Sori offtopic, mutta pari sivua aiemmin oli puhetta, että kulutus kasvaisi lineaarisesti nopeuden mukaan. Se ei pidä paikkaansa teoriassa. Ilmanvastusvoima kasvaa nopeuden neliöön. Eli 120 km/h nopeudessa ilmanvastusvoima on 4 kertaa suurempi kuin 60 km/h nopeudessa. Ilmanvastushan lopulta määrittelee huippunopeuden, koska vierintävastusvoima säilyy (teoriassa) vakiona nopeudesta riippumatta. Ajoneuvon huippunopeus ja kiihdytysaika voidaan laskea kun tiedetään muutamia suureita eli akselimassat, ilmanvastuskerroin, ilmanvastusala, ilman tiheys (lämpötilasta ja korkeudesta riippuvainen), voimansiirron välitykset, voimansiirron kokonaishyötysuhde, renkaan dynaaminen vierintäsäde, tienpinnan ja renkaan välinen kitkakerroin ja tärkeimpänä moottorin vääntömomenttikuvaaja. Näitä sai koulussa laskea ja on aika näppärä, kun Exceliin saa kerran syötettyä kaikki niin voi laskea muihinkin autoihin muuttamalla vain lähtöarvoja.
Edit: niin ja tätä kautta saadaan moottorilta vaadittava momentti ja teho eri nopeuksilla laskettua. Sitä kautta päästään taas kulutuspuolen juttuihin, mutta moottorin hyötysuhteen laskeminen eri kierroksille on jo pidempi laskutoimitus. Sekin on mahdollista jos joku haluaa niitä huvikseen laskea
