustannuksia kun kysyin niistä korkeapaineputkista ja sanoi ettei niitä yleensä vaihdeta.Eihän ne olisi enää loppusummaa kauhiasti kartuttanu ja olin valmistautunut että homma menee silleen,no jos sitten alkaa vuotamaan niin ei muuta kuin käyn ostamassa ja laitatan vakiokorjaamolla missä huollatankin tuon.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Ruiskusuuttimen vuoto tiivisteestään.
« Vastaus #14 : 02.02.2011, 16:33:23 »
Volvon ohjeen mukaan pitää aina uusia kun käytetään irti.
Käytännössä kestää kerran, parin irroituksen ennenkuin alkavat vuotamaan liitoksista.

Tuolla aiemmin mainitsinkin, että vanhan putken saa pitävästi kiinnitettyä. Putken kartiossa saattaa olla pieni painauma edellisestä kiinnityksestä. Kun tuon kohdan etsii ennen suuttimen kiinnitystä, niin liitoksesta tulee tiivis vaikka kuinka monta kertaa. Tuon painauman kohdalla mutteri kiertyy sormilla eniten. Jos asennusvaiheessa liitos on pitävä, ei se enää jatkossakaan ala vuotamaan. Kohtuullisen iso hinta tuosta puhdistuksesta ja kiinnikesarjan vaihdosta. On varmaan ollut suutin melko tiukassa.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy