Kokeilin tuossa ekan "lomapäivän" ratoksi kötöstellä 200-sarjan etuiskarit noihin 940 tolppiin, kun piti muutenkin toinen tolppa ottaa irti rikkinäisen yläpään laakerin takia. Siinä samallahan ne oli sitten helppo laittaa.
Iskarin tolppaan kiristävä mutteri oli sen verran tiukassa että päätin luovuttaa ja vetää suosiolla tolpat poikki, kun iskarit oli muutenkin melko väsyneet ja tolppa piti joka tapauksessa katkaista, joten ei siinä oikeen mitään menettänytkään.
Katkaisin siis tolpat heti tuosta jousilautasen hitsisauman päältä ja hitsasin niihin kiinni 200 sarjalaisen tolpista leikatut yläpäät. Tolpan runko lyheni näin noin 20mm, joten alustaa voi laskea alemmas ilman että tolppa pohjaa. Muuten patruuna meni paikalleen ilman muutoksia.
Tässä oli kyseessä ihan perus tarvikeiskarit, kun sellaiset sattui nurkista löytyä. Nyt on sitten paikat tehty valmiiksi laadukkaammille lyhennetyille iskareille tulevaisuutta varten. Itse partruunan runko oli tosiaan noin 20mm lyhyempi (arviolta), mutta varren pituudessa ei ollut juuri eroa.
Ajo-ominaisuuksien puolelta yllätys oli positiivinen. Luulin ettei perusiskareissa enää riitä vaimennusteho näin paljon lyhennettyjen jousien kanssa, mutta yllättävän ajettava on edelleen. Ei toki hyvä, muttei niin huono mitä pelkäsin. Kunnon iskareilla varmasti paljon parempi.
Tällä hetkellä siis etujousista katkaistu noin 2,5 kierrosta. Mitta navan keskeltä kaareen edessä noin 300mm, takana 310mm.
240 vs 940

Palikat leikattuna, ennen hitsausta

Auto madalluksen jälkeen (Epätasaisessa maastossa. Todellisuudessa perä hiukan ylempänä ja keula alempana)
