Juu elikkäs ostin tuossa viime kesänä tämmösen romun.

Elikkä perus auto on D24Tic + 4HP22 ja pakuksi tehty kori.
Vakiovarusteena on:
- CD-soitin jossa 4 ovikaiutinta ja 2 kojelaudan kaiutinta.
- Alipainetoiminen manuaali ilmastointi.
- Puolinahka penkit
- Taksi mallin sisävalot.
- Puoliksi toimiva mittaristo.
- Turvaistuin käsinojassa.
Auto on ollut viimeksi katsastettuna 2008 vuonna ja seisonut siitä asti. tuohon kuvaan mennessä autoon on tehty täydellinen maalipinnan putsaus että saatiin sammaleet irti ja enimmät ruostekohdat auki ja muutenkin kaikki ruosteet selville.
Autoon on myös jos rakennettu pakoputki uudestaan turbolta asti ja vänkärin puolen helma uusittu kokonaan ja kummatkin helmat kiillotettu maalattu hammeritellä oikein paksulti ja sitten pakkeloitu ja sitten massattu oikein paksulti.
Ostaessani auton moottori vuoti öljyä oikeastaan kaikkialta öljypohjan ympäristöstä ja ne kaikki on nyt kovalla vaivalla paikkailtu.
Kun menin hakemaan autoa kiinitin erityisesti huomiota siihen että moottori lähtee hyvin käyntiin kylmänä ja lämmintä tulee sisälle hyvin eikä painetta tule järjestelmään. Sinistä auto työnti aika raakalla kädellä ostaessani mutta purin ahtoletkuja paikan päällä ja totesin että putket uivat öljyssä sisältä joten ahdin on finaalissa mutta luotin siihen että se olisi ainut öljyä vuotava paikka.
No nyt kun olen saanut kaikki katastusta haittaavat ruosteet pois ja turbot sun muut huollettua niin eilen 18.5 lakkasi kajuuttaan tulemasta lämmintä ihan yhtä äkkiä... paisuntasäiliössä on 1,5 baarin korkki ja se alkaa suhista jo pelkästään että antaa kaasua paikallaan... eli nyt pitäisi alkaa selvittämään sitä että onko vika pahvissa vai onko kansi mennyt halki...
Onko porukalla yleensä tuo halkeaminen tapahtunut kuinka äkillisesti? Itse olen aina käyttänyt moottorin käyntilämpöiseksi ennenkö alkaa antamaan sille yhtään enempää kaasua ja aina pari minuuttia antanut raksuttaa tyhjäkäyntiä ennenkö sammuttanut.
Autoon on tulossa myöhemmin G80 lukko kuvassa näkyvästä sinisestä volvosta. Auton oma perä rallattaa niin voimakkaasti ettei sillä ilman peltoreita viitti lähteä yli 80 km tunnissa ajamaan ainakaan matkaa.
Asentelin myöskin eilen 18.5 auton konttiin intekroidun 10" subbarin pikkusen tukemaan ala ääniä. Kaikki johdot vedettiin suoraan auton omia johtoreittejä pitkin ja kontin tilavuudesta ei lähde kuin kuljettajan puolen takakontin hukkakotelo ja vähän siitä ylöspäin. Vahvistimen piilotin välipohjan levyn alapuolle kiinni. Laittelen kuvia asennuksesta kun tässä kerkiän kameran kanssa autolle asti.
Viime viikolla otin nuo compomotivetkin työn alle ja pesin ne spriillä ja kiillottelin kauttaaltaan Korrekin NanoShine vahalla. Ei pitäs enää tarttua jarrupölynkään niin kiinni helposti.
Lisää kuvia ilmestyy tuonne:
https://picasaweb.google.com/100672074281647761944/Volvo940DTicAut94WagonKyselen tällä varmasti paljon asioita moottorista sun muuta niin arvostaisin jos täälä olevat minua järkevämmät ihmiset jaksaisivat seurata auton kehitystä ja remontointia.
Ja offtopiccina että volvon osia löytyy 244 GL dieselin osia aikalailla kaikki ja sitten 740 GLE k-Jet + m47 auto myös osina. Tuossa jälkimmäisessä on beige nahkasisusta joka on pääosin hyvässä kunnossa mutta vänkärin ovipahvi ottanut itseensä ja kuljettajan jakkarassa pari saumaa huonossa hapessa. Kyselkää ihmeessä kaikkea osia mitä tulee mieleen.