KL-varaosat  Race.fi

700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 2588 Vastauksia
  • 515248 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Acke

  • Hallitus - Sihteeri - Quotemaster jr.
  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3259
  • nyan nyan
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2550 : 04.08.2018, 13:28:15 »
Gaz:eja saa retroturbolta valmiiksi lyhennettynä.
GAZin tuotteista lukenut hyvää ja niitähän voi kysyä http://www.rallyracefin.fi myös.

Poissa hakkarainer

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2551 : 08.08.2018, 18:35:48 »
Pistin bilsteinin b8:t tulemaan ja 60/40 madallusjouset. kerrotaan myöhemmin kokemuksia.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4329
  • Kontinuerlich Jetronic
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2552 : 08.08.2018, 22:21:11 »
Mikä olisi halpa ja hyvä tapa saada 940 farkku jäykemmäksi ja paremmaksi ajettavaksi? Itse olen mietinnyt bilstein b6 iskareita ja dieselin etujousia ja taakse kuorma jouset laikattuna.
Vai pitäisikö tilata retroturbolta  gaz:in tolpat taakse ja eteen bilsteinit? Kuan retroturbolta toimitus kestää? voi tietenkin antaa mielipiteitä, mutta koitetaan pysyä tuossa 600 euron budjetissa...

Niin ja autoa olisi tarkoitus ottaa alemmas, eli bilsteinistä sorvissa pituutta poies ja uutta kierrettä. Gaz:eja saa retroturbolta valmiiksi lyhennettynä.
Retroturbosta en tiedä, mutta classic swedeltä tilatut "40mm" vakiota lyhyemmät gazin etupumput oli 85mm vakiota lyhemmät, kannattaa varmistaa iskarin täysi pituus ennen mahdollista ostopäätöstä. Takapumput oli oikean pituset, mutta täydellisen käyttökelvottomat pompottimet. Pröystäilin ja lätkäsin BC-racingin, nyt iskarissa on järkevän tuntuinen toiminta ja säädettävyys, mutta takaiskarin säätö on melko eksoottisessa välissä iskarin yläpäässä, ja molemmissa on noin 8cm liikerata, mikä ainakin takana on pieni ongelma jo viistetyissä kanttikivissä.

Jos nyt tekisin nollasta lähtien jotain ei-rata-autoa, niin löisin setelit haisemaan ja ostaisin konin FSD:t ja jousiksi lesjön madallusjouset, joista käyttäisin vaan etujouset ja taakse kuormajouset ja ihan rahtusen laikalla pois ja koroke jousen yläpään alle.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Jambo

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1329
  • Vikakoodin lukua iCarSoft 906:lla Päijät-Hämeessä
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2553 : 10.08.2018, 21:46:39 »
Tänään tuli laitettua seiskan tolppiin 240:n tarvikekaasut ja -40mm Lesjöt. Yllätys oli mitä positiivisin kun pääsi koeajolle  :)

Noita pamppuja hakiessa Motonetistä tuli myös verrattua uudemman Audi 80:n patruunaa (66-5030). Ilmeisesti sen '75 - '78 patruunaa porukka on käyttänyt tolppaa lyhennettäessä niin 240 kuin 7/940:ssä? Uudemman patruuna lienee saman mittainen, mutta puuttuu ainakin se ohennus yläpäästä (mistä mutteri keskittää iskarin tolppaan), ylälautaset uskoakseni käy suoraan ??? En päässyt valitettavasti vertaamaan vanhempaan 80:n patruunaan, itseäni kiinnosti vaan noi uudemman patruunat koska ne on ihan naurettavan halpoja...
Käyttis - 945 B230FT/M90 '92
Pihassa - 740 B230K/M47 '87
Projektina - 242 B2XXXX/S5D-320Z '80

Poissa Lays

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 85
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2554 : 23.08.2018, 22:44:05 »
Noita pamppuja hakiessa Motonetistä tuli myös verrattua uudemman Audi 80:n patruunaa (66-5030). Ilmeisesti sen '75 - '78 patruunaa porukka on käyttänyt tolppaa lyhennettäessä niin 240 kuin 7/940:ssä? Uudemman patruuna lienee saman mittainen, mutta puuttuu ainakin se ohennus yläpäästä (mistä mutteri keskittää iskarin tolppaan), ylälautaset uskoakseni käy suoraan ??? En päässyt valitettavasti vertaamaan vanhempaan 80:n patruunaan, itseäni kiinnosti vaan noi uudemman patruunat koska ne on ihan naurettavan halpoja...

Itsellä 36-5008 ja laikatut dieselin jouset 240 farkussa, yläpäähän joutui tekemään väliholkin, kun patruunakin on lyhyempi.
Iskarit olivat hieman eripaksuisia yläpäästä ja iskarin varren kiinnitys oli hieman erilainen, vaikka pakkaukset identtiset.
Tein myös holkin ympärille ohjurin patruunalle ohuesta putkesta, jonka halkaisin ja heppasin kiinni väliholkkiin.

Noi on siis kaasuiskarit ja nuo sun kattomat oli pelkällä nesteellä.
« Viimeksi muokattu: 23.08.2018, 22:48:07 kirjoittanut Lays »

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1100
  • juu kylläh
    • P11S1 kuvat
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2555 : 25.08.2018, 16:34:27 »
Onko esim 960 vm91 etujouset pidemmät tai vahvuus eri kuin vaikka normi 940? Ainakin myydään 6pyttysiin eri jousia.

kuvia
740turbo -90, 760turbo -85

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4455
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2556 : 25.08.2018, 17:26:23 »
Onko esim 960 vm91 etujouset pidemmät tai vahvuus eri kuin vaikka normi 940? Ainakin myydään 6pyttysiin eri jousia.
Ainakin halkaisija on suurempi lautasten välillä. Lautasien kohdalta mitat ovat samat.
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   965 -93   V90 -98 4,6l
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1100
  • juu kylläh
    • P11S1 kuvat
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2557 : 26.08.2018, 09:45:00 »
Ainakin halkaisija on suurempi lautasten välillä. Lautasien kohdalta mitat ovat samat.
Joo ainakin 95 ja uudemmissa 960 oli näin, jos meni laikkaamaan ni ei istu enää jousikuppiin kunnolla.

kuvia
740turbo -90, 760turbo -85

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4455
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2558 : 26.08.2018, 12:19:33 »
Vanhan Lesjöforsin luettelon mukaan alkupään 960 jousen vapaapituus on noin 11cm pidempi, halkaisija 5mm suurempi ja lanka 0,5mm ohuempi kuin perus 940 jousessa. Suurempi kantavuus saatu, onhan 960 keula painavampi. Uudempikorista se ei tunne ollenkaan.
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   965 -93   V90 -98 4,6l
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa Chall

  • Hallitus - V*ttu että v*tuttaa #1 - Kesämies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1875
  • Muoviämpäri
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2559 : 26.08.2018, 14:26:42 »
Joo ainakin 95 ja uudemmissa 960 oli näin, jos meni laikkaamaan ni ei istu enää jousikuppiin kunnolla.
Jos oikein muistan niin yläpää kapenee ja alapää on taas yhtä leveä. Siis jos oikein muistan  :D

Ainakin omassa istuu jouset vielä hyvin laikkaamisen jälkeen

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4455
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2560 : 26.08.2018, 22:04:31 »
Jos oikein muistan niin yläpää kapenee ja alapää on taas yhtä leveä. Siis jos oikein muistan  :D

Ainakin omassa istuu jouset vielä hyvin laikkaamisen jälkeen
Alapää supistuu. Jousi voi istua kierteen alusta, mutta tulee ulos lautasesta liian pian. Tai sitten joku on vaihtanut siihen jouset jo aiemmin.
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   965 -93   V90 -98 4,6l
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 758
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2561 : 27.08.2018, 20:11:40 »
Mulla on 965mk2:ssa GAZ:n -40mm versiot nivojen lehtijousen kanssa. Ajettavuus on todella miellyttävä. En löydä muuta moitittavaa kuin apujousen puutteen. Senkin voi toki itse rakennella, mutta tulisi olla by default. Näissä on sopivan löysä progressiivinen jousi. Ei ole pintakova lainkaan. Iskarista otin vain muutaman napsun löysimmästä eteenpäin.
Vm98, mutta ensirekisteröity 97 puolella, niin tarvitseeko noiden coilejen muutoskatsastuksessa jotain papereita?
S90 -98 B6304F2 -98 S90 2.9 Huoltomuistio //E85
EX: 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Poissa Chall

  • Hallitus - V*ttu että v*tuttaa #1 - Kesämies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1875
  • Muoviämpäri
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2562 : 27.08.2018, 20:19:07 »
Vm98, mutta ensirekisteröity 97 puolella, niin tarvitseeko noiden coilejen muutoskatsastuksessa jotain papereita?

Tarvitsee

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 758
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2563 : 28.08.2018, 21:09:18 »
Renkaita vaihtaessa tulikin yllätys tossa S90, että siellähän on tavalliset iskarit takana :o. Eli voisi olettaa että siellä on nyt myös se jäykempi lehtijousi.
Mitenköhän noi classicsweden coilit toimisi ton jäykemmän jousen kanssa?
S90 -98 B6304F2 -98 S90 2.9 Huoltomuistio //E85
EX: 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Poissa V70 2.5

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 452
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2564 : 28.08.2018, 21:38:15 »
Jäykemmäksi ja korkeammaksi niillä perän silloin saa. Nivojen tilalle laitettaessakaan ei suurta madallusta saa aikaiseksi.
-945 b230fk hx35 m90 g80 -95
-s80 b5254t6 summum -08
-945 B230fk m90 g80 - 95
-Bayliner1952 Volvo penta 145a -*Sprinter 308 -98

 

Autoracing  KL-varaosat